Selvstyrer - Simrad eller Raymarine?
Fra : Rasmus

Dato : 09-07-04 07:15

Hej.

Jeg har en Maxi 77 og overvejer at anskaffe mig en ny rorpindspilot.

Hvilken rorpindspilot er efter jeres mening den bedste?

Simrad, Raymarine eller et helt tredie mærke?

Rasmus

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-07-04 16:16

Rasmus wrote:
> Hej.
>
> Jeg har en Maxi 77 og overvejer at anskaffe mig en ny rorpindspilot.
>
> Hvilken rorpindspilot er efter jeres mening den bedste?
>
> Simrad, Raymarine eller et helt tredie mærke?

Min erfaring med Simrad er både gode og halvdårlige:
Min båd er en Pd26, nogenlunde samme størrelse som din Maxi.

Jeg købte en TP20 for ca 2 år siden da jeg skiftede til en nyere Pd26 og det
dårlige er at den måtte til rep 3 gange inden jeg fik den byttet til en ny
der nu har virket OK i ca. 1 sæson.

Det halvdårlige er at jeg synes at den i nogen søgang arbejder mere end den
gamle Autohelm 1000 jeg havde på den forrige båd, selv om ´TP20 har mange
indstillinsmuligheder mht. følsomhed (Gain) og dødbånd (Seastate).

Det gode er at jeg ved de 3 reparationer og ombytningen fik en overordentlig
god behandling og hurtig service hos importøren ude i Glostrup, som det var
hurtigere og nemmere at kontakte da den fejlede, end forhandleren.
Da den efter 3. rep. gik i udu midt ude i Østersøen, og midt i ferien,
aftalte jeg pr tlf. med importøren at jeg bare købte en ny det første det
bedste sted, så ville de refundere købet når jeg kom hjem. De ringede rundt
til de nærmeste bådudstyrsforretninger og meddelte mig hvor den var på lager
og reserverede derefter 1 til mig når jeg kom i land.

TP20 sælges af og til på tilbud og det er også et plus.

En fin ting ved Simrad TP20 er at den umiddelbart kan kobles til
navigatorens NMEA dataudgang og derved styre båden til næste waypoint.
Det tror jeg også de fleste andre fabrikater kan i dag, men der var noget
med at Autohelm (nu Raymarine ?) skulle have en speciel dataconverter
indsat, da den kommunikerede via deres egen protokol, Seatalk.
Jeg ved ikke om det er tilfældet i dag, men det bør undersøges hvis man er
interesseret i den mulighed med at sætte kursen fra navigatoren.

Jeg vil fraråde at spare ved at købe den mindste selvstyrer, selv om de
anbefales op til f.eks 28 - 30" både.
Køb en mellemstørrelse. De har både mere motorkraft og er hurtigere til at
regulere på roret.

--
Hilsen Ole

Fra : Rasmus

Dato : 09-07-04 17:55

Hej Ole.

Tak for dit svar. Jeg vil overveje en Simrad - om ikke andet, så fordi deres
kundeservice har været god. De priser jeg har fundet på Simrad og Raymarine
er rimelig ens, når jeg kigger på TP20 i forhold til Raymarines ST1000.

Ved du hvordan der foregåri praksis, hvis man tilslutter GPS til en
rorpindspilot? Er det sådan, at den bipper, når man når GPS'en skifter kurs,
så man skal trykke "OK" eller skifter piloten blot pludselig kurs? Det er
sikkert et dumt spørgsmål...

Det er ellers ærgeligt: Jeg har allerede en gammel ST2000, men desværre er
den eksternt tilsluttede trykarm gået i stykker og man kan ikke få
reservedele til den længere og desuden er en trykarm sikkert også dyr.

Igen, tak for svaret.

Rasmus

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:40eeb6ca$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-07-04 19:45

Rasmus wrote:
> [...]
> fordi deres kundeservice har været god. De priser jeg har fundet på
> Simrad og Raymarine er rimelig ens, når jeg kigger på TP20 i forhold

Jeg synes at du lige skal klappe hesten og høre hvad andre har at sige for
og imod.
Især pilotens evne til at holde en rimelig kurs i lidt urolig sø, uden at
armen farer hysterisk frem og tilbage hele tiden.
Interessant hvis en deltager herinde havde erfaring med både Simrad og
Raymarine's nyere autopiloter.

