/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Inseminering af Cairn Terrie
Fra : Birgith Lund


Dato : 12-07-04 15:58

Jeg fik i februar insermineret min cairn terrie hos dyrlægen. Jeg havde
hanhunden på ferie en uge, men de kunne ikke finde ud af det, så jeg gik til
dyrlægen, han sagde at det kunne han nemt ordne, han undersøgte begge hunde
og alt var ok, sagde han. Han syntes så at jeg skulle have min hund
insemineret 3 gange, så var vi helt sikker, da jeg kom hjem anden gang,
tænkte jegaltså hvis det kostede 600 kr. som det gjorde for et år siden, da
fik jeg det gjort 1 gang, så ville det jo koste 1800 kr. denne gang, og hvis
der så ikke blev noget, ja så kunne man jo blive helt ruineret, jeg ringede
til dyrlægen, men han sagde nej sådan var det ikke, med prisen, så jeg følte
mig fortrøstningsfuld, og jeg ville så gerne have at Sille skulle have
hvalpe, men men, der kom ingen hvalpe, og så 3mdr. efter får jeg en regning
på 1800 kr. for ingenting. Nu er det jeg vil spørge her i panelet, hvis en
landmand får insemineret en ko, så skal dyrlægen vel følge det op, for
ellers bliver landmanden da ruineret. Er der nogen der ved noget om det her,
vil jeg blive glad, for jeg er rigtig sur over den store regning, og
dyrlægen, da jeg ringede og brokkede mig, ja han grinede , og sagde at det
kunne han jo ikke gøre noget ved at der ikke kom hvalpe, men jeg kunne
betale regningen i små afdrag.



 
 
Battlefield´s (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 12-07-04 17:35


"Birgith Lund" <birgith@lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40f2a70c$0$239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg fik i februar insermineret min cairn terrie hos dyrlægen. Jeg havde
> hanhunden på ferie en uge, men de kunne ikke finde ud af det, så jeg gik
til
> dyrlægen, han sagde at det kunne han nemt ordne, han undersøgte begge
hunde
> og alt var ok, sagde han. Han syntes så at jeg skulle have min hund
> insemineret 3 gange, så var vi helt sikker, da jeg kom hjem anden gang,
> tænkte jegaltså hvis det kostede 600 kr. som det gjorde for et år siden,
da
> fik jeg det gjort 1 gang, så ville det jo koste 1800 kr. denne gang, og
hvis
> der så ikke blev noget, ja så kunne man jo blive helt ruineret, jeg
ringede
> til dyrlægen, men han sagde nej sådan var det ikke, med prisen, så jeg
følte
> mig fortrøstningsfuld, og jeg ville så gerne have at Sille skulle have
> hvalpe, men men, der kom ingen hvalpe, og så 3mdr. efter får jeg en
regning
> på 1800 kr. for ingenting. Nu er det jeg vil spørge her i panelet, hvis en
> landmand får insemineret en ko, så skal dyrlægen vel følge det op, for
> ellers bliver landmanden da ruineret. Er der nogen der ved noget om det
her,
> vil jeg blive glad, for jeg er rigtig sur over den store regning, og
> dyrlægen, da jeg ringede og brokkede mig, ja han grinede , og sagde at det
> kunne han jo ikke gøre noget ved at der ikke kom hvalpe, men jeg kunne
> betale regningen i små afdrag.
>
Hej
Jeg ved ikke noget om inseminering, men man skal jo tænke på at der også ved
en normal parring kan ske at der ingen hvalpe kommer, og at parringsgebyret
således er tabt.
Der er altid udgifter ved at lade sin hund få hvalpe, og vælger man
inseminering er udgiften selvfølgelig højere. Det er levende væsner vi taler
om, så nogen garanti for at de får hvalpe kan man ikke give.
I øvrigt synes jeg, man kraftigt skal overveje om man overhovedet skal ty
til inseminering, hvis det er fordi hundene ikke selv kan finde ud af det. I
mine øjne er det en "fejl" som man ikke bør avle videre på.
En mulighed ville være at benytte en anden hanhund for at se om "fejlen"
ligger hos hannen.
Hilsen Vibeke



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.714 / Virus Database: 470 - Release Date: 02-07-2004



x Vuf x (21-07-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 21-07-04 13:19

Mon, 12 Jul 2004 18:34:50 +0200, Battlefield´s wrote:

>Jeg ved ikke noget om inseminering, men man skal jo tænke på at der også ved
>en normal parring kan ske at der ingen hvalpe kommer, og at parringsgebyret
>således er tabt.

