/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
SMS sendt til dansk mobil i udlandet?
Fra : Jakob Munck


Dato : 06-07-04 07:37

Hvis jeg er i udlandet med min mobil og sender en SMS fra udlandet til en
dansk mobiltelefon, så er prisen ofte over 2 kr. stk.

Men hvis nu en dansk mobil, som befinder sig i Danmark, sender en SMS til
min mobil, som jeg har med mig i udlandet, er det så ikke rigtigt at jeg
kommer til at betale en del (størstedelen) af prisen på denne SMS, som jeg
selv er modtager af?

v.h.
Jakob
(Telmore-kunde)



 
 
Fischer (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 06-07-04 07:42

> Hvis jeg er i udlandet med min mobil og sender en SMS
> fra udlandet til en dansk mobiltelefon, så er prisen ofte
> over 2 kr. stk.
>
> Men hvis nu en dansk mobil, som befinder sig i Danmark,
> sender en SMS til min mobil, som jeg har med mig i udlandet,
> er det så ikke rigtigt at jeg kommer til at betale en del (største-
> delen) af prisen på denne SMS, som jeg selv er modtager af?

Nej, det er gratis for dig at modtage SMS, også selv om du er i udlandet.
Og afsenderen betaler bare normal takst.

Ved opkald derimod, betaler du størstedelen af regningen.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Rainer Schöbe (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 06-07-04 12:37

Hej.

Fischer wrote:
>> Hvis jeg er i udlandet med min mobil og sender en SMS
>> fra udlandet til en dansk mobiltelefon, så er prisen ofte
>> over 2 kr. stk.
>>
>> Men hvis nu en dansk mobil, som befinder sig i Danmark,
>> sender en SMS til min mobil, som jeg har med mig i udlandet,
>> er det så ikke rigtigt at jeg kommer til at betale en del (største-
>> delen) af prisen på denne SMS, som jeg selv er modtager af?
>
> Nej, det er gratis for dig at modtage SMS, også selv om du er i
> udlandet. Og afsenderen betaler bare normal takst.

Så skulle man måske tilføje at det kan blive ændret i løbet af de næste
måneder at det er gratis at modtage SMS ved ophold i udlandet. Men
indtil videre er det heldigvis gratis.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Jakob Munck (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Munck


Dato : 06-07-04 13:16

> Så skulle man måske tilføje at det kan blive ændret i løbet af de
> næste måneder at det er gratis at modtage SMS ved ophold i udlandet.
> Men indtil videre er det heldigvis gratis.
>

hvorfor skulle det blive ændret og af hvem?


Jakob



Rainer Schöbe (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 06-07-04 13:24

Hej Jakob.

Jakob Munck wrote:
>> Så skulle man måske tilføje at det kan blive ændret i løbet af de
>> næste måneder at det er gratis at modtage SMS ved ophold i udlandet.
>> Men indtil videre er det heldigvis gratis.
>
> hvorfor skulle det blive ændret og af hvem?

Det er den samme tankegang som ved opkald. Den udenlandske operatør, i
dens netværk du opholder dig, kunne kræve noget som en
"interconnect"-afgift for at videresende beskeden til din mobil.

Det er ikke realitetet endnu, men det kan ikke udelukkes at det bliver
indført. Så er modtagelsen af beskeder allerede nu ikke mere gratis i
nogle sydøstasiatiske lande og tyske Vodafone har allerede optaget en
pris for "modtagelse af sms ved ophold i udlandet" for ikke at blive
siddende på de eventuelle omkostninger der kan opstå når en af deres
kunder modtager beskeder hos en operatør der vil begynde at beregne det.

