Dispensation ved halekupering ???
Fra : malle-brok

Dato : 10-07-04 12:55

Hej.

Jeg har fået et spørgsmål fra en måske kommende redningshundefører ang.
halekupering, som ikke aaaaner hvad jeg skal svare - så jeg prøver lige om
der er nogen herinde, der evt. kan hjælpe .

Personen har en 22 mdr. gammel dobermann, der er halekuperet pga. en
haleskade, hvilket der er lavet en dyrlæge attest på. Normalt betyder en
halekupering at man ikke kan gå til prøver, men spørgsmålet er nu om man kan
søge dispensation hos justitsministeriet ???

- Jeg mener at have hørt, at hunde der er halekupereret uanset grund ikke
kan stille til prøve, da man nu har besluttet at man vil ulovlige
halekuperinger til livs, og har oplevet usandsynligt mange dyrlægeattester
og haleskader på nogle af de racer, der tidligere blev halekuperet... -
Dette er selvfølgelig synd for de hunde der vitterligt er blevet kuperet
pga. haleskader, men måske nok også det eneste rigtige at gøre for at komme
problemet med ulovlige kuperinger til livs ?!?

Men hvad er fup og fakta i denne sag ???
- Hvis hunden er blevet kuperet senere end man normalt gør med hvalpe og der
kan dokumenteres en haleskade med dyrlæge attest, er der så mulighed for at
søge dispensation, og hvem/hvor skal man henvende sig ???

Hilsen
Carina

- - -
Danske Redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske Redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Carina

Dato : 10-07-04 14:55

Hej Carina

For 1 - 2 år siden, var der en sag omkring dette i DCH, pga en retriever som
var blevet skadet på halen og måtte have den Ambuteret, desværre ville kunne
han så ikke gå til prøver eller andet pga. af dette, fordi ministeriet
skærer alle kuperinger over en kam. Om de så er blevet ændret senere ved jeg
ikke?
/Carina
PS tak for sidst
www.aussies.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-07-04 16:08

On Sat, 10 Jul 2004 15:54:40 +0200, "Carina" <hybrid@aussies[f j e r n
).dk> wrote:

> [...]
>han så ikke gå til prøver eller andet pga. af dette, fordi ministeriet

sådan skal det også være ! selv om det måske går ud over er par
uskyldige, så reder man en masse hunde fra at få skåret hale og ører
af, for ingen tvivl om at nogle folk nok skal få en historie ud af
deres dyrlæge som pludselig kan retfærdigøre en "skønhedskupering"

DAB-problem
Har andre herinde DAB-signalproblemer under Gladsaxesenderen?
og har i prøvet ny antenne hører jeg meget gerne om det

Fra : malle-brok

Dato : 12-07-04 20:08

Hej Carina

> [...]
> han så ikke gå til prøver eller andet pga. af dette, fordi ministeriet
> skærer alle kuperinger over en kam. Om de så er blevet ændret senere ved

Selv tak for sidst .

Den retriever kender jeg godt, og den går igen til konkurrencer .
- Men nu er det jo også nemmere med en retriever, for alle der har set en
golden retriever med en halv hale, ved godt at det er noget ejeren ikke har
gjort for et syns skyld .

/Carina

Fra : Claus

Dato : 13-07-04 05:45

malle-brok wrote:

> [...]
> set en golden retriever med en halv hale, ved godt at det er noget
> ejeren ikke har gjort for et syns skyld .

Min kammerart's Schæfer har mistet det halve af halen i en cykel ulykke,
han er aldrig blevet nægtet deltagelse i noget som helst.

Claus

Fra : Carina

Dato : 10-07-04 15:18

Fandt lidt omkring det Man kan søge disp. men om det accepteres er
uvist?

Saksetfra:
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/udvbilag/FLF/Almdel_bilag611.htm

I forbindelse med indførelse af det gældende udstillingsforbud blev det
overvejet, om forbudet skulle omfatte hunde, der lovligt var kuperet i
udlandet og hunde, der var halekuperet af veterinære årsager.
Justitsministeriet fandt af hensyn til bestemmelsens formål og for at
imødegå risikoen for, at reglerne blev omgået ved hjælp af dækadresser, at
hunde, der var lovligt kuperet i udlandet også burde omfattes af
udstillingsforbudet. Justitsministeriet fandt endvidere ikke, at hunde, der
var halekuperet af veterinære årsager, burde undtages fra forbudet, idet det
kunne befrygtes, at dyrlæger ville blive udsat for pres eller at hunden blev
påført haleskader. Justitsministeriet kan supplerende bemærke, at veterinært
betingede halekuperinger ifølge de for ministeriet foreliggende oplysninger
er relativt sjældent forekommende. Det kan i den forbindelse nævnes, at
ifølge en af Dyreværnsrådet iværksat undersøgelse af forekomsten af
haleskader i perioden 1992-1994 i samarbejde med 10 større dyrehospitaler
blev der registreret i alt 53 haleskader, svarende til i gennemsnit ca. 4
tilfælde af haleskader pr. 10.000 behandlede hunde.

Justitsministeriet kan på den baggrund ikke støtte forslagene om at undtage
hunde, der lovligt er halekuperet i udlandet, og hunde, der er halekuperet
af veterinære grunde fra forbudet. Justitsministeriet er dog som anført i
lovudkastet enig i, at der kan forekomme tilfælde, hvor et absolut
udstillings- og fremvisningsforbud kan forekomme unødig restriktivt. Det
foreslås derfor i lovudkastet som noget nyt, at der i ganske særlige
tilfælde kan meddeles dispensation fra forbudet.

Justitsministeriet kan tilslutte sig Fødevareministeriets forslag om at gøre
det tydeligere, at udstillings- og fremvisningsforbudet også omfatter
bedømmelse af en hunds udseende. Udkastet er revideret i overensstemmelse
hermed.

Fra : Tjinca

Dato : 10-07-04 20:06

"Carina" <hybrid@aussies[f j e r n ).dk> skrev i en meddelelse
> Fandt lidt omkring det Man kan søge disp. men om det accepteres er
> uvist?

Nu ved jeg ikke, hvornår den lov er fra, men for ca. 5 år siden, fik min
veninde dispensation hos DKK, til at udstille sin haleløse hund.

En total inkompetent dyrlæge, havde fået sat forbindingen for stramt på
efter en lille operation, hvilket medførte at der gik koldbrand i halen, så
den måtte amputeres. Men på trods af dispensationen fra DKK, og at det ikke
er en race man under nogen omstændigheder kunne drømme om at snyde sig til
at halekupere, så var der flere dommere der dømte hunden ned, med
begrundelsen af, at det påvirkede helhedsindtrykket.

Det chokere mig i øvrigt, da jeg læste dit link.
Citat: "Dansk Kennel Klub anfører, at klubben fortsat vurderer, at adgangen
til at halekupere de fem hunderacer bør bibeholdes og udvides med en række
øvrige jagthunderacer, herunder primært spaniels."
Personligt mener jeg, at de nuværende 5 racer, er 5 for meget. Utroligt at
man skal skære i en hund, for at tilfredsstille vores egen forfængelighed!

Tjinca

Fra : JBH

Dato : 10-07-04 16:10

"malle-brok" <ina_FJERNDETTE@redningshund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> halekupering, som ikke aaaaner hvad jeg skal svare - så jeg prøver lige om
> der er nogen herinde, der evt. kan hjælpe .

Det er kun jægerne som pga lobbyisme og en god gang dobbeltmoral har opnået
det at måtte halekupere 5 jagt hunde racer og så stadig kunne deltage i
arrangementer i Dk. Alle andre racer vil blive udelukket for alle
arrangementer (udstillinger, prøver mv. ) i Dk. uanset omstændighederne for
halekuperingen.Ikke engang hvis halen amputeres som følge af sygdom
(betændelse/koldbrand) vil der være nogen undtagelser jfr. loven.

Pas på de haler, de er "guld" værd....

mvh
JBH