Udskiftning og "Flytning" af kondensator p~
Fra : FinnogAngela

Dato : 09-07-04 21:01

Hej

da jeg har besluttet mig for en Zalman 7000 køler har jeg (selvfølgelig)
problemer med den ene monteringsflange, der støder mod en elektrolyt i
strømdelen. Problemet kan tilsyneladende ikke løses ved hverken at bøje
lytten (støder mod en spole og sidder i øvrigt tæt på printet) eller slibe
af flangen (vil ikke give nok).
Så fremfor at forsøge at bikse et nyt opspændingssystem sammen, ser det ud
til at være lettere at montere en ny kondensator med længere ben, så den kan
bøjes tilstrækkeligt. Så derfor har jeg 2 spørgsmål:
Er en Rubycon 6,3 v 3300uF til at skaffe (eller er fabrikatet ligegyldigt) -
og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for
ydelse/stabilitet)?

Hilsen Finn

Fra : FinnogAngela

Dato : 09-07-04 21:09

"FinnogAngela" <afc.chris_FJERN DETTE_@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ligegyldigt) -
> og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for

Ps. Det skal lige siges, at jeg helst vil undgå løsningen med at bytte om på
flangerne (da jeg ikke er så tryg ved et "skævt" tryk på min Barton)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-04 21:38

On 2004-07-09, FinnogAngela <> wrote:

> Så fremfor at forsøge at bikse et nyt opspændingssystem sammen, ser det ud

Jeg vil stærkt fraråde dette med mindre du er vant til at lodde på
flerlagsprint.

> Er en Rubycon 6,3 v 3300uF til at skaffe (eller er fabrikatet ligegyldigt) -

Fabrikatet er ligegyldigt. Spændingen må gerne være større, men uF værdien
_skal_ være den samme. Iøvrigt er større spænding = større kodensator, så
det giver ikke meget da plads er dit problem.

Du skal have en low ESR type.

> og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for
> ydelse/stabilitet)?

Det vil ikke betyde noget for ydelsen, men stabiliteten kan nemt ryge. Så
korte ben som muligt!!

Thomas

Fra : FinnogAngela

Dato : 09-07-04 21:58

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil stærkt fraråde dette med mindre du er vant til at lodde på
> flerlagsprint.

Er jeg desværre ikke..(hvad er der at være opmælrksom på)?

> [...]
>
> Du skal have en low ESR type.

> Det vil ikke betyde noget for ydelsen, men stabiliteten kan nemt ryge. Så

Ok, takker for info (Skal måske alligevel prøve om det er muligt at få
ændret kølermonteringen, så den kan være der)

hilsen Finn

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-04 22:06

On 2004-07-09, FinnogAngela <> wrote:

> Er jeg desværre ikke..(hvad er der at være opmælrksom på)?

Der er loddebaner inde i printet. Når du trækker den gamle ud, så kan du
_meget_ nemt komme til at ødelægge disse. Derved får kodensatoren ikke
forbindelse med banerne inde i printet og vupti, du har en bordskåner til
800,-

Det er ikke sikkert at kondensatoren bruger baner inde i printet, but you
never know, do you?

Thomas

Fra : Sune Storgaard

Dato : 09-07-04 22:50

Thomas S. Iversen mumbled his insignificant opinion in:
slrnceu253.vdg.zensonic@www.zensonic.dk

> Jeg vil stærkt fraråde dette med mindre du er vant til at lodde på
flerlagsprint.

Ellers er der husmands tricket med at klippe komponenten af, og efterlade
lidt af benene og lodde den anden på dem.Så undgår man ihvertfald at
ødelægge printet, om det er den bedste løsning i det her tilfælde tør jeg
ikke sige.

Fra : FinnogAngela

Dato : 10-07-04 13:09

> [...]
> lidt af benene og lodde den anden på dem.Så undgår man ihvertfald at
> ødelægge printet, om det er den bedste løsning i det her tilfælde tør jeg

Det havde jeg ikke tænkt på, det vil jeg lige overveje (hvis jeg kan finde
en lignende lyt). Havde i øvrigt tænkt på, om jeg kunne forlænge benene,
men opgav det som for bøvlet..

Hilsen Finn

Fra : Christian Treldal

Dato : 11-07-04 15:56

Den Sat, 10 Jul 2004 14:08:32 +0200. skrev FinnogAngela:

<snip>
> Det havde jeg ikke tænkt på, det vil jeg lige overveje (hvis jeg kan finde
> en lignende lyt). Havde i øvrigt tænkt på, om jeg kunne forlænge benene,
> men opgav det som for bøvlet..

