Plejebarn med problemer
Fra : Tjinca

Dato : 09-07-04 16:39

Jeg er pt. plejemor for en virkelig sød lille Papillon, der desværre har
lidt småproblemer.

Lidt forhistorie.
Jeg valgte at blive plejemor for denne lille fyr, da hans mor er tvunget til
at rejse et par måneder til udlandet. Jeg kviede mig først ved tanken, da
jeg fandt ud af, at han det første år af sin levetid (han er nu 2 år) har
haft 4 forskellige ejere, men på trods af et trist hundeliv bla. i kenneler
og isoleret fra artsfæller, klarer den lille fyr det ganske udmærket. Efter
at have haft ham på besøg sammen med sin mor, og gået et par ture sammen med
mine egne, valgte jeg at sige ja til at passe ham, med fare for, at han
skulle blive endnu mere forvirret (alternativ: 2x flyveture og ladt for
meget alene i et fremmed land).

Han er nu faldet gevaldig godt til her hos mig og mine 3 hunde. Han er
begyndt at få god flokfornæmmelse og kan gå uden snor, uden at skulle stikke
af med det samme og udforske hele verden (bor normalt i en etværelses inde i
storbyen, uden de store muligheder for at løbe frit).

Desværre har tidl. tiders utallige ejerskifte sat sine spor. Når mine egne,
efter en god gåtur, ligger trætte og døde hen, begynder ham her at vandre
uroligt, pivene omkring, skrabe i gulvet og jagte sin egen hale, og han er
simpelthen ikke til at få kontakt med, når han går i "stress-mode". Han har
gjort det ganske lidt her hos mig (sker oftere hos hans mor, kan jeg
forstå), hvilket jeg giver selskab af artsfæller og daglig aktivering
skylden for. Men her de sidste par dage er det taget til, og han har tilmed
fået ekstrem tynd mave, på trods af at der ingen ændringer har været på hans
kost.
Det med at han stresser mere, kan skyldes at mine 2 Papilloner, som han
leger med, er kommet hjem til mine forældre grundet løbetid, derfor har han
nu kun selskab af min store hund.

Så kommer jeg til mine spørgsmål.
Kan tynd mave være et symptom på stress? Jeg kan vitterlig ikke komme på
andre muligheder. ...og hvordan skal jeg helst fodre ham, nu imens det står
på?
Er der idéer til, hvordan jeg kan arbejde med hans stressproblemer? Hans mor
plejer at give ham beroligende naturmedicin, og bede ham ligge sig op i sin
kurv, hvilket hjælper, da han stopper sin urolige vandring. Men selvom
medicin kan være en god hjælp, svæver jeg nu mere til aktivering. Så nogen
idéer til motivering og lege? gerne hvor der involveres flere hunde.

Råd modtages med kyshånd!

Tjinca

Fra : Karina

Dato : 09-07-04 14:20

Til tynd mave er kogte ris og kogt kylling godt.

Mange hilsner

Karina

Fra : Camilla - M&M

Dato : 09-07-04 18:36

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> medicin kan være en god hjælp, svæver jeg nu mere til aktivering. Så nogen
> idéer til motivering og lege? gerne hvor der involveres flere hunde.

Hej Tjinca!

Dejligt at det indtil nu har gået godt med Mio og hans plejefamilie.
Ja. Jeg vil mene at tynd mave kan være et trgn på stress, eller ihvertfald
ændring af omgivelser.
udkogte ris, kogt kylling, A38 og lidt hvidt brød kan afhjælpe problemet
fysisk. og gerne 4-5 dage selvom det allerede er blevet bedre..
Går du tur med alle hunde på en gang? (i øjeblikket kun 2)

Hilsen Camilla.

Fra : Tjinca

Dato : 09-07-04 23:58

"Camilla - M&M" <nul@nuk.nul> skrev i en meddelelse

> Hej Tjinca!
>
> Dejligt at det indtil nu har gået godt med Mio og hans plejefamilie.

Kender du Mio? Jeps! han trives storartet her.

> [...]
> udkogte ris, kogt kylling, A38 og lidt hvidt brød kan afhjælpe problemet
> fysisk. og gerne 4-5 dage selvom det allerede er blevet bedre..

