Mobil i udlandet ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 09-07-04 12:44

I en tidligere tråd skriver en af deltagerne, som jeg forstår det, at man
kan undgå dyre mobiludgifter når man er i udlandet ved at "ophæve alle
viderestillinger og holde mobilen slukket" (cit.). Men jeg går ud fra, at
den pågældende ikke mener at han vil holde sin mobil slukket hele tiden, for
så kunne han jo lige så godt lade være med at tage den med. Og så har vi
problemet. For er det ikke sådan, at bare man tænder mobilen én gang, så
registrerer den sig på det udenlandske net, og så kommer man til at betale
udlandstakst for opringninger fra DK til ens egen mobil, også selv om de
omstilles til telefonsvarer? Sådan forstår jeg i hvert fald Telmores
forklaring.

Har jeg misforstået noget?

v.h.
Jakob

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-07-04 16:47

Jakob Munck wrote:

> Har jeg misforstået noget?

Det tror jeg ikke..

Jeg har opfattet det således:

Scenarie 1:
Du slukker din telefon i Kastrup Lufthavn inden du stiger på
flyveren til Spanien. Jeg ringer til dig for at sludre, trafikken
guides ud til sendemasten i Kastrup (da det er der din telefon er
set sidst), men sendemasten i Kastrup har ikke held med at finde
din mobil så samtalen viderestilles derfra til det danske nummer
din telefonsvarer har. Pris for dig 0 kroner, pris for mig: normal
takst for opkald til mobil.

Scenarie 2:
Du tænder din mobil et par minutter i Spanien for at se om der
skulle være kommet SMS'er eller en besked i telefonsvareren. Det
er der ikke og du slukker igen. Jeg ringer for at sludre og
opkaldet sendes til den sendemast i Spanien der sidst har set din
mobil. I Spanien kan der ikke fås kontakt med din mobilos, så
opkaldet stilles videre derfra til dit danske telefonsvarernummer.
Pris for mig: normal takst for opkald til mobil. Pris for dig:
takst for føre mit opkald til Spanien + takst for at viderestille
retur til Danmark. Totalen afhænger af hvor lang en besked jeg
indtaler på din svarer..

Scenarie 3:
Du frakobler viderestillingen til din telefonsvarer. Du ringer
hjem fra Spanien for at blære dig med det gode vejr overfor dine
kolleger på kontoret og slukker efterfølgende mobilen. Jeg ringer
for at sludre, trafikken ledes til mobilmasten i Spanien, men da
der ikke kan opnås kontakt til din mobilos slutter det der. Hvis
ikke jeg er helt galt på den, så koster det opkaldstakst for mig
og 0 kroner for dig idet det ikke lykkedes at få etableret en
samtale.

Hvis nogen mener jeg er galt på den, så hører jeg gerne derom..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-07-04 16:52

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udlandstakst for opringninger fra DK til ens egen mobil, også selv om de
> omstilles til telefonsvarer? Sådan forstår jeg i hvert fald Telmores

Hvis viderestillingen er automatisk, dvs. at den ikke kan slettes med
##002#[Ring op](typisk for Orange), så vil det normalt altid koste, hvis
samtalen går til telefonsvareren når man er i udlandet. Hvis telefonsvareren er
slået rigtigt fra med ##002#[Ring op], vil telefonen ringe og det koster at
besvare den. Hvis telefonen er slukket vil samtalen ikke gå til telefonsvareren
og der vil typisk komme en melding fra sidst besøgte net om at "the subscriber
is not to reach at the moment". Hvis der er viderestillet til telefonsvareren
via **21*TLFSVARNUMMER#[Ring op] vil alle samtaler gå til telefonsvareren og
telefonen vil heller ikke ringe selv om den er tændt. Der er noget uenighed her
i gruppen om det er nødvendigt at lave viderestillingen **21*TLFSVARNUMMER#[Ring
op] allerede mens man er i Danmark, men jeg er aldrig blevet bon'et for
viderestillingen til telefonsvareren, selv om jeg først har lavet
**21*TLFSVARNUMMER#[Ring op] i udlandet.

-cb