Må man avle på en trebenet kat?
Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-07-04 15:30

Ja, ik da fordi jeg har sådan en *S*
.... men jeg kom til at tænke på, når der nu er nogle racestandarder, man
bliver bedømt på til udstillinger osv, om det så har nogensomhelst betydning
for senere brug i avl, at en fin-fin kat for eksempel mister et ben i en
trafikulykke? Sådan en skade er jo ikke arvelig....

Venlig hilsen Dikte

---
www.dikte.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-07-04 15:58

"Benedikte Brisson" <dikte@nini.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> for senere brug i avl, at en fin-fin kat for eksempel mister et ben i en
> trafikulykke? Sådan en skade er jo ikke arvelig....

Hej Dikte
Her i landet er der ingen krav om udstilling af avlsdyr, så ja! en trebenet
kat kan godt bruges i avl, noget andet er om hun kan klare moderrollen, men
det er jo en anden historie (det kunne jo også være faderen der var trebenet
.
Jeg fik en hunkat hjem fra Finland, hun måtte ikke bruges mere i avlen
deroppe efter at hun havde fået et kuld, da hun havde en øjenskade fra hun
var killing, og reglerne i Finland siger at alle avlsdyr skal have mindst en
EX. på udstilling, hvis man ønsker mere end det ene kuld.
Vibeke

---

Fra : Sanni

Dato : 10-07-04 16:11

Jeg har en hankat som bruges i avlen.
Han har kun 1 øje, som han mistede som 4 mdr. gammel. pga. hans mor.
Jeg kan ikke udstille ham, ej heller i avlsklasse, hvor han ikke engang skal
deltage i konkurrencen, det er jo afkommet der "samler" points.
jeg har ellers forsøgt, da jeg mener at avlsklassen er noget andet, men da
det er en skønhedskonkurrence, siger man nej og henviser til at det er synd
for katten.
Han klarer sig fuldt ud lige så godt som dem med 2 øjne og så giver han
nogle gode børn. Men det er en skam at han ikke må deltage i avlsklasen
synes jeg.
Det kunne måske vise at katteopdrættere også har hjertet med i avlen og ikke
bare afliver deres dyr, men sågar ofrer en god slat penge på hvert enkelt
individ.

Sanni

Fra : Gitte

Dato : 10-07-04 22:04

> [...]
ikke
> bare afliver deres dyr, men sågar ofrer en god slat penge på hvert enkelt

Hejsa Sanni

Ja kan godt følge dig, har en veninde som har en dejlig skøn NFO med kun et
øje, hun ligger nu med hendes 1 . kuld og klare det og vherdagen til UG, det
er ikke noget som på nogen måde genere hende

MVH
Gitte

Fra : John Sahl

Dato : 11-07-04 10:55

"Sanni" <pythagoras@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> jeg har ellers forsøgt, da jeg mener at avlsklassen er noget andet, men da
> det er en skønhedskonkurrence, siger man nej og henviser til at det er

hvorfor er det synd for katten?? det må jeg godt nok indrømme er gået hen
over mit hovede.... hvis katten har et mindre handikap burde det da være op
til opdrætteren at vurdere om katten trives med at komme på udstilling eller
ej......

> Han klarer sig fuldt ud lige så godt som dem med 2 øjne og så giver han
> nogle gode børn.

Det kan jeg skrive under på..... vores Dizz baby er efter ham og jeg har
ikke fortrut et sekundt eller haft nogen tvivl om hans avlsevner.....

> Men det er en skam at han ikke må deltage i avlsklasen
> synes jeg.

enig, men i det mindste ved du at hans børn klarer sig flot så der er vist
ingen tvivl om hvordan han ligger rent sandartmæssigt...

> Det kunne måske vise at katteopdrættere også har hjertet med i avlen og
ikke
> bare afliver deres dyr, men sågar ofrer en god slat penge på hvert enkelt
> individ.

måske var det en ide til fremtiden, at lave en "handikap udstilling" hvor
avlere fik mulighed for at udstille de avlsdyr der af den ene eller anden
årsag ikke er helt perfekte mere....

Fra : John Sahl

Dato : 11-07-04 10:58

> [...]
> avlere fik mulighed for at udstille de avlsdyr der af den ene eller anden

hov... jeg glemte at jeg ikke sad på min egen maskine*G*
Knus sabina

Fra : Sanni

Dato : 11-07-04 11:38

Tak for de rosende ord til Chilli.
Ja han laver nogle kanon børn, som klarer sig fint på udstillingerne, så nu
er vores håb at han kan få den fint titel DM (distinguit Merit) eller hvad
det nu hedder, når det er en hankat.
Det kræver blot at x antal afkom efter ham har opnået minimum tiltlen
international champion eller international premier eller derover.
Han har faktisk klaret sig, blindet, da en af hans koner havde givet ham en
r..fuld. Det kostede en skade på det raske øje og for at kunne læges, måtte
dyrlægen sy øjenlåget sammen på ham, give ham krave på i en uge, alligevel
hoppede Chilli frem og tilbage, op på kradsetræets højeste punkt, selvom han
intet kunne se.
Ja det er forunderligt hvordan dyr lærer at klare sig med et eller andet
handicap.

Iøvrigt Sabina, hvornår bliver der offentligtgjort billeder af Dizz???

