kørekort til hund
Fra : Anette Møller

Dato : 06-07-04 14:48

Hej NG
i min klub har vi planer om at "gøre lidt" i at tage prøve i kørekort til
hund, men vi kan ikke finde programmet på DKK's hjemmeside eller i øvrigt.
Er der mon en/nogen der kan fremskaffe enten et link eller anden form for
adresse, hvor jeg kan finde programmet/beskrivelsen?

Hilsen
Anette Møller

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 06-07-04 20:09

"Anette Møller" <anettemoeller@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der mon en/nogen der kan fremskaffe enten et link eller anden form for
> adresse, hvor jeg kan finde programmet/beskrivelsen?

http://www.dansk-kennel-klub.dk/kunder/dkk/dkkweb.nsf/frames?openform&Exp=4&
Vis=/kunder/dkk/dkkweb.nsf/navig/86C93BC56C58BA6CC12569670034DE35?OpenDocume
nt&Titel=K-oeb+af+hund

Det hedder "Før du køber hund" - jeg ved ikke lige om det er det samme som
kørekort, men prøv at kigge på ovenstående link

Mvh Charlotte Eglin

Fra : Rikke Andersen

Dato : 07-07-04 07:59

> Er der mon en/nogen der kan fremskaffe enten et link eller anden form for
> adresse, hvor jeg kan finde programmet/beskrivelsen?

Jeg vover lige pelsen her selvom jeg ikke er 100% sikker på at jeg har
fattet det rigtigt.

DKK har haft noget hundetræning der hed projekt familiehund. Det var basal
lydighedstræning og en masse teori og byture og lidt agility osv. Det
henvendte sig til de hundeførere der ikke var interesserede i at gå til
lydighedstræning på de hold der trænede DKK's lydighedsprogrammer men som
heller ikke passede ind på hvalpe eller unghundehold.

Det var de enkelte instruktørere i kredsene der planlagde programmet så
derfor kunne det godt være forskelligt hvad man kom i gennem fra kreds til
kreds ja sågar fra træner til træner.

For ca. 1 års tid siden fandt DKK så på at disse kurser skulle afsluttes af
en slags prøve - nemlig kørekort til hund, De har vist 3 niveauer, bronze,
sølv og guld. Der var en lang artikel omkring det for et stykke tid siden i
hunden men om det er kommet op at køre alle steder ved jeg ikke.

Her på Fyn var de instruktører der har projekt familiehund ganske rasende
over det, for de mennesker der melder sig på deres kurser var i høj grad
helt alm familiefædre/mødre, der INGEN interesse havde i at gå til prøver af
nogen som helst art. De havde måske nogle/mange problemer med deres hunde og
disses opdragelse (eller mangel på samme Projekt familiehund var helt
nede på jorden og disse mennesker fandt en type hundetræning der passede
deres niveau. De drak kaffe og spise kage og lærte en helt masse om den
daglige omgang med hundene og opdragelse. Men denne gruppe vil for de
flestes vedkommende forsvinde i samme sekund man sagde at der var en prøve i
slutningen. (Nå det var lige lidt galde ud af sidebenene)
Men jeg mener at prøven kun kan tages efter at man har fuldt kurset - du kan
altså ikke ligesom fx. klasse 1 træne derhjemme og så melde dig til en
prøve.

På kreds 3's hjemmeside kan du i hvert fald læse om kørekort til hund og
lidt om hvad de enkelte niveauer indeholder:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/kreds3

Rikke Andersen

Fra : SlumreGøj

Dato : 07-07-04 18:47