british shorthair ?
Fra : jytte jensen

Dato : 10-07-04 16:53

Hej
Er der nogle i ng´en har som har en british shorthair?
Jeg fik selv en voksen brite for ca. 3 måneder siden. Hun er desværre
ikke så kælen og bryder sig ikke om at blive taget op. Hun hopper dog
jævnligt op på skødet af mig, og hopper også ofte op på mig i sengen,
men hun bliver ikke så længe. Hun er absolut ikke klæbende.
Jeg mener at have læst, at sådan er briten, men kan man f.eks. ikke lære
en kat at blive taget op?
Er der nogle af jer som har erfaring med at lære en voksen kat noget ?

Venlig hilsen
Jytte Jensen

Med venlig hilsen
jytte jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Britta Sørensen

Dato : 10-07-04 22:41

"jytte jensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> en kat at blive taget op?
> Er der nogle af jer som har erfaring med at lære en voksen kat noget ?

Hej Jytte,

jeg har en Brite pige på snart 1 år.
Hun er helt klart en udpræget Brite på mange områder, hun ynder heller ikke
at blive løftet, men det vil de fleste British Shorthair ikke !
Ang. med at kæle, så er Tumle heller ikke den klistrede, men igen det er
Briten ikke, de er ved en hele tiden. Tumle vil gerne kæles for flere gange
om dagen, men ikke længe af gangen, og hun kunne ALDRIG drømme om at hoppe
op til mig på skødet eller noget der ligner, ved siden af men ikke op til
mig.
Du kan ikke lære en kat især ikke en Brite at blive løftet, det ligger ikke
til dem, de bryder sig simpelthen ikke om det, det er mere undtagelsen end
reglen hvis der er en der vil !
Din Brite er typisk race standart, nogle vil selvfølgelig være mere kælne
end andre, sådan er det altid. Men giv det lidt tid, du har jo kun haft den
i 3 mdr. der kan ske en masse godt endnu.
Jeg kan henvise dig til lidt sider hvor du kan læse mere om Briten, og med
en masse opdrættere som også beskriver Briten godt.
Håber du kan bruge det til noget.

www.bb-klubben.dk

http://home.online.no/~tron-nak/cobbykatten/

http://www.brittringen.se/

Mange hilsner Britta

Fra : jytte jensen

Dato : 11-07-04 10:19

> [...]
> Jeg kan henvise dig til lidt sider hvor du kan læse mere om Briten, og med
> en masse opdrættere som også beskriver Briten godt.

Hej Britta.

tak for dit svar. det er godt at høre at min kat er normal.
Jeg er begyndt at tage hende op 1-2 gange om dagen, også fordi hun blev
steriliseret for en 5-6 uger siden og da var jeg nød til at tage hende
op, dels for at få puttet hende i transportkasse og bagefter skulle hun
have antibiotika proppet i halsen 2 x dgl. det var ikke ligefrem et
positivt forhold vi fik til hinanden der.
Så jeg ville lære hende, at det ikke behøver at være så forfærdeligt at
blive taget op, og det virker lidt somom hun egentligt ikke har noget i
mod det, men tænker "ok da, men lad os nu ikke overdrive" min egen
oplevelse af "øvelserne" er at det er positivt i vores forhold (eller
også er det bare mig der godt kan lide ikke at blive afvist)!
Jeg er meget glad for hende, hun er simpelthen så sød og kær og sjov, at
jeg bare har sådan lyst til at "knuse" hende. Og så er mine erfaringer
med katte lig 0, så det er rart at høre fra andre hvordan det egentlig
er med de katte..
www.bb-klubben.dk

> Venlig hilsen
Jytte

Fra : Britta Sørensen

Dato : 11-07-04 23:56

Jytte skrev:
> Jeg er meget glad for hende, hun er simpelthen så sød og kær og sjov, at
> jeg bare har sådan lyst til at "knuse" hende.

> Jytte

Hej Jytte, sådan har jeg det også, der er ikke noget jeg har mere lyst til
end at knuse og kramme hende, de indbyder altså til det de Briter *s*

Jeg er vild glad for at læse din arbejdsomhed giver pote, det er jeg positiv
over.

Rigtig meget held og lykke med hende, og skriv bare hvis der er andet jeg
kan hjælpe med

Mange hilsner Britta

Fra : jytte jensen

Dato : 11-07-04 10:20

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 11-07-04 12:58

> [...]
> men hun bliver ikke så længe. Hun er absolut ikke klæbende.
> Jeg mener at have læst, at sådan er briten........

Hej Jytte !
Jeg har en langhåret (!!!) brite-pige (Furby, hun er forsidekat fra
imorgen ) og hun er heller ikke kælen, dog har jeg ikke på
fornemmelsen at hun har direkte noget imod at blive taget op. Hun holder
sig meget for sig selv men når jeg tager hende op så plejer hun at
slappe af i mine arme og spinde. Hun kan godt lide at blive holdt som en
baby, så flader hun fuldstændig ud og jeg kunne sidde i timevis og kigge
ned på hende......sådan som jeg gjorde da mine børn var spæde *ss*
Det bedste jeg ved, er hvis jeg kan fange hende tidligt om morgenen og
få hende med under dynen, da plejer hun at lægge sig oven på min
brystkasse og spinde af velvære, nogen gange ligger hun der i laaang tid

Ellers er hun noget af en mokke.......hun føler sig hævet langt over
Tarzan, vores anden kat som ''bare'' er alm. huskat, hun ser på ham med
foragt og han føjer hende *gg* Men jeg har aldrig kendt en kat som er
så rolig som Furby, der skal virkelig meget til at få hende bragt ud af
fatning...........men nu har hun jo også folk til det grove......

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jette Kongensgaard

Dato : 12-07-04 10:07

Hej Jytte,

Jeg har selv tre meget forskellige briter. De er dog alle nysgerrige og
når der er fremmede i husket holder de sig sjældent tilbage – og dog –
hvis de sover så står de altså ikke nødvendigvis op for at se hvad der
sker. Den ene af vores briter er MEGET kærlig og elsker at blive
nusset også når hun ligger i vores skød. Tager vi hende op spinder hun
som regel og som noget nyt er hun begyndt at kravle op på vores skulder
hvor hun så står eller sidder. Indrømmet - det er ikke typisk brite
adfærd. Vi har også en killing som er meget kærlig og hun sover gerne på
min hovedpude – det bliver spændende at se om hun bliver ved med at være
så tillidsfuld.

Desuden har vi Blå på 1 år som IKKE var særlig tillidsfuld da vi fik
ham. Det er dog blevet meget bedre og nu kan han klagende mive til vi
kommer og nusser ham. Han er ikke meget for at blive løftet, men når han
vil ned så venter jeg lige til han er faldet til ro og så sætter jeg ham
ned med det samme. Det skulle gerne vise ham at det ikke er ham der
bestemmer, men på den anden side kommer han hurtigt ned så han ikke
bliver bange. Desuden har han to steder i vores hjem hvor der er dømt
nusse-zone. Det ene sted er på bordet i vores bryggers hvor han har en
’nusse-pude’. Jeg kan ligge mit hoved på ham og nusse ham alt det jeg
vil. Hvis jeg prøvede det mens han lå på sofaen ville han skræmt være
gået med det samme. Hvis jeg sætter mig på kanten af vores terrasse ude
i haven så kommer han næsten altid og gnider sig op ad min ryg. Måske
din kat også har nogen steder den helst vil ligge når der skal nusses?
Jeg kunne forestille mig at din kat gerne vil være et sted hvor den har
mulighed for at komme væk når den har fået nok.

Ved Blå er det desuden afgørende at man løfter ham rigtigt. Han kan IKKE
lide hvis man ikke støtter bagbenene på ham når han bliver løftet.

Hvis din brite er voksen er der nok ikke så meget du kan gøre for at
ændre hendes adfærd ud over at give hende tid og tryghed. Ved du hvor
tillidsfuld og kærlig hun var i det hjem hun kom fra? Det vil helt klart
vise noget om hvordan hun måske bliver når hun har været hos dig i nogen
tid.

Husk at man siger en brite let bruger op mod et år før den for alvor
acceptere sin nye ejer.

Jeg er begyndt lidt på klikkertræning og jeg har ikke selv
eksperimenteret med det endnu, men tilsyneladende skulle man kunne
klikkertræne sin kat til at kunne lide at blive taget op. Generelt er
jeg meget begejstret for klikkertræning fordi det er så let at komme i
gang med og mine katte elsker det. De får godbidder og så hygger vi os
sammen. Det er noget de fleste katte kan lide, så har du mod på det tror
jeg det ville være en god metode til at komme tættere på din kat.

Det var måske ikke til stor hjælp, men håber du kunne bruge lidt af det
alligevel.

Skriv endelig hvis du har andre spørgsmål om briter.

Mange hilsner

Jette Kongensgaard

www.kongensgaard.dk