Amstaff og HD
Fra : Karina

Dato : 07-07-04 09:37

Hej NG

Jeg har tænkt mig at anskaffe mig en Anstaff tæve senere på året. Nu har jeg
så to spørgsmål:

1: Er der nogen som kender en rigtig god kennel? Evt. selv har købt hvalp
derfra.

2: Jeg kan se, at der er mange Amstaffer der har HD status BC CC. Disse
hunde bliver der avlet på men er det ikke arveligt?
Hvor slemt er det hvis forældrene har HD status CC?
Man skal vel ikke vælge en hvalp fra hunde som er mere en CC?

Jeg ved ikke rigtig noget om HD, så hvis der er nogle som vil forklare mig
hvad B og C betyder for hunden vil jeg blive glad

Mange hilsner

Karina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-07-04 13:13

"Karina" <ingen@email.her> wrote in message
> 2: Jeg kan se, at der er mange Amstaffer der har HD status BC CC. Disse
> hunde bliver der avlet på men er det ikke arveligt?

Der findes 2 systemer to bedømmelse:
Det gamle:
A1,A2,B1 = HD Fri
B2, C1, C2 = HD i mild grad
D1,D2. = HD i middel grad
E1,E2, = HD i svær grad

og den nye:

A = HD-fri
B = HD- forandringer
C = HD-mild grad
D = HD-middel grad
E = HD-svær grad

Desuden er det ved at blive mere og mere almindeligt med en metode som
hedder pennHip:

http://www.virklunddyreklinik.dk/pennhip.htm

> Hvor slemt er det hvis forældrene har HD status CC?

Mild til middel grad.

> Man skal vel ikke vælge en hvalp fra hunde som er mere en CC?

Det vil jeg ikke gøre.

> Jeg ved ikke rigtig noget om HD, så hvis der er nogle som vil forklare mig
> hvad B og C betyder for hunden vil jeg blive glad

B efter den nye standard betyder ikke ret meget, det er kun forandringer, C
kan gå an.

Lidt pral fra:
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_hofteledsdysplasi.html

72% af Flatcoated Retriever havde A hofter
65 % af Collierne havde A hofter
61% af de Ruhårede Hønsehunde havde A hofter
60% af Cocker Spaniels havde A hofter
59% af Broholmerne havde A hofter
57% af Border Collies havde A hofter
57% af Labrador Retrievere havde A hofter
49% af rottweilere havde A hofter
37% af Berner Sennen havde A hofter
37% af Schäfere havde A hofter
33% af Golden Retrievere havde A hofter
29% af New Foundländere havde A hofter
18% af Islandske Fårehunde havde A hofter

--
mvh/rg. Christian og Trille (4 års A-hofte flat)

Fra : JSC

Dato : 07-07-04 13:30

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Man skal vel ikke vælge en hvalp fra hunde som er mere en CC?

Jeg ville aldrig vælge hvalp fra en hunde med CC hofter - BB vil kunne gå
an - Nu skal mine hunde også bruges på jagt - Så det er da muligt, at en
"familie hund" fra forældre med CC- hofter er helt uproblematisk

Hvis du selv ønsker at avle på din tæve, bør du gå efter det bedste mulige
for race på det lange sigt.

Mvh.
Jørgen
Flat med A-hofter og 0-albuer

Fra : Martin

Dato : 07-07-04 14:47

Alt det der med HD og DC CC aner jeg ikke noget om.. Men jeg kender en
rigtig god kennel. Kennel Soundgarden, hvor vi selv har købt vores Amstaff.
Tjek www.kennle-soundgarden.dk

Rigtig søde mennesker..

Hilsen Martin

Fra : KennelKipler

Dato : 07-07-04 20:27

Hej Karina.

Hos amstaffen er en C hofte gennemsnittet.
En del hunde har D og og desværre er der også hunde med E hofter.

Og jo statusen kan være arvelig, men er det ikke nødvendigvis, det er
der man kan gå ind og bruge et HD index, for at se om den enkelte hund
vil gå ind og forbedre eller forringe racens gennemsnit.
På HD index er 100 gennemsnittet for den respektive race, og alt over
100 er en forbedring, alt under er det ikke.
Men er hannen f.eks en importeret han vil hans index være lidt
forringet, for er han af nye linier er det kun hans egen status som
giver hans index, og dermed kan det være svært at finde ud af om han er
god eller dårlig også med dette tal.

Nu ved jeg jo hvilket kuld du har kigget på, og her kan jeg fortælle dig
at moderens indextal er: 105 Og faderens er: 124
Så det er pæne tal.

Når man taler om A hofter så er de helt frie, B hofter er der lidt at se
på, men de er ikke i nærheden af HD, C er en overgangsfase og D er der
hvor HD´en begynder, når man ser på DKK´s måde at bedømme HD på.

Jeg har lige købt hvalp, der havde begge forældre B/C, og det syns jeg
stadig er rigtig flot, ikke så flot som det du kigger på, men stadig
flot. IMO

Mange hilsner Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/