Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billigt digital + ekstern flash.
Fra : Fototal.dk

Dato : 06-05-01 06:39

Jeg har en god ven som skal bruge et digitalt kamera til en forening.
Der er dog 2 modstridende krav:
1. Det skal kunne monteres med en ekstern flash.
2. Det skal være billigt.
(Opløsningen er ikke så vigtig).

Jeg forestillede mig derfor at lede efter et brugt digitalt ~½-1 megapixel
med et par år på bagen.
Men hvilke modeller vil være relevante i forhold til de 2 hovedkrav?
Og alternativt: Er der nogen af de mindre modeller i dag som kan påsættes
ekstern flash?

Mvh: Finn.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 06-05-01 18:42

man kan få en ret billig slaveforsats (jeg ved ikke hva den heder, menden
virker ved at opfange lyset fra den normale flash og så udløse den på
slaveforsatsen påsatte blitz) Den jeg har er fra Vivitar og virker godt hos
mig.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Fototal.dk

Dato : 06-05-01 20:05

> [...]
> virker ved at opfange lyset fra den normale flash og så udløse den på
> slaveforsatsen påsatte blitz) Den jeg har er fra Vivitar og virker godt

Tak for dit input.
Din løsning har været overvejet, men der foretrækkes en løsning hvor blitzen
kan sidde på selve kameraet, så man ikke skal løbe rundt med kameraet i den
ene hånd og en ekstra løs blitz i den anden.

Mvh: Finn.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 07-05-01 02:27

On Sun, 6 May 2001 21:05:18 +0200, Fototal.dk wrote:

> Din løsning har været overvejet, men der foretrækkes en løsning hvor blitzen
> kan sidde på selve kameraet, så man ikke skal løbe rundt med kameraet i den
> ene hånd og en ekstra løs blitz i den anden.

Det med at rende rundt med både flash og kamera kan klares med et
eller to stativer - hvor praktisk det lige er, kommer
selvfølgelig an på dit fotoemne

Ellers - du køber jo billigt ind - så må blitzen kunne sættes på
kamerahuset med hjælp fra en med et maskinværksted eller en
hjemmegjort fri kombination af kabelbindere, araldit og
gaffatape. Ikke særlig kønt, men du kan ikke få det hele altså!

(husk bare at teste især vinklen fra flashen før permanent
montering)

Mht. kameravalg, så bemærk at selv halvdyre digitalkameraer til
5-10k basalt set er peg-og-klik maskiner med minimalt af
udbygningsmuligheder. Du skal nok researche lidt for at finde
modeller, som er designet til ekstern flash.

Kameradata kan f.eks. findes på dpreview.com og camerareview.com

--
Stig

Fra : Kim Mølgaard

Dato : 10-05-01 12:59

KODAK DC265 DC290 serierne har ekstern flash tilslutning og burde være meget
overkommelige prismæssigt i dag.
290 ligger i ca 5800 så vidt jeg husker.

Mvh.
Kim

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 10-05-01 14:06

Jeg mener at have set en Olympus 1400 med en mezt stavflash mont.