Aflyse viderestilling under roaming.
Fra : Fischer

Dato : 08-07-04 05:32

Når man skal ud og rejse, anbefales ofte en af følgende to ting:
1. Etablere ubetinget viderestilling til sin mobilsvar. Så vil man slet ikke
modtage opkald.
2. Slå al viderestilling til mobilsvar fra. Så kan man bare fravælge opkald.

Jeg ved det er nødvendigt at gøre '1' mens man stadig er i Danmark, men hvad
med '2'?
Kan man godt slå sin viderestiling fra (##61# o.s.v.) mens man roamer på et
fremmed net?

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-07-04 07:02

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg ved det er nødvendigt at gøre '1' mens man stadig er i Danmark, men hvad

Jeg er altså ikke enig med dig i at det er nødvendigt at lave '1' mens man
stadig er i Danmark. Jeg har altså aldrig været ude for at blive bon'et for en
viderestilling til tel telefonsvareren selv om jeg har sat telefonsvareren til
med kode **21*... i udlandet.

Derimod har jeg været ude for at telefonen pludselig ringede, selv om jeg havde
sat telefonsvareren til med **21*... Dette undrede jeg mig over, indtil jeg
fandt ud af at det på mine Ericsson'er T65 og T68i virker sådan, at den selv
slår viderestillingen fra, når jeg sætter håndfri øresnegl i telefonen. Så går
den over i mode "Håndfri", hvorefter den slår viderestillingen fra. Hvis
viderestillingen er lavet i mode "Håndfra" vil viderestillingen blive slået fra,
når jeg taget stikket ud af telefonen (I hate Ericsson for that). Jeg har nu
lært, at jeg skal lave både en kode **21*.. uden øresneglen i telefonen og
derefter en med øresneglen i telefonen. Når jeg har fjernet stikket/øresneglen
og den faste viderestilling dermed er forsvundet, er den underliggende
viderestilling med kode **62*... atter blevet aktiv, og så vil det selvfølgelig
koste at samtalen går til telefonsvareren mens man er i udlandet.

> Kan man godt slå sin viderestiling fra (##61# o.s.v.) mens man roamer på et
> fremmed net?

Jeg plejer at give den en ##002# hvorefter alle viderestillinger er slået fra.,
og så er det slået fra. Man skal dog lige passe på, for det er ikke ved alle
operatører at man kan slå viderestillingen til telefonsvareren fra. Der er
simpelthen en fast viderestilling til telefonsvareren som ikke kan slettes (Hej
Orange, er det stadig sådan hos jer?). Oftest kan den overskrives med
viderestilling til et andet nummer, men slettes kan den ikke. Man kan jo så evt.
lave en viderestilling til en slukket mobil som blot melder "Der er i øjeblikket
ingen kontakt til mobiltelefonen". Man vil så ikke blive bon'et for noget, da
denne melding ikke betragtes som en besvarelse af opkaldet.

Claus

Fra : Fischer

Dato : 08-07-04 09:34

> [...]
for en
> viderestilling til tel telefonsvareren selv om jeg har sat telefonsvareren

Nej, det har vi vist diskuteret før.
Du kan sagtens have ret, men 'better safe than ....'

> [...]
går
> den over i mode "Håndfri", hvorefter den slår viderestillingen fra.

Det var da underligt!?
Koderne sendes jo ud på GSM-nettet og følger derefter selve nummeret.

Det vil altså sige, at de Ericsson'er ved skift til/fra håndfri smider en
masse koder ud på GSM nettet?
Det lyder altså spooky.

> Jeg plejer at give den en ##002# hvorefter alle viderestillinger er slået
fra.,
> og så er det slået fra.

Det prøver vi så.

> Man skal dog lige passe på, for det er ikke ved alle operatører at man
> kan slå viderestillingen til telefonsvareren fra.

Korrekt. I dette tilfælde er det Telmore, så det er ikke noget problem.
En af mine venner er taget udenlands og havde overhørt mine formaninger om
at aflyse viderestilling.

*Fischer

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-07-04 12:01

> [...]

> Koderne sendes jo ud på GSM-nettet og følger derefter selve nummeret.

> Det vil altså sige, at de Ericsson'er ved skift til/fra håndfri smider en

Ja, det kan også ses på telefonen umiddelbart efter at stikket
indsættes/fjernes. Jeg mener dog kun at det er **21*.. der ændres på den måde.
Viderestillinger 61,62 og 67 ændres (vistnok) ikke af at telefonens status
ændres fra "normal" til handsfree og omvendt.

Claus