/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
RJ45 Helvede
Fra : Peter Elmkvist Snabe


Dato : 10-07-04 21:08

Hej



Jeg har hjulpet noget familie med at installere trådløst internet, i den
forbindelse skulle jeg samle nogle RJ45 stik. Det kan godt ske, jeg er
urimeligt klumpet, men finder det faktisk ret svært. Jeg gjorde følgende:
afisolerede hver enkelt af de små otte kabler, lagde dem i den rigtige
rækkefølge (1), puttede dem ind på en gang i stikket (2), kontrollerede at
de lå i den rigtig rækkefølge (3), brugte tangen. 1, 2 og 3 blev gentaget
ret mange gange. Er der en smartere måde at gøre det på?



Ved nogle af tilfældene kunne enkelte af ledningerne rykkes ud - hvad
skyldes det? (ikke trykket hårdt nok med tangen eller?)



Hvis nu kabler skal krydses - hvordan er det så lige at farvekombinationen
skal være?



 
 
Christen Fihl (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 10-07-04 21:15

Jeg lægge også de 8 i parallel som du skriver.

Så gør jeg desuden:
Derefter tager jeg fat på alle 8 ender med en hånd, og kablet med den
anden, og så vride det hele lidt frem og tilbage. Så ligger trådene mere
fladt og parallelle.
Derefter skal de klippes til, hvis de ikke er helt lige lange. Ellers
kommer de korteste ikke langt nok ind.

Og der skal ikke være fjernet mere yderisolering end nødvendig.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/



Thomas S. Iversen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 10-07-04 21:29

On 2004-07-10, Peter Elmkvist Snabe <mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:
>
> afisolerede hver enkelt af de små otte kabler, lagde dem i den rigtige

Jeg har samlet en del rj45 stik og har _aldrig_ afisoleret nogle af de 8 små
ledere. Det er måske der problemet er for dig?

Thomas

Peter Elmkvist Snabe (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Elmkvist Snabe


Dato : 10-07-04 21:31



> Jeg har samlet en del rj45 stik og har _aldrig_ afisoleret nogle af de 8
små
> ledere. Det er måske der problemet er for dig?

Hvordan får du dem så ned i de små huller inde i stikket? Synes de så bliver
for fede til at kunne få derned.



Christen Fihl (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 10-07-04 22:36

Nej, de skal ikke afisoleres.

Er problemet at du bruger blød kabel?
Brug kun stift kabel i stik!

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/



Thomas S. Iversen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 10-07-04 23:24

On 2004-07-10, Christen Fihl <mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> wrote:
> Nej, de skal ikke afisoleres.
>
> Er problemet at du bruger blød kabel?
> Brug kun stift kabel i stik!

Det kan jeg så også kun slutte op om. Stift kabel til installation, og blødt
kabel til de sidste max 10 meter.

Mvh Thomas

Bjarke Hansen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-07-04 23:15

On Sat, 10 Jul 2004 23:35:59 +0200, "Christen Fihl"
<mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> wrote:

>Nej, de skal ikke afisoleres.
>
>Er problemet at du bruger blød kabel?
>Brug kun stift kabel i stik!

sludder, kun stift kabel til fast installation. Til montering direkte
i RJ45plug bruges ofte blød kabel. der skal bruges specielle RJ45plug
til stift kabel for ordenlig forbindelse.

der kan være lidt forskel på hvor meget plads til ledningerne der er i
plugs fra forskellige producenter. Men hvis kobberet i kablet ikke
overstiger 24AWG burde det sagtens kunne lade sig gøre. 23AWG kan
sikkert give problemer.

det vigtiste er at ledningerne er klippet ordenlig til, den mindste
"kant" på isolering og det kan ikke lade sig gøre.

Peter Elmkvist Snabe (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Elmkvist Snabe


Dato : 10-07-04 23:49


> sludder, kun stift kabel til fast installation. Til montering direkte
> i RJ45plug bruges ofte blød kabel. der skal bruges specielle RJ45plug
> til stift kabel for ordenlig forbindelse.

Selve jernet i de små ledninger er massiv. Er det det i mener med
stiftkabel? Hvad er det for nogle RJ45plug jeg så skal have fat i/hvad
hedder de?