Nej! En seriøs opdrætter vil gi' en gratis parring, hvis tæven går tom.
Med 1 parring menes naturligvis 3 parringer i den løbetid!

>Der er altid udgifter ved at lade sin hund få hvalpe, og vælger man
>inseminering er udgiften selvfølgelig højere. Det er levende væsner vi taler
>om, så nogen garanti for at de får hvalpe kan man ikke give.
>I øvrigt synes jeg, man kraftigt skal overveje om man overhovedet skal ty
>til inseminering, hvis det er fordi hundene ikke selv kan finde ud af det.
>I mine øjne er det en "fejl" som man ikke bør avle videre på.
>En mulighed ville være at benytte en anden hanhund for at se om "fejlen"
>ligger hos hannen.

Det kunne jo også være, det ikke var det rigtige tidspunkt!
Eller at både han og tæve var u-erfarne!


--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Battlefield´s (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 21-07-04 13:42


"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse
news:hdnsf01lgqi9mte0nigfqu2gv95gjf0blm@4ax.com...

>> Nej! En seriøs opdrætter vil gi' en gratis parring, hvis tæven går tom.
> Med 1 parring menes naturligvis 3 parringer i den løbetid!

Ja, selvfølgelig! Men derfor kan tæven jo godt gå tom alligevel, også efter
to, tre eller fire parringer.

>>
> Det kunne jo også være, det ikke var det rigtige tidspunkt!
> Eller at både han og tæve var u-erfarne!

Ja, men så er insimenering vel ikke løsningen? Hvis hundene ikke finder ud
af det efter lidt øvelse, er de efter min mening ikke værd at avle videre
på. Skyldes det kun hanhunden må man jo finde en anden han.
Hilsen Vibeke


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.719 / Virus Database: 475 - Release Date: 12-07-2004



Battlefield´s (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 21-07-04 13:48


Hej
Glemte lige: det eneste tidspunkt hvor jeg mener at inseminering er i orden,
er hvis hanhunden bor i et andet land, hvortil det er umuligt at
transportere tæven.
Hilsen Vibeke


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.719 / Virus Database: 475 - Release Date: 12-07-2004



x Vuf x (21-07-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 21-07-04 14:01

Wed, 21 Jul 2004 14:48:12 +0200, Battlefield´s wrote:

>Glemte lige: det eneste tidspunkt hvor jeg mener at inseminering er i orden,
>er hvis hanhunden bor i et andet land, hvortil det er umuligt at
>transportere tæven.

Nåja ok...Så langt tænkte jeg ikke lige... *S*


--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

x Vuf x (21-07-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 21-07-04 13:52

Wed, 21 Jul 2004 14:41:34 +0200, Battlefield´s wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>>Nej! En seriøs opdrætter vil gi' en gratis parring, hvis tæven går tom.
>>Med 1 parring menes naturligvis 3 parringer i den løbetid!

>Ja, selvfølgelig! Men derfor kan tæven jo godt gå tom alligevel, også efter
>to, tre eller fire parringer.

Ja, men jeg svarede på, at du sagde, pengene var tabt!

>>Det kunne jo også være, det ikke var det rigtige tidspunkt!
>>Eller at både han og tæve var u-erfarne!

>Ja, men så er insimenering vel ikke løsningen? Hvis hundene ikke finder ud
>af det efter lidt øvelse, er de efter min mening ikke værd at avle videre
>på. Skyldes det kun hanhunden må man jo finde en anden han.

