Korrekt registrering på EDB
Fra : Ukendt

Dato : 11-07-04 12:34

Hej,
jeg er lige begyndt at registrere mine aner på EDB.

Har et spørgsmål vedr. "bedste måde" at gøre tingene på.

Tænkt eksempel:

Er person er født på Odense Sygehus.
Døbt i Stella Maris Kirke, Nyborg Købstad, Vindinge Herred.

Forældre bosiddende i Herrested Sogn, Vindinge Herred på fødsels- og
dåbs- tidspunkterne.

Hvad er bedst at angive som fødselssted ? Foreløbig har jeg angivet
Herrested Sogn, Vindinge Herred som fødselssted. At fødslen fandt sted på
Odense sygehus har jeg angivet i en note.

Hilsen
Lasse Skovgaard.

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 11-07-04 15:14

Hej Lasse

Jeg har lige nogle kommentarer som du kan se under de forskellige punkter.

"Lasse Skovgaard" <lasse snabela skovgaards punktum dk> skrev i en
meddelelse news:40f12592$0$250$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
>
> Tænkt eksempel:
>
> Er person er født på Odense Sygehus.
> Døbt i Stella Maris Kirke, Nyborg Købstad, Vindinge Herred.

Stella Maris Kirke som ligger på sydsiden af Vindingevej, ligger i Aunslev
Dyrehave, som indtil 1970 hørte under Aunslev - Bovense Kommune. Kirkeligt
set hørte både Aunslev og Hjulby Dyrehave under Nyborg Kirkesogn.
Vindingevej var samtidigt kommunegrænse og det sydfor blev af Nyborggenserne
på den "rigtige" side af Vindingevej kaldt for "skattelyet".

At der var de to striber "Dyrehaver" skyldtes at det var et levn fra
fortiden, som gjaldt nogle fiskerirettigheder. Dette er jeg blevet oplyst om
på lokalhistorisk arkiv i Nyborg. I Nyborg pastorat blev der ført
selvstændige kirkebøger for de to "Dyrehaver" mellem 1892 og 1912. At der
blev taget en ny bog i brug i 1912 for Aunslev Dyrehave betød intet, bortset
fra at der er en masse tomme sider, hvilket jeg har set på LAO.

> [...]
> Herrested Sogn, Vindinge Herred som fødselssted. At fødslen fandt sted på
> Odense sygehus har jeg angivet i en note.

Her ville jeg skrive "Odense Sygehus, Ansgar Sogn, Odense Herred" og så
angive hjemsognet i noterne. I mange år blev fødsler indført både i
sygehussognets og hjemsognets kirkebøger, men jeg mener det ophørte engang i
1970´erne. Nu med den nye kirkebog er dette jo ikke noget problem.

> Hilsen
> Lasse Skovgaard.

Jeg håber det er noget du kan bruge, men ellers er du jo altid velkommen til
at maile til mig da vi har jo en fælles interesse i navnet "Klimek"

Mvh. og en glædelig søndag
Tommy Rolf Nielsen
http://www.tommyrolfnielsen.dk

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-07-04 15:51

> [...]
> Herrested Sogn, Vindinge Herred som fødselssted. At fødslen fandt sted på
> Odense sygehus har jeg angivet i en note.

Det er normalt, at man angiver forældrenes bopæl som fødested,
uanset, hvor fødslen finder sted.
I mit tilfælde vil det f.eks. være: Lyby sogn, (Nørre Herred), Viborg Amt,
Danmark.
Nogle bruger at angive herredet, andre ikke, personligt gør jeg det ikke.
At jeg er født på Skive Sygehus er en anden snak, som jeg vil angive i
noterne.
Dåbsstedet bliver derfor det samme som fødestedet, idet jeg er barnedøbt i
Lyby kirke.
Håber, at det klarede lidt?

Mvh.Bodil.

Fra : torleif haugødegård

Dato : 11-07-04 18:47

On Sun, 11 Jul 2004 16:51:00 +0200, "Bodil Grove Christensen"
> [...]
>noterne.
>Dåbsstedet bliver derfor det samme som fødestedet, idet jeg er barnedøbt i

Dette var ikke et godt råd, emrm. Døpt og født på samme sted??

De korrekte steder for hendelserne må selvfølgelig registreres, altså
født på sygehuset og døpt i kirken.
Foreldrenes og barnets bosted bør også registreres korrekt.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-07-04 19:07

> [...]

> født på sygehuset og døpt i kirken.
> Foreldrenes og barnets bosted bør også registreres korrekt.

Jo, det er den sædvanlige procedure, jeg
har beskrevet.
Det er det sted, hvor forældrene bor, når
fødslen finder sted, der skal skrives,
ikke nødvendigvis det aktuelle fødested,
f.eks. ambulance på Holstebrovej o.lign.

Mvh.Bodil.

Fra : Hans Engmark

Dato : 11-07-04 21:38

On Sun, 11 Jul 2004 20:07:23 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> [...]

Det er der vel delte meninger om, jeg gør som Torleif.
Det er selvfølgelig stedet tingene har fundet sted, der skal noteres
ned.

Hvis du har en ane der drukner, findes frosset ihjel på Lars Tyndskids
mark, bliver hængt eller kommer af dage på anden usædvanlig måde.
Skriver du så også bare Død i Lyby sogn og begravet på Lyby kirkegård.

Jeg angiver også altid lokalitet, sogn, herred, amt som er gældende på
det pågældende tidspunkt.

mvh
Hans Engmark

Fra : Jan T Pharo

Dato : 11-07-04 21:48

<40f181da$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

>Det er det sted, hvor forældrene bor, når
>fødslen finder sted, der skal skrives,
>ikke nødvendigvis det aktuelle fødested,
>f.eks. ambulance på Holstebrovej o.lign.

Javel, ja.

Da er "sædvanlig procedure" kun anderledes i Danmark end i Norge, og god
nok for mig, og især, hvis det er såden, det så kommer til at stå i
jeres folkeregister. Men hvis et barn faktisk er født i ambulancen, der
lige er kommet i land i Snaptun, så er det da faktisk født i Snaptun,
Juelsminde kommune, selv om forældrene bor på Endelave i Horsens
kommune. Så jeg vilde i et sådant tilfælde have registreret Snaptun
færgekaj, Juelsminde kommune, som fødested i mit slægtsregister.
(til sammenligning: i Norge bliver i dag barnets faktiske fødested
registreret - for eksempel sygehuset i Fredrikstad, men folkeregisteret
regner barnet selvfølgelig som bosat der, hvor moderen bor, for eksempel
på Hvaler.)

--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-07-04 00:43

"Jan T Pharo" <janpharo@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> registreret - for eksempel sygehuset i Fredrikstad, men folkeregisteret
> regner barnet selvfølgelig som bosat der, hvor moderen bor, for eksempel

Hvis man læser i fødselsregistret, så noteres forældrenes
bopæl ved fødselstidspunktet - deraf min forklaring.
På samme måde, som f.eks. når et menneske dør under
en indlæggelse på sygehuset, så noteres det i hjemsognet -
og i sygehusets sogns kirkebog, men som hjemmehørende
i bopælssognet.

Mvh.Bodil.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-07-04 12:23

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev:
12 Jul 2004 01:42:46 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>På samme måde, som f.eks. når et menneske dør under
>en indlæggelse på sygehuset, så noteres det i hjemsognet....

Helt enig med dig.
Din metode er den mest hensigtsmæssige, særlig hvad angår en
senere databehandling, sortering, søgning o.s.v.

Detaljer om fødselssted/dødssted indtaster man så i de noter, som
knytter sig til den pågældende begivenhed.
Problemet er nok at der stadig er mange, der bruger forældede
programmer, som ikke har noter ved hver enkelt begivenhed.

Erik Helmer Nielsen

Fra : torleif haugødegård

Dato : 12-07-04 16:55

Erik Helmer Nielsen:
> [...]
>Problemet er nok at der stadig er mange, der bruger forældede
>programmer, som ikke har noter ved hver enkelt begivenhed.

Det er vel snarere den nevnte metode med, emrm, uriktig stedsangivelse
for fødsel og dåp som indtastes av de der fortsatt bruger programmer
som ikke kan registrere flere hendelser av lignende type.
Eksempelvis fødsel og dåp.
Det gjør ikke senere søkning vanskeligere ved å registrere de korrekte
stedsangivelser for hendelsene.

Den metode som hevdes som korrekt er nok et forsøk på å si noe om
bostedet for personene på samme tidspunkt som fødselen og dåpen, men
bostedet bør registeres som egen hendelse.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-07-04 21:33

On Mon, 12 Jul 2004 17:54:53 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
torleif haugødegård <tha@tha.no> wrote:

> [...]
>bostedet for personene på samme tidspunkt som fødselen og dåpen, men
>bostedet bør registeres som egen hendelse.

Tenk om man i ettertid skal bekrive den opplevelse som skjedde under
den foregående fødsel, men full ambulanse til sykehus, med leger og
hva som måtte til for assistanse og så kommer det frem etter at man
har fortalt hele historien at barnet ble født et helt annet sted.

Det gir jo til de grader inkonsekvens i dataene, rett og slett
historieforfalskning :(

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-04 07:08

Den Mon, 12 Jul 2004 22:33:09 +0200, skrev Otto Jørgensen:

> [...]
>hva som måtte til for assistanse og så kommer det frem etter at man
>har fortalt hele historien at barnet ble født et helt annet sted.

He, he, den var gøy. Hvem var det der sagde, at nordmænd ikke har
humor? ))

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk
"Jeg ønsker at sove stille ind, ligesom min bedstefar
- ikke skrige i panik, ligesom de passagerer han kørte med!"

Fra : Claus Sørensen

Dato : 15-07-04 22:45

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40f1d076$0$131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> en indlæggelse på sygehuset, så noteres det i hjemsognet -
> og i sygehusets sogns kirkebog, men som hjemmehørende

Jamen, altså, hvis man fødes et bestemt sted - in casu på et sygehus - så må
det da være det sted, der er fødestedet. Forestil dig, at man fødes på
Odense Sygehus som barn af forældre bosat i hovedstaden i Langtbortistan.
Det vil da være - synes jeg - sært så at angive vedkommende som født i
Langtborttistan. Tilsvarende må det, hvis man kan følge den logik, være
forkert at angive eksempelvis nabosognet til sygehuset som fødested, hvis
cdet er der, forældrene bor.

Det, at de fleste fødes på et sygehus, gør det måske lidt mere "klinisk" med
fødesteds-notaterne i slægtsoversigten, men hvis den skal afspejle
virkeligheden, bør der stå så korrekte oplysningers om muligt - og så kan
man i noterne angive bopæl m.v.

Apropos bemærkningen om fødsel i en ambulance. Jeg har en nevø, der er født
i en bil - godt nok ikke i en ambulance, men i forældrenes VW - rundt regnet
et halvt hundrede kilometer fra forældrenes bopæl. Det fremgår - sammen med
byen, bilen befandt sig i, da fødslen skete - som fødested i min database.
For det var nu engang i den by, han blev født.

C. Sørensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-07-04 08:08

"Claus Sørensen" <cs-press@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> byen, bilen befandt sig i, da fødslen skete - som fødested i min database.
> For det var nu engang i den by, han blev født.

Hvad står der på barnets fødselsattest?

Mvh.Bodil.

Fra : Anni Skov Christense~

Dato : 16-07-04 11:56

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40f77eb0$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]

> Hvad står der på barnets fødselsattest?
>
> Mvh.Bodil.
>
> På vore børns fødselsattester fra 1970erne står det sogn hvor
sygehuset lå, oplyst som fødested. Fødslen skulle anmeldes til
sygehussognet inden tre dage efter fødslen.

Mvh. Anni

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-07-04 22:27

"Anni Skov Christensen" <asc@christensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
KLIP!

> sygehuset lå, oplyst som fødested. Fødslen skulle anmeldes til
> sygehussognet inden tre dage efter fødslen.

Det er sjovt, for da jeg blev født på Skive Sygehus i 1958,
blev det noteret, som om jeg var født i Lyby sogn,
hvor mine forældre boede.

Mvh.Bodil.

Fra : Peter Weis

Dato : 17-07-04 07:00

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> Det er sjovt, for da jeg blev født på Skive Sygehus i 1958,
> blev det noteret, som om jeg var født i Lyby sogn,
> hvor mine forældre boede.

Så kan praksis ikke have været så fast. Jeg er samme årgang som dig, og
på min dådsattest står klinikkens sogn (Helligånd) angivet som
fødested, selv om vi boede i Frederiksberg sogn.

mvh
Peter

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 17-07-04 08:22

On Fri, 16 Jul 2004 23:27:12 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]

>Det er sjovt, for da jeg blev født på Skive Sygehus i 1958,
>blev det noteret, som om jeg var født i Lyby sogn,

resultat av at noen byråkrater skal ha orden i sine statistikker :(
Rene historieforfalskningen fra byråkratenes side. :(

Fra : Michael Erichsen

Dato : 17-07-04 20:10

Bodil Grove Christensen wrote:
> [...]
>

> Det er sjovt, for da jeg blev født på Skive Sygehus i 1958,
> blev det noteret, som om jeg var født i Lyby sogn,

Jeg blev født på Frederiksberg Hospital 1951, hvilket korrekt blev
noteret som Godthåb Sogn, hvilket ikke var mit dåbs-, beboelses- eller
undfangelsessogn. Der var åbenbart mangel på standarder.

Mvh Michael Erichsen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 18-07-04 17:14

Der står det sogn, hvori fødslen skete - altså sognet, hvori bilen (som
fødslen fandt sted i) befandt sig.

mvh
C. Sørensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-07-04 21:05

> Der står det sogn, hvori fødslen skete - altså sognet, hvori bilen (som
> fødslen fandt sted i) befandt sig.

Jamen, så er det jo det, du skal skrive....

Mvh.Bodil.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 19-07-04 20:14

Jamen, præcis, Bodil Groive Christensen. Hvilket jeg som sagt så sandelig
også har gjort - og som jeg mener må være det eneste korrekte at gøre. Når
jeg overhovedte reagerede på debatten i denne tråd var det - hvis ikke jeg
tager fejl - fordi du slog til lyd for at angive forældres bopælssogn frem
for reelt fødesogn, når der eksempelvis var tale om fødsel på et sygehus,
der ikke ligger i forældres bopælssogn.

Med venlig hilsen
C. Sørensen

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40fad7d2$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-07-04 21:28

On Sun, 11 Jul 2004 19:46:40 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
torleif haugødegård <tha@tha.no> wrote:
<klippet>

> [...]
>født på sygehuset og døpt i kirken.
>Foreldrenes og barnets bosted bør også registreres korrekt.

støttes fullstendig.
Det andre blir feil uansett hva forskriftene sier

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-07-04 21:58

> <klippet>

> støttes fullstendig.
> Det andre blir feil uansett hva forskriftene sier

I sidste indlæg skrev du 'historieforfalskning', - barske ord, men ikke
desto mindre rigtigt. Det kan være vigtigt at få de rette omstændigheder
med i forbindelse med fødsel. Et tænkt, men dog ikke ualmindeligt,
tilfælde vil være hvis en gravid kvinde opholder sig i USA på et
turistvisum og så nedkommer inden hjemrejse. Andre lignende tilfælde vil
være fødsler til søs. Med andre ord er det et 'must' at fødslen angives
korrekt hvad enten det er i en ambulance på landevejen eller et fartøj i
nationalt/internationalt farvand.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-07-04 23:46

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Mon, 12 Jul 2004 22:58:07
+0200

> [...]
>være fødsler til søs. Med andre ord er det et 'must' at fødslen angives
>korrekt hvad enten det er i en ambulance på landevejen eller et fartøj i

For mig at se er det udelukkende en strid om kejserens skæg.

Der er (læs= kan være) 3 'events' der skal tages hånd om.

1.
Det sted sted barnet rent fysisk blev født.

2.
Det sted forældrende boede da barnet blev født.

3.
Det sted barnet voksede op.

Om man vælger at registere pkt. 1 som den primære 'event' og pkt. 2 og 3
som sekundære, eller om man vælger en anden rækkefølge er for mig at se
inderlig ligegyldig - og i høj grad afhængig af ens egne præmisser og af
mulighederne i det program man nu engang bruger.

Jeg mener ikke man kan tale om noget 'rigtigt' contra noget 'forkert' i
den sammenhæng. Man kan højst tale om forskellige arbejdsmetoder.

Personligt bruger jeg ca. samme metode som beskrevet af Bodil og
registrer normalvis fødestedet som det sted hvor forældrene boede.

Det gør jeg bla. fordi jeg ikke mener at registrering er et mål i sig
selv - registrering har (IMHO) til formål at kunne søge i data. Og en
søgning på ordet 'ambulance' kan jeg ikke bruge til noget som helst.!

For: hvilken ambulance? (Falck / Zonen / Brandvæsenet / andre..?). Med
eller uden udrykning osv. osv.? Kørte ambulancen eller holdt den
stille.? Altsammen inderligt ligegyldigt.

Derimod er det interessant at kunne søge på børn der er født (eller hvor
forældrene ihvertfald har boet) i dette eller hint sogn - det kan jeg
bruge til noget i praksis.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 13-07-04 05:27

On Tue, 13 Jul 2004 00:45:59 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Derimod er det interessant at kunne søge på børn der er født (eller hvor
>forældrene ihvertfald har boet) i dette eller hint sogn - det kan jeg
>bruge til noget i praksis.

hva sier nå kilden i ettertid. Finnes det f.eks. ikke ved sykehuset en
protokoll som sier at barnet er født på sykehuset. Det ville jo være
naturlig at man bla. har en oppgave på sykehuset som forteller om
aktiviteten ved sykehuset og dettte ville sikkert omfatte alle som er
født på sykehuset eller død samme sted.
Med andre ord dette er informasjon som man ikke tar hensyn til.
Utrolig at man underslår slik opplysning!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-07-04 08:48

Otto Jørgensen <otjoerge%øføø%@online.noAWAY> skrev Tue, 13 Jul 2004
06:27:19 +0200

> [...]
>født på sykehuset eller død samme sted.
>Med andre ord dette er informasjon som man ikke tar hensyn til.
>Utrolig at man underslår slik opplysning!

Som sædvanlig overfortolker du og svarer på noget helt andet end det der
faktisk stod..

Det jeg skrev var:

citat beg -------------------------------------
[...]
citat slut ----------------------------------

Der er altså overhovedet ikke tale om at fravælge eller undlade
informationer, men alene om forskellige vurderinger af hvilken oplysning
der skal være den primære og hvilke der skal være suplerende.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 13-07-04 11:58

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:
13 Jul 2004 09:48:05 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi
som svar til Otto Jørgensen
> [...]
>inderlig ligegyldig - og i høj grad afhængig af ens egne præmisser og af
>mulighederne i det program man nu engang bruger.
Bravo og Amen.
Og så er jeg forøvrigt helt enig med dig.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 13-07-04 15:07

On Tue, 13 Jul 2004 09:48:05 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]

>informationer, men alene om forskellige vurderinger af hvilken oplysning
>der skal være den primære og hvilke der skal være suplerende.

Utgangspunktet er vel her vesentlig.
Hvis er barn er født på et sykehus i f.eks. nabokommunen, da er det
nabokommunen som er stedet for fødsel og ikke hvor foreldrene bodde.

Dette har ikke noe med rekkefølge å gjøre, men verifisering av
virkelig og konkrete hendelser ;)))

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-07-04 23:38

Otto Jørgensen <otjoerge%øføø%@online.noAWAY> skrev Tue, 13 Jul 2004
16:06:38 +0200

>Dette har ikke noe med rekkefølge å gjøre, men verifisering av
>virkelig og konkrete hendelser ;)))

Som tidligere nævnt finder jeg det væsentligt at registrere alt hvad man
får kendskab til vedrørende den pågældende person.

Men jeg forbeholder mig ret til selv at afgøre i hvilken rækkefølge jeg
vil registrere hvilke ting - hvilken vægt jeg vil tillægge de enkelte
ting - og hvilke begivenheder jeg personligt anser for at være de
primære.

Og så har jeg iøvrigt en medfødt aversion mod folk der påstår at der
overhovedet findes en 'rigtig' måde at gøre tingene på.! Eller som
påstår at dette eller hint program er mere 'rigtigt' end andre.

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-07-04 09:02

> [...]

> Derimod er det interessant at kunne søge på børn der er født (eller
> hvor forældrene ihvertfald har boet) i dette eller hint sogn - det

Jo bedre registrering des flere data er der at søge på
De fleste programmer er faktisk sat op til at kunne søge på
registreringer for både fødsel og dåb og det er jo netop hensigten med
programmerne. Hvis vi undlader at registrere afvigelser begynder vi at
gå på kompromisser med hændelsesforløbene.

Tag blot en kirkebog fra 17-hundrede tallet. Her registrerede man kun
dåben fordi det var den kirkelige indføring der betød noget, - den gang.
Jeg har tit og ofte siddet med en underlig fornemmelse at der manglede
noget; nemlig selve fødselsdagen. Du kan jo stadig søge på det sogn hvor
forældrene boede i forbindelse med dåben og dermed finde en registrering
for netop den hændelse, men det er jo ikke ensbetydende med at barnet er
født i sognet.

Vi må nok heller ikke glemme at fødsler i vor tid skal kunne give et
tidsbillede af dagens Danmark om et par hundrede år. Det er vi med til
at give med så gode registreringer som muligt.
Erik Kann kalder det 'Kød på Slægten' )

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-07-04 23:38

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Tue, 13 Jul 2004 10:01:46
+0200

> [...]
>programmerne. Hvis vi undlader at registrere afvigelser begynder vi at
>gå på kompromisser med hændelsesforløbene.

Sandt nok. Men feks. i 1970'erne og 80'erne blev næsten samtlige børn
her i landet født på sygehus (fødeklinik).

Var det en afvigelse fra det normale, eller var det bare i den
pågældende periode det normale.?

Var det overhovedet en reel afvigelse, eller var det bare et modelune og
/ eller resultatet af nogle sundhedspolitiske overvejelser.?

Og - vigtigst af alt - følte forældrene at de rejste til et fremmed sted
for at føde, eller følte de at fødeklinikken blot var en helt naturlig
del af den egn de iøvrigt normalvis boede og levede i.?

Vi har alle brug for at udveksle informationer, synspunkter og
erfaringer, og tage ved lære af andre.

Men til syvende og sidst er ansvaret vores eget - og den 'rigtige'
metode er den metode vi hver især har valgt at bruge.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-07-04 23:49

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:b1p8f052i1nfq7lccckh2udq1dhiuuoc3l@news2.tele.dk...
> [...]
>
> Men til syvende og sidst er ansvaret vores eget - og den 'rigtige'
> metode er den metode vi hver især har valgt at bruge.

ja
hobbey men
gammel tante genealogi
eller
videnskabeligt slægtsforskning ?

mvh

Hugh W

Fra : Bent Fleron

Dato : 14-07-04 08:42

> Sandt nok. Men feks. i 1970'erne og 80'erne blev næsten samtlige børn
> her i landet født på sygehus (fødeklinik).
>
> Var det en afvigelse fra det normale, eller var det bare i den
> pågældende periode det normale.?

Næh, men det havde også en naturlig forklaring. Selv om en kvinde
ønskede at føde hjemme fik hun som regel at vide at jordemødrene havde
for travlt til at bevæge sig væk fra de autoriserede fødestuer. Derved
påduttede man de vordende mødre nogle forudbestemte fødesteder. Og det
gør man vist stadig

> Men til syvende og sidst er ansvaret vores eget - og den 'rigtige'
> metode er den metode vi hver især har valgt at bruge.

Helhjertet enig.
Vist nok alle nutidens programmer indeholder en rubrik for 'født' og en
anden for 'dåb' og dermed kan alle ønsker opfyldes efter eget valg så
det dækker officielle registreringer samt kuriositeter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-07-04 00:26

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev Wed, 14 Jul 2004 09:42:03
> [...]

>for travlt til at bevæge sig væk fra de autoriserede fødestuer. Derved
>påduttede man de vordende mødre nogle forudbestemte fødesteder.

Det var også lige præcist det jeg mente.

Fødslen foregik på det sygehus der hørte til det sogn hvor forældrene
boede, og dagen efter var mor og barn hjemme igen.

Hvorvidt dette sygehus så rent fysisk lå i samme sogn som folk boede
eller i nabosognet kan jeg ærlig talt ikke tillæge nogen større
betydning - udover at nævne det i et notat.

Noget andet er naturligvis hvis fødslen foregik et helt andet sted i
landet, feks. fordi forældrene var på rejse eller lign.

>Og det gør man vist stadig

Tja, nu er jeg jo ude over den 'fødedygtige' alder. Men det er mit
indtryk, at hjemmefødsler har vundet betydelig indpas igen.