> der kan være lidt forskel på hvor meget plads til ledningerne der er i
> plugs fra forskellige producenter. Men hvis kobberet i kablet ikke
> overstiger 24AWG burde det sagtens kunne lade sig gøre. 23AWG kan
> sikkert give problemer.

Jeg kan ikke huske, hvad der stod på kablet. Mener at det er et kategori 6
kabel, hvis der er noget, der hedder sådan?



Bjarke Hansen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 11-07-04 00:06

On Sun, 11 Jul 2004 00:49:18 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

>
>> sludder, kun stift kabel til fast installation. Til montering direkte
>> i RJ45plug bruges ofte blød kabel. der skal bruges specielle RJ45plug
>> til stift kabel for ordenlig forbindelse.
>
> Selve jernet i de små ledninger er massiv. Er det det i mener med
>stiftkabel?

Ja

> Hvad er det for nogle RJ45plug jeg så skal have fat i/hvad
>hedder de?

ved ikke hvad de heder, kun hvordan de ser ud. og det vil jo også være
opgivet af seriøse levendøre hvad der er til hvad

Du kan se hvad forskellen er på
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php hvor man
også kan se lidt hvordan man kan lave et patchkabel. et patchkabel
bruger man blød kabel med flerkoret ledning. Stive kabler er beregnet
til fast installation, og er ikke så veleget til fx at komme direkte
ind i computeren, da den sikkert tit flyttes på.
men om man bruger det forkerte plug fx plug til blød ledning. så skal
det da nok virke, men det er ikke noget man sådan kan garantere
virker. så det er nok ikke så væseligt at tænke på i privat
sammenhæng, for nok de fleste bare vil montere det påny hvis det
skulle holde op med at virke. har selv lavet sådan noget lort engang,
hvor lortet hele tiden tabte forbindelse til et netparty og det var jo
lidt irreterende.

>
>> der kan være lidt forskel på hvor meget plads til ledningerne der er i
>> plugs fra forskellige producenter. Men hvis kobberet i kablet ikke
>> overstiger 24AWG burde det sagtens kunne lade sig gøre. 23AWG kan
>> sikkert give problemer.
>
>Jeg kan ikke huske, hvad der stod på kablet. Mener at det er et kategori 6
>kabel, hvis der er noget, der hedder sådan?

Det er ofte et lidt tykkere kabel med 23AWG ledere. Det kan god være
det er et problem til en sådan modular plug.

Hans Kjaergaard (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 10-07-04 23:07

On Sat, 10 Jul 2004 22:31:18 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

>
>
>> Jeg har samlet en del rj45 stik og har _aldrig_ afisoleret nogle af de 8
>små
>> ledere. Det er måske der problemet er for dig?
>
>Hvordan får du dem så ned i de små huller inde i stikket? Synes de så bliver
>for fede til at kunne få derned.
Der skal ikke afisoleres.
Bruger du det rigtige kabel (patch:cat5/cat5e) ?
/Hans


Bjarke Hansen (10-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-07-04 23:51

On Sat, 10 Jul 2004 22:07:32 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

>Hej

Hej

>Jeg har hjulpet noget familie med at installere trådløst internet, i den
>forbindelse skulle jeg samle nogle RJ45 stik. Det kan godt ske, jeg er
>urimeligt klumpet, men finder det faktisk ret svært.

Det kan godt være lidt bøvlet at montere en RJ45Plug, mens det er
noget nemmer med RJ45jacket(typisk vægstik)

> Jeg gjorde følgende:
>afisolerede hver enkelt af de små otte kabler,

De skal bestemt ikke afisoleres.. Det er kun yderkappen der skal
afisoleres. og her tager du ca. 5cm

Derefter tager du de 4 par og ligger dem i de 4 verdenshjørner og snor
ledningerne ud så du har styr på dem. så kan du med fordel rette alle
ledninger ud med siden af en lille skruetrækker, så bliver ledningerne
helt lige.


> lagde dem i den rigtige
>rækkefølge (1),

og det har du tjekket hvad er?