Nej. Jeg er imod inseminering af hunde. Man skal finde det rigtige
tidspunkt plus en erfaren han, så går det af sig selv. *s*


--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Battlefield´s (21-07-2004)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 21-07-04 15:55


"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse
news:4hpsf0t0vjgc3atnm9pargktukat8943os@4ax.com...
> Wed, 21 Jul 2004 14:41:34 +0200, Battlefield´s wrote:
> >"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...
>

> Ja, men jeg svarede på, at du sagde, pengene var tabt!

Jamen, det er de jo også, hvis nu tæven ikke bliver gravid uanset antallet
af parringer.



> Nej. Jeg er imod inseminering af hunde. Man skal finde det rigtige
> tidspunkt plus en erfaren han, så går det af sig selv.

Ja, på nær de få tilfælde, hvor en tæve ikke kan blive gravid. Ellers er vi
enige

Vibeke


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.719 / Virus Database: 475 - Release Date: 12-07-2004



x Vuf x (21-07-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 21-07-04 23:26

Wed, 21 Jul 2004 16:54:35 +0200, Battlefield´s wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>>Nej. Jeg er imod inseminering af hunde. Man skal finde det rigtige
>>tidspunkt plus en erfaren han, så går det af sig selv.

>Ja, på nær de få tilfælde, hvor en tæve ikke kan blive gravid.
>Ellers er vi enige

Ja, hun kan da være gold, meeen...Det ER altså ikke bare lige at
sætte en han og en tæve sammen. Nogle tæver er højløbske 8 dage
efter blødningens begyndelse, de fleste efter 10 dage, og så er
der outsiderne...De er først højløbske efter 15 dage, eller når
tisseren er ved at være lille igen. Det er lidt af en videnskab
iblandet held.


--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Battlefield´s (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Battlefield´s


Dato : 22-07-04 09:44


"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse
news:84rtf0h24kte1higemcbm81tsssmiejr68@4ax.com...
>> Ja, hun kan da være gold, meeen...Det ER altså ikke bare lige at
> sætte en han og en tæve sammen. Nogle tæver er højløbske 8 dage
> efter blødningens begyndelse, de fleste efter 10 dage, og så er
> der outsiderne...De er først højløbske efter 15 dage, eller når
> tisseren er ved at være lille igen. Det er lidt af en videnskab
> iblandet held.
>

Hej
Ja, men det er jo lige netop det, der gør det spændende at være opdrætter,
ikke?
Hilsen Vibeke


---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.719 / Virus Database: 475 - Release Date: 12-07-2004



x Vuf x (22-07-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 22-07-04 21:49

Thu, 22 Jul 2004 10:44:29 +0200, Battlefield´s wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>>Ja, hun kan da være gold, meeen...Det ER altså ikke bare lige at
>>sætte en han og en tæve sammen. Nogle tæver er højløbske 8 dage
>>efter blødningens begyndelse, de fleste efter 10 dage, og så er
>>der outsiderne...De er først højløbske efter 15 dage, eller når
>>tisseren er ved at være lille igen. Det er lidt af en videnskab
>>iblandet held.

>Ja, men det er jo lige netop det, der gør det spændende at være
>opdrætter, ikke?

Njaaa...Jeg er glad for hvalpearbejdet. Og det er da et svir,
hvis man har knoklet i døgndrift med en eller flere hvalpe,
at de så overlever og klarer sig og bli'r store flotte hunde,
der bare vinder på alle udstillinger.