SAnni

Fra : John Sahl

Dato : 11-07-04 12:31

> [...]
> Det kræver blot at x antal afkom efter ham har opnået minimum tiltlen
> international champion eller international premier eller derover.

det kunne være for cool... har du fundet ud af hvor meget der skal til??

> [...]
han
> intet kunne se.
> Ja det er forunderligt hvordan dyr lærer at klare sig med et eller andet

jeg er dybt imponeret af ham.... jeg kan godt huske du fortalte om hans
blinde øjne ;) jeg er bare glad for at han klarede det i så fin stil, så han
kunne lave vores lille baby ;)

> Iøvrigt Sabina, hvornår bliver der offentligtgjort billeder af Dizz???

uhhh jeg har faktisk lige i dag bedt john om at finde en løsning*G*
problemet er at vi pt sidder på et modem på en vens laptop og skal finde ud
af at få lagt nogle billeder herover på så jeg kan lægge dem online*G* jeg
arbejder ihærdigt på det...
det er sku problematisk når man ikke er på sin egen maskine..
men jeg kan fortælle at hun er fiiiiiiiin...... jeg er dog kommet til at
tænke på om der er nogen måde man kan afgøre på om hun evt er creme
sølv..... hun er nemlig meget lys i bunden og på ben og mave (faktisk hvid)
men cremefarvet henover ryggen og hovedet.... ikke at det er afgørende, men
det er jo rart nok at vide når man skal søge stamtavle......

jeg vil prøve at se om jeg kan få taget nogle helt nye billeder i dag og se
om jeg kan lægge dem online i morgen.....

knus sabina

Fra : Sanni

Dato : 11-07-04 12:44

Har du overvejet om hun evt er

creme-hvid
creme-sølv-hvid??
Det sidste kunne bare være SÅÅÅÅÅÅÅÅ fedt.

Sanni

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 11-07-04 13:38

Hej Sanni

Jeg er en af de heldige der har set Dizz babyen, og hun er godt nok en
lækkerbidsken. Ganske umodståelig :)

Angående farve så ligner hun i øjeblikket creme-hvid, men det bliver
da spændende at se når hun bliver større hvad farve hun virkelig ender
med.

Håber da at Sabina og du gentager kombinationen, og med håb om at der
kommer lidt flere mislinger næste gang. Kunne være så fedt for det
bliver altså kønne mislinger fra de forældre - no doubt :)

Jeg er vist blevet Linda-Chili fan*G*

Fra : John Sahl

Dato : 11-07-04 16:35

> Har du overvejet om hun evt er
>
> creme-hvid
> creme-sølv-hvid??
> Det sidste kunne bare være SÅÅÅÅÅÅÅÅ fedt.

det kan godt være, men jeg må indrømme at jeg ikke tror hun er hvid, for hun
har ingen klare overgange overhovedet, hele farven på hende flyder meget
sammen....
men det kan sæfølig være hun udvikler det hen ad vejen.....

hvor underligt det end lyder så tænker jeg stadig på den lille blå dreng....
jeg ærger mig noget over at han ikke overlevede (også for dizz´ skyld..) han
var sååååå fin......

jeg fået lagt billeder af hende online i mit album på hjemmesiden..... hold
øje med den ;)

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=7&limit_start=0&limit_user=15

Knus sabina

Fra : John Sahl

Dato : 11-07-04 16:40

"John Sahl" <john@gamlegris.dk> wrote in message
> jeg fået lagt billeder af hende online i mit album på hjemmesiden.....
> [...]

det kan godt være i skal klikke på billedet så i kan se det i fuld
størrelse..

Fra : Sanni

Dato : 11-07-04 16:46

Jeg tror helt bestemt hun er

Creme-smoke.

SAnni

Fra : Sanni

Dato : 11-07-04 17:10

Har lige talt med "sagkundskaben"
Dizzy ER cremesmoke, en rimelig sjælden farvevariant, desværre.
Såvidt jeg ved, er der kun en håndfuld i DK som bliver udstillet.
Den ene er en Han hedder Elvis og er osse et Chillibarn.

Sanni

Fra : John Sahl

Dato : 11-07-04 22:29

> Har lige talt med "sagkundskaben"
> Dizzy ER cremesmoke, en rimelig sjælden farvevariant, desværre.

se jeg havde det jo på fornemmelsen.... så er jeg i det mindste sikker på
hvad jeg skal skrive ;) tak for hjælpen......

> Såvidt jeg ved, er der kun en håndfuld i DK som bliver udstillet.
> Den ene er en Han hedder Elvis og er osse et Chillibarn.

uh... var det et "hint hint" til at jeg burde udstille hende*G*

jeg har lige lagt to billeder mere op.... en hvor hun står sammen med "tante
rasmine" også....

knus sabina

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-07-04 15:45

"John Sahl" <john@gamlegris.dk> skrev i en meddelelse

> det kunne være for cool... har du fundet ud af hvor meget der skal til??

Hej
For at opnå titlen DM skal en hankat have mindst 10 stk. afkom, der har
opnået titlen IC eller IP(eller selvfølgelig en højere titel). For hunkatte
er kravet noget mindre, så vidt jeg husker er det 5 stk. afkom med disse
titler.
Hilsen Vibeke

---