Hvis du laver løsningen med lange ben, så husk at isolere tilledningerne
og lime kondensatoren fast til et eller andet på bundkortet. Hermed
forhindres mekaniske påvirkninger af loddestedet samt kortslutninger,
når mor smider rundt med kassen for at tørre støv af. En velrettet klat
fugemasse er velegnet til formålet.

Christian Treldal

Fra : Anders F

Dato : 10-07-04 02:08

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Der er loddebaner inde i printet. Når du trækker den gamle ud, så kan du
> _meget_ nemt komme til at ødelægge disse.

Jeg har loddet på multilagsprint i mindst 10år - og har aldrig set (endsige
hørt om) fænomenet! Man skal vist bruge mere end normalt meget vold????

> [...]
> 800,-
>
> Det er ikke sikkert at kondensatoren bruger baner inde i printet, but you

Jo! Den sidder helt sikkert i (mindst) et GND plan og et (evt. delvist) plan
til enten 3.3V eller CPU spændingen

/Anders

Fra : chr

Dato : 10-07-04 11:41

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message
> [...]
(endsige
> hørt om) fænomenet! Man skal vist bruge mere end normalt meget vold????

Har du aldrig hørt om at man kan trække gennempletteringen ud?

Fra : Anders F

Dato : 10-07-04 13:34

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in message

> "Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message

> (endsige
> >

> Har du aldrig hørt om at man kan trække gennempletteringen ud?

Det kan da nok lade sig gøre hvis man er ihærdig! Men det er nu ikke noget
jeg har hørt skulle være et problem... Hvis man husker at bruge loddekolben
skal man da vist være mere end uheldig for at trashe gennempletteringen!

/A

Fra : Thomas Thorsen [9000~

Dato : 10-07-04 23:38

> [...]
loddekolben
> skal man da vist være mere end uheldig for at trashe gennempletteringen!

Her vil jeg nok give Anders ret - man skal være ualmindeligt hårdhændet og
lodde i lang tid før man kan trække gennempleteringen ud - specielt hvis der
er flere lag der har forbindelse til den!!

-Thomas

Fra : Kim Johan Andersson

Dato : 11-07-04 13:10

"Thomas Thorsen [9000]" wrote:

> Her vil jeg nok give Anders ret - man skal være ualmindeligt hårdhændet og
> lodde i lang tid før man kan trække gennempleteringen ud - specielt hvis der
> er flere lag der har forbindelse til den!!

Jeg har heller ikke haft problemer med at skifte kondensatorer på motherboards,
men på gamle print (~15-20 år) er det foruroligende let at rykke
gennempletteringerne ud. Det er så kun dobbeltsidet jeg har haft med at gøre i
den aldersklasse.

Mvh
Kimjand

Fra : Anders F

Dato : 11-07-04 17:29

"Kim Johan Andersson" <redjack@odense.kollegienet.dk> wrote in message

> [...]
> men på gamle print (~15-20 år) er det foruroligende let at rykke
> gennempletteringerne ud. Det er så kun dobbeltsidet jeg har haft med at

Og så må det næsten være pertinax (de ildelugtende brune)?

/Anders

Fra : Kim Johan Andersson

Dato : 11-07-04 21:30

Anders F wrote:

> Og så må det næsten være pertinax (de ildelugtende brune)?

Nej, det var glasfiber. De ting jeg har set med pertinax er fra før ~1980, og
det er ikke så sjovt at lodde på :|

Mvh
Kimjand

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-07-04 22:32

On 2004-07-11, Kim Johan Andersson <redjack@odense.kollegienet.dk> wrote:

> Jeg har heller ikke haft problemer med at skifte kondensatorer på
> motherboards,

Jeg har heller ikke haft, men jeg troede bare at "faren" var større end den
åbenbart er. Ifølge lærebøger er det jo ikke mange my kobber der
sidder derinde.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-07-04 00:15

> [...]
ligegyldigt) -
> og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for

Du behøver ikke at flytte nogen kondensatorer.
Du skal blot modificere køleren en smule.

7000A køleren sidder fast i de 2 plastik holdere, monteret i de 4 huller i
bundkortet med en lang metal pind.
Du skal bruge en sav og skære det der ikke skal bruges af denne pind, ellers
er der ikke plads pga. en kondensator.

Pinden ser sådan her ud:

|__0___0____________________0___0__|

Hullet længst til venstre bruges ikke, skær på venstre side af andet hul.
Det burde ikke være så svært, og er meget nemmere end at flytte
kondensatorer.

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-07-04 00:20

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40ef2710$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

BTW; Hvis jeg stod i samme situation og ikke kunne finde en løsning, ville
jeg nok vælge en anden køler.
Evt. en Thermalright SP97, så fåes det ikke meget bedre, medmindre det skal
være en "højhus" køler.
Men jvf. mit tidligere indlæg burde det ikke være et problem.
Det er et NF7-S rev. 2.0 du har ikke?

Fra : FinnogAngela

Dato : 10-07-04 13:06

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40ef2820$0$298$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> jeg nok vælge en anden køler.
> Evt. en Thermalright SP97, så fåes det ikke meget bedre, medmindre det

Har også tænkt på den, men ville prøve en løsning fra SilentPcreview, hvor
en gut har ducted en Zalman lidt specielt (udsugning og noget han kalder
"Cross current cooling").

> Men jvf. mit tidligere indlæg burde det ikke være et problem.
> Det er et NF7-S rev. 2.0 du har ikke?

Jo.

Hilsen Finn

Fra : FinnogAngela

Dato : 10-07-04 13:04

> Du behøver ikke at flytte nogen kondensatorer.
> Du skal blot modificere køleren en smule.
>
> 7000A køleren sidder fast i de 2 plastik holdere, monteret i de 4 huller i
> bundkortet med en lang metal pind.

De to holdere (alu/ blå og hvid) er uens for at centrere pindens (clippens)
trykpunkt på cpu. På billeder har jeg set nogle få plads til den hvide i
"strømsiden" (som den skal, hvis den skal trykke rigtigt), men på mit (Rev
2.0 er der simpelthen ikke plads (heller ikke hvis jeg sliber af holdere (så
vil jeg nå helt ind til gevindet)). kan prøve at poste et par pics.

> [...]
>
> Hullet længst til venstre bruges ikke, skær på venstre side af andet hul.
> Det burde ikke være så svært, og er meget nemmere end at flytte

Ja, er klar over dette fra div. links, men hjælper ikke uden holderen (og
hvis jeg så kunne flytte lytten, var alt bøvl løst).

Hilsen Finn

Fra : Martin Johansson

Dato : 10-07-04 13:29

> [...]
(så
> vil jeg nå helt ind til gevindet)). kan prøve at poste et par pics.

Jeg kan lige prøve at finde en, der har byttet lidt rundt på de to holdere
for at få plads.

Her er billeder af en Zalman 7000 på et NF7-S rev. 2.0
http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=11162&highlight=zalman

og her er en guide i hvodan den kan komme til at passe:
http://www.short-media.com/forum/showpost.php?p=75282&postcount=2

Citat:
"In a nutshell, you will be able to get it to fit, but you'll need to modify
the heatsink mounting assembly. I had to do this on mine so it would fit on
my NF7-S.

All you have to do is this. You'll probably need to file the heatsinks
mounting foundation, there are two, one for each side. If you need to do
this, it will obviously only be the one at the top (on the picture) you'll
need to file, so as it will fit onto the motherboard without touching or
putting adverse pressure on parallel capacitors and what not.

Even if you don't need to do that you'll definately need to shave down one
side of the heatinks main securing clip. This really needs to be done on a
grinder so as you don't accidentaly puncture through the hole on the end of
the clip necessary to secure the heatink to the foundation assembly (there
are two holes, you only need the one closest to the HS for socket A
installations). You could try and file it, but it's tough metal and would be
more trouble than it's worth. Once you've done that, the heatsink will fit
securly and snuggly without risking damage to any of the surrounding
motherboard components.

All that might sound a bit daunting but it really is easy as pie. If you do
decide to go for that combo, feel free to PM or email me if you need more
detailed assistance.

Hope that's helped."

> ellers

> Ja, er klar over dette fra div. links, men hjælper ikke uden holderen (og
> hvis jeg så kunne flytte lytten, var alt bøvl løst).

Hmm mange steder rapporteres det ellers at det kun er pinden der skal skæres
i.

Er det forresten dette forsøg du vil prøve?
http://www.silentpcreview.com/article160-page1.html
Temperaturmæssigt ser det ikke særligt opløftende ud.
Særligt ikke når man ser hvilken Vcore der køres ved.

En SP97 med en 92mm blæser vil yde bedre, det er jeg sikker på.
Og kan også køle ganske støjsvagt.

