Mystisk sår/eksem
Fra : Mathias

Dato : 07-07-04 19:11

Hej

Jeg har en ældre dame, alm. indekat, som har noget tynd pels nedenfor
ørerne. I den ene side er der også en smule sår-skorper.
Se billedet:
http://www.durmol.dk/tmp/Billede046.jpg

Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre?

Det virker ikke som om hun kradser i det..

På forhånd tak

-Mathias

Fra : Jane

Dato : 07-07-04 19:28

Mathias skrev i <news:40ec3cf4$0$12563$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:

> Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre?

Først lad mig sige at mange katte er tyndhårede ved
ørerne og det ikke er tegn på noget i min erfaring.
Man ser det meget på min kat da hun er sort og har
lyserød pels nedenunder.

Dernæst syntes jeg at sårene minder lidt om det min
kat har tendens til på hagen, dyrlægen kalder det
felin ackne (bumser) og man kan vaske dem hvis man
vil. Men jeg er altså ikke ekspert eller dyrlæge.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 07-07-04 21:14

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Se billedet:
> http://www.durmol.dk/tmp/Billede046.jpg
>
> Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre?

Få hende undersøgt af en dyrlæge, det KAN være ringorm.

Joan
www.haarbolden.dk

Fra : Mathias

Dato : 07-07-04 21:11

Joan Frederiksen wrote:
> Få hende undersøgt af en dyrlæge, det KAN være ringorm.

Når det er en indekat??

-Mathias

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 21:45

> Når det er en indekat??

Det kan være ringorm, selvom det er indekat. Du kan smitte katten, hvis du
har været i kontakt med andre dyr, som har ringorm eller dyr der er
smittebærere til ringorm.

Vi har lige fået tjekket vores marsvin for ringorm i dag, da alle vores tre
børn lige har fået ringorm. Det smitter utroligt hurtigt.
Der var ikke noget, at se på vores marsvin. Han blev bl.a lyst på med uv
lys, men da der ikke var noget selvlysende, mente dyrlægen ikke, at der var
noget. Hun kunne dog ikke udelukke det, da dyret også kan være rask
smittebære. Vi har så tjekket alle kattene, hunden, kaninen og det andet
marsvin, men der er heller ikke noget at se.

Vi fik noget Virkon S, som vi skulle bade alle dyrene i, bare for og være
sikker. Hvis vi fandt en ringorm på et af dyrene, skulle vi bare smøre det,
med det vi bruger til børnene.

Dyrlægen viste mig billeder af ringorm på en hund og det ligner ikke det din
kat har, med mindre der er gået noget infektion i det, så kunne det måske
godt ligne lidt. Du må hellere tjekke med dyrlægen, bare for og være på den
sikre side...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-07-04 12:25

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Vi har lige fået tjekket vores marsvin for ringorm i dag, da alle vores
tre
> børn lige har fået ringorm. Det smitter utroligt hurtigt.

Hej Buffy
Jeg har læst en artikel af dyrlæge K. Steensborg om en ny behandling af
ringorm. Loppemidlet "Program Vet." skulle have både en forebyggende og en
helbredende effekt på ringorm.
Så hvis du skal til at behandle dine dyr er det måske en ide.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-07-04 13:13

> [...]
> helbredende effekt på ringorm.
> Så hvis du skal til at behandle dine dyr er det måske en ide.

Det er da interessant læsning. Hvor har du set den artikel?

Nina

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-04 13:23

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helbredende effekt på ringorm.
> Så hvis du skal til at behandle dine dyr er det måske en ide.

Hej Vibeke

Kan det bruges til både af hund og kat ? Vi har brugt Ex-spot til hunden, da
det skulle være godt imod tæger, men det må jo ikke bruges til katte.
Går ud fra, at marsvin og kaniner ikke kan tåle Program Vet.. De må i hvert
fald ikke behandles med Frontline, ifølge vores dyrlæge, da det er giftigt
for dem. Men de måtte godt bades i Virkon S.
Men jeg kan da prøve det på hunden og kattene ( hvis kattene kan tåle det
?). Hvor gammel skal kattene være, før man må give dem, sådan et loppemiddel
?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-07-04 13:47

> [...]
> Men jeg kan da prøve det på hunden og kattene ( hvis kattene kan tåle det
> ?). Hvor gammel skal kattene være, før man må give dem, sådan et

Hej Buffy
Det kan bruges af hund og kat. M.h.t. marsvin og kaniner så ved jeg det
ikke. Men prøv evt. at ringe til Knud Steensborg, Abild Dyreklinik tlf.
86263511.
Det er også ham, der ofte er i radioen kanal 94, for at besvare spørgsmål.

Til Nina:
Artiklen har jeg læst i vores medlemsblad for Dansk Siameser & Orientaler
Ring nr. 1 April 2004.
Artiklen er sakset fra "Dyrlægens temasider" står der.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 08-07-04 14:20

> [...]
> Ring nr. 1 April 2004.
> Artiklen er sakset fra "Dyrlægens temasider" står der.

Det er nok den her så:
http://fuhlendorf.dk/dansk/temasider/ringorm.htm

Takker

Nina

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 08-07-04 08:29

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> wrote in message news:<40ec3cf4$0$12563$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> [...]
> http://www.durmol.dk/tmp/Billede046.jpg
>
> Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre?
>
> Det virker ikke som om hun kradser i det..

Så vidt jeg kan se ud fra billedet er det det område, hvori der sidder
nogle fedtkirtler af en slags. Der er pelsen altid tynd. Når katten
vasker sig, kører de som regel poterne op omkring dette område for
derefter at fordele fedstoffet i pelsen. Jeg tror ikke det er
usandsynligt, at den kan komme til at rive sig selv lidt under
processen (og derved få sår). Prøv at holde lidt øje med om såret
ændrer sig.

Lone