> [...]
> skifter kurs, så man skal trykke "OK" eller skifter piloten blot
> pludselig kurs? Det er sikkert et dumt spørgsmål...

Næ, det er et OK spørgsmål, jeg viste det heller ikke før jeg havde fået min
TP20.

- Når du har et aktivt WP i GPS'en, som du sejler hen imod (GPS viser nu
fart og kurs mod WP og andre info), kan du aktivere en trykknap på TP20 der
hedder NAV.
Så lyser en rød lampe i TP'en der indikerer at den styrer imod WP, og båden
vil sejle en kurs der er ca. imod WP.
Der vil være en kursdifference, især i starten, idet selvstyrerens interne
kompas ikke er så præcis som den kurs der beregnes i GPS'en. Slevstyreren
kender jo heller ikke afdriften pga strøm og vind.

Det næste er lidt gæt fra min side:
Autopiloten får via NMEA data både at vide hvad den beholdne kurs over
grunden _skal være_, _hvad den er_, fart m.m. og kan sammenligne med det den
tror kursen er iflg. dens eget kompas.
Så kan autopilotens mikroprocessorsystem udregne hvor meget der skal
korrigeres for at de 2 kurser bliver ens.

Det kan også være at autopiloten beregner udfra "cross track error" (XTE) og
hvis denne stiger, så søger den at korrigere kursen derudfra.

Eller en kombination af det hele.
Det er nok ret komplicerede beregninger det skal til, men det lader vi
mikroprocessorerne om at håndtere.

I alt fald, så lægger båden sig i løbet af nogle minutter på den rigtige
kurs (med de uundgåelige sving pga bølger, skiftende vind etc.) og holder en
afstandsfejl til ideal kurslinien på sjældent over 0,02 - 0,03 sm.

Man kan blive nød til at ændre kurs midlertidigt og det gør man ved at
betjene knapperne på piloten som sædvenligt (+1, +10, -...) og så finder
båden ganske langsomt tilbage til den rigtige kurs igen af sig selv efter
4-5 minutter.

Når man nærmer sig WP, bipper GPS'en sædvanligvis, og det gør autopiloten
også og den låste styring ophæves.
Autopiloten fortsætter så i almindelig auto. og styrer almindeligt uden
kommando fra GPS.

Hvis du sejler en RUTE, således at GPS'en hopper videre til næste WP, skal
autopiloten aktiveres med NAV knappen igen.
Dette er en sikkerhedsforanstaltning.

Det blev en længere forklaring. Håber ikke at det forvirrede mere end
opklarede.

> [...]
> desværre er den eksternt tilsluttede trykarm gået i stykker og man
> kan ikke få reservedele til den længere og desuden er en trykarm

Du kan da prøve, evt søge efter en brugt i Den Blå Avis eller tilsvarende
sted.

Hilsen Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-07-04 20:10

Jeg har lige et par links som jeg fandt via Google

Du kan downloade hele brugsforvirringen til TP10 og 20 her:

http://distributor.simrad.com/docarchive/download_simrad.asp?dafid=182

eller gå via: http://www.simrad.com/ > Yachting > Autopilots ... o.s.v.

Der er tilsyneladende kommet en ny serie: TP22 og TP32.
TP20 og TP22 har så vidt jeg kan se, samme data mht. trykkraft og mek.
dimensioner.
TP22 har nok en forbedret og videreudviklet software, men jeg ved det ikke.
Der er også en kæmpemanual på denne. Den har jeg ikke orket at læse.

Fra : Rasmus

Dato : 10-07-04 07:58

Hej Ole.

Tak igen!

Nu kan jeg rigtig fordybe mig i manualerne. Tusind tak!

en meddelelse news:40eeed7b$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-07-04 20:39

Helt enig, men der kan jeg desværre ikke hjælpe.

Jeg kan kun sige, at jeg har haft to Raymarine (eller "Autohelm" som de
tidligere hed): en Autohelm 2000 på min Maxi 87 og nu en Raymarine ST1000+
på min Maxi Magic (det er en moderne Maxi 77).

