Lidt ferieinfo
Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-07-04 23:22

Det kan være at det er almindeligt kendt, men alligevel:

Jeg har en bekendt der skal til udlandet i 3 uger. Han har af sit
teleselskab (jeg mener det er Telia) fået oplyst at hvis han tænder
telefonen i udlandet, vil opkald der ikke bliver besvaret (går til tlf.
svarer) blive takseret til udenlandstakst (~20,- / min). Og hvad værrer er -
Efter hjemkomst vil opkald stadigvæk blive takseret til udenlands takst,
indtil han har haft sin telefon tændt og registreret på det danske net.
Den eneste måde at undgå det på er ved at lave en ubetinget viderstilling
inden han forlader det danske net.

Jeg har ingen anelse om det er gældende for alle udbyderne.

God ferie

Mvh
/Søren

Fra : Georg

Dato : 07-07-04 01:26

Ja, eller ophæve alle viderestillinger og holde mobilen slukket i
ferielandet.

Georg

Fra : Fischer

Dato : 07-07-04 04:32

> Ja, eller ophæve alle viderestillinger og holde
> mobilen slukket i ferielandet.

Ja, eller ophæve alle viderestillinger og blot lade være med at tage
telefonen hvis den ringer og det ikke er nogen man kender / ikke nogen man
gider snakke med.

*Fischer

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-07-04 12:33

Georg wrote:
> Ja, eller ophæve alle viderestillinger og holde mobilen slukket i
> ferielandet.

hvis du holder den slukket, hvorfor så overhovedet medbringe den? Er det
ikke sådan, at bare du tænder mobilen én gang, så registrerer den sig på det
udenlandske net, og så kommer du til at betale udlandstakst for opringninger
fra DK til din mobil, også selv om de omstilles til telefonsvarer? Sådan
forstår jeg i hvert fald Telmores forklaring.

v.h.
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-04 09:11

> [...]
> indtil han har haft sin telefon tændt og registreret på det danske net.
> Den eneste måde at undgå det på er ved at lave en ubetinget viderstilling

Delvist korrekt. Hvis han har været i Kina og kommer hjem uden at slukke sin
telefon, kan han på ingen måde blive takseret for udlandstakst. Det kan han
kun hvis telefonen rent faktisk benytter det kinesiske net, da det ikke er
Telia, men den udenlandske operatør der sørger for takseringen ved roaming -
Telia opkræver kun. Ovenstående kan kun lade sig gøre ved lande der grænser
op til Danmark (efter min erfaring).

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-07-04 14:41

On Wed, 7 Jul 2004 10:10:31 +0200, "Jeppe Vestergaard" <Jeppe hos
dailyrush.dk> wrote:

> [...]
>Telia opkræver kun. Ovenstående kan kun lade sig gøre ved lande der grænser

Det net som telefonen sidst er blevet registeret af i Kina, bliver der
faktureret for at telefonen bliver stillet til Kina.. og telefon
selskabet i Kina viderstiller igen til den danske
telefonsvarernummer.. hvilket sikkert godt kan komme op i 70 kroner i
minuttet frem og tilbage. og der er sikkert noget minimums takssering,
fx minimum 2 minutter.