Dæktryk
Fra : Per H

Dato : 07-07-04 12:20

Hvad bør dæktrykket på CV være på dækstørrelse

185/80 R 14
Der står max 35 psi på dækket.

På neergårds campingside står der at dæk 185 R14C skal have 3.2 BAR
Men omregnet passer det slet ikke til 35 psi.

Er der så stor forskel på de to dækstørrelser?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ole Axelsen

Dato : 07-07-04 12:34

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men omregnet passer det slet ikke til 35 psi.
>

> Er der så stor forskel på de to dækstørrelser?

Der er ikke forskel på størrelserne. Dæk uden særlig bemærkning er normalt
80 profil, altså højden er 80 % af bredden. Så 185-14 er det samme som
185/80-14.

--
Hilsen, Ole Axelsen (5771)

Der er fejl i min mail-adresse.

Fra : Sten Bo

Dato : 07-07-04 13:45

Ole Axelsen wrote:
> [...]
>

> Der er ikke forskel på størrelserne. Dæk uden særlig bemærkning er
> normalt 80 profil, altså højden er 80 % af bredden. Så 185-14 er det

Det lyder som om Neergårds tabel taler om et helt andet dæk.

Man skal måske lige tjekke dæktype og fabrikat. Samme størrelse findes
vel i flere udgaver?

Det der anbefales fra mange sider er 8 lags "varevognsdæk" - de har
stivere dæksider og kører med højere dæktryk.

Kan formentlig fås i de dimminisioner der er tale om her?

Folk oplever dækskift til typen som en markant forbedring i
køreegenskaberne.

Hilsen Sten Bo

Fra : Per H

Dato : 07-07-04 20:48

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Peter Schroeder

Dato : 07-07-04 14:57

"Per H" skrev
> Der står max 35 psi på dækket.

Det er hvad dækket max kan tåle uden at
sprænges.

> På neergårds campingside står der at dæk 185 R14C skal have 3.2 BAR
> Men omregnet passer det slet ikke til 35 psi.

3,2 bar er det anbefalede dæktryk med den vogn. Det ligger
normalt noget (meget) fra max dæktrykket.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Per H

Dato : 07-07-04 19:45

On Wed, 7 Jul 2004 15:56:32 +0200, "Peter Schroeder"
<petersch@vip.cybercity.invalid> skrev:

>"Per H" skrev
>
>Det er hvad dækket max kan tåle uden at
>sprænges.

>3,2 bar er det anbefalede dæktryk med den vogn. Det ligger
>normalt noget (meget) fra max dæktrykket.

men hvis jeg kommer 3.2 bar som neergård forskriver
er jeg langt over max 35 psi. som dækket kan tåle.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : T. Mogensen

Dato : 07-07-04 20:05

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> men hvis jeg kommer 3.2 bar som neergård forskriver
> er jeg langt over max 35 psi. som dækket kan tåle.

> Vh Per

Hej

Det skulle ikke være noget problem ved mindre hastigheder,
såsom campingkørsel.
Jeg kører selv med 48 psi på lavprofil, som er mærket 42 psi.
Det giver mindre varmeudvikling i dækket og et mere stabilt vogntog.

Vh. Terkel

Fra : René Roager

Dato : 07-07-04 20:07

On Wed, 07 Jul 2004 20:45:02 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>men hvis jeg kommer 3.2 bar som neergård forskriver
> er jeg langt over max 35 psi. som dækket kan tåle.
>

>--
>Vh Per
>

>icq 8212837

Hej!

Nu ved jeg ikke lige hvad 35 psi svarer til i bar, men du skriver ikke
hvor meget over de 3,2 bar det er.
Grunden er måske, ar Neergaard allerede har taget højde for at det kan
anbefales at komme mere tryk på dækket end der umiddelbart
foreskrives.

Jeg kører feks med de omtalte varevognsdæk, og jeg skal love for at
jeg har kunnet mærke en forskel!! i forhold til min gamle Hobby på 205
dæk.