--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

qfha (12-07-2004)
Kommentar
Fra : qfha


Dato : 12-07-04 19:09

"Birgith Lund" skrev d. 12-07-04 15:58 dette indlæg :
> Jeg fik i februar insermineret min cairn terrie hos dyrlægen. Jeg
havde
> hanhunden på ferie en uge, men de kunne ikke finde ud af det, så jeg
gik til
> dyrlægen, han sagde at det kunne han nemt ordne, han undersøgte begge
hunde
> og alt var ok, sagde han. Han syntes så at jeg skulle have min hund
> insemineret 3 gange, så var vi helt sikker, da jeg kom hjem anden
gang,
> tænkte jegaltså hvis det kostede 600 kr. som det gjorde for et år
siden, da
> fik jeg det gjort 1 gang, så ville det jo koste 1800 kr. denne gang,
og hvis
> der så ikke blev noget, ja så kunne man jo blive helt ruineret, jeg
ringede
> til dyrlægen, men han sagde nej sådan var det ikke, med prisen, så jeg
følte
> mig fortrøstningsfuld, og jeg ville så gerne have at Sille skulle have
> hvalpe, men men, der kom ingen hvalpe, og så 3mdr. efter får jeg en
regning
> på 1800 kr. for ingenting. Nu er det jeg vil spørge her i panelet,
hvis en
> landmand får insemineret en ko, så skal dyrlægen vel følge det op, for
> ellers bliver landmanden da ruineret. Er der nogen der ved noget om
det her,
> vil jeg blive glad, for jeg er rigtig sur over den store regning, og
> dyrlægen, da jeg ringede og brokkede mig, ja han grinede , og sagde at
det
> kunne han jo ikke gøre noget ved at der ikke kom hvalpe, men jeg kunne
> betale regningen i små afdrag.
>
>

------------

Tja, hva' ska man sige...... boller fra Kohberg. Spøg til side, men
velkommen i klubben af opdrættere som betaler sig fattige for at sikre
racen og hvalpekøberne en god hund. Jeg vil end sige, at det var billigt
sluppet. Du havde ikke kørt til den anden ende af europa og hvad dertil
nu hører. Tag en dyb indånding og kom videre.

mvh
en fattig opdrætter

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Louise (13-07-2004)
Kommentar
Fra : Louise


Dato : 13-07-04 08:08

Du har fået en ydelse hos dyrlægen som du skal betale for. Det er jo
ikke dyrlægens ansvar at der kommer hvalpe; det kunne meget vel tænkes
at enten hanhunden eller tæven ikke var i stand til at producere
hvalpe.

Har de begge før lavet hvalpe uden problemer? Dvs parret/er blevet
parret uden problemer/hjælp og med hvalpe som følge? Jeg ville under
alle omstændigheder næste gang vælge en hanhund, der kan parre selv og
ikke bare fortsætte med insemineringer. Du risikerer at give en dårlig
reproduktionsevne videre til stor skade for de senere generationer.

Hvis dyrlægen iøvrigt har sagt at regningen IKKE ville blive så høj,
så ville jeg tage en snak med ham, men du kan ikke forvente at få det
billigere fordi der ikke kommer hvalpe. Det er ikke dyrlægens ansvar,
men hanhundeejerens, og man bør i sådanne tilfælde have en aftale om
omparring, tilbagebetaling af hele eller noget af beløbet.

Ærgeligt, men det koster at være både hundeejer og især opdrætter.

Louise

www.malinoise.dk

x Vuf x (21-07-2004)
Kommentar
Fra : x Vuf x


Dato : 21-07-04 13:39

13 Jul 2004 00:07:56 -0700, Louise wrote:

>Har de begge før lavet hvalpe uden problemer? Dvs parret/er blevet
>parret uden problemer/hjælp og med hvalpe som følge? Jeg ville under
>alle omstændigheder næste gang vælge en hanhund, der kan parre selv og
>ikke bare fortsætte med insemineringer. Du risikerer at give en dårlig
>reproduktionsevne videre til stor skade for de senere generationer.

Tidspunktet kan ha' været forkert for tævens vedkommende.

>Hvis dyrlægen iøvrigt har sagt at regningen IKKE ville blive så høj,
>så ville jeg tage en snak med ham, men du kan ikke forvente at få det
>billigere fordi der ikke kommer hvalpe. Det er ikke dyrlægens ansvar,
>men hanhundeejerens,

Hvordan dog dét???
Hvis tæve-ejeren er uerfaren og ikke har tjek på tævens tidspunkt,
kan det da ikke lægges hanhunden, og da slet ikke hans ejer, til last?!

>og man bør i sådanne tilfælde have en aftale om
>omparring, tilbagebetaling af hele eller noget af beløbet.
>Ærgeligt, men det koster at være både hundeejer og især opdrætter.

Men jeg vil gi' dig ret i, at man ikke skal inseminere en hund!


--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste