kat, brændeovn og ikke ret meget plads?
Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-07-04 11:27

Hej alle!

Jeg tænker på at anskaffe mig en kat, men overvejer om det, jeg kan tilbyde
sådan en er brugbart. Derfor vil jeg meget gerne høre jeres mening.
Jeg bor i et annex i et meget roligt område med grusveje og meget natur.
Annexet er ikke ret stort, 25 kvadratmeter, men jeg havde tænkt mig, at
katten skulle være udekat, så den får noget mere plads at boltre sig på. Men
alligevel, er det synd for katten, at der er så lidt plads?

Jeg har brændeovn, og er ikke helt sikker på, at det er er hit kombineret
med kat. Nogen, der har erfaringer om dette?

Jeg overvejer også en kattelem, men da hytten jo ikke er ret stor og uden
entre, ved jeg ikke hvor meget træk, det giver. Hvor tæt er sådan nogle?

Naboen har to katte, hvoraf den ene nogle gange kommer på visit hos mig. Jeg
ved godt, at voksne katte er tålmodige over for killinger, men gælder det
også, når de ikke ligefrem bor sammen? Naboen bor ret tæt på.

Den nye mis skal være en siameser, da jeg er helt forgabt i deres
personlighed. Ved I, hvor meget sådan en koster? Jeg forestiller mig en
hunkat, som vil blive stiriliseret, så jeg går ikke efter den smukkeste
udstillings- eller avlskat En voksen kat kunne også komme på tale, min
gamle kat var syv år, da jeg fik hende, og hun var fantastisk!

mvh. tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-07-04 12:19

On 2004-07-10 12:26:58 +0200, "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> said:

> [...]
> udstillings- eller avlskat En voksen kat kunne også komme på tale, min
> gamle kat var syv år, da jeg fik hende, og hun var fantastisk!

Jeg tror du skal være forberedt på at 1) Du kan få svært ved at finde
en opdrætter der vil sælge dig en siam til udekat og 2) Jeg tror måske
ikke den er særlig godt egnet til det - i hvertfald ikke om vinteren.
En siameser stammer jo fra Bangkoks hede oprindeligt, så den har en
meget fin og tæt pels uden varm underuld - og den elsker varme og er
vist generelt ikke såå glad for at blive våd. (Mine hader det!) Desuden
har jeg hørt, at den i almindelighed er for tillidsfuld til at holde
sig på afstand af farer - mine to er indekatte, så jeg kender ikke
noget til den del i praksis. Men at de er frygtelig nysgerrige er sandt

En siam til kæl koster nok ca. 3500 kr. eller deromkring? Vibeke? Trine?
--
Knus fra Ann R

Fra : maz

Dato : 10-07-04 13:04

Ann Rudbeck wrote:
> Jeg tror du skal være forberedt på at 1) Du kan få svært ved at finde
> en opdrætter der vil sælge dig en siam til udekat og 2) Jeg tror måske
Arj - det passer nu ikke. Selvfølgelig kan man købe siamesere, hvor
opdrætteren "tillader" at katten skal være ude/indekat. (Noget som en
opdrætter imo overhovedet ikke skal blande sig i, når katten først er
solgt.) Zero's opdrætter f.eks..

> ikke den er særlig godt egnet til det - i hvertfald ikke om vinteren.
Passer ikke. Siamesere er *mindst* lige så egnet til at løbe ude ganske som
alle andre katte. Men selvfølgelig fryser den mere og er mere varmeafhængig
end f.eks semilanghår. Og om vinteren gider de ikke være ret meget udenfor,
netop fordi det er koldt.

> En siameser stammer jo fra Bangkoks hede oprindeligt, så den har en
> meget fin og tæt pels uden varm underuld - og den elsker varme og er
> vist generelt ikke såå glad for at blive våd. (Mine hader det!)
Også min oplevelse ;) De gider *slet* ikke være ude, når det regner!