Alternativt kunne man finde et billigt bundkort at prøve det på.
Hellere det end at forsøge noget (der er ganske usikkert) på et NF7-S.

Fra : FinnogAngela

Dato : 10-07-04 23:28

> [...]
holdere
> for at få plads.
>
> Her er billeder af en Zalman 7000 på et NF7-S rev. 2.0

Som sagt er jeg ikke meget for at bytte om på holderne og derved få et
"skævt" tryk på cpu (men det kan jo være jeg bliver nød til det). Denne
smukt udførlige, franske guide viser dog, at trykket ikke bliver så skævt
som jeg først troede..
http://forum.hardware.fr/forum2.php3?post=595276&cat=1&config=&interface=&cache=cache&sondage=&owntopic=0&p=1&trash=&subcat=

> [...]

> need to file, so as it will fit onto the motherboard without touching or
> putting adverse pressure on parallel capacitors and what not.

Som også nævnt er det ikke muligt at slibe nok af den alufarvede holder uden
at komme for tæt på gevindet til clipsskruen..
Her http://forums.pcper.com/showthread.php?t=328886 er holderne dog ikke
byttet rundt, hvilket må betyde, at der enten er forskel på holderne eller
mb (nok det første...)

> Er det forresten dette forsøg du vil prøve?
> http://www.silentpcreview.com/article160-page1.html

ja

> Temperaturmæssigt ser det ikke særligt opløftende ud.
> Særligt ikke når man ser hvilken Vcore der køres ved.

Nej, måske ikke, men det, der tiltaler mig er princippet samt at der suges
luft ud (hvilket også vil gavne Nb, formentlig). I øvrigt har jeg tænkt mig
at lave en lige duct, altså luft ud af siden af kabinet. Artiklens forfatter
uddyber her : http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=12751 (og
påpeger bl. a. at når amd laver en cpu, der har det fint ved 60 grader er
der ikke grund til at køle den yderligere med mere støj til følge).

> En SP97 med en 92mm blæser vil yde bedre, det er jeg sikker på.
> Og kan også køle ganske støjsvagt.

Jo, men den koster så lige det dobbelte, og jeg er ikke sikker på, hvordan
den vil virke med udsugning.

> Alternativt kunne man finde et billigt bundkort at prøve det på.
> Hellere det end at forsøge noget (der er ganske usikkert) på et NF7-S.

Ja, det er så også det, jeg er nået frem til (måske senere, når Mb har et
par år på begen..).

Hilsen Finn

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-07-04 00:35

> [...]
> "skævt" tryk på cpu (men det kan jo være jeg bliver nød til det). Denne
> smukt udførlige, franske guide viser dog, at trykket ikke bliver så skævt

Nydelig guide, med masser af billeder.
Godt det samme når man ikke er så stiv i fransk.

[SNIP]
> [...]
> byttet rundt, hvilket må betyde, at der enten er forskel på holderne eller

Hmm det lyder også lidt til at alle Zalman kølerne ikke er ens.
Det er da underligt at nogen har succes med en metode, og andre end ikke kan
forsøge den?

[SNIP]
> [...]
> påpeger bl. a. at når amd laver en cpu, der har det fint ved 60 grader er
> der ikke grund til at køle den yderligere med mere støj til følge).

Jo princippet er fint nok.

Ang. de 60 grader, husk at bundkortet ikke måler præcist og hvor stor
afvigelsen er, er ikke til at vide.
Men du har da ret, personligt foretrækker jeg dog en temperatur under 50,
max. 55 grader.
Men det er så også i kraftig oc'et tilstand.

> Jo, men den koster så lige det dobbelte, og jeg er ikke sikker på, hvordan
> den vil virke med udsugning.

Det kommer an på hvor den købes, den koster kun ca. 334 kr. eksklusiv blæser
hos:
http://www.pc-cooling.de
Desuden har den den fordel at man kan skifte blæseren, det kan man dårligt
på en Zalman 7000.
Men ja prisen er højere.

> Ja, det er så også det, jeg er nået frem til (måske senere, når Mb har et
> par år på begen..).

Fornuftigt, der er mange gode "mods" til NF7-S.
Jeg "kender" også en der har flyttet kondensatorer om på bagsiden af kortet,
med succes.
Men man skal vide hvad man laver.

Hvis det skal være stille, vil jeg dog anbefale vandkøling.
Det kan også laves uden at det skal koste det helt vilde.

Fra : FinnogAngela

Dato : 11-07-04 01:12

Først tak Martin for din respons ang. det her board; meget inspirerende.

http://forum.hardware.fr/forum2.php3?post=595276&cat=1&config=&interface=&cache=cache&sondage=&owntopic=0&p=1&trash=&subcat=

> Nydelig guide, med masser af billeder.
> Godt det samme når man ikke er så stiv i fransk.

Ja, præcis

> [...]
>
> Hmm det lyder også lidt til at alle Zalman kølerne ikke er ens.
> Det er da underligt at nogen har succes med en metode, og andre end ikke

Ja; har tænkt på at checke om Fx. Studiedata har kan skaffe løse
holdere/clips (så har man også en, hvis man en dag skal
bruge den til P4/Amd 64).

Jo da: http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=10443

og her (smukt): http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=11827

> [...]
>
> Fornuftigt, der er mange gode "mods" til NF7-S.
> Jeg "kender" også en der har flyttet kondensatorer om på bagsiden af

Ja, det tænkte jeg faktisk på. (Er han frisk og bor i nærheden af Amager -
eller er det et netbekendtskab(Link))?

> Hvis det skal være stille, vil jeg dog anbefale vandkøling.
> Det kan også laves uden at det skal koste det helt vilde.

Ja..er nok bare konservativ..

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-07-04 01:34

> Først tak Martin for din respons ang. det her board; meget inspirerende.

Det var da så lidt, jeg har også haft mit eget eksemplar i mere end 1 år nu.
Så lidt burde man jo vide.

[SNIP]
> [...]
>
> Ja; har tænkt på at checke om Fx. Studiedata har kan skaffe løse
> holdere/clips (så har man også en, hvis man en dag skal

Det kunne være det var en god idé.

[SNIP]

> Jo da: http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=10443
>
> og her (smukt): http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=11827

Hmm ja der fik du mig.
Men man kan ikke bare købe en 80/92mm blæser og klaske på.

[SNIP]
> Ja, det tænkte jeg faktisk på. (Er han frisk og bor i nærheden af
Amager -
> eller er det et netbekendtskab(Link))?

Det var en der på et tidspunkt skrev i et forum hvor jeg er aktiv.
Han er iøvrigt svensker, og mange svenskere har lavet nogle ret vilde mods
på bl.a. NF7-S.
Jeg kan desværre heller ikke lige finde hverken billeder eller noget.
Tror posten er røget i "arkivet" der hvor han postede.

> Ja..er nok bare konservativ..

Samme her, men det har nok mere været af økonomiske årsager.
Men efterhånden er prisen faldet meget.

Fra : LNC

Dato : 09-07-04 23:32

> [...]
ligegyldigt) -
> og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for

Jeg har på min kammerats bundkort bare byttet de to flanger og det kører
fint skal lige sige jeg også savede noget af trykarmen til køleren
Savede af så tæt som muligt så der stadig var hul i armen

Mvh Lars

Fra : FinnogAngela

Dato : 10-07-04 13:19

> [...]
> fint skal lige sige jeg også savede noget af trykarmen til køleren
> Savede af så tæt som muligt så der stadig var hul i armen

Ja, det har jeg set, men jeg er lidt nervøs for at trykket skal blive
"skævt" (Clipsens trykpunkt er så ikke længere lige ovenpå cpu, men lidt
oppe og til siden - kan ses tydeligt, hvis man afmonterer clippen og sætter
den i holderne). Men det kunne være jeg skulle prøve at checke igen.

Hilsen Finn

Fra : FinnogAngela

Dato : 12-07-04 23:10

Takker for responsen. Tror jeg indtil vidre kører videre med min Zalman
flowerkøler (6000) og funderer videre over, om jeg kan fikse et andet
bøjlesystem sammen til 7000. Ellers må jeg vente til alderen indhenter
kortet, så jeg tør gøre forsøget (bliver i så fald nok længere tilledninger
til originallytten).

Hilsen Finn

Fra : René Andersen

Dato : 13-07-04 20:01

> [...]
ligegyldigt) -
> og er det ok. at lodde den på med længere ben (vil det betyde noget for

Da jeg tidligere var ansat i et computer firma flyttede vi af og til
kondensatorer for at få plads til harddiske og coolere.. sååh det burde ikke
være det store problem..

Mvh.
René

Fra : MIC

Dato : 21-07-04 22:23

Hvis du skal flytte den, så brug da den samme igen. "Bare" lod nogle længere
ben på den. Gerne med noget isolering (f.eks. krympeflex) henover dem.
mvh MIC