Det lader til, at de fleste mener at kogt ris og kylling hjælper på det, så
det vil jeg prøve. Jeg har i dag forsøgt mig med kogt havregrød, blandet op
med A38 og leverposteg. Det har han spist med stor fornøjelse (han er lidt
svær at få til at indtage særlig meget) så jeg ser spændt frem til imorgen.

> Går du tur med alle hunde på en gang? (i øjeblikket kun 2)

Nej, jeg går som regel kun med 3 af gangen, hvilket har fungeret fint i
flere år, da jeg er sikker på at mine kommer når man kalder. Indtil videre
har jeg kun luftet dem alle 4 når kæresten har være med, hvilket han som
regel er om morgen. Ellers har det været Papillonerne på en tur, og så løber
den store med mig på en løbetur bagefter. Det bliver til små 3-4 timers gang
og løb med hundene, og ca. 10-15 km om dagen ...så jo, vi får alle en hel
del motion Det eneste tidspunkt de kun lige kommer ud i haven og bliver
"luftet", er når det pisser ned ...men der vil ingen af dem ud alligevel!

Tjinca

Fra : fam. Ager

Dato : 09-07-04 18:41

> [...]
> medicin kan være en god hjælp, svæver jeg nu mere til aktivering. Så nogen
> idéer til motivering og lege? gerne hvor der involveres flere hunde.

Jamen stress og tynd mave hænger sammen!!.
fik overdraget en voksen hund for år tilbage, som var voldsomt stresset i
visse situationer, det viste sig også at han havde irriteret tarmsystem, som
også kan skyldes stress.
skånemad, som kylling eller fisk og ris er godt, ellers et skånefoder. eller
det nævnte kød og "el kama", som er en rigtig god helt igennem naturlig og
uden tilsætninger af nogen art.

Jeg gav også hunden baldrian ind i mellem, for han havde det ikke godt når
han stressede, og han kunne ikke falde ned. Det sløver jo ikke, men giver
hunden ro, uden bivirkninger.

du må prøve dig frem, med hvad der kan afhjælpe den lille fyr, hvad der
giver ham den fornødne ro, og så undgå det der stresser ham.

Held og lykke!!

Mvh. Marie

Fra : Tjinca

Dato : 10-07-04 01:13

> [...]
> visse situationer, det viste sig også at han havde irriteret tarmsystem,

Det var meget betrykkene at vide, jeg var så småt begyndt at frygte, om det
måske kan være noget han har spist, men han virker nu så frisk og frejdig
som han altid har været.

> skånemad, som kylling eller fisk og ris er godt, ellers et skånefoder.
eller
> det nævnte kød og "el kama", som er en rigtig god helt igennem naturlig og
> uden tilsætninger af nogen art.

Jeg giver selv mine egne en blandning af kogt ris, kylling og grøntsager 3
dage om ugen, så jeg tror jeg sætter ham på sådan en kost i nogle dage.

> Jeg gav også hunden baldrian ind i mellem, for han havde det ikke godt når
> han stressede, og han kunne ikke falde ned. Det sløver jo ikke, men giver
> hunden ro, uden bivirkninger.

Han får også Baldrian og Valerina, som hans mor har fået anbefalet, men som
sagt så tror jeg at god aktivering kan have en ligså gavnlig virkning.
Første gang jeg mødte ham, fræsede han det halve hundeskov rundt og kom ude
af syne flere gang, og han reagerede overhovedet ikke på indkald. Men hans
mor har dog fået trænet det en del med ham, og i og med, at jeg har ladet
ham løbe frit 2 timer om dagen, har han fundet det hele mindre spændende end
før. Desuden er hans angst for store hunde dalet en del, nu da han ikke skal
hilse mens han er i snor. Første gang han mødte min Tervueren, gøede han
faretruende for at jage hende væk. Nu deler de ligefrem seng og madskål, og
han hopper sågar glad op og ned af hende, når kun kommer hjem.

> du må prøve dig frem, med hvad der kan afhjælpe den lille fyr, hvad der
> giver ham den fornødne ro, og så undgå det der stresser ham.