> [...]
> at holde sig på afstand af farer - mine to er indekatte, så jeg
> kender ikke noget til den del i praksis. Men at de er frygtelig
Og det passer så absolut ikke. Siamesere er ret så frygtsomme - de er
nysgerrige, men også meget bange og er absolut ikke tillidsfulde katte, der
bare går hen til fremmede. Og de fleste hader larm, børn, støj, biler og
trafik - og holder sig på afstand. Siamesere er kendt for ikke at være
børnevenlige katte.. Hvilket jeg selv måtte erfare som barn...

> En siam til kæl koster nok ca. 3500 kr. eller deromkring? Vibeke?
> Trine?
3-3.500,- kr. Men nogle sælger for 2.500 og op...

Maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 10-07-04 14:36

On 2004-07-10 14:04:05 +0200, "maz" <mackiavelli@nospam.dk> said:

> [...]
> opdrætteren "tillader" at katten skal være ude/indekat. (Noget som en
> opdrætter imo overhovedet ikke skal blande sig i, når katten først er

Okay, jeg skrev også bare at det _kunne_ være et problem at finde en
opdrætter, jeg synes nemlig at det er det, jeg generelt ser - hos
opdrættere i det hele taget, også af andre racer.
Til gengæld er jeg ikke enig med dig i at opdrætteren ikke "skal blande
sig". Hvis jeg skriver under på en kontrakt om, at katten skal være
inde eller i indhegnet have - eller bare lover det mundtligt som
betingelse for købet - så _skal_ jeg også overholde det, andet er en
slags bedrageri. Hvis katten skal løbe frit, må jeg købe et andet sted,
hvor det er okay med udekatte. Bare min holdning

> [...]
> end f.eks semilanghår. Og om vinteren gider de ikke være ret meget udenfor,

Vist en strid om ord - for jeg synes det lyder som om vi mener det
samme - om vinteren skal man ikke regne med at de er ude og udnytter
ude-arealet... heller ikke i regnvejr
Det synes jeg det er fair nok at oplyse en ny kattejer om, der håber at
kunne supplere en lille bolig med, at katten er ude meget af tiden.
Måske man også bør nævne at siamesere trives dårligt alene, og mange
opdrættere ikke sælger en kat, hvis den skal være alenekat.

> [...]
> trafik - og holder sig på afstand. Siamesere er kendt for ikke at være
> børnevenlige katte.. Hvilket jeg selv måtte erfare som barn...

Det passer også på den ene af mine, men Ditte opsøger fremmede med stor
lyst, når hun lige får set dem an i to minutter. Hun er også ret
nysgerrig på - og opsøger - børn.
Jeg har altså en af hver slags. Men, da jeg har læst at siam egner sig
dårligt til at løbe frit p.g.a. tillidsfuldheden adskillige gange,
skrevet af folk med stor katteforstand, konkluderede jeg, at det måske
bare var min Donna, der var tilbageholdende, at det ikke var generelt.

--
Knus fra Ann R

Fra : maz

Dato : 10-07-04 18:54

Ann Rudbeck wrote:
> Okay, jeg skrev også bare at det _kunne_ være et problem at finde en
> opdrætter, jeg synes nemlig at det er det, jeg generelt ser - hos
> opdrættere i det hele taget, også af andre racer.
Ja, det kan da være et problem. Specielt hos nogle racer/opdrættere. Det er
ikke min oplevelse med siamopdrættere.

> [...]
> slags bedrageri. Hvis katten skal løbe frit, må jeg købe et andet
> sted, hvor det er okay med udekatte. Bare min holdning
Det var heller ikke det jeg mente. Selvfølgelig skal man som køber oplyse
ærligt om hvilke forhold man vil have katten under (ude/inde). Jeg mener
bare ikke, at en opdrætter kan tillade sig at bestemme om katten skal det
ene eller det andet, når den er solgt, så længe man som køber ikke misrøgter
katten (hvilket opdrætteren jo heller ikke kan i praksis). Det kan aldrig
blive bedrageri - enhver har lov at skifte mening (eller bolig), hvor
forholdene er anderledes...

> Vist en strid om ord - for jeg synes det lyder som om vi mener det
> samme - om vinteren skal man ikke regne med at de er ude og udnytter
> ude-arealet... heller ikke i regnvejr
De bliver i hvert fald godt knotne, hvis man "smider" dem udenfor i bare 2
min i regnvejr eller snevejr! ;) Og nej, de er ikke ret meget ude om
vinteren, men det er min Zeus nu heller ikke, og han er HB.

> Det synes jeg det er fair nok at oplyse en ny kattejer om, der håber
> at kunne supplere en lille bolig med, at katten er ude meget af tiden.
Ja, selvfølgelig. Men det har ikke noget at gøre med at den er siameser/race
i dén forstand.

> Måske man også bør nævne at siamesere trives dårligt alene, og mange
> opdrættere ikke sælger en kat, hvis den skal være alenekat.
Ja, siam trives dårligt alene. Vi er helt enige.

> Det passer også på den ene af mine, men Ditte opsøger fremmede med
> stor lyst, når hun lige får set dem an i to minutter. Hun er også ret
> nysgerrig på - og opsøger - børn.
Jeg ved at en del af de tyske opdrættere har opdræt, hvor kattene bliver
vænnet til børn (i husstanden) fra de er killinger, og det hjælper på det.
Min erfaring med siamesere og børn er dog ikke god.. Men naturligvis - katte
er individuelle og nogle siam kan godt lide børn.

> [...]
> skrevet af folk med stor katteforstand, konkluderede jeg, at det måske
> bare var min Donna, der var tilbageholdende, at det ikke var generelt.

Tillidsfuldheden?? Tjah.. Det er ikke min erfaring med siamesere -
tværtimod. Men til gengæld ekstremt hengivne over for deres ejere ;)

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-07-04 22:44

"maz" <mackiavelli@nospam.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Ja, siam trives dårligt alene. Vi er helt enige.

Mit indtryk er, at de fleste katte trives måske ikke dårligt, men i hvert
fald ikke optimalt, hvis de er både indekatte og enekatte, men at hvis de en
gang imellem kommer ud, så møder de jo også artsfæller, og så er det ikke så
slemt at være alene.
Min gamle kat var i starten inde- og alenekat. Da jeg flyttede til et nyt
sted, hvor hun kunne komme ud, blev hun gladere - selv om det faktisk ikke
var meget, hun gjorde i udelivet.

Derfor: Er det indesiamesere eller inde/ude-siamesere, der trives dårligt
alene?
Hvordan mærker man, at de trives dårligt alene? Hænger de i gardinerne,
eller...?

Ja, undskyld, hvis jeg spørger dumt, men jeg vil jo ikke anskaffe en bestemt
race, bare fordi jeg er vild med den, hvis den nu ikke kan trives under de
forhold, jeg kan tilbyde

mvh. tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-07-04 00:33

On 2004-07-10 23:43:54 +0200, "Tina Christoffersen"
> [...]

> alene?
> Hvordan mærker man, at de trives dårligt alene? Hænger de i gardinerne,

Jeg har ikke erfaring med hverken udesiamesere eller alenekatte (jeg
har to af samme grund)

Men - jeg kunne da godt forestille mig at du har ret i, at en udekat
får brændt noget krudt af og måske får kontakt med nogen katte derude.
Men nok ikke nær så tæt kontakt som med en kat den bor sammen med,
vasker og sover i arm med. Den slags social kontakt er vigtig for dem.
Desuden - det vi nok alle har påpeget er, at det *kan* være, at din
siameser slet ikke vil benytte sine udendørsmuligheder så meget som du
forestiller dig. De kan ikke lide kulde, de kan ikke lide regn - de er
simpelthen ikke rigtig klædt på til det. De elsker varme, så som vejret
er her i landet i lange perioder, kan det være at din kat alligevel
mest er inde. Og så har du i princippet en alenekat.

Jeg har to, så jeg ved ikke hvordan man mærker det. Men "de kloge
bøger" skriver, at en ensom siameser kan udvikle en decideret
depression. Alle katteracer er nu som regel rigtig glade for en
kammerat, men de sociale racer (siameser, orientaler, abyssiner,
burmeser f.eks.) har nok det største behov.

Hvis du kun kan have en kat (pga pladsen), kunne en mulighed være at
kigge efter en voksen kat, der skal have nyt hjem, netop fordi den er
en "atypisk" siam, der ikke trives sammen med andre katte. Det ser man
af og til. Hvis det er siamesersindet du er forelsket i, snarere end
farvefordelingen, kunne du udvide eftersøgningen til også at omfatte
orientalere - det er "ensfarvede siamesere".

--
Knus fra Ann R

Fra : maz

Dato : 11-07-04 22:00

Ann Rudbeck wrote:
> Jeg har ikke erfaring med hverken udesiamesere eller alenekatte (jeg
> har to af samme grund)
Men det har jeg (begge dele). Siamesere - ude som indekatte - trives bedst i
selskab med andre katte og dårligt alene. Men naturligvis er der
undtagelser.

> Men - jeg kunne da godt forestille mig at du har ret i, at en udekat
> får brændt noget krudt af og måske får kontakt med nogen katte derude.
;) Ja, når de slås, men det vil jeg nu ikke betegne som andet
kattesselskab..

> Men nok ikke nær så tæt kontakt som med en kat den bor sammen med,
> vasker og sover i arm med. Den slags social kontakt er vigtig for dem.
Meget!

> [...]
> vejret er her i landet i lange perioder, kan det være at din kat
> alligevel mest er inde. Og så har du i princippet en alenekat.

Ann, du har helt ret i, at langt de fleste siamesere er mest indenfor (det
var mine også). Er vejret den mindste smule koldt, regn, blæst, sne - you
name it - og de bliver indendørs.. Men de kan nu engang som alle andre katte
godt lide udendørslivets glæder også ;)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-07-04 00:33

On 2004-07-11 22:59:30 +0200, "maz" <mackiavelli@nospam.dk> said:

> [...]
> name it - og de bliver indendørs.. Men de kan nu engang som alle andre katte

Hej Maria

Det er slet ikke den diskussion jeg er ude på igen. Der *har* vi været,
det fører ingen steder hen
Men jeg fornemmer at spørgeren måske regner med at udelivet vil
kompensere for at være alenekat og at bo på meget lidt plads. Derfor
bemærker jeg bare, at det måske ikke helt at holder stik, for katten
vil muligvis - i vores klima - slet ikke være så meget ude, som man
kunne vente, hvis man ikke kender til siamesere. Som du også selv siger
Så risikoen for at den vil føle sig alene er der stadig.
--
Knus fra Ann R

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-07-04 13:20

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du skal være forberedt på at 1) Du kan få svært ved at finde
> en opdrætter der vil sælge dig en siam til udekat og 2) Jeg tror måske
> ikke den er særlig godt egnet til det - i hvertfald ikke om vinteren.

Nu var det jo ikke meningen, at den skal være ude altid, men at den skal
have muligheden for det. Hvis katten helst vil være inde, så har jeg stor
forståelse for det - jeg foretrækker også selv de varmere grader.
Men hvis den så vælger at være inde stort set hele vinteren, fordi det er
for koldt at være ude, tror du så, at de 25 kvadratmeter er for lidt? Så
vidt jeg har forstået er siameseren jo en _meget_aktiv kat...

klip
> En siam til kæl koster nok ca. 3500 kr. eller deromkring? Vibeke? Trine?

Nogen ide om, hvor man kan begynde at kigge efter sådan en? Jeg havde tænkt
mig at finde en i efteråret, hvor det er mest naturligt at døre og vinduer
er lukkede, så den kan vænne sig til det lille hjem inden udlukning. Er der
killinger i oktober/november, eller er de blevet voksne der?

mvh. tina

Fra : Ragna

Dato : 10-07-04 13:19

Tina skrev:
>Jeg har brændeovn, og er ikke helt sikker på, at det er er hit
>kombineret med kat. Nogen, der har erfaringer om dette?

Du kan sagtens have en kat sammen med en brændeovn.
Det har vi haft i 20 år, og vores skiftende katte har aldrig været ved at
brænde sig på den.
Vores sidste hankat lå endda på fliserne under brændeovnen, når den var
tændt.
Ovnen er af den aflange type, som har fire (høje) ben.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Stine Hilskov

Dato : 10-07-04 13:39

> [...]
> tændt.
> Ovnen er af den aflange type, som har fire (høje) ben.

Jeg er vokset op med kat og brændeon. Ovnen var af den type med 4 ben og af
støbejern, som stod på nogle stenfliser.
Vores første kat (som døde af alderdom) lå som Ragna beskriver altid på
fliserne under brændeovnen og sov, når den var tændt. Jeg undrede mig over
det og var fra tid til anden henne og skubbe til den for at se om den havde
det godt, men den havde det fint!

Jeg har ikke selv brændeovn, da jeg bor i lejebolig desværre.
Men mine forældre har det stadig, od de har en NFO og en huskat. De to er
skam glade for ovnen. Når min far kommer hjem fra arbejde, sætter de sig
demonstrativt foran ovnen og mjaver "Vi fryser. Nu kan du godt tænde op!"

Ang plads:
Det er der nok mange meninger om, men hvis du vil høre min, så tror jeg godt
det kan lade sig gøre. Især hvis det som du selv er inde på, bliver en
hunkat, da deres territorrie ikke er så stort som hankattens. De er i mange
tilfælde også godt tilfredse med at være alene-katte. Det hjælper jo også
meget på pladsen, at den kan komme ud. Om der er specielle ting med en siam,
ved jeg ikke.

Det med kattelemmen: Da jeg boede hjemme havde vi kattelem, i døren fra
dagligstuen til terrassen. Vi oplevede ingen træk, men kun beskidte poter...
Lemmen var af typen med magnetlukning.

Håber du kan bruge ovenstående til noget.
Hilsen Stine

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 13:53

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:40efc473$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
Men
> alligevel, er det synd for katten, at der er så lidt plads?

Der er _meget_ delte meninger om, hvor lidt eller hvor meget plads en kat
skal have, samt om det skal være inde/udekatte, eller rent indedørskatte.
Der findes ikke nogen minimumsmål, eller maksimumsmål

En kat kan sagtens trives på 25 m2, også en ren indedørskat. Sørg for, at
der er noget at klatre rundt på, og drøne op og ned ad. Katte lever i en 3D
verden, hvor de lige så vel vil være oppe, som nede.

Brændeovnen er ikke noget problem. Enten holder katten sig automatisk langt
væk fra den, eller også vælger den at have sin ynglingsliggeplads så tæt på,
at man tror den både snart er kogt og stegt. Den skal nok fjerne sig, når
det bliver for varmt.

Det er, efter min mening, først synd for katten, hvis man forsøger at lave
udendørskat om til ren indekat, og den konstant har udlængsel.

Det hele er op til kattens sind.

Tina

Fra : Battlefield´s

Dato : 10-07-04 15:12

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er, efter min mening, først synd for katten, hvis man forsøger at lave
> udendørskat om til ren indekat, og den konstant har udlængsel.

Hej
Jeg vil mene at 25 m2 er i lige i underkanten til en siameser. De er MEGET
aktive og vil sansynligvis drive ejeren til vanvid ved enten at vandre
hvileløst rundt eller rive alting på gulvet.
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel at katten kan komme ud, jeg tror som
Ann, at de fleste siamesere slet ikke vil bryde sig om dette, medmindre det
er solskin og varmt. Husk også på at en adræt siameser hurtigt vil blive
upopulær i nabolaget da de meget nemt kan fange havens fugle. Men er der
mulighed for at lave en løbegård er det helt ideelt.
Siamesere er også meget sociale og vil derfor helst være mindst to sammen.
Mange opdrættere af siamesere vil slet ikke sælge en killing, der skal gå
alene.
Og to siamesere får nok for lidt plads.
Måske en voksen kat kunne være en løsning.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 10-07-04 22:49

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alene.
> Og to siamesere får nok for lidt plads.
> Måske en voksen kat kunne være en løsning.

Hej Vibeke

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvorfor en voksen kat kan være
løsningenpå aktivitetsproblemet?

mvh. tina

Fra : Battlefield´s

Dato : 11-07-04 11:39

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse news:40f06465$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>

> Hej Vibeke
>
> Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvorfor en voksen kat kan være

Hej Tina
En voksen kat er jo ikke nær så aktiv som en killing, men skal selvfølgelig
stadig have plads nok til at røre sig på, ellers kan man nemt risikere at de
laver "ulykker" såsom at hænge i gardinerne
Men det afhænger jo lidt af hvor gammel katten er og hvor aktiv den er.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 12-07-04 01:00

"Tina Christoffersen" <tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> skrev i en
meddelelse

klip (en hel masse spørgsmål)

Hej igen

Tusind tak for alle tilbagemeldingerne! Jeg har fået lidt at tænke over. Jeg
kan høre, at det i hvert fald ikke skal være en siameserkilling. Det kan
selvfølgelig være, at det går godt, men hvis det nu går skidt...

Nu er det jo ikke lige nu, det skal være, men pt er jeg mest for at kigge
efter en voksen siameser, der ikke fungerer sammen med andre katte, som
nogle af jer har foreslået.

Har I ellers andre gode forslag til katteracer, der minder om siameseren, og
som vil få mere glæde af muligheden for udeliv og klare tilværelsen som
alenekat bedre?
Det med at de trives dårligt alene gælder vel også orientalere?

mvh. tina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 12-07-04 12:25

On 2004-07-12 01:59:34 +0200, "Tina Christoffersen"
<tinachristoffersen@(FJERN)hotmail.dk> said:

> Det med at de trives dårligt alene gælder vel også orientalere?

Ja. Lidt firkantet sagt så er en orientaler og en siameser den samme
katterace - med forskellig farvefordeling.
Hvilken race du så skal vælge vil jeg lade andre om. Men de fleste
katte - uanset race, har det godt med at have en katteven. De livlige,
korthårede, sociale racer er så særlig udprægede "bunkekatte". De
trives rigtig dårligt alene. Så dem skal du nok forvente vil være som
siameseren lige på det punkt.
Prøv at gå på biblioteket og lån en bog, der beskriver de forskellige
racer. Det kan måske give dig en fornemmelse af hvilken kat, hvad der
passer til netop det liv, du kan tilbyde den. Og så bliver I nok begge
gladere i sidste ende.
Rigtig meget held og lykke

P.S. Prøv at kigge på http://www.vildkat.dk
Der sidder to abyssiner-piger, der ikke trives med andre katte - den
ene skal endda helst være udekat. Måske en idé? Aby'en er også en
livlig, kærlig, social og intelligent kat, som siameseren...
--
Knus fra Ann R

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 12-07-04 22:50

> [...]

> racer. Det kan måske give dig en fornemmelse af hvilken kat, hvad der
> passer til netop det liv, du kan tilbyde den. Og så bliver I nok begge

Jeg fandt en hjemmeside, der beskrev en masse racer. Nååhhh, hvor er der
bare mange dejlige misser ude i verden!
Og tusind tak!

> [...]
> ene skal endda helst være udekat. Måske en idé? Aby'en er også en
> livlig, kærlig, social og intelligent kat, som siameseren...

Ja, de er dejlige begge to. Dem tænker jeg lidt over. Tak igen.

med venlig hilsen tina