BigBrother katte
Fra : Fie & Christian

Dato : 05-05-01 21:26

Hej NG

Ja, jeg ved godt at Big Brother ikke har noget at gøre i denne gruppe, og at
programmet har ca lige så mange tilhængere som modstandere (og jeg måske får
nogle hug!), men der er altså sket noget fantastisk i huset! Den ene kat har
fået killinger. Jeg sad sku' næsten og pressede med, da jeg læste resumerne
på hjemmesiden om den, lidt, dramatiske fødsel.

Det kan måske undre nogen, at man sætter en gravid kat ind i et hus med
folk, som ikke har forstand på katte, og endnu mindre på katte-fødsler, men
ikke desto mindre gik fødslen godt, og den meget smukke Figaro er nu mor til
4 yndige killinger Så håber vi ellers, at mændene bag konceptet sørger
godt for god mad til den nye katte-mor og hvad der ellers skal bruges i
forbindelse med sådan en katte-fødsel!

Lidt OT, men jeg kunne ikke dy mig *S*

Hilsen
Fie

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-05-01 00:53

"Fie & Christian" <Dovenlas@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:rmZI6.8746$T22.719449@news010.worldonline.dk...
> [...]
> fået killinger. Jeg sad sku' næsten og pressede med, da jeg læste resumerne
> på hjemmesiden om den, lidt, dramatiske fødsel.

Hej Fie

Nu har jeg også været inde og læse det omtalte
på BB's hjemmeside. Jeg må indrømme, at jeg
mest af alt får mavekramper, af at læse det.......
Jeg mener altså ikke, at kæledyr hører hjemme i et
tv-show og fatter slet ikke, hvordan nogen kan
overlade deres dyr til en flok fremmede
mennesker i en periode - "blot for sjov". Det er i
hvert fald fuldstændigt uforståeligt for mig, og
ingen af mine mislinger ville nogensinde få lov til at
sætte deres små poter i det hus.

> [...]
> 4 yndige killinger Så håber vi ellers, at mændene bag konceptet sørger
> godt for god mad til den nye katte-mor og hvad der ellers skal bruges i

Som ejer af en ret småtyk, drægtig kat fatter jeg
slet ikke at ejerne af katten kan få sig selv til det.
Jeg ved godt, at graviditet ikke er en sygdom, men
det forekommer mig ganske uansvarligt, at
overlade en drægtig kat til fuldstændig ukyndige.
Jeg så ydermere, at den stakkels kat først fik sin
fødekasse, da den havde født sin første killing.
Havde nogen mon reageret, hvis katten ikke
havde kunnet føde ? Hvorfor gav de, i det mindste,
ikke deltagerne et lille "kursus" i kattefødsler i god
tid ? Ikke dermed sagt, at alt så ville være okay, for
jeg mener stadig ikke, at de katte har noget som
helst at gøre dér

--
Hilsen Helle
There are easier things in life than finding a good

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-01 07:11

Hej Helle
Ih hvor blev jeg glad da jeg så dit svar. Jeg ser ikke
programmet, men min datter fortalte mig det da de fik
kattene ind, min reaktion er som din, jeg fatter ikke
at nogen kan gøre det, og så ovenikøbet var en af dem
drægtig, tjaa måske er berømmelse via kattene mere
værd end kattene selv.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Fie & Christian

Dato : 07-05-01 07:46

Hej Helle og Marianne

Jeg må indrømme, at jeg for længst er holdt op med at lufte min antipati mod
begivenheder eller situationer i medierne, som vedrører katte i NG'en. Jeg
har fået mine fur med at være for sart og pylret i NG'en, så derfor kun
denne beskrivende post, istedet for en "tilstillingtagen".

Fie

Fra : Nina

Dato : 07-05-01 07:53

Min uforbeholdne mening tør jeg godt komme med.
Det er noget svineri.

Hilsen Nina

Fra : Gitte J.L

Dato : 07-05-01 08:01

Hm...jeg så et glimt af programmet fordi kæresten så det, og da jeg så en
transportkasse i baggrunden tænkte jeg bare "vorherre bevares....har de virkelig
været nødt til at tage katte med i programmet, for at holde på seerne?"
Dårligt program, dårlig kanal...dårlig ide at placere en drægtig kat i fremmede
omgivelser hos fremmede mennesker - især når det er et fart-over-feltet-mjiljø
som det der. Mon de overhovedet har konsulteret en dyrlæge for at tackle det på
bare nogenlunde rimelig maner?
- Gitte

Fra : Fie & Christian

Dato : 07-05-01 10:41

> [...]
virkelig
> været nødt til at tage katte med i programmet, for at holde på seerne?"

Ja, højst sandsynligt! Så vidt jeg har forstået er det en idé fra et andet
lands Big Brother-fremstilling (her var det en hund).

> [...]
fart-over-feltet-mjiljø
> som det der. Mon de overhovedet har konsulteret en dyrlæge for at tackle

Det har jeg ingen idé om, men vi er enige : det er dybt uansvarligt, hvis
der ikke har været tilknyttet et katte-kyndig til projektet. Nu gik det
godt, men jeg håber absolut ikke, at fremstillingen af kattens fødsel har
givet seerne en idé om at en katte-fødsel sagtens kan foregå uden videre
bistand fra en katte-kyndig.

Fie

Fra : Gitte J.L

Dato : 07-05-01 11:02

Stakkels kat...jeg ville selv være død-ked af det, hvis jeg ufrivilligt blev
lukket inde blandt mennesker af BB-typen...
- Gitte

Fra : Jytte Grøndahl

Dato : 10-05-01 09:46

Hej Gitte.

> Stakkels kat...jeg ville selv være død-ked af det, hvis jeg ufrivilligt
blev
> lukket inde blandt mennesker af BB-typen...

Kære Gitte, det var ikke særligt pænt skrevet, du får det til at lyde somom
de mennesker der medvirker i Big Brother ikke er helt normale!!!

Personligt var jeg i første omgang glad for, at Danmark havde valgt katte
som kæledyr BB-huset, de er dejlige selvstændige og nemme at holde, MEN -
MEN, da Naja sagde "Figaro er gravid, og føder måske herinde", så blev jeg
en stor smule foraget, hvem "låner" en gravid kat ud?

Hilsen Jytte

Fra : Gitte J.L

Dato : 10-05-01 12:13

"Jytte Grøndahl" wrote:

> Hej Gitte.
> Kære Gitte, det var ikke særligt pænt skrevet, du får det til at lyde somom
> de mennesker der medvirker i Big Brother ikke er helt normale!!!

*s* Pæn har vist aldrig været et adjektiv, der gik godt i spænd med mig. Jeg
ville blot nødig leve i så lang tid med et kamera på hver en finger, ende eller
ansigtsrynke. Jeg kunne ikke drømme om, at beskylde dem for ikke at være
normale, eftersom normalitet er et vældig relativt begreb. Jeg må dog sige...at
det, at de vælger at medvirke, undrer mig mere end jeg sådan, kortfattet kan
give udtryk for

> [...]
> MEN, da Naja sagde "Figaro er gravid, og føder måske herinde", så blev jeg
> en stor smule foraget, hvem "låner" en gravid kat ud?

Dit afsluttende spørgsmål er lige den tanke, jeg tænkte, da jeg læste om
Figaro. Dernæst, hvad ulrik laver et dyr i det hele taget i sådan et program?
- Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-05-01 18:45

"Fie & Christian" <Dovenlas@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:56uJ6.11489$T22.1051256@news010.worldonline.dk...
> Ja, højst sandsynligt! Så vidt jeg har forstået er det en idé fra et andet
> lands Big Brother-fremstilling (her var det en hund).

Og I Norge har de haft en ilder. Fuldstændig
grotesk når man tænker på, hvor meget de små
kryb kan rode sig ud i, selvom de har en ejer, der
er meget opmærksom og har en del viden om
dyrene.

> [...]
> givet seerne en idé om at en katte-fødsel sagtens kan foregå uden videre

Har det været sendt i tv eller er det først i dag ?
Jeg bliver vist nødt til at tjekke det...... Ikke fordi jeg
vil svælge i det, men jeg må altså se med egne
øjne, hvad der skete med den killing, som blev født
i kattebakken.
--
Hilsen Helle
Cats are rather delicate creatures and they are

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-05-01 17:17

Hej

Når jeg ser hvor gerne mine katte vil have mig med, når de skal føde, og når
man ved, hvor stressende nye omgivelser er for katte, synes jeg det tangerer
dyrplageri.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-05-01 18:40

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse news:9d6hn0$ckr$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> man ved, hvor stressende nye omgivelser er for katte, synes jeg det tangerer

Og nu slutter programmet på torsdag og så skal
mormissen + killinger flyttes tilbage til deres ejer.
Det er da et under, hvis hun ikke får stress.

--
Hilsen Helle
If the only thing to survive a plane crash is the black

Fra : Cindie

Dato : 07-05-01 11:06

Hej

Jeg selv syntes også at det er en dum ide at få katte inde i huset.
Men jeg syntes dog at det er dejlig at tænke på at de katte har deres ejer.
For nogle år siden havde det tyske big brother hus en kat som ingen ejer
havde og da de der 04 dage var gået glemte alle katten. Den løb så rundt i
huset og kunne ikke forstå hvorfor den var alene. Men heldigvis blev den
husket af seerne som skrev og ringede ind og skulle høre hvad der var bleven
af Stjernchen som den hed og så blev den adopteret af en seer som havde
forelsket i den.
Idag har de en lille gris(meget lille) inde i huset. Som jeg mener hedder
Walter. Og det som jeg ved er at den ikke just er særlig populær, da den
laver for meget ballade i huset, som jeg personlig syntes er godt, for det
holder så beborerne igang.*gg*
Men ellers så syntes jeg de skulle droppe ideen med dyr i BB.

mvh Cindie og Pjevs

citat: Jeg kan med kærlighed sige at jeg kan lide katte... En kat er et dyr,
der har flere menneskelige følelser end næsten enhver anden. Emily Bronte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-05-01 21:04

Hej alle

Jeg er rigtig i skrivehumør for tiden, hihi, jeg har lige mailet
nedenstående til TV-Danmark:
Hej

Jeg blev godt nok noget chokeret, da jeg så, I havde lånt en gravid kat til
Big Brother.

Som det fremgår af Dyreværnslovens § 1 skal dyr beskyttes bedst muligt mod
væsentlig ulempe.

"§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte,
lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe. "

Endvidere må et dyr iflg § 17 ikke fremvises, hvis det påfører dyret
væsentlig ulempe

"§ 17. Dyr må ikke dresseres eller bruges til fremvisning,
cirkusforestillinger, filmoptagelser eller lignende, hvis dyret herved
påføres væsentlig ulempe. "

Som katteopdrætter ved jeg, at en kat ønsker sine egne mennesker omkring
sig, når den føder. Jeg ved også, at det er meget stressende for en kat at
skifte hjem, ofte selv når ejeren flytter med.

Endvidere kan stress fremprovokere dødelige sygdomme som fx FIP.

Hvordan kan I dog finde på at udsætte en drægtig kat for den behandling?? I
mine øjne er det dyrplageri.

Når I til efteråret gentager "succesen", vil jeg meget kraftigt anbefale, at
I ikke involverer levende dyr. Dyr er trods alt ikke legetøj hverken for
børn eller voksne

At lade dyr fremvise og endda føde blandt helt ukyndige, fremmede mennesker
er direkte *uansvarligt*

Med venlig hilsen
Nina El Falaki
Opdrætter af somali- og bengalkatte

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Gitte J.L

Dato : 07-05-01 21:18

Vi fremviser lige en bølge af både poter og hænder foran monitoren!
Havde tænkt på at gøre det samme ... men nu er du da kommet mig effektivt (og
velskrevet) i forkøbet!!!
Smukt
Måske vi andre blot skulle sende dem en mail, hvor vi alle skriver at det er
uansvarligt og forkasteligt, og at vi vil være opmærksomme på, om de næste gang
kaster sig ud i lignende usmageligheder?
- Gitte

Fra : Fie & Christian

Dato : 07-05-01 22:40

> [...]
gang
> kaster sig ud i lignende usmageligheder?

Bliver gjort herfra som første ting imorgen!

Fie

Fra : Trine

Dato : 08-05-01 06:54

kanont.....det kunne ikke være skrevet bedre!! Skriv lige hvis du får
respons ik??

/Trine

Fra : Christina K

Dato : 08-05-01 14:47

Hejsa

Jeg er bare så enig, jeg så programmet i går hvor de viste fødslen og
jeg kunne næsten ikke holde ud at se det. Det var helt tydeligt at
missemoren ville have støtte og de gik bare for de troede den ville have
fred.
Trods alt så synes jeg at Jill klarede det flot under omstændighederne,
efter at de fik fødekassen ind. Bare tanken om at TVDanmark kan finde på
at sende en gravid kat ind i huset.......

Mvh Christina

PS: Tak Nina fordi du gør TVDanmark opmærksom på det!

Nina El Falaki <feca@edb.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d6uvs$ufo$1@news.cybercity.dk...

Fra : Fie & Christian

Dato : 08-05-01 15:56

Nu har jeg også fået sendt min klage til programledelsen på Big Brother (der
er klippet lidt i det og løjet en smule, da jeg nok er knap så erfaren en
katte-ejer, men overdrivelse fremmer forståelsen!).

Til Programledelsen

Jeg har med stor interesse fulgt jeres udsendelse fra starten af og er meget
imponeret af jeres indsats.

Jeg har dog et væsentligt klagepunkt : at I sendte en gravid kat ind i Huset
til mennesker uden bemærkelsesværdig kendskab til katte og især til
katte-fødsler.

Det er kendt af alle, som har opdrættet katte, at en katte-fødsel kan være
en hård prøvelse for den gravide hunkat, såvel som for opdrætteren, og
derfor skal der tages særlige hensyn til fødslen, hensyn som I ikke har
levet op til. Som et minimum burde I have haft en dyrlæge ved hånden, når
dagen oprandt og have sørget for at få katten ud af huset i det øjeblik den
viste tegn på veer. Men at sende en gravid kat ind i nye omgivelser for kun
at tage den ud igen efter et par uger er aldeles hensynsløst og tangerer
dyremishandling. Katten vil uden tvivl blive meget stresset og man risikerer
at katten samt killinger må aflives efterfølgende pga følgesygdomme.

Dette er ikke en over-reaktion, men blot en indsigelse fra en erfaren
katte-ejer, som har en generel respekt og medfølelse overfor katte. Det er
beklageligt, at programledelsen ikke har vist den samme respekt og
medfølelse for et levende væsen, nemlig katten Figaro, som risikerer at
skulle leve med følgesygdomme fra stress resten af sit liv, fordi der var
brug for lidt "liv" i Huset.

Hilsen
Anne-Sofie Hein
København

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-05-01 16:15

Tak for jeres svar.

Det lyder jo alt sammen meget godt, og havde det været to voksne
ikke-gravide katte, havde I ikke hørt et ord fra mig, så havde det jo været
det samme som at sætte dem i pension.

Det der chokerede mig var, at der bl.a. var tale om en gravid kat, der
skulle føde få dage efter. At katten nåede at føde en killing, inden den fik
sin fødekasse, er for mig et bevis på, at seancen var meget dårligt
forberedt.

Hvis det er rigtigt, at I prioriterer kattene højst, og at I bliver rådført
hele tiden, viser det bare, at hverken I eller jeres rådgiver ved noget om
katte. Skal jeg udtrykke mig positivt, så er det en meget besynderlig
holdning at have til levende væsner, det minder alt for meget om "køb og
smid væk" mentaliteten, når man tager så lidt hensyn til kattens fysiske og
i særdeleshed psykiske velfærd. Det var jo helt tydeligt, at katten gerne
ville have psykisk opbakning under fødslen, men det fik hun ikke. Hvad havde
I gjort, hvis en killing havde lagt sig på tværs, eller hun havde presseveer
i mere end 2 timer????

Hils Jill og sig, at hun klarede det godt, taget i betragtning at hun ikke
vidste noget som helst om katte eller kattefødsler.

Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats
Fra : Lisa K

Dato : 09-05-01 15:39

Hej allesammen.

Jeg synes lidt at de reaktioner der er kommet på BB-kattene er ret hårde.
Selvfølgelig skal man behandle dyrene rigtigt og med omtanke men at det
skulle være ukorrekt at lade en kat føde inde i huset kan jeg ikke se.

Huset er jo overvåget alle døgnets 24 timer og skulle der ske noget med
dyrene vil det jo straks blive opdaget.
I det hele taget er der jo ingen garanti for at ens egen kat giver sig til
at føde mens man er hjemme. Det kan jo lige så godt ske mens man er på
arbejde.

Og at være kattekyndig - hvad ligger der i det ord?
Var jeg kattekyndig da jeg anskaffede min første kat, jeg havde kun læst
nogle kattebøger - er det nok?

Nu får jeg nok ballade for min holdning men det er der jo ikke noget at gøre
ved. Jeg er overbevist om at BB-holdet og de ansvarlige behandler de
implicerede med omtanke.

Med stadig venlige hilsner
Lisa

Fra : Gitte J.L

Dato : 09-05-01 17:25

Hejsa Lisa

Lisa K wrote:

> [...]
> Selvfølgelig skal man behandle dyrene rigtigt og med omtanke men at det
> skulle være ukorrekt at lade en kat føde inde i huset kan jeg ikke se.

<snip>

At lade den føde i huset er ikke i sig selv forkert, men at flytte den fra
vandte omgivelser etc. for at tiltrække seere, det er ikke at handle med
omtanke.
Det folk reagerer imod er, at udsætte en drægtig kat for at skulle føde i et
fremmed miljø, hos fremmede mennesker. Nok kan en kat gå hen og føde derhjemme
mens ejeren er på arbejde, men den vil i så fald befinde sig på eget territorium
i egne rutiner, hvor den føler sig tryg. Med BB-katten er der tale om en kat,
som udsættes for hele to store stressfaktorer - udover fødsel:
Fremmede mennesker og et fremmed territorium.
At folkene næppe har haft nogen særlig viden om katte er for mig at se
underordnet det centrale problem:
Katten udsættes for to - for katte alvorlige - forandringer i miljø, lige før en
fødsel (det er ikke at vise hensyn overfor katten, der netop på det tidspunkt
har brug for ro).
Katten bruges i tv-øjemed på en måde, der ikke ligefrem lyser langt væk af
omsorg og respekt for levende dyr. Ikke ligefrem noget anbefalelsesværdigt
budskab programmet dermedsender ud til befolkningen: En kat kan man udenvidere
flytte rundt med efter forgodtbefindende - også mens den er drægtig. Kattens
tarv har 100% været underordnet BB-konceptet og ønsket om flere seere, og den
har måttet føde under belastende forhold.
- Gitte

Fra : Fie & Christian

Dato : 09-05-01 20:56

Her er hvad min mail affødte af reaktion fra BB-folkene :

Hej Anne-Sofie
Tak for din henvendelse. Det er rart, at I følger os med opmærksomhed
derude.
Du kritiserer os for at sende en gravid kat ind i huset og i særdeleshed for
håndteringen af kattefødslen.
Jeg kan svare dig, at begge kattene har taget flytningen til BB-huset med
ophøjet ro. De fandt sig hurtigt tilrette og har hygget og nusset med de få
tilbageværende deltagere.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der faktisk er meget stille og
roligt i huset. Der er kun de få deltagere tilbage og der sker rent faktisk
meget lidt.
Kattenes ejere er meget erfarne mht katte og avl og de bistod os med gode
råd under fødslen. Efter deres og vores bedste mening, ville det have været
meget synd og stressende for katten at blive flyttet ud af huset straks
fødslen gik i gang. Tværtimod havde hun i den situation netop brug for ro.
Den ro har hun fået, og hun viser ingen tegn på stress
Nico og især Jill bistod hende flot under fødslen med gode råd fra kattenes
ejere. Og de passer både store og små katte meget omsorgsfuldt og opmærksomt
i disse dage.
Du skriver, at du ikke overreagerer, og det tror vi heller ikke at du gør.
Til gengæld har du en holdning til fødsler og katte generelt som ikke svarer
til vores og katteejernes. Vi betragter en killingefødsel som en naturlig
ting - det skal ikke behandles som en sygdom, før der viser sig
komplikationer. Og generelt er der efter vores mening ingen grund til at
betragte katte med medfølelse - før der er grund til det. Katte er jo ikke
stakler af natur.
Men selvfølgelig skal de behandles med respekt og omsorg. Det mener vi
faktisk også at vi gør.
Jeg kan fortælle dig, at kattene flytter hjem til deres ejere, når
programmet slutter.
Hav det rigtig godt, og igen - tak for din opmærksomhed.
Med venlig hilsen Malene Ravn

Malene Ravn / Big Brother

Fra : Gitte J.L

Dato : 09-05-01 22:04

Hejsa Fie
Tja...det svar er jo.....
Hm...det virker som om de overhovedet ikke opfatter problemet med, at skift i
omgivelserne faktisk betyder en del for kattene. Både Laban og Freja var
stressede over at skifte hjem, da jeg fik dem, og det er jeg ikke i tvivl om at
BB-katten også har været. Fødsel eller ej, ro i huset eller ej....flytning
stresser.
Det kan godt være katteejerne har haft masser af erfaring omkring
fødsler...det vil mange katteejere nok kunne påberåbe sig, når man tænker på
mængden af u-neutraliserede katte derude, og i dette tilfælde har de jo glemt
helt banale ting som en kasse at føde killingerne i. De har jo i alt fald
vurderet at det var dødspændende at lige netop deres kat skulle med i BB...og så
kan man jo stadig spekulere over, hvor meget kattens velfærd har vægte i forhold
til de famøse "15 minutes".
Jeg synes BB-svaret har nogenlunde samme kvalitet, som den argumentation der
kom fra dyrlægevagten, da de havde skrevet den forkerte alder for killingers
farvel-til-mor-alder: (anti-citat, som dog vist rummer essensen af svaret) Der
er ingen lovgivning som siger 12 uger, vi ved godt det skal være 12 uger, men
der er ingen lovgivning (??).
Selvfølgelig havde det da bare gjort sagen endnu værre, at flytte BB-katten ud
af huset i det øjeblik fødslen gik i gang! Pointen er: katten skulle slet ikke
ha været flyttet ind i huset i første omgang!
- Gitte

Fie & Christian wrote:

> Her er hvad min mail affødte af reaktion fra BB-folkene :

<snip af hensyn til folks modems >

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 10-05-01 09:36

In article <zihK6.769$zv2.85928@news010.worldonline.dk>, "Fie & Christian"
<Dovenlas@hotmail.com> wrote:

> tilbage og der sker rent faktisk meget lidt. Kattenes ejere er meget
> erfarne mht katte og avl og de bistod os med gode råd under fødslen.

   Efter min bedste overbevisning så burde missemor have haft en kasse
stående allerede i flere dage for at kunne vænne sig til den. Det havde
Figaro ikke - det tyder alså ikke ret meget på erfarne ejere .... :/ Og
så er der det faktum at Jill måtte gå _i skriftestolen_ da katten fødte
sin sidste killing i kattebakken! Der skulle da for pokker have været
grebet ind MED DET SAMME! Det kan da ikke være rigtigt at hun (Og jeg
synes ærlig talt at det både er synd for hende og for katten og for Nico
- for det er en grim oplevelse for allesammen) ikke får hjælpen med det
samme da det opdages at katten er ved at lægge en killing i bakken!?

> [...]
> hende flot under fødslen med gode råd fra kattenes ejere. Og de passer
> både store og små katte meget omsorgsfuldt og opmærksomt i disse dage.

   Det er jo meget godt at de passer kattene fint - og det er da osse
korrekt at det ville have været synd at flytte hende når fødslen var gået
i gang - men ... det er vist gået hen over hovedet på BB at katten slet
ikke skulle have været der til at starte med! Jeg kan leve med at der er
sat en kat ind i huset - men sgu ikke en gravid kat. Og faktisk synes jeg
osse at det er tankeløst at sætte en kat ind så sent i forløbet....Fordi
det skaber to gange stress meget tæt på hinanden.

> [...]
> viser sig komplikationer. Og generelt er der efter vores mening ingen
> grund til at betragte katte med medfølelse - før der er grund til det.

   Hvis det nu var et menneske ville BB med garanti være enig i at den
vordende mor burde have ro i ugerne op til fødslen - ikke for meget
stress og da slet ikke for meget stress efter fødslen?! Meeen det er nok
for meget at forlange at den analogi vil gå igennem.

> [...]
> fortælle dig, at kattene flytter hjem til deres ejere, når programmet
> slutter. Hav det rigtig godt, og igen - tak for din opmærksomhed. Med

   Det er sørme godt at katten kommer hjem igen - men det flytter jo ikke
på det faktum at den bliver stresset af at blive flyttet.... Hmmmm

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Heidi Høegh

Dato : 10-05-01 06:15

Hej Lisa

> Jeg synes lidt at de reaktioner der er kommet på BB-kattene er ret hårde.
> Selvfølgelig skal man behandle dyrene rigtigt og med omtanke men at det
> skulle være ukorrekt at lade en kat føde inde i huset kan jeg ikke se.

Det essentielle for mig er ikke om en kat har født i huset eller ej, jeg
mener aldrig der skulle have været katte der inde (eller andre dyr). Hvad
skal det til for ?
Det og tage katte ud af deres vante rammer og sætte dem ind i et fuldstændig
fremmed hus, er for mig fuldstændig usmageligt, og efter min mening er det
og behandle dem som legetøj, uden hensynstagen til kattene.

> [...]
> I det hele taget er der jo ingen garanti for at ens egen kat giver sig til
> at føde mens man er hjemme. Det kan jo lige så godt ske mens man er på

Jamen jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at hvis en af kattene blev syge så
ville det blive opdaget, selvfølgelig ville det det.
Men efter min mening skal en drægtig kat have mulighed for at forberede sig
til fødslen. Den skal have en kasse, være i sine vante omgivelser og være
tryg, og ingen af de ting har den stakkels kat haft mulighed for.
Og efter min mening (nogen vil nok kalde mig pyldret, kedelig eller hvad ved
jeg) så skal en kat efter fødslen have lov til at komme sig helt, d.v.s.
fred og ro og tryghed, og heller ingen af de ting har den fået. Efter min
mening er fester, hujen og skrigen og beboernes levemåde i det hele taget
ikke noget for en kat med killinger, den skal have ro.

> Og at være kattekyndig - hvad ligger der i det ord?
> Var jeg kattekyndig da jeg anskaffede min første kat, jeg havde kun læst
> nogle kattebøger - er det nok?

Vi skal jo alle starte et sted, og fordi man ikke er kattekyndig jamen så
skal man da have lov til at holde kat, man må så bare forberede sig på og
skaffe oplysninger hvis man er i tvivl om selv den mindste ting, og gøre som
dig læse en masse bøger inden. Men derfra og så begive sig ud i en fødsel,
ja der mener jeg er lang vej. Der skal man efter min mening have kendskab
til katte, og have en nødplan og et godt netværk omkring sig, der
øjeblikkeligt kan træde ind hvis der skulle ske noget.

> Nu får jeg nok ballade for min holdning men det er der jo ikke noget at
gøre
> ved. Jeg er overbevist om at BB-holdet og de ansvarlige behandler de
> implicerede med omtanke.

Jeg hader når dyr bliver brugt som direkte underholdning uden hensynstagen
til dem, og jeg forstår stadig ikke hvad det skulle gøre godt for. Og jeg
forstår heller ikke hvordan deres ejere overhovedet kunne gøre det,
medmindre når killingerne skal sælges at der vil kunne skabes en god profit
ved at kunne sige : den har været med i Big Brother, og det er virkelig
usmageligt.
Prøv og se det lidt fra kattenes vinkel, den bliver sat ind i et hus fyldt
med mennesker den ikke kender, den falder stille og roligt til og vænner sig
til de, efter min mening meget urolige omgivelser, finder måske en smule
tryghed ved nogle af beboerne, og skal den når hele showet er slut hjem
igen, det er ikke et dyr værdigt og behandle den sådan.

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh

Fra : Ann K.

Dato : 10-05-01 20:59

Hejsa.
Vil bare sige at jeg nyder at andre kan/vil tage emnet op overfor BB... Har
ikke selv set programmet - og vil derfor ikke udtale mig om det! - Men som I
beskriver hele forløbet, handler I IMHO helt rigtigt!!!
Takker mange gange fra en noget inaktiv Ann K... Der stadig kan huske Sagas
meget krævende kalden fra fødekassen, da hun lå med presseveer.