Skærme
Fijala 3554
Kalibrerings software
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 07-07-04 19:36

Jeg søger et kalibrerings program til at instille min CRT skærm. Der skal
være mulighed for at indstille lys, kontrast, farver og meget andet, da
skærmen har mange indstillingsmuligheder.

Nogen der kan anbefales?

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-07-04 20:42

Anders Jacobsen skrev:

> Nogen der kan anbefales?

Mange, men hvor mange penge vil du ofre på det?

--
Hilsen
Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 00:28

Anders Jacobsen wrote:
> Jeg søger et kalibrerings program til at instille min CRT skærm. Der
> skal være mulighed for at indstille lys, kontrast, farver og meget
> andet, da skærmen har mange indstillingsmuligheder.

Den rigtige måde at justere en skærm (mht lys, kontrast og farver) er med
specielt måleudstyr som sættes på midten af skærmen, Philips har et
udemærket til ca 80000 + moms...

Men til geometri kan nokia monitor test bruges kan hentes her:
http://www.softpedia.com/public/scripts/downloadhero/11-2-5-4/

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-07-04 00:38

N_B_DK skrev:

> Den rigtige måde at justere en skærm (mht lys, kontrast og
> farver) er med specielt måleudstyr som sættes på midten af
> skærmen, Philips har et udemærket til ca 80000 + moms...

Det kan nu også godt gøres en del billigere. :)

<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=optixxr>
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=spyder>
<http://www.jmt.dk/cms_monitor.asp?section=squid> f.eks.

Den der nok får mest ros for tiden er Eye-One Display fra
GretagMacbeth. Her er en anmeldelse af den:
<http://www.computer-darkroom.com/i12/i12_page_1.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 01:10

Thomas G. Madsen wrote:
> Det kan nu også godt gøres en del billigere. :)

Ja, men det er heller ikke helt samme produkt, det apperat jeg tænker på
bruges til at justere factory settings, hvor de apperater du henviser til
benyttes til at justere bruger settings (alt brugeren skal justere kan
klares udefra, og eller uden at være i en service menu)

> [...]
>
> Den der nok får mest ros for tiden er Eye-One Display fra
> GretagMacbeth. Her er en anmeldelse af den:

Ser fint ud til en hjemme hobby / semi professionelt brug, men jeg vil udfra
det jeg kan se om dem, sige at de er værdiløse til egenligt kalibrering (som
ikke klares uden at have skilt monitoren ad og være i en evt. service menu).

Det du kalder kalibering er mere en justering som kompenserer for den
manglende kalibrering (men ved hvad du mener)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-07-04 04:33

N_B_DK skrev:

> [...]
> til egenligt kalibrering (som ikke klares uden at have skilt
> monitoren ad og være i en evt. service menu).

Det er nu ellers produkter, som bliver brugt flittigt i den
professionelle grafiske branche, men jeg ved også godt hvad
du mener. :)

> Det du kalder kalibering er mere en justering som kompenserer
> for den manglende kalibrering (men ved hvad du mener)

Det har du ret i. Det er en justering som foretages i grafikkortet
og en efterfølgende profilering, som resulterer i en farveprofil,
som farvestyrede programmer kan bruge til at korrigere de farver,
som sendes afsted til skærmen, så den viser dem korrekt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 10:34

Thomas G. Madsen wrote:
> Det er nu ellers produkter, som bliver brugt flittigt i den
> professionelle grafiske branche, men jeg ved også godt hvad
> du mener. :)

Godt, bare vi er enige *S*

> [...]
> som farvestyrede programmer kan bruge til at korrigere de farver,
> som sendes afsted til skærmen, så den viser dem korrekt.

Korrekt, men optimalt, så burde det ikke være nødvendigt med sådan en
profilering, jo hvis man måtte have brug for andet end standard
farvetemperaturene (som er 6500 og 9300 grader, hvis jeg ikke husker
forkert)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-07-04 15:25

N_B_DK skrev:

> Korrekt, men optimalt, så burde det ikke være nødvendigt med
> sådan en profilering, jo hvis man måtte have brug for andet
> end standard farvetemperaturene (som er 6500 og 9300 grader,
> hvis jeg ikke husker forkert)

Hvis skærmen kunne holde sig konstant på de 6500K f.eks. og
farveprofilen fra producenten beskrev skærmens farveskala
nøjagtigt nok, så burde det ikke være nødvendigt, men sådan
er det desværre ikke.

TFT-skærme flytter sig langt fra så meget som CRT-skærme, men
stadigvæk er der behov for at korrigere engang imellem. Det er
i hvert tilfælde tilfældet her med min Viewsonic VP201s TFT.

Min CRT har flyttet sig så meget gennem tiden, at jeg blev nødt
til at sende den til reparation for at justere på hvidbalancen
på et tidspunkt. De har formentlig brugt det instrument du taler
om, til at få den tilbage til en fornuftig hvidbalance, for den
var helt ude i hampen, da jeg sendte den afsted.

--
Hilsen
Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 16:06

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvis skærmen kunne holde sig konstant på de 6500K f.eks. og
> farveprofilen fra producenten beskrev skærmens farveskala
> nøjagtigt nok, så burde det ikke være nødvendigt, men sådan
> er det desværre ikke.

Korrekt, og det skyldes til dels at røret ældes og komponenterne ændrer
værdi.

> [...]
> om, til at få den tilbage til en fornuftig hvidbalance, for den
> var helt ude i hampen, da jeg sendte den afsted.

Det er en helt videnskab at justere en skærm, både med farve temperatur, men
sandelig også konvergens, puha jeg har bikset meget med små magnetstrimler
for at få skærme til at være acceptable *G*

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-07-04 16:22

N_B_DK skrev:

> Korrekt, og det skyldes til dels at røret ældes og
> komponenterne ændrer værdi.

Jeps.

> Det er en helt videnskab at justere en skærm, både med farve
> temperatur, men sandelig også konvergens, puha jeg har bikset
> meget med små magnetstrimler for at få skærme til at være
> acceptable *G*

At få konvergensen 100 % perfekt på min CRT, har jeg forlængst
opgivet, men det er så kun ved at justere med knapperne foran
på skærmen. Jeg aner intet om, hvad man skal skrue på indvendigt,
og har heller ikke planer om at begynde på det. Det må folk som
dig tage sig af. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-04 18:52

Thomas G. Madsen wrote:
>Jeg aner intet om, hvad man skal skrue på indvendigt,
> og har heller ikke planer om at begynde på det. Det må folk som
> dig tage sig af. :)

Hehe, jo tak da *G* men det er nu ikke noget man skruer på, de strimler
indsættes som korrigering for afbøjningsspolen (og det kan være et sandt
helvede(ekstremt tidskrævende) at få en hvid streg i kanterne til at være
helt lige, imens at konvergensen er som den skal være)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-07-04 21:16

N_B_DK skrev:

> Hehe, jo tak da *G* men det er nu ikke noget man skruer på, de
> strimler indsættes som korrigering for afbøjningsspolen

Nå for dælen. Jeg kan levende forestille mig, hvor besværligt det
må være.

--
Hilsen
Madsen