Så det er den udenlandske operatør der vil ændre det, men det vil være
en ændring der vil blive gennemført hos de fleste operatører på det
samme tidspunkt, gætter jeg.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Tanja Christensen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Tanja Christensen


Dato : 06-07-04 18:17

Rainer Schöbe skrev:

>Det er ikke realitetet endnu, men det kan ikke udelukkes at det bliver
>indført. Så er modtagelsen af beskeder allerede nu ikke mere gratis i
>nogle sydøstasiatiske lande og tyske Vodafone har allerede optaget en
>pris for "modtagelse af sms ved ophold i udlandet" for ikke at blive
>siddende på de eventuelle omkostninger der kan opstå når en af deres
>kunder modtager beskeder hos en operatør der vil begynde at beregne det.
>
Så hvis man ved at ens værste dødsfjende er i udlandet skal man bare
sørge for at han/hun får en masse sms'er mens vedkommende er i
udlandet. Kan man på en eller anden måde forhindre at man modtager sms
mens man er i udlandet?



--
Tanja
CHICKENS: The only animals you eat before they are born
and after they are dead.

Henrik Stidsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-07-04 21:33

Tanja Christensen <Tanjasnospam@sweetpie.dk> wrote in
news:2gnle05jj36fc5bj7hbjp9nj0n0uli0g23@4ax.com

> Kan man på en eller anden måde forhindre at man modtager sms
> mens man er i udlandet?

Slukke telefonen før du forlader det danske net.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Rainer Schöbe (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 07-07-04 11:14

Hej Tanja.

Tanja Christensen wrote:
> Så hvis man ved at ens værste dødsfjende er i udlandet skal man bare
> sørge for at han/hun får en masse sms'er mens vedkommende er i
> udlandet. Kan man på en eller anden måde forhindre at man modtager sms
> mens man er i udlandet?

Jeg forventer at det vil blive muligt at spærre for indgående sms ved
ophold i udlandet så snart denne modtagelse vil blive takseret.

Men indtil nu kan du jo så ringe til ham/hende uden at sende dit nummer
med.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Fischer (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 06-07-04 13:54

> > Nej, det er gratis for dig at modtage SMS, også selv om du er i
> > udlandet. Og afsenderen betaler bare normal takst.
>
> Så skulle man måske tilføje at det kan blive ændret i løbet af de næste
> måneder at det er gratis at modtage SMS ved ophold i udlandet. Men
> indtil videre er det heldigvis gratis.

I princippet ville det være logisk nok, at man kan komme til at betale for
at modtage SMS i udlandet.
Men jeg synes så samtidig det må kræve, at man via GSM-nettet skal kunne
afvise alle indgående SMS mens man er i udlandet. Ellers har det ingen
mening.
Det kan man vel ikke i dag?

Med et opkald kan man jo bare afvise det hvis man ikke ønsker at modtage- og
betale for det. Det kan man jo ikke med en SMS.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Rainer Schöbe (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 06-07-04 14:01

Hej Fischer.

Fischer wrote:
>>> Nej, det er gratis for dig at modtage SMS, også selv om du er i
>>> udlandet. Og afsenderen betaler bare normal takst.
>>
>> Så skulle man måske tilføje at det kan blive ændret i løbet af de
>> næste måneder at det er gratis at modtage SMS ved ophold i udlandet.
>> Men indtil videre er det heldigvis gratis.
>
> I princippet ville det være logisk nok, at man kan komme til at
> betale for at modtage SMS i udlandet.
> Men jeg synes så samtidig det må kræve, at man via GSM-nettet skal
> kunne afvise alle indgående SMS mens man er i udlandet. Ellers har
> det ingen mening.
> Det kan man vel ikke i dag?

Det er muligt at afvise ALLE indgående SMS med funktionen
"opkaldsspærring for indgående opkald ved ophold i udland", men det er
ikke muligt at vælge for hver enkelt besked om den skal modtages eller
ej.

Om det er muligt med danske abonnementer, ved jeg ikke, men
gsm-specifikationer tilbyder det. Og det er allerede muligt med nogle
tyske abonnementer.

> Med et opkald kan man jo bare afvise det hvis man ikke ønsker at
> modtage- og betale for det. Det kan man jo ikke med en SMS.

