Hvem overholder hvilke standarder?
Fra : Joe Doe

Dato : 07-07-04 10:01

Jeg har nogle sider, som ikke kan vises i Firefox, men de kan godt vises i
IE6 og Opera (sider med frames). Jeg gætter på, at det er fordi siderne ikke
overholder én eller anden standard men det er jo nemt at sige og sværere at
kontrollere.

Er der ét eller andet sted, hvor man kan se en liste over hvilke standarder
en given browser understøtter? (jeg tænker specifikt på IE6, Opera og
Firefox)

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-07-04 10:05

Joe Doe wrote:

> [...]
>
> Er der ét eller andet sted, hvor man kan se en liste over hvilke standarder
> en given browser understøtter? (jeg tænker specifikt på IE6, Opera og

Valider din (X)HTML kode hos W3C
http://validator.w3.org/

og CSS
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Her er liste over support af CSS
http://www.quirksmode.org/css/contents.html

Og her DOM'en
http://www.quirksmode.org/dom/w3c_core.html
http://www.quirksmode.org/dom/w3c_html.html
http://www.quirksmode.org/dom/w3c_css.html
http://www.quirksmode.org/dom/w3c_events.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Joe Doe

Dato : 07-07-04 10:19

> Valider din (X)HTML kode hos W3C
> http://validator.w3.org/

Jeg vil nu stadigt gerne have en sammenlignings tabel eller lignende, da det
er interessant at vide.

Siderne jeg har problemer med er nogle interne sider som ikke kan nåes fra
internettet og det vil være for omstændigt for mig at overskue alle de fejl
der vil være (jeg er ikke programmøren) med en W3C validering.

Fra : Stig Nygaard

Dato : 07-07-04 10:24

Hej

Joe Doe wrote:

> Jeg vil nu stadigt gerne have en sammenlignings tabel eller lignende, da det
> er interessant at vide.

Jamen Martin gav da også nogle finde links til nogle
sammenligningstabeller på www.quirksmode.org?

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 07-07-04 11:20

Joe Doe wrote:

> Jeg vil nu stadigt gerne have en sammenlignings tabel eller lignende, da det
> er interessant at vide.

Du kiggede ikke alle linksne igennem vel?

Men selvfølgelig det kan jo også være at du mente en samling over alle
html elementerne.
Der kan du kigge på W3C-specifikationerne for HTML 4.01 og XHTML 1.0:
http://www.w3.org/TR/html4/
http://www.w3.org/TR/xhtml1/

> Siderne jeg har problemer med er nogle interne sider som ikke kan nåes fra
> internettet og det vil være for omstændigt for mig at overskue alle de fejl
> der vil være (jeg er ikke programmøren) med en W3C validering.

Hvis det er en internside, så kan du også vælge at gemme siden som
almindelig HTML-fil og validere den via validatorens file upload.

Man behøves ikke at være programør for at lave (X)HTML-kode. Egentlig er
det bare markup af tekst ligesom i gamle dage med WordPerfect. Du skal
stort set kun kunne bruge overskrifter, afsnit, (stærk) fremhævning,
links og lister.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Stig Nygaard

Dato : 07-07-04 10:13

Hej

Joe Doe wrote:
> [...]
> overholder én eller anden standard men det er jo nemt at sige og sværere at

Først og fremmest synes jeg det er en meget bedre idé hvis du bare gav
et link til din side, men...

Når man snakker standarder tænker man som regel primært på W3C's
(www.w3.org) standarder for bl.a. html og css, og måske sekundært på
ECMAscript der beskriver kernen i JavaScript. Men man kan selvfølgelig
også sige at alt hvad Microsoft laver er en defacto standard fordi
browserens markedsandel er så stor.

Generelt understøtter Mozilla/Firebird og Opera W3C's standarder bedre
end Internet Explorer. Hvis Opera er sat op til at identificere sig som
en Microsoft browser, understøtter denne også visse MS-opfindelser, som
f.eks. document.all.

> Er der ét eller andet sted, hvor man kan se en liste over hvilke standarder
> en given browser understøtter? (jeg tænker specifikt på IE6, Opera og
> Firefox)

www.quirksmode.org kan du finde nogle oversigter. Peter-Paul Koch har
lagt et stort arbejde i disse sider, og de er meget nyttige selvom jeg
ikke er enig i alt hvad han skriver (f.eks. er han modstander af brug af
!doctype).

Men jeg synes stadig du skulle give et link til din side. Det er meget
nemmere at sige noget fornuftigt så. Det er nærmest umuligt at gætte
hvad der præcist er problemet.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 07-07-04 10:20

Hej

Stig Nygaard wrote:

> Når man snakker standarder tænker man som regel primært på W3C's
> (www.w3.org) standarder for bl.a. html og css,

og ikke at forglemme: DOM (den interne repræsentation/struktur af et
dokument i browseren, og med hvilke metoder man kan tilgå strukturen)

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Joe Doe

Dato : 07-07-04 10:26

> Først og fremmest synes jeg det er en meget bedre idé hvis du bare gav
> et link til din side, men...

Det er en intern side, der ikke kan tilgåes fra internettet.

Tak. Jeg kigger på det.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 08-07-04 01:28

On Wed, 07 Jul 2004 11:13:04 +0200, Stig Nygaard
<stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> wrote:

> Hvis Opera er sat op til at identificere sig som en Microsoft browser,
> understøtter denne også visse MS-opfindelser, som f.eks. document.all.

Opera understøtter visse MS-opfindelser - såsom document.all og
scrollbarfarvning (hvis det er slået til), uanset om den identificere sig
som Opera, IE eller Mozilla.

--
Ryan Kristensen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 08-07-04 12:05

Hej Ryan

Ryan Kristensen wrote:
> Opera understøtter visse MS-opfindelser - såsom document.all og
> scrollbarfarvning (hvis det er slået til), uanset om den identificere
> sig som Opera, IE eller Mozilla.

Tidligere udgaver understøttede i hvert fald ikke document.all (og visse
andre IE-specifikke ting) hvis man satte den op til at identificere sig
som f.eks. en Opera eller Mozilla-browser. Jeg skal ikke sige 100%
sikkert om de har ændret politik i nyeste udgaver (jeg har ikke Opera
installeret på denne PC), men har du tjekket?

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-04 21:38

Stig Nygaard skrev:

> Tidligere udgaver understøttede i hvert fald ikke document.all
> (og visse andre IE-specifikke ting) hvis man satte den op til
> at identificere sig som f.eks. en Opera eller Mozilla-browser.

Opera 6.06 opfører sig på den måde (testet med document.all), men i
både 7.23 og 7.5 er document.all understøttet uanset om browseren
identificerer sig som Opera, Mozilla eller IE.

Jeg har brugt følgende side til at teste med:
<http://gyros.dk/usenet/js/jstest.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Christian Joergensen

Dato : 08-07-04 17:42

On Wed, 07 Jul 2004 11:00:32 +0200, Joe Doe wrote:

> [...]
> overholder én eller anden standard men det er jo nemt at sige og sværere at

Der findes ikke standarder. Der findes anbefalinger.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Få kontrol over dine nyhedsbreve: <http://www.ebrev.info>

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 08-07-04 18:03

Christian Joergensen <mail@razor.dk> posting:

>Der findes ikke standarder. Der findes anbefalinger.

Hvad mener du?

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Christian Joergensen

Dato : 08-07-04 18:31

On Thu, 08 Jul 2004 19:03:24 +0200, Christian Bohr-Halling wrote:

> Hvad mener du?

At det er forkert at kalde W3Cs anbefalinger for standarder.

Hvad er en standard?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-07-04 18:48

On Thu, 08 Jul 2004 19:31:00 +0200, Christian Joergensen
<mail@razor.dk> wrote:

>At det er forkert at kalde W3Cs anbefalinger for standarder.

En... en standard og en anbefaling er ikke sammenlignelige.

HTML4.01 er i allerhøjeste grad en standard. Det er XHTML1.0 også. Det
er let at afgøre, om en standard er blevet fulgt eller ej.

W3C anbefaler så, at man følger disse standarder. Men det gør dem ikke
til mindre standarder af den grund.

Spørgsmålet er jo stadigvæk validt nok.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jf. (og ikke jvf.)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-07-04 18:52

Tjek også: http://www.w3.org/QA/2002/04/Web-Quality

>Hvad er en standard?

Hvad er et bord? ;)

NDO nævner: "en teknisk specifikation der er offentligt tilgængelig",
en norm.

Fra : PerX ...

Dato : 13-07-04 00:06

In article <40ebbbb1$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nowhere@invalid.xyz says...

> Er der ét eller andet sted, hvor man kan se en liste over hvilke standarder
> en given browser understøtter? (jeg tænker specifikt på IE6, Opera og
> Firefox)

Lol - men da de fleste som rent faktisk laver siderne er ret ligeglade
så er det spørgsmålet hvor meget det hjælper.