> puttede dem ind på en gang i stikket (2), kontrollerede at
>de lå i den rigtig rækkefølge (3), brugte tangen. 1, 2 og 3 blev gentaget
>ret mange gange. Er der en smartere måde at gøre det på?

afisolering 5cm af kabel, ret alle ledninger ud og læg dem i den
rigtig rækkefølge. afsklip alle ledningerne, ca1cm kommer an på plug
og så skulle der ikke være mere end at proppe ind i stikket og klemme
sammen


>Ved nogle af tilfældene kunne enkelte af ledningerne rykkes ud - hvad
>skyldes det? (ikke trykket hårdt nok med tangen eller?)

hvis aflastningen er intakt skulle det gerne ikke give problemer, men
man skal ikke bare uden videre kunne trække ledningerne ud af stikket.
fx hvis du har klippet kablet 5cm fra stikket og så prøvet at give
hvert par ud.. de skal i hvertfald sidde lidt fast.

>Hvis nu kabler skal krydses - hvordan er det så lige at farvekombinationen
>skal være?

så byttes orange og grønt par, samt brunt og blåt par.

Christen Fihl (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 11-07-04 13:16

> >Hvis nu kabler skal krydses - hvordan er det så lige at
> >farvekombinationen skal være?

> så byttes orange og grønt par, samt brunt og blåt par.
Ikke helt så mange! Kun grøn og orange par byttes.
Fx så er det midterste par (blå) altid ført lige igennem.

Ifølge: http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#saadan
"Krydset, så byttes om på orange og grønt par (lav som 568B hvis den
første ende blev lavet som 568A). "

PS: Flot billede af begge farve layouts:
http://www.tarleton.edu/~tctcomplab/rj45.htm

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/



Bjarke Hansen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 11-07-04 13:25

On Sun, 11 Jul 2004 14:15:43 +0200, "Christen Fihl"
<mail.address.on.my.web.site@nospam.plz> wrote:

>> >Hvis nu kabler skal krydses - hvordan er det så lige at
>> >farvekombinationen skal være?
>
>> så byttes orange og grønt par, samt brunt og blåt par.
>Ikke helt så mange! Kun grøn og orange par byttes.
>Fx så er det midterste par (blå) altid ført lige igennem.

Normal er al installation lige igennem. Men hvis man vil lave et
krydset kabel, kan man lgie så godt få krydset alle 4 par, pga. den
store udbredelse i gigabit netværk. som bruger alle 4 par...

Ofte er de fleste gigabit netværkskort gør det auto med krydsningen.
men hvis man kun bytter det orange og grønne par som til 100Mbit
netværk, vil gigabit med sikkerhed ikke virke. enten skal det være
ligeigennem til giga, eller skal alle 4 par byttes.

>
>Ifølge: http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php#saadan
>"Krydset, så byttes om på orange og grønt par (lav som 568B hvis den
>første ende blev lavet som 568A). "
>
>PS: Flot billede af begge farve layouts:
>http://www.tarleton.edu/~tctcomplab/rj45.htm


Steen Suder, privat (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 11-07-04 19:40

Bjarke Hansen wrote:
> On Sat, 10 Jul 2004 22:07:32 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
> <mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

<KLIP om montering af RJ45-stik>

> De skal bestemt ikke afisoleres.. Det er kun yderkappen der skal
> afisoleres. og her tager du ca. 5cm

5cm burde ikke være nødvendigt. Monteringen af kablet skal ende med være
således at alle 8 ledere når i bund i stikket og at yderkappen når ca.
6-7mm ind i stikket således at den klemmes fast når stikket har været i
tangen.

<KLIP>

--
Steen Suder
Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Bjarke Hansen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 11-07-04 21:11

On Sun, 11 Jul 2004 20:39:53 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:


>> De skal bestemt ikke afisoleres.. Det er kun yderkappen der skal
>> afisoleres. og her tager du ca. 5cm
>
>5cm burde ikke være nødvendigt. Monteringen af kablet skal ende med være
>således at alle 8 ledere når i bund i stikket og at yderkappen når ca.
>6-7mm ind i stikket således at den klemmes fast når stikket har været i
>tangen.

Ja det ved jeg godt. Men det er nemmere at arbejde med når der er lidt
længde på.