Problemet kan måske sammenlignes med et opkald uden nummer.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Fischer (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 06-07-04 14:30

> > Men jeg synes så samtidig det må kræve, at man via'
> > GSM-nettet skal kunne afvise alle indgående SMS mens
> > man er i udlandet. Ellers har det ingen mening.
> > Det kan man vel ikke i dag?
>
> Det er muligt at afvise ALLE indgående SMS med funktionen
> "opkaldsspærring for indgående opkald ved ophold i udland"

Men vil det så ikke også spærre for indgående opkald?
Hvis man ikke kun kan fravælge SMS, så synes jeg det er noget skidt.

> Om det er muligt med danske abonnementer, ved jeg ikke, men
> gsm-specifikationer tilbyder det. Og det er allerede muligt med
> nogle tyske abonnementer.

Jeg vil nok lige prøve det med et af mine Telmore numre næste gang jeg skal
udenlands.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Rainer Schöbe (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 07-07-04 11:13

Hej Fischer.

Fischer wrote:
>>> Men jeg synes så samtidig det må kræve, at man via'
>>> GSM-nettet skal kunne afvise alle indgående SMS mens
>>> man er i udlandet. Ellers har det ingen mening.
>>> Det kan man vel ikke i dag?
>>
>> Det er muligt at afvise ALLE indgående SMS med funktionen
>> "opkaldsspærring for indgående opkald ved ophold i udland"
>
> Men vil det så ikke også spærre for indgående opkald?

Nej, det er muligt at skelne mellem opkald og sms per gsm-code. Måske
kan Claus E hjælpe lidt med koderne?

> Hvis man ikke kun kan fravælge SMS, så synes jeg det er noget skidt.

Der er vel muligt, men jeg kan ikke huske koden. Noget med *16* hvad
står for sms.

>> Om det er muligt med danske abonnementer, ved jeg ikke, men
>> gsm-specifikationer tilbyder det. Og det er allerede muligt med
>> nogle tyske abonnementer.
>
> Jeg vil nok lige prøve det med et af mine Telmore numre næste gang
> jeg skal udenlands.

Jeg er hjemme (=Tyskland) og jeg kender ikke til min password til
"opkaldsspærring", men det er da jo også gratis at modtage sms med
Telmore her i Tyskland.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Fischer (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 07-07-04 11:44

> > Men vil det så ikke også spærre for indgående opkald?
>
> Nej, det er muligt at skelne mellem opkald og sms per gsm-code. Måske
> kan Claus E hjælpe lidt med koderne?
>
> > Hvis man ikke kun kan fravælge SMS, så synes jeg det er noget skidt.
>
> Der er vel muligt, men jeg kan ikke huske koden. Noget med *16* hvad
> står for sms.

Koderne kan læses her:
http://www.gsmsite.de/codes.htm
Og det er oven i købet på tysk.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Rainer Schöbe (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 07-07-04 13:17

Hej Fischer.

Fischer wrote:
>>> Men vil det så ikke også spærre for indgående opkald?
>>
>> Nej, det er muligt at skelne mellem opkald og sms per gsm-code. Måske
>> kan Claus E hjælpe lidt med koderne?
>>
>>> Hvis man ikke kun kan fravælge SMS, så synes jeg det er noget skidt.
>>
>> Der er vel muligt, men jeg kan ikke huske koden. Noget med *16* hvad
>> står for sms.
>
> Koderne kan læses her:
> http://www.gsmsite.de/codes.htm
> Og det er oven i købet på tysk.

Tak for link'et.

Så er det:

*351*[PIN]*16# [send]

Og det kan aktiveres hos mit tyske o2-abonnement, men jeg kan p.t. ikke
tjekke om beskederne virkelig ikke blive udleveret, da jeg er hjemme i
Tyskland.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Fischer (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 08-07-04 04:31

> Så er det:
> *351*[PIN]*16# [send]
>
> Og det kan aktiveres hos mit tyske o2-abonnement, men
> jeg kan p.t. ikke tjekke om beskederne virkelig ikke blive
> udleveret, da jeg er hjemme i Tyskland.