Begge har virket perfekt, og jeg har aldrig haft behov for reparationer på
dem.

/Bjarke

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:40eee7c7$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Rasmus

Dato : 10-07-04 08:02

Hej Bjarke.

Tak fordi du delte dine erfaringer med Autohelm. Jeg står stadig et sted ca.
midt mellem Raymarine/Autohelm og Simrad.

Er ST1000+ hurtig og kraftig nok? Jeg vil helst ikke op og betale for en
større... Jeg blev rådet til at købe en mellemmodel af Simrad p.g.a. den
større styrke og hurtighed. Prisen for den mellemstore Simrad (20) og
ST1000+ er ca. den samme hos Netbaad.com.

Rasmus

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:ccms82$pl4$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-07-04 15:49

Den er beregnet til både op til 3 ton. Den kan trykke 57 kg. Hvis du har
brug for mere, så er din båd enten dårligt trimmet eller for lidt rebet.

Man skal også passe på man ikke altid køber for dyrt/stort.

/Bjarke

Fra : Rasmus

Dato : 10-07-04 19:13

Det har du så evigt ret i. Jeg har efterhånden fundet ud af, at ting der
står "båd" foran er en smule dyre...

meddelelse news:ccovlq$2o9g$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-07-04 20:46

Ja og helt ærligt, så er der en tendens til at os der interesserer os for
teknikken i båden og lader os rive med. Der er jo altid en der lige er *lidt
bedre* og den koster jo kun 1000 kr mere. - og når man så alligevel skal
bruge så mange penge så kan man lige så godt få noget ordentligt og så
hopper man mentalt endnu et trin højere op. - og pludselig står man med
noget meget lækkert og dyrt isenkram. Men bliver man en lykkeligere sejler
af det ??

Jeg kæmper selv med det hver gang jeg køber noget til båden og jeg er
efterhånden blevet bedre til det. Jeg har været overordentligt tilfreds med
min Raymarine 1000plus som jeg gav 3200 kr for 3 år siden. Jeg har aldrig
oplevet at den har manglet hverken kraft eller hastighed. - og når (eller
*hvis*) jeg en skønne dag oplever det, så vil jeg tage det som en
"oplevelse" og tænke på de penge jeg har sparet og alle de timer den bare
har kørt til min store tilfredshed.

Fra : Rasmus

Dato : 10-07-04 07:56

Hej Ole.

Tusind tak for din udførlige forklaring. Jeg har tit tænkt på, hvordan det
fungerede i praksis. Det er en meget simpel og smart måde, det er løst på.
Min GPS bipper ikke (Garmin GPS12 - gammel men ufattelig stabil og
pålidelig), så det er rart, hvis autopiloten gør det. Det vigtigste er
egentlig, at autopiloten ikke pludselig skifter kurs.

Jeg tror også, at jeg lige vil prøve Den Blå Avis, for det kunne jo være, at
der lige er en der ligger inde med en trykarm til en Autohelm 2000.

en meddelelse news:40eee7c7$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Per J

Dato : 09-07-04 23:03

"Rasmus" <baadnyhedsgruppe@page.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Raymarine
> er rimelig ens, når jeg kigger på TP20 i forhold til Raymarines ST1000.

Sidst jeg søgte på selvstyrer, bemærkede jeg væsentligere billigere priser i
England, så check lige inden evt nykøb

> Det er ellers ærgeligt: Jeg har allerede en gammel ST2000, men desværre er
> den eksternt tilsluttede trykarm gået i stykker og man kan ikke få
> reservedele til den længere og desuden er en trykarm sikkert også dyr.

Har du prøvet http://www.aagehempel.dk/. De har altid kunnet skaffe dele til
min ST4000 for ratstyring. En model, der har eksisteret i snart mange år.

--

Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com

Fra : Rasmus

Dato : 10-07-04 08:04

Hej Per.

Jeg vil klart kigge på priserne i England - tak for tippet. Det er jo
dejligt, når man kan få bådudstyr lidt billigere end her i Danmark.

Aage Hempel vil jeg prøve at ringe til - det kunne jo være.

