Gamle tæver & løbetid ????
Fra : Stine Frandsen

Dato : 09-07-04 19:40

Hej.

Min "gamle" tæve på 8½ er lige gået i løbetid. Op til det har hun været
utrolig sløv og virkelig været "mærkelig".

Det stod på i en uges tid. Manglende appetit, dårlig mave, sov konstant,
ingen energi osv osv. Jeg var faktisk ved at være meget nervøs & bange for
om det var ved at være slut med hende :(( Især pga alt det andet der er i
vejen med hende. Hun er næsten døv, ser dårligt, mer´ell mindre stivbenet,
knuder i mælkekirtlerne ( ikke undersøgt men sandsynligt kræft).

Nå, men så i går eftermiddags "vågnede" hun pludselig op igen og blev helt
sig selv - samtidig var det som om, at NU var hun midt i løbetid !! Ikke
som det plejer - nemlig stille & roligt at begynde.
Der har været en lille smule flåd, men det er helt klart slim/væske. Ingen
feber. Hendes urin har dog lugtet meget stærkt, men kombineret med løbetid +
nedsat tørst i nogle dage, så meget normalt.

Det jeg tænker på , er om det bliver sværere for tæver at komme/være i
løbetid når de bliver ældre - lidt á la "overgangs-alder". Og om det kan
være det der har trættet hende så meget ??

Er der andre der har ældre tæver, der har oplevet noget lignende ???

Stine

Fra : Holm

Dato : 09-07-04 20:45

"Stine Frandsen" <santippe@NOSPAMcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være det der har trættet hende så meget ??
>
> Er der andre der har ældre tæver, der har oplevet noget lignende ???

Jeg synes det er ret synd for din hund at du ikke har fået undersøgt hende
noget tidligere , med hensyn til mælkeknuderne , de kan sagtens fjernes , og
hunden kan få et godt liv .
Man kan ikke være bekendt ikke at få undersøgt sine dyr , hvis man har
mistanke om at noget er galt . Man har et stort ansvar i den retning ...

8½ år behøver jo ikke være gammel , men det er meget forskelligt hvordan
hunde udvikler sig og hvornår de begynder at se gamle ud og være det .
Min egen er 13 og har det fortrinligt .

Du skal være på vagt overfor pyometra ( livmoderbetændelse) , som mange
tæver bliver udsat for .
Tilstanden er farlig og skal straks behandles .
Derfor skal man være opmærksom på alle ændringer i tævens løbetid , og der
følger som regel feber med en livmoderbetændelse , så tag evt hendes
temperatur .

Jeg ville nu få hende chekket hos dyrlægen , det er sikkert .

Mange hilsener Holm

Fra : Stine Frandsen

Dato : 09-07-04 22:14

Hej Holm.

Jeg ved godt hvilket ansvar man har over for dyr. Jeg har arbejdet med dem
det meste af mit liv og er uddannet indenfor faget. Læs lige igen : INGEN
FEBER = jeg har taget temperatur :))

Og flåd : klart plejer ikke at tyde på infektioner. Dertil skal det normalt
være f.eks. gulligt eller brunligt...
Desuden er hun overhovedet ikke øm, når bugen undersøges. Så infektion i
underlivet er jeg ikke nervøs for.

Og hendes knuder er skam undersøgt af en dyrlæge, men nej der er IKKE taget
prøver af dem. Derfor jeg ikke ved om det er kræft eller ej.
Men jeg mener ikke, at jeg kan bruge den viden til noget og derfor vil jeg
føle at det er lidt "spild" af penge at få taget test af knuderne. Hun skal
alligevel ikke opereres for dem. Desuden har min dyrlæger tjekket dem og
sagt, at det også ville være spild af operation, da de ligger dybt, der er
mange og de er meget spredt og derfor vil det være noget nær umuligt at få
det hele med alligevel. Og en OP i den alder på en hund..... og vel at
mærke taget de andre skavanker i betragtning ( som jeg også kort beskrev)..
så...... er det altså en større omgang.

Som du skriver er der stor forskel på hvornår en hund er gammel. men hvis du
nu læser mit indlæg en gang til, vil du også kunne læse at hun -trods hendes
kun 8½ år - har mange andre alder-doms-skavanker allerede.