Mit Telmore vil ikke acceptere kommandoen - den skriver: 'Service ikke
tilladt'.
Men det er forventeligt en service de vil åbne for, hvis modtagelse af SMS
takseres på et tidspunkt.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Rainer Schöbe (08-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 08-07-04 07:12

Hej Fischer.

Fischer wrote:
>> Så er det:
>> *351*[PIN]*16# [send]
>>
>> Og det kan aktiveres hos mit tyske o2-abonnement, men
>> jeg kan p.t. ikke tjekke om beskederne virkelig ikke blive
>> udleveret, da jeg er hjemme i Tyskland.
>
> Mit Telmore vil ikke acceptere kommandoen - den skriver: 'Service ikke
> tilladt'.
> Men det er forventeligt en service de vil åbne for, hvis modtagelse
> af SMS takseres på et tidspunkt.

Det går jeg ud fra. Bemærk at det ikke er det almindelige PIN, men et
PIN specielt til tjenesten "opkaldsspærring".


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Henrik Stidsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-07-04 21:32

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in
news:40ea49a3$0$168$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Nej, det er gratis for dig at modtage SMS, også selv om du er i
> udlandet. Og afsenderen betaler bare normal takst.

Det kommer an på udbyderen, ved Orange er det i mange lande
opkrævning også på modtagelse af SMS.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Per H. Nielsen (06-07-2004)
Kommentar
Fra : Per H. Nielsen


Dato : 06-07-04 22:37

Henrik Stidsen wrote:
> Det kommer an på udbyderen, ved Orange er det i mange lande
> opkrævning også på modtagelse af SMS.

Har du nogen eksempler på lande, hvor dette er tilfældet?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
To reply to this change .dkx to .dk in my address.


Henrik Stidsen (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 07-07-04 15:02

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in
news:40eb1b5d$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

>> Det kommer an på udbyderen, ved Orange er det i mange lande
>> opkrævning også på modtagelse af SMS.
>
> Har du nogen eksempler på lande, hvor dette er tilfældet?

Som jeg skrev til din email også, jeg kan ikke finde nogen lande men
jeg er ret sikker på det har været sådan for ikke så længe siden.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fischer (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 07-07-04 04:42

> > Nej, det er gratis for dig at modtage SMS, også selv om du er i
> > udlandet. Og afsenderen betaler bare normal takst.
>
> Det kommer an på udbyderen, ved Orange er det i mange lande
> opkrævning også på modtagelse af SMS.

Hvor ???
Jeg er aldrig stødt på dette - heller ikke hos Orange.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Rainer Schöbe (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Rainer Schöbe


Dato : 07-07-04 11:16

Hej igen.

Fischer wrote:
>> Det kommer an på udbyderen, ved Orange er det i mange lande
>> opkrævning også på modtagelse af SMS.
>
> Hvor ???
> Jeg er aldrig stødt på dette - heller ikke hos Orange.

Jeg har ikke mulighed at kigge efter: Orange France, Indonesia,
Philippines [hvad hedder de på dansk? ] er nogle gode bud.


Med venlig hilsen

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de



Fischer (07-07-2004)
Kommentar
Fra : Fischer


Dato : 07-07-04 11:34

> >> Det kommer an på udbyderen, ved Orange er det i mange lande
> >> opkrævning også på modtagelse af SMS.
> >
> > Hvor ???
> > Jeg er aldrig stødt på dette - heller ikke hos Orange.
>
> Jeg har ikke mulighed at kigge efter: Orange France, Indonesia,
> Philippines [hvad hedder de på dansk? ] er nogle gode bud.

Nope. Det er gratis hos alle dem.
Jeg har kigget ret meget i Oranges prisliste, og er ret sikker på at det er
gratis over hele linien.

*Fischer
OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste