Ændre shortname for bruger med krypteret
Fra : Jonas Voss

Dato : 12-07-04 16:46

Skulle lige ændre shortname for en af vores brugere i dag, men var lige
ved at lave i bukserne da det ikke virkede som det plejer, og jeg et
kort øjeblik troede jeg havde lettet ham for hans 14Gb hjemmemappe.

Jeg plejer at Logge ind som en anden med adminrettigheder, og ændre
shortname for den pågældende bruger via Netinfo Manager, men brugeren
havde lige glemt at fortælle (eller jeg havde glemt at spørge) om han
havde krypteret sin hjemmemappe.

Jeg har ikke gjort det for krypterede hjemmemapper før, så jeg overså
den entry i Netinfo Manager med en sti til hans
<gamle_shortname>.sparseimage, som er hans krypterede hjemmemappe.

Jeg fiksede det tilbage igen, og ville så lige høre om det blot er at
omdøbe <gamle_shortname>.sparseimage til <nye_shortname>.sparseimage?

Er der nogen der har prøvet det?

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-04 22:19

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Skulle lige ændre shortname for en af vores brugere i dag, men var lige
> ved at lave i bukserne da det ikke virkede som det plejer, og jeg et
> kort øjeblik troede jeg havde lettet ham for hans 14Gb hjemmemappe.

[snip]

> Jeg fiksede det tilbage igen, og ville så lige høre om det blot er at
> omdøbe <gamle_shortname>.sparseimage til <nye_shortname>.sparseimage?
>
> Er der nogen der har prøvet det?

Altså Jonas, det er vist kun dig der roder med den slags... hvem I
alverden har _egentlig_ også brug for at kryptere sin hjemme-mappe?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-07-04 08:17

In dk.edb.mac, René Frej Nielsen wrote:

> Altså Jonas, det er vist kun dig der roder med den slags...

Øv, det frygtede jeg også lidt.

> hvem I alverden har _egentlig_ også brug for at kryptere sin
> hjemme-mappe?

Sjovt, jeg var også lige ved at spørge ham om det samme, men jeg undlod.
Brugeren har jo altid ret.

NOT!

(:

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-04 08:58

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Øv, det frygtede jeg også lidt.

> Sjovt, jeg var også lige ved at spørge ham om det samme, men jeg undlod.
> [...]

Hæ, hæ......da jeg havde restauration, plejede jeg til personalet at
sige.....kunden har ikke altid ret, men lad hende endelig tro det......
M.

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 18-07-04 18:50

Hejsa

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Øv, det frygtede jeg også lidt.

> Sjovt, jeg var også lige ved at spørge ham om det samme, men jeg undlod.
> Brugeren har jo altid ret.

Tjah det er jo den gamle sysadmin-problematik (

Nå et mere konstruktivt forslag: hvad med at beed din bruger om at
dekryptere sin hjemmemappe, så ændrer du shortname, og brugeren
krypterer igen?

Det er vel lidt samme taktik som at ompartionere en disk eller opdatere
drivere på en disk, der er password på - fjern altid beskyttelsen først.

Mvh Sebastian

--
Er der nogen, der kan tilbyde os en bolig på Vestsjælland
mindst 140 kvm - og mig, som er lingvist, et job, så modtages

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-07-04 20:22

In dk.edb.mac, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Nå et mere konstruktivt forslag: hvad med at beed din bruger om at
> dekryptere sin hjemmemappe, så ændrer du shortname, og brugeren
> krypterer igen?

Det var også sådan det blev løst. Og brugeren har *altid* ret, det var
nemlig ham der foreslog det (:

Fra : (Sebastian Adorján D~

Dato : 18-07-04 22:34

Hej Jonas

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Det var også sådan det blev løst. Og brugeren har *altid* ret, det var
> nemlig ham der foreslog det (:

Sikke noget skidt, hva' Det er træls med brugere, der ved noget ,-))))

/Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-07-04 03:34

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Er der nogen der har prøvet det?

nope - prøv... (men lav backup!)

eller gør det på den sikre måde:

Fjern hans kryptering så hans home ikke ligger i et image.
Ændrer hans shortname i netinfo og omdøb hans home.
Krypter hans hom igen.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-07-04 16:36

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

> Fjern hans kryptering så hans home ikke ligger i et image.
> Ændrer hans shortname i netinfo og omdøb hans home.

Det blev løst på den sidste måde du foreslog, det var helt fint.

- In /dev/null no one can hear you scream -