Det forsøger jeg, så godt som jeg nu kan. Og jeg har fundet ud af en ting
der kan stresse ham meget, og det er for meget "frihed". Dermed mener jeg
for meget plads at løbe rundt på. Mine forældre har en mindre indhegnet
"park", hvor han fik lov til at tøffe rundt en hel dag som det passede ham.
Til sidst gik han rundt i ring, pev og skrabede i jorden af ren fustration.
Jeg fandt ud af at han ikke rigtig viste, om han skulle gå ind i huset
sammen med os, blive i haven med hundene der lå og dasede den af, holde øje
med naboernes køer eller vogte over hønsene. Her hjalp det at tage ham ind i
huset og lukke dørene ud til haven, dermed udelukkede jeg hans muligheder,
og de valg han endnu ikke helt kan finde ud af at tage.

> Held og lykke!!

Tak

Tjinca

Fra : qfha

Dato : 09-07-04 19:25

"Tjinca" skrev d. 09-07-04 16:39 dette indlæg :
> [...]

nogen
> idéer til motivering og lege? gerne hvor der involveres flere hunde.

----------------

Det kan selvfølgelig være stress pga. flytning, men jeg synes ikke du
skal se bort fra, at du har sat en tidligere ene hanhund sammen med to
løbske tæver. Det kan altså også godt give stres.
Tænk på, at det for en hundenæse er startet ca. en måned tidligere end
selve løbetiden.
Han har lige lært de to dejlige piger at kende og så flytter de. Det er
ikke nemt at være hund.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tjinca

Dato : 09-07-04 23:36

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selve løbetiden.
> Han har lige lært de to dejlige piger at kende og så flytter de. Det er

Jeg tror nu ikke så meget, at han stresser pga. flytning, da han klarede
hele den første uge uden de store problemer. Men det med løbetiden, kan der
måske være noget, for selv om han er kastereret, så har han vist interesse
for den ene, og er hoppet på hende.

Det var kun den ene papillon som var i løbetid, men jeg lod begge være
hjemme hos forældrene, for at de kan have lidt selskab af hinanden. Så jeg
tror jeg henter den ene igen og sender den store hjem. Godt at de har været
vant til begge steder, siden de var hvalpe ....og godt man har MEGET
forstående og hundeglade forældre!

Tjinca

Fra : Eifelvuf

Dato : 10-07-04 07:27

"Tjinca" skrev d. 09-07-04 16:39 dette indlæg :

*****klip*****
> Kan tynd mave være et symptom på stress?

Hej.

JA - tynd mave, eller sagt ligeud : "stressskideri", er et meget
velkendt fænomen, blandt andet indenfor konkurrencehundesport, hvor
hundene ind i mellem kan blive stressede, bl.a. fordi hundeføreren er
stresset / nervøs, og derfor stresser hunden, ved f.eks. at presse
hunden, mere end godt er.

Jeg ville mene, at yderligere aktivering i en stresssituation, kun
forværrer problemet, og som du selv skriver, så virker det faktisk fint,
når hunden får at vide, at den skal gå op i sin kurv.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-07-04 10:13

> [...]
> medicin kan være en god hjælp, svæver jeg nu mere til aktivering. Så nogen
> idéer til motivering og lege? gerne hvor der involveres flere hunde.

Hvis ris osv. af gode råd du har fået ikke virker, så virker Zoolac som man
kan købe på apoteket eller i Matas (dog kunne jeg ikke få det i min "lokale"
Matas!). Det er ihvertfald et råd jeg har fået fra mange hundeejere, især
når man får en hvalp hjem.

Pøj pøj med den lille, jeg håber at du får ham til at stresse ned :)

Mvh.

Ann

Fra : Ann Nielsen

Dato : 10-07-04 10:21

> [...]
> når man får en hvalp hjem.
>
> Pøj pøj med den lille, jeg håber at du får ham til at stresse ned :)

Det er til maveproblemer, glemte vist liiiige skrive det :) Bare så du ikke
tror at du skal give den ris i stedet for ros :)

Mvh.

Ann Nielsen