hvalp med på tur?
Fra : René

Dato : 12-07-04 08:44

hejsa

vi får jo snart mille hjem og det sker i vores sommerferie. Derfor vil vi da
gerne ud på et par ture nu hvor vi har fri.
Men vi kom til at snakke om om hun kan klare at gå en hel dag på eks.hjerl
hede eller lign?

--
MVH René & Mette

www.golf2.dk
www.racerc.dk
http://www.vrcr.dk
http://www.gshobby.com/sitecarts/sitecarts.cgi
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUU90&P=0

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-07-04 09:20

"René" <æøå@æøå.æøå> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne ud på et par ture nu hvor vi har fri.
> Men vi kom til at snakke om om hun kan klare at gå en hel dag på eks.hjerl

Hejsa,

Vi var selv på Hjerl Hede i sidste uge med vores 15 uger gamle samojed. Det
gik rigtig fint.
Vi havde ham i flexline, så det var ham der hele tiden satte tempoet. Vær
forberedt på mange pauser og hvil. Husk vandskål, mad og vand og evt.
legetøj til pauserne. Hjerl Hede er ideelt til hunde og der er masser af
dem. Det bliver en stor oplevelse, for en ny hvalp. Hvis i skal køre langt,
inden i når jeres bestemmelsessted, så er det en god idé, at sørgen for
nogle småture inden i tager på længere udflugter. (Det kan være problematisk
med tilvænning til bilkørsel). En helt anden ting, er at Hjerl Hede ikke er
et sted vi tager hen nogen sinde igen. Det var frygtelig Gaaaaaab, Kedeligt!
Hunden syntes det var en herlig oplevelse og sov hele vejen
hjem.....

God tur og god ferie.

Mvh. Renate og Nanok, der skal med i sommerhus på lørdag. Mon det lykkes at
holde vapsen ude af poolen? *G*

Fra : René

Dato : 12-07-04 09:33

--

> da

> Hejsa,
>
> Vi var selv på Hjerl Hede i sidste uge med vores 15 uger gamle samojed.
Det
> gik rigtig fint.

Nu er mille kun 10 uger når vi har tænkt os at tage afsted. Kan hun holde
til det, synes jeg har hørt noget om man skal passe på ikke at motionere
hvalpe for meget

mette

Fra : BettinaP

Dato : 12-07-04 09:53

"René" <æøå@æøå.æøå> wrote in message

> Nu er mille kun 10 uger når vi har tænkt os at tage afsted. Kan hun holde
> til det, synes jeg har hørt noget om man skal passe på ikke at motionere
> hvalpe for meget

en hel dag på heden er nok lidt voldsomt for en 10 ugers hvalp. Det kan godt
være det lyder tosset, men hvis I har en klapvogn eller trækvogn eller sådan
noget I kan tage med, så Mille får en chance for at hvile sig når hun har
brug for det, så var det da en mulighed?

BettinaP

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-07-04 17:01

On Mon, 12 Jul 2004 10:53:06 +0200, "BettinaP" <bep@bep.dk> wrote:

> [...]
>noget I kan tage med, så Mille får en chance for at hvile sig når hun har
>brug for det, så var det da en mulighed?

man kan ikke vente med at lade hvalpen hvile til den har brug for det
!! for de vil blive ved med at gå i en evighed fordi de ellers tror at
deres ejere forlader dem ! så det kan man slet ikke regne med ! max 1
times motion til sådan en lille hvalp om dagen ! alt andet vil kunne
skade brusk omkring knoglerne og give den deforme ben og knogler og
eventuelt HD

så kort sagt hvis du lader hende motionere mere en ca 1 time om dagen
i den alder risikerer du at hun får problemer resten af livet pga det
!

DAB-problem
Har andre herinde DAB-signalproblemer under Gladsaxesenderen?
og har i prøvet ny antenne hører jeg meget gerne om det

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 12-07-04 09:59

Mette skrev:
> eks.hjerl

Hej Mette
jeg ville IKKE gøre det! En 10 ugers hvalp skal kun have det motion de leger
sig til - og de er ikke aktive en hel dag. De er aktive ½ time - sover
derefter i 2 og er aktive igen.

Mvh Charlotte Eglin
www.candour.dk

Fra : René

Dato : 12-07-04 10:05

> [...]
leger
> sig til - og de er ikke aktive en hel dag. De er aktive ½ time - sover

det vil næppe blive en hel dag. vi snakker nok om en 3-4 timer vil det kunne
lade sig gøre?

mvh mette

Fra : Jimmy

Dato : 12-07-04 10:33

"René" <æøå@æøå.æøå> wrote in message

> det vil næppe blive en hel dag. vi snakker nok om en 3-4 timer vil det
kunne
> lade sig gøre?

Alt kan lade sig gøre, inklusive at ødelægge dens led og sener, som *SLET*
ikke er vokset ordentligt sammen endnu.

Hvis du mener at udbyttet ved at tage på ferie med den opvejer de risici den
udsættes for, er svaret jo klart.

Mvh
Jimmy

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-07-04 10:07

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
leger
> sig til - og de er ikke aktive en hel dag. De er aktive ½ time - sover

Hej Charlotte,

En halv time? Og sove to? Det vidste Nanok ikke da han var 8 uger gammel,
heller ej da han var 10. (han kan heller ikke læse)*G*
Jeg tror det er meget individuelt. Man kan sagtens passe det sådan ind, at
man holder mange pauser og det er jo ikke et enormt område, så hvis man er
flere afsted kan man sætte sig på et solbeskinnet sted (jaja, den kommer i
næste uge .-), og nyde en slapper mens vapsen slumrer. Jeg er af den
overbevisning, at man ikke skal lade sig forhindre i den slags aktiviteter
fordi man har hund....(eller babyer, for den sags skyld)
I øvrigt er der en anden der foreslår en trækvogn. De kan lejes på Hjerl
Hede.

Mvh. Renate & Nanok

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-07-04 17:06

On Mon, 12 Jul 2004 11:07:24 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

> [...]
>
>En halv time? Og sove to? Det vidste Nanok ikke da han var 8 uger gammel,
>heller ej da han var 10. (han kan heller ikke læse)*G*

,,,,,,,,nej sammenvoksningen og udviklingen af brusk omkring knogler
er ikke indivuelt ! det er faktisk ens på alle hunde i den alder

> [...]
>næste uge .-), og nyde en slapper mens vapsen slumrer. Jeg er af den
>overbevisning, at man ikke skal lade sig forhindre i den slags aktiviteter

,,,,,,,,ja og der er mange hunde der lidder af ledsmerter og HD fordi
der er folk der tænker så egoistisk som dig ! hvis man køber en hund
må man sku passe på den ! ellers skulle man bare ikke have købt den
vel !

(eller babyer, for den sags skyld)
>I øvrigt er der en anden der foreslår en trækvogn. De kan lejes på Hjerl
>Hede.

ja hvis man vælger at trække hunden hele vejen så er det jo ok, men at
lade den gå og vente på at den ser træt ud hmm så er man simpelthen
for dum

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-07-04 18:49

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,,,,,,,,nej sammenvoksningen og udviklingen af brusk omkring knogler
> er ikke indivuelt ! det er faktisk ens på alle hunde i den alder

Hej Punish,

Jeg mente nu ikke knogledannelse, men sovemønster. Nanok sov ikke ret meget
mere end en halv time ad gange da vi fik ham...

> [...]
> der er folk der tænker så egoistisk som dig ! hvis man køber en hund
> må man sku passe på den ! ellers skulle man bare ikke have købt den

Kære Punish, Jeg har ikke tidliger været i klinch med dig, og ønsker det
heller ikke!!
Jeg vil dog gerne lige minde dig om, at det ikke er "pænt" at kalde folk man
ikke kender for egoister!
Du ved intet om mig!
Den du her kalder egoist, har sagt sit job op, for at kunne holde hund igen!
Jeg har valgt at være hjemme sammen med ham og han får al min opmærksomhed!

I øvrigt mener jeg ikke at man skal trække rundt med en hvalp i timevis uden
hensyntagen. Jeg mener bare, at en tur på et par timer sagtens kan gå, hvis
man holder mange pauser og tager sig tid til at lade hunden hvile. Hvad
forskel gør det om hunden udfolder sig ude i naturen eller hjemme på
stuegulvet? Nåe, ja udover at det nok er mere intressant ude i det fri!

Mvh. Renate & Nanok, der ikke lader sig "trække rundt med" *G*

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 12-07-04 10:02

> [...]

> til det, synes jeg har hørt noget om man skal passe på ikke at motionere

Hej igen Mette,

Jamen det er sådan et lidt finurligt spørsmål. Nogle mener at hvalpe indtil
4 mdr. kun må motioneres i 15 min. dagligt. Det har hele tiden været
vanskeligt for os at overholde. Jeg talte med dyrlægen om problematikken, da
vi var til sundhedstjek. Han sagde man sagten kunne gå lige så længe man
lyster, blot man ikke lader hunden forsere forhindringer (spring) og
opildner den til at løbe. Altså alt i hundens eget tempo er ok og sundt! I
skal nok være forberedt på, at hun bliver hurtigt træt og så må i jo bare
holde pause.
Jeg tro nu det er en god idé, at lade hunde lære jer og sine nye omgivelser
at hende først. I skal jo også bruge noget tid på at lære hende snoren at
kende. Jeg ville personligt ikke slæbe hunden med nogen steder den første
uges tid. En anden ting er, at jeg hellere fra "starten" vil lære min hund,
at komme med mange forskellige steder

Fra : René

Dato : 12-07-04 10:10

> [...]
> kende. Jeg ville personligt ikke slæbe hunden med nogen steder den første
> uges tid. En anden ting er, at jeg hellere fra "starten" vil lære min

Vi havde også tænkt os at lade hende falde til først. Så det vil først være
2 uger efter hun er kommet hjem til en evt tur bliver aktuel.
Så hvis vi sørger for at holde pause evt leje en trækvogn som en foreslog,
så vil du mene det vil kunne lade sig gøre at tage hende med en 3-4 timer på
heden?

mette

Fra : qfha

Dato : 12-07-04 13:05

"René" skrev d. 12-07-04 10:10 dette indlæg :

> [...]
foreslog,
> så vil du mene det vil kunne lade sig gøre at tage hende med en 3-4

Må man overhovedet have hunde med på Hjerl Hede ?
Nå, men det er ikke jordens bedste ide, kan I ikke få en eller anden til
at se efter hende hjemme. Hvis I vil bære rundt på hende det meste af
dagen kan det selvfølgelig lade sig gøre. Kombineret med at holde nogle
gode pauser ind imellem. Lad vær at tro, at hun bliver i en vogn eller
lign. Tænk på at I ikke kan have hende med ind i husene, en af jer skal
altid blive udenfor.
Tager I det som en skovtur, hvor det drejer sig om at hygge sig og få
frokost i det grønne uden at skulle en hel masse, så kan det nok gå.
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 16:23

I skal passe på hundens hofter mens den er hvalp og unghund.
Snak med opdrætteren om hvor meget I dagligt kan tillade jer at gå med
hunden.

Hilsen
Erik

Fra : René

Dato : 12-07-04 17:47

jamen så nøjes vi bare med nogen småture istedet for hun for rig mulighed
for at slappe af. Tak for alle svarene

--
MVH René & Mette