Rasmus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-07-04 23:11

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:40eeb6ca$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hilsen Ole

Hej Ole

Tja, jeg kan jo godt huske du fik en ny pilot...

Som du sikkert husker havde jeg noget vrøvl med min... og den har været en
tur i England og retur og så¨afsted igen.... nu her i år, 3 år efter køb har
den været ved Simrad igen... og der besluttede Carsten til at ombytte den,
ganske vist med en af deres Demo modeller... men det gør ikke mig et spor...
den er trods alt næsten ny...

Nå, men jeg har ikke været ude at afprøve min nye Pilot endnu, men håber da
at få muligheden i løbat af den kommende uge...

Hør, hvordan har du dimensioneret dine ledninger fra batteriet og fra GPSén?
hvor mange mm² og hvor lange ledninger har du?

Ja, det er jo en kanon service Simrad giver... jeg kan kun anbefalær Simrad
på det varmeste... Selvom der har været nogle start problemer med min
autopilot...

Men som Ole er inde på... de udvikler jo hele tiden og det er nok mest i
softvaren det hænger...

M.h.t. det interne kompas og GPS, det har jo aldrig lykkes mig at auto
calibrere det interne kompas... (ved ikke om du har lykkes)... men egentligt
burde man konstruere det således at piloten slet ikke brugte dens eget
kompas... idet den konstant vil kunne modtage kurs informationer fra GPSén
gennem NMEA...

Mvh
Jan Rasmussen

Fra : John N

Dato : 10-07-04 04:30

Mine erfaringer er:
Jeg har ingen erfaring med simrad, men mange år med Raymarine.
Først en TP200CX rorpindspilot og siden med en ST6001+
med hydraulisk styring.
Begge har fungeret perfekt og uden problemer, så jeg har ikke
Simrads brugernes erfaring med service og reparationer.
Så kan man jo vurdere om det er godt eller skidt.
Begge mine autopiloter har/er været tilsluttet
Furuno navigatører med NMEA forbindelser.
Det har altid fungeret helt perfekt, så jeg regner med at
fortsætte i raymarine instrumentserien, når der igen
skal udskiftes eller købes nye instarmenter.
I auto mode bruges altid kursdataene fra navigatøren.
Jeg har ikke haft noget problem med at kalibrere kompas m.v.
Vejledningerne på engelsk men så ganske udmærkede.

--
- hilsen John N

Fra : Rasmus

Dato : 10-07-04 08:08

Hej John.

Tak fordi du delte dine erfaringer med Raymarine.

Ved du hvordan man tilslutter forskelligt NMEA-udstyr til hinanden? Skal der
være en eller anden form for controller eller samleboks der splitter

Jeg har en bærbar med søkort/Gps-info og den har jeg tilsluttet min Garmin
GPS12. Hvis jeg nu også skal tilslutte en autopilot, hvad så?

Rasmus

Fra : John N

Dato : 10-07-04 20:02

> Ved du hvordan man tilslutter forskelligt NMEA-udstyr til hinanden? Skal
der
> være en eller anden form for controller eller samleboks der splitter

Jeg fandt det praktisk med 2 samlebokse dengang. Jeg burde kun have lavet
een.

> Jeg har en bærbar med søkort/Gps-info og den har jeg tilsluttet min Garmin
> GPS12. Hvis jeg nu også skal tilslutte en autopilot, hvad så?

På dk.binaer har jeg lagt mit arbejdsdiagram for NMAE 2.0 forbindelsen
Re: Autopilot PC navigator fiskfinder diagram

mellem min Raymarine autopilot, Furuno GP30 navigator, Garmin fishfinder
og Laptop'ens serielle stik (DLS2).
Fishfinderen modtager kun input.
Diagrammet er nok ikke videre professionelt - jeg er blot en amatør.
De enkelte instrumentleverandører har i øvrigt ret gode beskrivelser
på deres hjemmeside af NMEA forbiundelser.
Er der spørgsmål til diagarmmet så besvarer jeg dem gerne.
--
- hilsen John N

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-07-04 05:50

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Nå, men jeg har ikke været ude at afprøve min nye Pilot endnu, men
> håber da at få muligheden i løbat af den kommende uge...

Håber at den nu er OK, men se at få den testet _inden_ denne, indtil nu
miserable sejlsæson, er overstået !.

> Hør, hvordan har du dimensioneret dine ledninger fra batteriet og fra
> GPSén? hvor mange mm² og hvor lange ledninger har du?

Hmm.. Der er blevet snydt lidt på vægten.
Der er brugt 'net' ledning (2 x 1,5 mm2), 3 -4 meter.
Det virker trods alt OK, men burde være tykkere.

> Ja, det er jo en kanon service Simrad giver... jeg kan kun anbefalær
> Simrad på det varmeste... Selvom der har været nogle start problemer
> med min autopilot...

Enig.

> [...]
>
> M.h.t. det interne kompas og GPS, det har jo aldrig lykkes mig at auto
> calibrere det interne kompas... (ved ikke om du har lykkes)...

Det droppede jeg totalt. Den styrer til waypoint som jeg beskrev tidligere i
tråden, og det fungerer for mig fuldt tilfredsstillende.

>men
> egentligt burde man konstruere det således at piloten slet ikke
> brugte dens eget kompas... idet den konstant vil kunne modtage kurs
> informationer fra GPSén gennem NMEA...

Det tror jeg ikke ville fungere særlig godt, da GPS'en typisk kun opdaterer
hvert sekund.
I øvrigt er GPS'ens kurs beregning typisk filtreret / midlet over nogle
sekunder så hvis båden skærer op i vinden ved et pludseligt vindpust, så
ville autopiloten slet ikke kunne nå at reagere på det.
På helt blankt vand kunne det godt lade sig gøre, men der er sikkert også
andre forhold der spiller ind.
Send evt. en mail til Simrads udviklingsafdeling og spørg hvad deres
overvejelser har været for de metoder der er indlagt i deres autopiloter.

hilsen Ole

Fra : Palle Klintrup

Dato : 10-07-04 09:41

Hej Rasmus.

Jeg har haft 4 autopiloter: en Autohelm 1000, en Autohelm 2000, en Navico TP
1800, og nu har jeg lige købt en Simrad tp 32.

Jeg har en Maxi Fenix, der jo er lidt større en Maxi 77 - men jeg tror ikke,
at det har nogen større betydning.

Min erfaring er, at det har stor betydning, at autopiloten er hurtig, så du
kan bruge den, når der er store bølger. Derfor mener jeg, at du er nødsaget
til at have en 2000 eller en TP 30-32. De noget langsommere piloter kan ikke
følge med, så snart der er bølger på vandet.

Forskellen på 1000 og 2000 - og på TP 20 og TP 30 - 32 er, at der er
kuglespindel i de dyrere - og TP 30 -32 er der en kraftigere motor.
Kuglespindlen gør at den arbejder noget hurtigere end dem med almindelig
gevindspindel.

Jeg valgte TP 32, fordi det er den hurtigste og mest lydsvage af de store
selvstyrere.

Angående pris så se på http://www.netbaad.com/group.asp?group=112
Simrad TP30
Lynhurtig og kraftig rorpindspilot til både op til 40 fod.
[ Læg i kurv ]
Pris: DKK 6.000,00 » Tilbud: DKK 4.599,00

Jeg har købt min TP 32 hos Lynetten bådservice for 4995 kr. Prismæssigt er
de til at forhandle med i bådudstyrsforretningerne.

Forskellen på TP 30 og 32 er at den også er beregnet til det nye
SimNet-system, så den kan tilsluttes til kortplottere og andre instrumenter.

Held og lykke med dit køb - og god sejlsommer.

Venlig hilsen
Palle Klintrup
Frederikssund
Maxi Fenix, Sif

Fra : Rasmus

Dato : 11-07-04 16:04

Hej Palle.

Tak for dine gode råd. Jeg tror desværre ikke,at min økonomi kan bære andet
end de billigere og langsommere autopiloter...

Jeg har en gammel Autohelm 2000, men desværre er trykarmen gået i stykker,
så det er derfor, at jeg kigger efter en ny. Jeg har desværre ikke kunne
finde en brugt...

Rasmus