Den første båd?
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 06-07-04 17:54

Hej søfolk :)

Jeg kunne godt tænke mig en båd men ved ikke rigtigt hvad jeg skal
have. Jeg har ikke rigtig en pind forstand på det så jeg vil søge lidt
råd her.

Det jeg vil med en evt. båd, er bare sådan lidt hygge halløj mig og et
par venner/familie. Måske fiske lidt, men bare for hyggens skyld.

En ting jeg kunne tænke mig en god sommerdag er at sejle på arbejde,
jeg bor i Malmö og arbejder på Christians havn (helt ned til vandet og
ved en lystbådhavn) men det er absolut ikke for at pendle hver dag i
sommerperioden (måske).

Hvad for en type båd skal jeg have, evt. nogle navne/billeder, hvad
for noget udstyr skal man tænke at invester i osv...

Det skal lige siges, jeg er 22 år og har hverken kæreste, kone eller
børn - så at der ikke er plads til dem er helt fint men naturligvis
gør det ikke noget der måske er et par sovepladser, men intet krav.

Da det er min første og jeg ikke ved om interessen fortsætter, så skal
den hverken koster hele eller halve millioner me nsamtidig gider jeg
heller ikke invester i en robåd :)

Håber at høre fra jer!

/Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 17:58

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det jeg vil med en evt. båd, er bare sådan lidt hygge halløj mig og et
> par venner/familie. Måske fiske lidt, men bare for hyggens skyld.

Jeg har haft glæde af sådan en her:

http://www.shopleiflarsenmarine.dk/product.asp?product=35

Hr. Bjørn

Fra : Hans Olsen

Dato : 06-07-04 18:28

> KLIP
> Jeg har haft glæde af sådan en her:
>
> http://www.shopleiflarsenmarine.dk/product.asp?product=35
Hej
Før du køber noget i denne stil, så tjek lige hvad du skal give
i forsikring

Hilsen
Hans Olsen

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 06-07-04 18:31

>Før du køber noget i denne stil, så tjek lige hvad du skal give
>i forsikring

Hvordan er forsikrein på både, som med biler?
hvordan kan man vælge at forsikre den osv... Kræver det noget
"kørekort" at sejle en båd af den størrelse?

/Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 19:11

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan er forsikrein på både, som med biler?

Delvist.

> hvordan kan man vælge at forsikre den osv...

Du kan forsikre:

1) Rent ansvar

2) Kasko og ansvar

3) og tillægge forsikring for passagerer.

Jeg anvender dette forsikringsselskab/mægler:

http://www.yacht-pool.dk/

Jeg har forsikret "alt" og på denne bådtype, kostede det mig i runde tal
9.000,- kr om året.

Heri måtte jeg gerne sejle om vinteren også.

Måske du igennem dein lokale sejlklub kan få en billigere forsikring.

> Kræver det noget
> "kørekort" at sejle en båd af den størrelse?

Du skal have speedbådskørekort for at sejle denne båd.

Nu er det lidt snyd, da jeg kender båden. Den har bruser på badeplatformen,
mulighed for toilet/køleskab samt fuldt stereoanlæg med højtalere i cockpit
samt under læ.

Jeg tør godt forsikre dig at båden er velholdt..

Jeg kan også anbefale den noget mindre Campion Chase Performance 580. Den
har jeg også haft med en V6 på 210 Hk.

Største forskel er at 580 med den motorisering er betragtelig hurtigere end
630.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 06-07-04 18:34

On Tue, 6 Jul 2004 18:57:52 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Jeg har haft glæde af sådan en her:
>
>http://www.shopleiflarsenmarine.dk/product.asp?product=35

Er det noget i stil med denne her:
http://www2.blocket.se/view/2886568.htm?l=0&c=1&city=0 jeg kan se den
jeg linker til er lidt mindre og derfor også billigere, men den anden
- er den ikke stor af en begynderbåd at være, eller kan man lige så
godt tage springet?

http://www2.blocket.se/view/2850845.htm?l=0&c=1&city=0 er den ikke som
den du linkede til?

Er der noget specialt jeg skal tænke på mht. båden, hvis jeg nu f.eks.
gerne vil sejle til danmark fra sverige af (malmö -> københavn),
størrelse, motorkraft og sådan?

/Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 19:16

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Jeg ville svært ked af og skulle sammenligne de af dig 2 viste både med en
Campion Chase.

For ikke at lægge fingrene i mellem og foregøjle dig noget.

De 2 du linker til er noget skrammel sammenlignet.

> Er der noget specialt jeg skal tænke på mht. båden, hvis jeg nu f.eks.
> gerne vil sejle til danmark fra sverige af (malmö -> københavn),
> størrelse, motorkraft og sådan?

Jo større og tungere båd, jo bedre er den i sø.

Selve skrogets form, opbygning samt forstærkning (kevlar) er et kapitel for
sig.

Vælger du Campion går ikke galt i byen mht. til ovennævnte.

Motorkraft er udelukkende et spørgsmål om temperament, når valget er en
speedbåd/day cruiser.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 06-07-04 19:40

On Tue, 6 Jul 2004 20:15:56 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

> meget :)

Ok, jeg kan kun lige pt. finde en Campion Allante 545 VR
(http://www2.blocket.se/view/2853960.htm?l=0&c=1&city=0) og en Campion
Allante 615 -97
(http://www2.blocket.se/view/2525806.htm?l=0&c=1&city=0) til salg i
sverige, hvor jeg regner med at købe båden da jeg er dansker bosat i
sverige.

Prisen er dog mere end jeg havde regnet med at ville give for en båd
til at starte med, men det kan ske at jeg skal ofre så meget for ikke
at føle mig snydt eller miste interessen pga. en "skod båd" ?

/Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 22:46

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prisen er dog mere end jeg havde regnet med at ville give for en båd
> til at starte med, men det kan ske at jeg skal ofre så meget for ikke
> at føle mig snydt eller miste interessen pga. en "skod båd" ?

Det er vanskeligt at råde dig.

Dog vil jeg mene du burde kunne finde nogle fine brugte skandinaviske både i
Sverige.

Kvaliteten er normalt meget høj (jeg hælder endda til sige bedre end min
Canadiske Campion) og ganske mange er med påhængsmotor (nydansk= out board).

Disse bruger normalt mindre benzin og kan købes i mange varianter alt efter
temperament.

Som jeg ser din situation kan du købe:

1) en skodbåd og forvente at afskrive et større beløb og risikerer ærgrelser
og værkstedsregninger

eller

2) bruge lidt flere penge og få en god og ej nedslidt båd samt motor som alt
andet lige burde sikre dine penge/investering bedre.

Jeg er sikker på en del som læser med her, vil kunne henvise dig til hvilke
modeller/typer, de specielt har erfaring med..?

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 22:59

> [...]

> (http://www2.blocket.se/view/2525806.htm?l=0&c=1&city=0) til salg i
> sverige, hvor jeg regner med at købe båden da jeg er dansker bosat i

På billedet ser denne rigtig velholdt ud.

Prøv at spørge hvor mange timer motoren har gået og hvornår det seneste
større eftersyn er foretaget.

Det giver dig et billede af bådens stand inden du ved selvsyn går den efter
i sømmene.

Har du en ven eller 2 med forstand på både, så tag dem med ud at kigge.

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-07-04 23:09

Heldigvis fandt Bjørn Jørvad <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> tastaturet
og skrev i news:40eb2089$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> [...]
> efter i sømmene.
>
> Har du en ven eller 2 med forstand på både, så tag dem med ud at

Ja, det er lidt som "Hvem vil være millionær":
1) ring til en ven
2) spørg publikum
man skal dog nok undgå at fæste lid til 50/50

/carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-07-04 23:19

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det er lidt som "Hvem vil være millionær":
> 1) ring til en ven
> 2) spørg publikum
> man skal dog nok undgå at fæste lid til 50/50

Det har du ret i...

På den anden side kan jeg også godt følge vor unge ven.

Båden skal være smart, tage sig godt ud i havnen så tøserne vil med, kunne
sejle fra de fleste andre "knægte", helst være økonomisk og gerne være
billig i anskaffelse.

Det er vanskelige vilkår..., men jeg håber da gutten får vand under
møllen.

Det er og bliver en herlig sport/fritidsfornøjelse.

Hr. Bjørn

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-04 00:13

og skrev i news:40eb256a$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> [...]
> møllen.
>
> Det er og bliver en herlig sport/fritidsfornøjelse.
Ja da, men den gamle "mesterlære" er sådan set ret så ok, altså det at få en
ven med, med det gør man jo i mange situationer, når man køber bil/hus/...
så er det jo almindeligt at tage en "sagkyndig/man tror på" med.

Det væsentlige er at man ikke lader sig affærdige af skræk for at virke som
begynder - så er det bedre at forklare at man stiller "mange dumme
spørgsmål" og hvis sælger så opfører sig tåbeligt (læs overlegent) - så er
det tiden at finde et andet sted at handle.

Iøvrigt kan man ofte få mange gode oplysninger ved at snakke lidt med
naboerne i havnen, hvis ikke sælger lige er i nærheden.

/carsten