MEN det jeg spurgte om : Kan en hund få "overgangs-syndromer" - altså
sværere ved at klare hormon-ræset i forbindelse med løbetid ??????

Stine :)

Fra : Holm

Dato : 10-07-04 11:50

> [...]
> det meste af mit liv og er uddannet indenfor faget. Læs lige igen : INGEN

Undskyld ...det var gået min næse forbi...)
Du lyder noget vred , men det gør jeg også , for hvordan kan du vide om din
hund ikke har ondt pga . smerter ? Ville du selv gå rundt med knuder i
brystet ? Er det fair ?
Er det rimelige vilkår for din hund ?
Hvis hun har så mange skavanker er det måske på tide at lade hende få fred
så ?
Og det kan altså sagtens lade sig gøre at operere en gammel hund , men
selvfølgelig er der en risiko .
og ja der kan nemt optræde forandringer med ældre hunde ...især når de ikke
bliver undersøgt i tide , for de der mælke knuder kom vel ikke i løbet af én
dag ?

> [...]
> være f.eks. gulligt eller brunligt...
> Desuden er hun overhovedet ikke øm, når bugen undersøges. Så infektion i

Nej , de fleste hunde er nemlig eksperter i at ignorere smerte ...men ok
...hvis din dyrlæge synes det er ok , så er det jo nok det !

> [...]
jeg
> føle at det er lidt "spild" af penge at få taget test af knuderne.

Ja ..det ender altid ved noget økonomisk ,...ikke noget noget etisk .

> [...]
> mange og de er meget spredt og derfor vil det være noget nær umuligt at få

Stakkels hund , det er ikke særlig rart for hende at have sådan et liv ,
tror du ?

Og en OP i den alder på en hund..... og vel at
> mærke taget de andre skavanker i betragtning ( som jeg også kort
beskrev)..
> så...... er det altså en større omgang.

Ja , det kan jeg godt forstå det er , ...

og i øvrigt var mit første indlæg altså ment som en hjælp ...især da du ikke
selv nævner livmoderbetændelse , så er det klart at jeg bare prøver at
hjælpe ..ikke andet .

Men jeg mere stadig at alle hunde har ret til et værdigt liv og det mener
jeg ikke de altid har hvis de bærer rundt på alverdens skavanker ! Så må man
beslutte hvad der tjener hunden bedst .

Mange venlige hilsener Holm

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-07-04 14:41

> [...]
> Er det rimelige vilkår for din hund ?
> Hvis hun har så mange skavanker er det måske på tide at lade hende få fred

Vil ikke ligefrem sige at jeg er VRED - bemærk lige min brug af :)) flere
steder. Jeg er nærmere lidt småirriteret over at der bliver svaret uden at
indlæget tilsyneladende er læst :) Det burde da være fordelen ved det
skrevne medie, at man kan læse indlæg 2 gange inden man svarer :)) Sådan at
der svares på noget konkret og ikke bare "kastes lort i hovedet på folk"
:)) ( bemærk smiley's )

Det har skam også været overvejet flere gange at lade hende få fred. MEN jeg
kender altså min hund ret godt og er 100 % overbevist om, at jeg vil kunne
mærke på hende hvis hun har smerter. Stort set alle hunde ændrer adfærd i
forbindelse med smerter og det har hun faktisk kun gjort her den sidste uge.
Og nu hvor løbetiden så "slog" igennem er hun fuldstændig sig selv igen.
Deraf kom mit spørgsmål.

Så at hun har knuder i dievorterne kan jeg ikke se er noget problem, da hun
ikke er generet af dem.
Og nej, de er altså IKKE kommet i løbet af den dag. De knuder har været der
i over 1½ år. Men beklager at jeg nævnte min hund har alderdoms-skavanker.
Måske skal jeg bare aflive hende - så sparer jeg også penge på foder m.m.'
( meget ironisk - er jo næsten nødt til at skrive det )

Glem det - den hund har det godt, hun hygger sig, men er bare ikke så aktiv
som da hun var 4-5 år gammel. Og bare fordi man har mulighed for at OP er
det altså IKKE ensbetydende med at man SKAL gøre det.