Niller (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Niller


Dato : 11-07-04 09:02

Nej, lederne skal ikke af isoleres, jeg har gennem tiden lavet en del
netstik og jeg har den erfaring, at det er bestemt ikke ligegyldigt med
værktøjet, jeg har brugt en hel del af de "billige" tænger men har ikke
særlig god erfaring med dem, derimod har jeg købt en noget dyrere og har
aldrig haft problemer siden, jeg siger ikke du skal fare ud ogkøbe dig en
dyr tang, min koster 2500 kr. men du kan da låne dig frem /niller
"Peter Elmkvist Snabe" <mitfornavn@mitefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:70YHc.24320$Vf.1232350@news000.worldonline.dk...
> Hej
>
>
>
> Jeg har hjulpet noget familie med at installere trådløst internet, i den
> forbindelse skulle jeg samle nogle RJ45 stik. Det kan godt ske, jeg er
> urimeligt klumpet, men finder det faktisk ret svært. Jeg gjorde følgende:
> afisolerede hver enkelt af de små otte kabler, lagde dem i den rigtige
> rækkefølge (1), puttede dem ind på en gang i stikket (2), kontrollerede at
> de lå i den rigtig rækkefølge (3), brugte tangen. 1, 2 og 3 blev gentaget
> ret mange gange. Er der en smartere måde at gøre det på?
>
>
>
> Ved nogle af tilfældene kunne enkelte af ledningerne rykkes ud - hvad
> skyldes det? (ikke trykket hårdt nok med tangen eller?)
>
>
>
> Hvis nu kabler skal krydses - hvordan er det så lige at farvekombinationen
> skal være?
>
>



Bjarke Hansen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 11-07-04 09:12

On Sun, 11 Jul 2004 10:02:02 +0200, "Niller" <nielsP@nospam.dk> wrote:

>jeg siger ikke du skal fare ud ogkøbe dig en
>dyr tang, min koster 2500 kr. men du kan da låne dig frem /niller

Hvis man slet kke vil købe noget, og man kan håndtere en skruetrækker.
S¨å kan det også lade sig gøre at trykket et stik sammen med spidsen
af skruetrækkeren.

Peter Elmkvist Snabe (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Elmkvist Snabe


Dato : 11-07-04 12:13

Det, jeg skal installere, er en trådløs internetforbindelse, hvor modtageren
sidder på skorstenen. Den anden ende sættes i en lille kasse, hvor der også
er tilsuttet en transformer (Det er vist sådan modtageren på skorstenen får
strøm - via netkablet). I den anden ende af kassen kommer et netstik, som
skal sættes i computeren.

For at jeg kan tilslutte modtageren direkte til computeren uden at bruge
switch eller lign. skal jeg vel lave et crossover kabel? Kan jeg bare gøre
det på ledningen fra modtageren ned til "strømkassen" ved at bytte rundt på
rækkefølgen af de småledninger eller er det mere kombliceret?



Bjarke Hansen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 11-07-04 12:49

On Sun, 11 Jul 2004 13:13:25 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

>Det, jeg skal installere, er en trådløs internetforbindelse, hvor modtageren
>sidder på skorstenen.

Okay

>Den anden ende sættes i en lille kasse, hvor der også
>er tilsuttet en transformer (Det er vist sådan modtageren på skorstenen får
>strøm - via netkablet).

Ja det er en PowerOverEthernet adabter du har der´.

> I den anden ende af kassen kommer et netstik, som
>skal sættes i computeren.
>
>For at jeg kan tilslutte modtageren direkte til computeren uden at bruge
>switch eller lign. skal jeg vel lave et crossover kabel?

Ja det skal du muligvis.

> Kan jeg bare gøre
>det på ledningen fra modtageren ned til "strømkassen" ved at bytte rundt på
>rækkefølgen af de småledninger eller er det mere kombliceret?

Det er meget vigtigt at du montere kablet fra POE adabteret rigtigt,
og "ligeigennem" ellers sender du sende strøm som er 48V ind i
ethernet indgangen på accesspointet og højtsansynligt brænde det af.

du skal bare lave kablet fra POE adabterens udgang som skal i
computeren om til at krydset, hvis det skal bruges. her er der ingen
fare på færre, da der ingen strøm er. Her skal bare det grønne og
Orange par byttes. men det er dog nemmeligt bare at købe færdige
patchkabler.

Peter Elmkvist Snabe (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Peter Elmkvist Snabe


Dato : 11-07-04 17:55


> du skal bare lave kablet fra POE adabterens udgang som skal i
> computeren om til at krydset, hvis det skal bruges. her er der ingen
> fare på færre, da der ingen strøm er. Her skal bare det grønne og
> Orange par byttes. men det er dog nemmeligt bare at købe færdige
> patchkabler.