> [...]
>anden for 'dåb' og dermed kan alle ønsker opfyldes efter eget valg så
>det dækker officielle registreringer samt kuriositeter

Lige med een undtagelse.

Lige netop i den periode vi her har fat i var det topmoderne slet ikke
at lade sine børn døbe - og så har eftertiden jo et problem.!

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 16-07-04 02:28

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Lige med een undtagelse.
>
> ... topmoderne slet ikke at lade sine børn døbe - og så
> har eftertiden jo et problem.!

Hm.... Er den lovpligtige navngivning og attest ikke at sidestille med
dåb - når nu dillen ikke tillader dyppelse )
(Hvordan registreres det forøvrigt i KB?)

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-04 08:55

Den Sun, 11 Jul 2004 16:51:00 +0200, skrev Bodil Grove Christensen:

> [...]
>noterne.
>Dåbsstedet bliver derfor det samme som fødestedet, idet jeg er barnedøbt i

Hvad nu hvis en person er blevet henrettet på Refshaleøen i 1945, men
begravet i hjemsognet.... hvad skriver du så?

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-07-04 11:59

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

Amt,

> Hvad nu hvis en person er blevet henrettet på Refshaleøen i 1945, men
> begravet i hjemsognet.... hvad skriver du så?

Ja, det må vel være hans bopælssogn, men jeg kan godt
se, at der kan være mellemproportionale ind imellem.
Mvh.Bodil.

Fra : Jan T Pharo

Dato : 13-07-04 18:23

Mon, 12 Jul 2004 12:59:01 +0200, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk>;
<40f26ef4$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>;
<dk.videnskab.historie.genealogi>:

(Kurt Hansen)

>Ja, det må vel være hans bopælssogn, men jeg kan godt
>se, at der kan være mellemproportionale ind imellem.

Så registrerer man hendelsen _død_ på Refshaleøen, og hendelsen
_begravelse_ i hjemsognet. To hendelser, to registreringer.

--
/Jan
<janpharo@online.no>

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-07-04 22:12

født på Odense Sygehus.

Døbt i Stella Maris Kirke, Nyborg Købstad, Vindinge Herred.
I like to say -- by "Name of the Priest"

In Family Tree maker 11 there are fields for both entries

Then I would put an entry under the fathers
file for the place of residence of the family that month and year

Foreløbig har jeg angivet
> Herrested Sogn, Vindinge Herred som fødselssted
wrong because it did not happen like that

which is why we must never trust on line or other peoples data without going back to the original sources

the Fadderne should go in a note
they may prove to be imoportant later

to be a credible genealogist
another person must be able to find and check your sources
even after you are dead

control s in FTM 11

Hugh W

--

I'm trying to make a weB LOG every day
http://hughw36.blogspot.com/

www.genealogi.co.uk

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 07:57

Mange tak for svarene. Tingene er meget klarere nu.

Venlig hilsen
Lasse Skovgaard

Fra : Kim Melchior

Dato : 13-07-04 16:30

"Lasse Skovgaard" <lasse snabela skovgaards punktum dk> wrote in message news:<40f23640$0$254$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Mange tak for svarene. Tingene er meget klarere nu.
>

> Venlig hilsen
> Lasse Skovgaard

Had skal jeg saa gore med min morfar?

Officielt boede han i Lyngby, men var naesten aldrig der. Han var paa
besog hos mine foraeldre, blev syg og kom paa hospitalet i Holbaek,
hvor han dode, og blev derefter begravet i det sogn hvor mine
foraeldre boede paa davaerende tidspunkt (Grevinge)

mvh

Kim Melchior

Fra : Jan T Pharo

Dato : 14-07-04 06:45

13 Jul 2004 08:29:35 -0700, scangen@netutah.com (Kim Melchior);
<39506229.0407130729.3d994893@posting.google.com>;
> [...]

>hvor han dode, og blev derefter begravet i det sogn hvor mine
>foraeldre boede paa davaerende tidspunkt (Grevinge)

Jeg ville ha' gjort det sådan:

Registrere bosted i dine forældres hjem fra 19xx til 19xx, måske med et
notat om at officielt bosted var Lyngby;
registrere dødsfald i hospitalet, Holbæk, på den rigitige dato;
registrere gravfærd på xxx kirkegård, Grevinge, på den rigitige dato.

--
/Jan <><
bruker TMG