kan man slette OS9 i Panther?
Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-07-04 06:32

Hej igen

Kan man slette HELE OS 9 i Panther, uden at skulle installere forfra?
Eller kræver det en tur omkring terminalen?
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-04 14:33

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Hej igen
>
> Kan man slette HELE OS 9 i Panther, uden at skulle installere forfra?
> Eller kræver det en tur omkring terminalen?

Det kræver en tur i Terminalen.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-07-04 14:42

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Det kræver en tur i Terminalen.

hvor meget fylder OS9 iøvrigt?

JonB

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 12-07-04 14:53

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> hvor meget fylder OS9 iøvrigt?

Er det ikke sådan i omegnen af 1 GB

Det er ikke så meget det at den fylder det er mere det at den er der -
selvom man fjerner den så ligger ikonet stadig i Preferences, hvilket er
drønirriterende.

Det er også noget ged at man ikke kan installere den amerikanske version
og så bare den danske sprogpakke andet end hvis man har Panther CD'erne.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-07-04 16:41

In dk.edb.mac, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Er det ikke sådan i omegnen af 1 GB

Det kommer vel i den grad an på hvad man har installeret. Min OS 9 på
min maskine fylder:

[17:39][voss@zaphod ~]% du -sh /Systemmappe
138M /Systemmappe

Jeg bruger den godt nok heller aldrig, og har ingen OS 9 programmer
installeret, men på en 120Gb harddisk er 138Mb jo ikke så meget.

Det højeste jeg mindes min Systemmappe i OS 9 nogensinde nåede op på var
en 5-600Mb.

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-07-04 17:58

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> installeret, men på en 120Gb harddisk er 138Mb jo ikke så meget.
>
> Det højeste jeg mindes min Systemmappe i OS 9 nogensinde nåede op på var

Ja, men jeg mener at f.eks Virtual PC også smækker noget i OS9, kan det
ikke passe?
Og på den måde er det dumt, hvis man aldrig bruger det:-/
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-07-04 19:40

In dk.edb.mac, Lone Schmidt wrote:

> Ja, men jeg mener at f.eks Virtual PC også smækker noget i OS9, kan det
> ikke passe?

Jeg ved det ikke, men det lyder lidt mærkeligt, at den skulle have brug
for det. Er det VPC du installerer under OS X?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 12-07-04 20:02

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg ved det ikke, men det lyder lidt mærkeligt, at den skulle have brug
> for det. Er det VPC du installerer under OS X?

Ja, men jeg tager nok fejl :-/

Men jeg har installeret og slettet det alvorlig mange gange , fordi jeg
prøver på egen maskine før jeg kaster mig over Keld´s

Og på kelds Mac (med OS9) , sletter jeg mange flere filer end på min
egen, men jeg kan godt rode i det, eftersom det både er VPC 5.0 og 6.0
jeg har leget med

vedr. paniktråden:
Det var alligevel ikke Keld der havde ændret password, men han sms´ede
sgu et forkert efter 3 timers knoklearbejde
Det var VPC 5.0 der drillede, VPC 6.0 var der ingen probs. med
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Morten Lind

Dato : 13-07-04 06:30

> [...]

> installeret, men på en 120Gb harddisk er 138Mb jo ikke så meget.
>
> Det højeste jeg mindes min Systemmappe i OS 9 nogensinde nåede op på var

En fuldt installeret OS 9.2.2, indeholdende AdobePS Components,
Applications (Mac OS 9), Desktop Folder, Dokumenter, Installeringslogbog
og Systemmappe fylder 861,8 MB. Dette indeholder dog to uoriginale
installere, nemlig QT på 10,3 MB og Wacom Tablet på 1,5 MB, så de skal
retteligen trækkes fra
M.

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-07-04 08:31

In dk.edb.mac, Morten Lind wrote:

> [...]
> og Systemmappe fylder 861,8 MB. Dette indeholder dog to uoriginale
> installere, nemlig QT på 10,3 MB og Wacom Tablet på 1,5 MB, så de skal

Det var satans, du har sgi nok ret Morten. Jeg har lige tjekket det
faktiske indhold af min systemmappe (som vel at mærke er
superminimalistiks), men den kan vist knap nok starte classic med det
der ligger i den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-07-04 19:06

Jesper Haaber Gylling <jesper@xxxxxxxxxgylling.net> wrote:

> Er det ikke sådan i omegnen af 1 GB

kun hvis det er fra en genetablerings CD fra en iBog eller iMac (inkluderer
imovie, acrobat, appleworks og diverse spil. En regulær OS9 fylder i
omegnen af 3-400MB.

> Det er ikke så meget det at den fylder det er mere det at den er der -
> selvom man fjerner den så ligger ikonet stadig i Preferences, hvilket er
> drønirriterende.

Det er to forskellige ting: Classic miljøet som OS9 afvikles i & OS9.
Når man fjerner sin OS9 fjerner man selvfølgelig ikke det program som
kan afvikle OS9. Hvis ikke du gider se på kontrolpanelet, kan du bare
fjerne det (men det fjerner ikke TrueBlueEnviroment):

sudo rm -r /System/Library/PreferencePanes/Classic.prefPane

Er det ikke lidt ERS agtigt sådan at strippe sit OS? Det kunne jo være
man på et tidspunkt fik brug for det?

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).