Er der nogen der ved, om der findes et krydset kabel med et hunstik i den
ene ende og et hanstik i den anden?



Brian S. (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Brian S.


Dato : 11-07-04 18:23

?? Hvad kan du bruge DET til ?

/brian

"Peter Elmkvist Snabe" <mitfornavn@mitefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:mheIc.24717$Vf.1239383@news000.worldonline.dk...
>
> > du skal bare lave kablet fra POE adabterens udgang som skal i
> > computeren om til at krydset, hvis det skal bruges. her er der ingen
> > fare på færre, da der ingen strøm er. Her skal bare det grønne og
> > Orange par byttes. men det er dog nemmeligt bare at købe færdige
> > patchkabler.
>
> Er der nogen der ved, om der findes et krydset kabel med et hunstik i den
> ene ende og et hanstik i den anden?
>
>



Niels Elgaard Larsen (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Niels Elgaard Larsen


Dato : 11-07-04 18:35

Brian S. skrev:

> ?? Hvad kan du bruge DET til ?

Fx hvis man går rundt med en bærbar og et 10m patchkabel. Så er det godt at
have et 10cm han-hun krydset kabel i stedet for også at slæbe rundt på et
langt krydset kabel.

>> Er der nogen der ved, om der findes et krydset kabel med et hunstik i den
>> ene ende og et hanstik i den anden?

Ja, jeg har set dem, men jeg ved ikke hvor de købes.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Arne Keller (15-07-2004)
Kommentar
Fra : Arne Keller


Dato : 15-07-04 17:53

Niels Elgaard Larsen wrote:
> Brian S. skrev:
>
>
>>?? Hvad kan du bruge DET til ?
>
>
> Fx hvis man går rundt med en bærbar og et 10m patchkabel. Så er det godt at
> have et 10cm han-hun krydset kabel i stedet for også at slæbe rundt på et
> langt krydset kabel.
>
Jeg købte et krys stik med en sammenbygget han/hun i Japan i sidste
måned for 0,6 $
det var jo ikke så galt, det er værre med rejsen.

--
Arne Keller

Christen Fihl (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 11-07-04 18:52

Du kan få en hun-hun konverter, 5cm lang.
Denne sammen med en normal forlænger/krydset giver det du ønsker

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/



Jens (12-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 12-07-04 10:31

On Sun, 11 Jul 2004 18:54:41 +0200, "Peter Elmkvist Snabe"
<mitfornavn@mitefternavn.dk> wrote:

>Er der nogen der ved, om der findes et krydset kabel med et hunstik i den
>ene ende og et hanstik i den anden?

Ja, de findes i 10 cm på www.hd.dk .

Kig under kabler / netværk.


Mvh, Jens.

Glenn Møller-Holst (11-07-2004)
Kommentar
Fra : Glenn Møller-Holst


Dato : 11-07-04 14:38

Peter Elmkvist Snabe wrote:
> Hej
>
>
>
> Jeg har hjulpet noget familie med at installere trådløst internet, i den
> forbindelse skulle jeg samle nogle RJ45 stik. Det kan godt ske, jeg er
> urimeligt klumpet, men finder det faktisk ret svært. Jeg gjorde følgende:
> afisolerede hver enkelt af de små otte kabler, lagde dem i den rigtige
> rækkefølge (1), puttede dem ind på en gang i stikket (2), kontrollerede at
> de lå i den rigtig rækkefølge (3), brugte tangen. 1, 2 og 3 blev gentaget
> ret mange gange. Er der en smartere måde at gøre det på?
>
>
>
> Ved nogle af tilfældene kunne enkelte af ledningerne rykkes ud - hvad
> skyldes det? (ikke trykket hårdt nok med tangen eller?)
>
>
>
> Hvis nu kabler skal krydses - hvordan er det så lige at farvekombinationen
> skal være?
>
>

Hej Peter

Som andre også har skrevet, skal ledningerne ikke afisoleres. Når du
presser "knivene" ned om inderlederne, skærer "knivene" i denne proces
igennem den ydre isolering.

Kig evt. også her:
http://directory.google.com/Top/Computers/Hardware/Cables/FAQs,_Help,_and_Tutorials/Category_5_Information/

mvh/Glenn

-

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste