Frysning af mos?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-07-04 18:56

Hej.

Så er min datter kommet i den alder hvor hun kan begynde at få frugtmos og
lign. Så var det jeg tænkte på om man mon kan lave en stor portion ad gangen
og så fryse det?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 06-07-04 19:03

Martin / Fårevejle wrote:

> Så er min datter kommet i den alder hvor hun kan begynde at få
> frugtmos og lign. Så var det jeg tænkte på om man mon kan lave en
> stor portion ad gangen og så fryse det?

Du kan sagtens fryse frugtmos. Hvis du kommer det i isterningebakker er
det nemt at tage et par terninger op ad gangen.

Jeg bryder mig til gengæld ikke om at fryse f. eks. grøntsagsmos. Jeg
synes, at det bliver grynet, når det bliver tøet op.

Her i huset laver vi grøntsagsmos til ca. tre dage ad gangen - det
holder sig fint i køleskabet. Hvis du bruger modermælkserstatning til
grøntsagsmosen skal du bare vente med at blande det i til mosen skal
varmes.

Henriette Døssing

Fra : Nette

Dato : 07-07-04 21:47

"Fischer & Døssing" skrev

> Jeg bryder mig til gengæld ikke om at fryse f. eks. grøntsagsmos. Jeg
> synes, at det bliver grynet, når det bliver tøet op.

Hmm, det bliver det også her, men det fortager sig fuldstændig, når jeg har
kogt det op og tilsat en klat smør og MME....
Jeg koger det op i vandbad. Vi er så gammeldags her, at vi ingen microovn
har. Men det tager ikke mere end 7-8 minutter at fikse aftensmaden til den
lille.

> [...]
> holder sig fint i køleskabet. Hvis du bruger modermælkserstatning til
> grøntsagsmosen skal du bare vente med at blande det i til mosen skal

Jeg varmer mosen, kommer smør i og når det så har stået lidt, afkøler jeg
det yderligere med lidt MME....

Nette

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-07-04 06:41

Nette wrote:

> Jeg varmer mosen, kommer smør i og når det så har stået lidt, afkøler
> jeg det yderligere med lidt MME....

Det var da smart - hvorfor har jeg ikke tænkt på det

Henriette Døssing

Fra : Nette

Dato : 08-07-04 08:01

"Fischer & Døssing" skrev

> Det var da smart - hvorfor har jeg ikke tænkt på det

Nu er det mange år siden jeg lavede mos første gang, og jeg har gjort sådan
fra dag 1... Jeg troede slet ikke, havde i hvert fald ikke overvejet, at man
kunne gøre det på andre måder*G*

Nette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 08-07-04 07:47

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Vi er så gammeldags her, at vi ingen microovn
> har. Men det tager ikke mere end 7-8 minutter at fikse aftensmaden til den
> lille.

Jeg bruger også kun 7-8 minutter på at lave mad til de små (tvillinger på 10
mdr), -men vi er så moderne, at vi HAR microbølgeovn . Og det betyder, at
jeg laver maden frisk hver gang: kartofler, andet grønt og fisk, kødboller
el.lign. i skål, der kan tåle det, 5 min. ved max effekt i min ovn, en tur
med stavblenderen, tilsæt smør eller olie og MME-pulver. Frisk mad på få
minutter.
Det er nemt at fryse, men med kombinationen microbølgeovn og stavblender er
det ligeså let at lave frisk

MVH Mette (datter på tre år, søn og datter på 10 mdr)

Fra : SE

Dato : 06-07-04 19:08

"Martin / Fårevejle" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så er min datter kommet i den alder hvor hun kan begynde at få frugtmos og
> lign. Så var det jeg tænkte på om man mon kan lave en stor portion ad

Tænk, er hun allerede blevet så stor...... Jeg synes lige du har fortalt om
hende som nyfødt...... *SS* Som tiden dog går - min egen lille-bitte baby
bliver 6 mdr. den 18/7
Akke-ja, akke-ja.......

For så at komme til spørgsmålet. Ja, du kan sagtens fryse det ned i
portioner. Husk bare at du ikke må fryse noget ned med mme i (men det bruger
man jo heller ikke i frugtmos).
Frys mosen ned i isterningbakker, så er det lige til at tage en terning op
og putte i grøden. Når frugten er smeltet, er grøden afkølet. Smart *SS*

Og pas så på med frugtmosen, hvis I starter med det. Hvis de først får smag
for det søde, så er det svært at få dem til at spise grød og kartofler uden
at søde det.
Prøv evt. først med gulerodsmos som nok er sødt, men ikke så sødt som
frugten.

God fornøjelse. Min søn på 5,5 måned spiser gladeligt al frugtmos, samt
hirse- og risgrød.

/se

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 06-07-04 20:03

> [...]
om
> hende som nyfødt...... *SS* Som tiden dog går - min egen lille-bitte baby

Takker for svarene. Og ja det går ret stærkt med hende... nærmer sig 9 KG nu
hehe ;)

Smart FIF der med isterning-bakker... så kan man hælde et par kg æbler eller
lign i blenderen og så fryse det... det da nemt!

Fra : takn

Dato : 06-07-04 19:38

Når din datter engang skal til at spise kartoffelmos og grøntsagsmos og
lign., så er her en idé fra min sundhedsplejerske: Lav mos til mange dage,
læg nogle "klatter" i muffinsforme (med papir) - og frys det. Så har man
lige en potion, når det skal bruges. Jeg bruger det selv til min nu 7 mdr.
gamle søn - med stor fornøjelse. Det bliver tøet op i mikrobølgeovn (nogle
få sekunder i starten, så kan du pille papiret af mosen) og så gennemvarm
det bagefter. Hurtigt og nemt.

Mvh Tina