På mine dæk foreskrives et tryk på 4,5 bar - men når vi kører afsted
på fereie har vi 5 bar i dækkene!!
På vores trækkende vogn har vi dæktryk som max belastning + 0,5 bar
med disse tryk har du virkeligt et vogntog der ikke vobler.

Så du skal ikke være så bange for at overskride de 3,2 bar - hellere
for meget end for lidt tryk i dækkene (der har forøvrigt i sidste par
uger været artikler i Berlingske Søndag netop omkring dæktryk).

Håber det giver lidt indput.

vh
René

Fra : Per H

Dato : 07-07-04 20:45

On Wed, 07 Jul 2004 19:06:39 GMT, roager@oncable.dk (René Roager)
skrev:

> [...]
>Grunden er måske, ar Neergaard allerede har taget højde for at det kan
>anbefales at komme mere tryk på dækket end der umiddelbart

det er fordi jeg ikke har tabellen her. Men jeg tror at jeg komme i
hvad dækket max kan tåle. Så kan det vel ikke gå helt galt.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Sten Bo

Dato : 08-07-04 09:52

Per H wrote:

> det er fordi jeg ikke har tabellen her. Men jeg tror at jeg komme i
> hvad dækket max kan tåle. Så kan det vel ikke gå helt galt.

Hejsa

Andre har allerede trampet stien før dig

Kik på dcu
http://www.dcu.dk/campisterimellem/search.asp?funktion=doSearch&submenuid=4728&menuid=4726&AreaGuid=2285&searchWords=d%E6ktryk&searchIn=0&subGroupGuid=0&author=Alle

Men
http://www.hfb.dk/pdf-txt/beregn/enheder.pdf 1 bar = 1,4504 psi
35 psi = 2.4 bar

Hvor vidt man skal køre med overtryk skal jeg ikke ta stilling til -
men når CV alligevel skal luftes kunne man runde et kvalificeret
dækcenter og få at vide hvilke dæk der sidder på CV. Eller noter
mærket - der åbenbart blev monteret af - hvem og hvornår og tjek om
det
er det vognen er typegodkendt med. Læg mærke til lasteevne og hastighed.

Der er sikkert en god grund til at max lufttryk er oplyst -
Dækimportørforeningen oplyser, at man skal være opmærksom på at max er
et prøvetryk, og ikke anbefalet tryk.

Jeg har set, at man tidligere solgte CV med dæk der kun lige akkurat
levede op til kravene - men også , at købere efter en handel opdagede at
dækkene på vognen var både for gamle - men også underdimensionerede.
Også selv om vognen lige havde været gennem syn. Læs evt. oplysninger om
max akseltryk - et lille mærkat på akslen og sammenlign med de dæk
der sidder på vognen.

Jeg er næsten sikker på at Neergaard ikke anbefaler højere dæktryk end
dækket er mærket til, og at der er altså tale om to forskellige
dæktyper - .

Ring dog og spør - da deres hjemmeside har givet anledning til
tvivl hos jer.

Samtidig skal man huske, at mange vogne tidligere blev monteret med
andre dæk - og instruktionsbogen følgelig har oplysninger passende til
de
dengang monterede dæk. Vælger man at sætte anden dæktype på vognen skal
man naturligvis udnytte de nye dæks egenskaber bedst muligt, hvilket for
"varevogndækkene" vil sige at der skal mere luft i. Derfor nye
oplysninger.

Sagen viser, at man til gene for campisterne tidligere har sparet på
dækkene - og derefter solgt en masse stabilisatorer for at få det hele
til at føles nogenlunde.
Ikke, at jeg tror det er med ond vilje - måske et konkuranceparameter
der nu er mere synligt, men der er er vel også et vægthensyn -
jeg går ud fra, at de nye dæk er en del tungere - x 3 - men dækfolk må
da i masser af år ha rystet på hovedet når max laste evne - og hastighed
på dækkene holdes op mod det de blev udsat for.

Har man gammel type dæk på CV - der måske oven i købet er valgt lige på
kanten, ville jeg filosofere lidt over det at klare sagen bare ved at
hæve
lufttrykket.

Koderne på dækket findes en masse steder Jeg har set dem fra et lokalt
firma www.bilkvik.dk - og husk at man fraråder dæk der er ældre end
5-7 år.
Også selv om de ser pæne ud.

Det er dog interesat at læse
http://www.dakimportorforeningen.dk/Default.asp?ID=33 (Myterne om
"gamle
dæk" ). Det er åbenbart sådan, at dæk på lager blir passet som Klovborg
oste.

Hilsen Sten Bo

Fra : Finn Laursen

Dato : 08-07-04 21:49

Det C der er efter dækstr. angiver at der er tale om et varevognsdæk,
derfor det større dæktryk.

Finn

---

Fra : Per H

Dato : 09-07-04 09:38

On Thu, 8 Jul 2004 22:48:58 +0200, "Finn Laursen"
<farlige_finn@oncable.dk> skrev:

> Det C der er efter dækstr. angiver at der er tale om et varevognsdæk,
>derfor det større dæktryk.

lige præsis. og så er der 8 lag i, som gør dæksiderne meget stivere.
(sagde dækmanden)

Og så iøvrigt god ferie til alle, snart kører vi til Terrassen camping
ved silkeborg.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Sten Bo

Dato : 09-07-04 15:14

Per H wrote:

> Og så iøvrigt god ferie til alle, snart kører vi til Terrassen camping
> ved silkeborg.

Håber i får en af de meget pragtfulde gamle pladser. Ikke så store -
men med udsigt så man forbarmer. Himmelbjerget Søen Hjejlen og da vi
varder, læ -pragtfuldt vejr, stille lunt og fuldmåne der spejlede sig.
Det gav nogle lange aftner med gode venner - hvor man ikke nænnede at
"tørne ind". Danmark dejligst. Og poolen var pragtfuld - den eneste
jeg har oplevet virkelig var opvarmet - og ren og stor. Men der var
mange på pladsen og run på fasseliteterne i øvrigt, så man skulle
tidligt op for at undgå køen til morgendussen. Nå, det ligger nogle år
tilbage - men en plads vi mindes med glæde.
God tur.

Hilsen Sten Bo

Fra : Per H

Dato : 21-07-04 16:32

On Fri, 9 Jul 2004 16:14:01 +0200, "Sten Bo"
<skrivtilgoss@stofanet.dk> skrev:

>Håber i får en af de meget pragtfulde gamle pladser. Ikke så store -
>men med udsigt så man forbarmer. Himmelbjerget Søen Hjejlen og da vi

Vi fik plads så vi havde samme udsigt som på brucuren, med den bedste
udsigt. Der var bare en del trafik, da det var der hvor vejene delte
sig ved toiletbygningen, så det var som at sidde i et lyskryds.
Pladsen var med nye ejere, ( 5 år) og der var pænt alle steder.

Men man skal vist have lidt is i maven hvis man skal ind på
terrasserne at ligge, der er ik meget plads, at vende på.

Det eneste minus var deres foretning. der var en hel væg kun med slik
til ungerne, og næsten ikke noget daglig mad.

Derefter kørte vi længere nordpå, til Virksund campingplads.
Der var desværre kræmmermarked, på havnen, så der var nogle unge
mennesker ( 8 ca) der satte stort telt op lige ved siden af os. Det
er ikke lige os, men råbende bøvsende fulde mennesker.
Men der var en flot foretning, og god udsigt igen.

Så til fyn, til Skovlund camping

Flot plads og masser af legeredskaber for unger og voksne.

Men desværre en foretning der var utrolig dårlig, Der var intet til
en almindelig dagligdag,

Nu er vognen på Absolon, der nærmest er oversvømmet, vi skal lige et
par dage i københavn.

øv øv

--
Vh Per