> Nej , de fleste hunde er nemlig eksperter i at ignorere smerte ...men ok
> ..hvis din dyrlæge synes det er ok , så er det jo nok det !

Så vidt jeg er orienteret er du vist uddannet vet.sygeplejerske eller ????

Ville du så tænke på underlivsinf. på en hund, der IKKE har farvet udflåd,
IKKE har smerter, TOTALT Ignorer undersøgelser af bugen ????

Det gør jeg altså ikke. Havde hun haft farvet udflåd eller mindste tegn på
smerter ville jeg aldrig overveje at spørge herinde, men var da fluks fræset
af sted til dyrlæge.

Mit spørgsmål var bare meget simpelt : KAN en hund få
"overgangs-alder-syndromer" ??????

Behøves jeg at "skældes" ud fordi jeg giver min hund en god stille
pensionist tilværelse, men uden at OP hende for de alm. alderdomsskavanker
???

Den dag hun slet ikke kan se / høre eller bliver så stivbenet at hun ikke
kan komme i sofaen mere, da skal hun nok få ro. Men hun bliver ikke OP, Har
hun kræft, ja, så ahr hun det. Og den dag hun viser tegn på smerter vil hun
også få fred. Men ikke før.

> Ja ..det ender altid ved noget økonomisk ,...ikke noget noget etisk .

Det er da også etisk - ikke at tage prøverne. For hvorfor udsætte hunden for
prøverne hvis de ikke skal bruges til noget ????

Og hvorfor bruge penge på test hvis jeg ikke skal bruge resultatet til noget
????
Jeg vil hellere bruge pengene på noget godt foder f.eks. :))

> Stakkels hund , det er ikke særlig rart for hende at have sådan et liv ,
> tror du ?

Jeg tror faktisk at min hund har et SUPER liv. Og det er også hvad jeg får
at vide af andre :) Også min dyrlæge :)
Jeg ville nærmere sige stakkels den hund, der skal OP for alt muligt i en
lidt sen alder bare fordi ejeren ikke kan bære at den bliver ældre.

> og i øvrigt var mit første indlæg altså ment som en hjælp ...især da du
ikke
> selv nævner livmoderbetændelse , så er det klart at jeg bare prøver at
> hjælpe ..ikke andet .

Det ved jeg godt, men denne gang var du vist bare for hurtig med at svare :)
For det var ikke et spørgsmål om min hund er/kan være syg, men om det er
hårdere for ældre tæver at komme i løb end det er for de yngre tæver :))
Havde jeg været bekymret for sygdom spurgte jeg min dyrlæge til råds og ikke
jer herinde.
Og det håber jeg egentlig at de fleste gør :)
Desuden plejer du netop at komme med nogle gode brugbare svar, derfor jeg
svarer dig :)

> [...]
> jeg ikke de altid har hvis de bærer rundt på alverdens skavanker ! Så må

Deri er vi helt enige :)
Men der er forskel på hvad man vælger at gøre :) Man kan også blive gammel
med værdighed trods nogle skavanker :) Uden at skulle OP.
Men så mange skavanker har hun altså ikke :) Læs lige første indlæg fra
mig igen :))

med regnvejrsvåde hilsner fra Stine & Queen ( der lige PT snorker efter en
tur i regnvejret )

PS : beklager evt. stavefejl, slå fejl mm.
OG brug af store bogstaver er IKKE fordi jeg er vred, men for at understrege
lige netop det ord :))

Fra : Holm

Dato : 10-07-04 19:20

"Stine Frandsen" <santippe@NOSPAMcity.dk> skrev i en meddelelse

Snip.

Hej Stine

> [...]
jeg
> kender altså min hund ret godt og er 100 % overbevist om, at jeg vil kunne

Ja det tror mange - også mig selv.., men man bliver meget forbløffet over
hvor syge og hvor plaget af feks gigt mm hunde kan være uden at vise det
mindste lille tegn på smerte .
Hunde har enhøj smertetærskel især hvis det drejer sig om langsomt
udviklende sygdomme .
Det er ikke for at sætte spørsmåls tegn om din opfattelse af din hund , men
kun til oplysning... ( bemærk smileys ):0))

Stort set alle hunde ændrer adfærd i
> forbindelse med smerter og det har hun faktisk kun gjort her den sidste
uge.

Nej det gør de nu ikke ...stort set ....men mange gør , det er korrekt.

> [...]
> Deraf kom mit spørgsmål.
>
> Så at hun har knuder i dievorterne kan jeg ikke se er noget problem, da

Hvordan kan du 100% vide det ?
Ved nogen af os hvordan det egentlig føles ?...

Jeg synes jo bare at man bør være så opmærksom på sin hund , undersøge den
ofte , og gå til dyrlægen hvis man opdager noget unormalt , så som knuder i
mælke kirtlerne...
Har hun nogensinde fået P-sprøjter ?
Jeg spørger kun af nysgerrighed , da mange tæver udvikler knuder i
mælkekirtlerne netop pga det .

> [...]
> Måske skal jeg bare aflive hende - så sparer jeg også penge på foder m.m.'
> ( meget ironisk - er jo næsten nødt til at skrive det )

Hvorfor blev de så ikke fjernet dengang , for 1½ år siden da de dukkede op ?
Sådan noget kan faktisk behandles ...med gode resultater når det tages i
tide .
Det er det jeg ikke forstår .
Knuder går som regel ikke væk af sig selv , de vokser ofte , og så er det at
det bliver dyrt at gå til dyrlægen ......( de største problemer kunne være
løst med lethed mens de endnu var små )...))

> [...]
> som da hun var 4-5 år gammel. Og bare fordi man har mulighed for at OP er
> det altså IKKE ensbetydende med at man SKAL gøre det.

Nej , det er det selvfølgelig ikke , det er et valg ...
Jeg forstår udmærket godt hvad du pointerer , nogen gange sætter man hunde i
en endnu værre situation ved at lade dem gennemgå en omfattende operation ,
det har du helt ret i ....jeg bliver bare noget mullen , når sådan nogle
sygdomme bare får lov til at udvikle sig uden man griber ind ....uanset
årsagen . Det synes jeg ikke man kan være bekendt .

> Så vidt jeg er orienteret er du vist uddannet vet.sygeplejerske eller ????
>
> Ville du så tænke på underlivsinf. på en hund, der IKKE har farvet udflåd,
> IKKE har smerter, TOTALT Ignorer undersøgelser af bugen ????

Ja , det ville jeg . Dette er zappet fra Netdyredoktor :

Flåddet varierer i farve og kan være gul-grønt eller chokoladebrunt. I nogle
tilfælde er flåddet slimagtigt og farveløst, tilstanden benævnes da
mucometra.

> [...]
>

> Behøves jeg at "skældes" ud fordi jeg giver min hund en god stille
> pensionist tilværelse, men uden at OP hende for de alm. alderdomsskavanker

Jeg kan ikke bedømme din hunds tilstand , jeg kan bare tage dine ord for
gode varer og jeg synes det er helt ok , hvis du mener hun har et godt
hundeliv ...
Jeg tror bare hun nemt kunne have haft et der var endnu bedre ...uden de
knuder )) det er såmænd det hele...

> [...]
Har
> hun kræft, ja, så ahr hun det. Og den dag hun viser tegn på smerter vil

Kræft er én af de sygdomme der giver flest og sværeste smerter , både hos
mennesker og dyr .
Desuden kan døden indtræffe meget voldsomt og pludseligt , med bla
forblødninger og kvælning da det kan sætte sig på lungerne og hjertet , ikke
noget rart syn ( ja , jeg har set det flere gange ) ...så jeg ved ikke om de
udsigter er fine nok at leve med ...
Det hele kan gå meget hurtigt i de værste tilfælde , og de fremtids
muligheder ville jeg aldrig byde min hund ..

> Det er da også etisk - ikke at tage prøverne. For hvorfor udsætte hunden
for
> prøverne hvis de ikke skal bruges til noget ????

Ja der kan jeg sagtens følge dig , for nu er det på en måde blevet for sent

> [...]
> Jeg ville nærmere sige stakkels den hund, der skal OP for alt muligt i en
> lidt sen alder bare fordi ejeren ikke kan bære at den bliver ældre.

Nu er det jo heller ikke alle gamle hunde der får knuder i mælkekirtlerne
...det er ikke et alderdoms symptom , men en sygdoms tilstand ...

Man har altid pligt til at give sin hund en værdig alderdom , og ja ..nogle
alderdoms relaterede sygdomme kan de sagtens leve med , og din hund trives
sikkert også rigtig godt ....og har et super liv ...( med en mulig kræft i
kroppen ....)

> Desuden plejer du netop at komme med nogle gode brugbare svar, derfor jeg
> svarer dig :)

Tak , jeg håber da også jeg bliver ved med at komme med brugbare råd..)

> [...]
> med værdighed trods nogle skavanker :) Uden at skulle OP.
> Men så mange skavanker har hun altså ikke :) Læs lige første indlæg fra

Jeps..det er gjort ,..men vi bliver aldrig enige om at de knuder ikke skulle
have været fjernet meget tidligere , så havde hun ikke haft dem at døje med
)))

Og så undskylder jeg lige for at jeg ikke bare nøjedes med at svare på
spørgsmålet , jeg er sikkert noget præget af mit arbejde på dyreklinikkerne
, og har svært ved at forstå at nogen lader deres hunde gå rundt med diverse
skavanker i årevis ..når de kunne være helbredt i tide ...

mange hilsener Holm..ligeledes regnvåd, øv..ingen sommer ..:0((

Fra : Stine Frandsen

Dato : 10-07-04 20:11

Hej :)

For nu lige at gøre de knuder færdige. Så blev de opdaget lige efter hun
havde gennemgået 2 større OP på halen, hvor der havde været store probs med
heling bl.a. koldbrand i forbindelse med første OP. Derfor skulle hun - og
skal stadig ikke - igennem flere OP.

Hun har aldrig fået P-sprøjter; OK kan ikke sige for de første 15 mdr i
hendes liv, da jeg først overtog hende der :)
Men hun har tilgengæld haft 18 hvalpe fordelt på 2 kuld - og har derfor
været diegivende.

Om det er kræft .. tja, hun har det godt.

Og jeg er overbevist om at hun har det bedre ved at have været foruden flere
OP. Tror faktisk ikke hun ville have overlevet en OP mere :(

Og jeg synes nu ikke at nedsat hørelse + syn er så slemt , eller begyndende
stivhed i bagbenene for en lettere "brugt" hund *G*
I hvertfald ikke så længe hun er glad.

Men for at vende tilbage til mit "hoved?? " , så spurgte jeg fordi jeg da
har kunnet mærke o gopleve at hendes opførsel i forbindelse med løbetider
har ændret sig efterhånden som hun er blevet ældre. Hun er da langt mere
"sat" nu end da hun var 2 -3 år gammel. Dengang opsøgte hun selv hanhunde
( hvsi hun kunne slippe væk ) det gør hun da aldrig mere. der er mange andre
måder hun undervejs har ændret sig på. O gderfor tænkte je gpå om den
hormonforandring der sker under en løbetid kunne "trætte" en hund så meget.
Men det er sikkert bare flytning for en 1 mdr siden der har gjort hende
"mør" :))
Alt det nye hun har oplevet....

Stine

Fra : qfha

Dato : 10-07-04 13:56

"Stine Frandsen" skrev d. 09-07-04 19:40 dette indlæg :
> [...]
> være det der har trættet hende så meget ??
>
> Er der andre der har ældre tæver, der har oplevet noget lignende ???

------

Hej stine,

Hunde går ikke i overgangsalder, så det kan du godt udelukke. Men det
lyder som om din tæve burde få fred. Med de skavanker hun har bør du
overveje det. Det er utrolig svært at tage den beslutning for, hvor skal
man sætte grænsen.
Det som bl.a. kan give anledning til overvejelse af om din hund har
livmoderbetændelse er hendes svingende adfærd. Selvom du ikke lige kan
se/mærke om hun har det, kan det jo godt være en begyndende betændelse.
Det er ikke alle hunde som bliver lige gamle, og nogle er gamle fra de 7
år og andre først når de har passeret de 10.
Du har en besværlig beslutning for dig. Overvej om du synes hun har et
værdigt liv.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/