Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Danske fotohandleres/grossisters avance
Fra : Lars Tronhjem Rasmus~

Dato : 05-05-01 20:43

Her er lige et eksempel på den kæmpe avance danske fotohandlere og
grossister åbent bart mener de skal tjene på os der må ned til den lokale
fotopusher en gang imellem!

Photo team kr 18.500,00
Technikdirekt.de kr 13.010,74 3.369,00 DM
internet-foto.de kr 13.296,52 3.443,00 DM
fotokoch.de kr 13.705,88 3.549,00 DM

Det drejer sig om et Nikon AF-D ED 4,5-5,6/80-400 VR objektiv, prisen fra
photo team er ikke listeprisen med den pris som jeg fik den tilbudt til, men
der er stadigvæk 5490,00 kr. hvilket er 42% af Technikdirekts pris i
forskel, noget mere end moms forskellen mellem Danmark og Tyskland vil jeg
mene. Så kig jer godt for når i handler. Jeg har i øvrigt kun gode
erfaringer med Technikdirekt så det bliver nok dem der løber med handlen.

--
Med Venlig Hilsen

Lars Tronhjem Rasmussen
ltr@mail1.stofanet.dk

Fra : Niels Jalling

Dato : 05-05-01 21:53

Så får du heller ingen dansk manual med og en dansk serviceorganisation
som har et reservedelslager som gør du kan få dit kamera repareret i det
næste årtusinde.

Nej vi er helt enige. De danske priser er for høje. Det gælder ikke kun på
fotoudstyr.

/niels

Fra : P.C.

Dato : 05-05-01 22:32

Hi.

Niels Jalling skrev i meddelelsen <3gG96Aa6A3fa092yn@post8.tele.dk>...
>Så får du heller ingen dansk manual med og en dansk serviceorganisation
>som har et reservedelslager som gør du kan få dit kamera repareret i det
>næste årtusinde.

Ha ha ha ,------ ja og så betale et halvt kamera for den første lille reperasion
ikke osse ;((
P.C.

Fra : Jonas

Dato : 05-05-01 21:56

Jeg har købt hos Technikdirekt.de og fået deres flottte 204 siders 2001
katalog

Fra : hammerfest

Dato : 06-05-01 10:11

> "Lars Tronhjem Rasmussen" <ltr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Har du spurgt den lokale "fotopusher" hvad han vil sælge til. jeg har
gjort det med stor sukses :0)

jesper

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 15:10

> [...]

> Photo team kr 18.500,00
> Technikdirekt.de kr 13.010,74 3.369,00 DM
> internet-foto.de kr 13.296,52 3.443,00 DM

Som jeg altid siger, når folk brokker sig over høje danske
priser: Husk på, at den danske fotohandler skal betaler 60% skat, 25%
moms, 180% registreringsafgift på sin bil og høje afgifter på øl, vin
og spiritus. Og sådan kan jeg blive ved. Eller tror du, den danske
fotohandler lever i sus og dus sammenlignet med den tyske? Endvidere vil
postordrefirmaer, incl. dem på Internettet, altid have lavere
omkostninger end en rigtig butik. De yder jo heller ikke ret megen
service i form af instruktion og den slags. Du er da velkommen til at
købe på Internettet, men jeg synes ikke, det er videre sympatisk, hvis
folk går ind til fotohandleren for at se og prøve udstyret, hvorefter de
går hjem og bestiller det på Internettet. Tror du ikke fotohandleren
skal have penge for at bruge tid og lægge lokale til? Det slipper
Internetbutikken for. Hvis fotohandleren bare fik bestillingerne ind ad
brevsprækken og ikke skulle have et fint butikslokale og udstyr på
lager, så kunne han nok også sælge tingene billigere.

> --
> Med Venlig Hilsen
>
> Lars Tronhjem Rasmussen
> ltr@mail1.stofanet.dk

En signaturafgrænser består af bindestreg, bindestreg og
_mellemrum_. Du mangler mellemrummet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 06-05-01 16:05

Tror du ikke fotohandleren
> [...]
> brevsprækken og ikke skulle have et fint butikslokale og udstyr på
> lager, så kunne han nok også sælge tingene billigere.

Har det måske ikke noget med at gøre at man som dansker ikke er vant til
(eller villig til) at betale for service?

Fagfolk ligger jo under for det samme pres. Jeg synes tit man støder på folk
som brokker sig over f.eks. slagteres og ostehandleres priser, men glemmer
dels at prisen inkluderer bedre service (og i disse tilfælde ofte også bedre
kvalitet).

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk

Fra : Lars Tronhjem Rasmus~

Dato : 06-05-01 19:07

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bestillingerne ind ad brevsprækken og ikke skulle have et fint butikslokale
og udstyr på lager, så kunne han nok også sælge tingene billigere.

Jeg vil gerne betale for god service osv. men ikke 5400,00 kr. og alt dit
ævl om kvallitet holder ikke kvalliteteten på Nikon er den samme over hele
verden. Photo team har i øvrigt også deres egen postordre biks på nette, jeg
kan ikke lige huske hvad den hedder. Der kunne de jo bare sælge til
postordre priser, hvis du mener at det er der forskellen ligger. For jeg er
da helt enige lad da bare dem der har brug for at stå og ævle en halv
formiddag for at købe et videokamera til 6000,00 kr på afbetaling betale for
det, men hvis prisen havde været rigtig havde det eneste de skulle gøre i
mit tilfæde, været at taste beløbet ind på kasseapperatet og udlevere
linsen. Hvis det skal koste 5400,00 kr. ja så tror jeg godt nok at jeg vil
starte en fotoforretning!

--
Med Venlig Hilsen

Lars Tronhjem Rasmussen
ltr@mail1.stofanet.dk

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 06-05-01 20:16

Lars Tronhjem Rasmussen <ltr@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> "Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Jeg vil gerne betale for god service osv. men ikke 5400,00 kr. og alt dit
> ævl om kvallitet holder ikke kvalliteteten på Nikon er den samme over hele
> verden.
<snip>

> --
> Med Venlig Hilsen
>
> Lars Tronhjem Rasmussen
> ltr@mail1.stofanet.dk

Undskyld?

Jeg har på intet tidspunkt i denne tråd udtalt mig om kvaliteten af udstyr.
Måske har du
svaret på en forkert meddelelse?

Det virker som om det er Henrik Münster du skal have fat i.

Mvh.
Mikkel Rasmussen

http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 23:40

Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> wrote:

> [...]
> udstyr. Måske har du svaret på en forkert meddelelse?
>
> Det virker som om det er Henrik Münster du skal have fat i.

Hov-hov! Hold mig udenfor. I har vist misforstået hinanden. Du
nævnte slagtere og ostehandlere og skrev, at så var kvaliteten som regel
også bedre. Lars Tronhjem Rasmussen misforstod og troede, du mente
kvaliteten af fotoudstyret.
Men kan vi ikke blive enige om, at der er noget usympatisk over
at studere udstyret hos fotohandleren, og så købe det på nettet? Det
tror jeg nemlig, der er mange der gør.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 07-05-01 08:32

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> Men kan vi ikke blive enige om, at der er noget usympatisk over
> at studere udstyret hos fotohandleren, og så købe det på nettet? Det

Jeg er helt enig med dig, Henrik.

Jeg har nok haft problemer med at forstå Lars' (tilsyneladende hastfyldte)
kvadrupel-posting. Jeg står stadig ved mine ord om at ost tit er bedre hos
ostehandleren.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk

Fra : Lars Tronhjem Rasmus~

Dato : 07-05-01 21:11

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> Mikkel Rasmussen <footech@get2net.dk> wrote:

> Men kan vi ikke blive enige om, at der er noget usympatisk over
> at studere udstyret hos fotohandleren, og så købe det på nettet? Det
> tror jeg nemlig, der er mange der gør.

Jeg er absolut ikke enig med dig i at det er usympatisk at chekke prisen hos
naboen om der er over nette eller i forretningen ved siden af kan jeg ikke
se gør nogen forskel. Jeg har også spurgt på objektivet i en Tysk
fotoforretning og de ligger et par hundrede mark over postordreprisen
absolut rimeligt. Men du læser måske kun tilbudsavisen fra et supermarked?
Desuden blev vi jo også af Dansk Handel og Service opfordret til at stemme
ja både til det indre marked, unionen og Euroen. Gad nok vide hvad den
danske detail- handel ville have gjort hvis det havde blevet er ja til
Euroen, direkte pris sammenligning uden valutakurser vekselgebyrer og så
videre. Nej det gamle ordsprog gælder endnu "Har man sagt A må man også sige
B" og mine surt sammensparede lommepenge som jeg også har betalt 60% i skat
af skal ikke gå til at min fotohandlers eller hans grossist store biler.

--
Med Venlig Hilsen

Lars Tronhjem Rasmussen
ltr@mail1.stofanet.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-01 00:04

> [...]

> fotoforretning og de ligger et par hundrede mark over postordreprisen
> absolut rimeligt. Men du læser måske kun tilbudsavisen fra et supermarked?

Jeg sagde ikke, at man ikke måtte forhøre sig om prisen. Jeg
synes bare ikke, det er særligt sympatisk, at man går ind til en
fotohandler og studerer et udvalg i kameraer, piller ved dem, diskuterer
dem med ekspedienten osv., hvis man har besluttet sig for, at man
bagefter går hjem og bestiller den model, man vælger, på Internettet.
Men grænsen er naturligvis flydende. Man kan jo godt have udvalgt en
model, som man ønsker sig, men valgt at tænke lidt over det. Derefter
kan man jo falde over den meget billigere et andet sted, som kan være
hos en anden fotohandler, i en lufthavn, i udlandet eller på
Internettet. Det er da forståeligt, at man så køber der. Jeg siger
heller ikke, at EU skulle forbyde det. Jeg finder det bare ikke så
sympatisk, at man gerne vil have den service, som fotohandleren yder, at
man kan fingerere ved udstyret og prøve at have det i hænderne, uden at
ville betale for denne service. Der er mange ting, som det er rarest at
se i virkeligheden, før man køber. Og det er lidt svært over
Internettet. Men det synes du måske er helt i orden? For hvis alle gør
sådan, så går fotohandlerne nedenom og hjem, og så er der kun
Internettet tilbage.

> [...]
> i skat af skal ikke gå til at min fotohandlers eller hans grossist store

"Har man sagt A må man også sige B". Hvis du vil have
discountpriser, må du også finde dig i discountservice. De fotohandlere,
jeg kender, ser i øvrigt ikke særligt velhavende ud. Som jeg har sagt
før, så skal de jo også betale 60% skat osv. Det kan de kun få råd til
ved at tage høje avancer. Og det her er vel en principiel diskussion,
der ikke blot gælder fotohandlere, men snarere os alle sammen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-05-01 08:09

> [...]
> ved at tage høje avancer. Og det her er vel en principiel diskussion,
> der ikke blot gælder fotohandlere, men snarere os alle sammen.

Ja, det er netop en diskussion, der gælder andet end fotohandlere - og
derfor er den vel egtl. lettere off-topic her.
Men generelt er jeg enig, fotohandlere ser ikke specielt velnærede ud på
trods af de tårnhøje avancer i DK. Avancer, der i øvrigt også omfatter
distributørleddet (som jeg ikke kender meget til).
Men jeg tror at vi i Danmark simpelt hen må til at erkende at vi har for
mange forretninger i forhold til kundegrundlaget og at dette betales med
generelt høje priser. Så konsekvensen af lavere priser er ikke nødvendigvis
dårligere forretninger - måske nærmest tværtimod - men at afstanden til
disse bliver længere. Det er måske sådan at enhver købstad ikke skal have
flere fotohandlere, de største måske en eller to og så må konkurrencen komme
fra nabobyerne og de store indkøbscentre. Så konsekvensen bliver at vi får
lavere priser og længere mellem forretningerne.
Og så vil jeg da meget let kunne forstå at der ikke nødvendigvis skal være
distributører af alt muligt i dette 'bette' land. Jeg er personligt hamrende
lige glad med om det er Dansk Foto Agentur, der forhandler Nikon eller om
det er en geschäft i Hamborg, Amsterdam eller hvor den nu måtte ligge.
Selvfølgeligt skal der laves danske manualer, men det kan vel lige så godt
laves af et hollandsk firma. Men distributøren ville dermed få en passende
volumen til at kunne leve med langt lavere avancer end de fuldstændigt vilde
avancer man IMHO må få (jeg har set priser fra danske distributører, der
renset for diverse afgifter ligger væsentligt over udsalgspriser i USA.).

mvh
jan

Fra : The Webcat

Dato : 07-05-01 20:37

Det syndes jeg du skulle prøv, kloge

Fra : Lars Tronhjem Rasmus~

Dato : 06-05-01 19:07

Fra : Lars Tronhjem Rasmus~

Dato : 06-05-01 19:07

Fra : Lars Tronhjem Rasmus~

Dato : 06-05-01 19:07

Fra : Kim Østrup

Dato : 06-05-01 19:11

> [...]
> brevsprækken og ikke skulle have et fint butikslokale og udstyr på
> lager, så kunne han nok også sælge tingene billigere.

Der må da findes særregler for fotohandlere - 60% i skat !! De 25 % moms
betaler kunden iøvrigt - og registreringsafgiften på 180% gælder kun
hvidpladebiler - og han behøver jo ikke køre rundt med familien i
firmaets bil

Det er et faktum, som er belyst flere gange af bl.a. OECD, at danskerne
er det folk i europa, der betaler mest for varerne - og i de beregninger
er der taget hensyn til skatter og afgifter. Vi betaler simpelthen for
meget fordi konkurrencen er for lille - hvilket internettet heldigvis
kan ændre for så vidt angår foto og anden teknik.

Men jeg tror til gengæld ikke det er den lokale fotohandler der scorer
de store avancer - det er nok nærmere importørerne der fatsholder nogle
ublu og vanvittige priser på deres produkter - fordi mange jo køber dem
alligevel. Hr. og fru Jensen søger ikke på edbpriser.dk før der betaler
8.995 kr. for en Coolpix 950 hos deres lokale.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

> En signaturafgrænser består af bindestreg, bindestreg og
> _mellemrum_. Du mangler mellemrummet.
> --
> Venlig
hilsen
> Henrik
Münster

Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-05-01 23:40

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> wrote:

> Der må da findes særregler for fotohandlere - 60% i skat !!

Hvad mener du? Ligger indkomstskatten ikke på 55-65% incl.
arbejdsmarkedsbidrag?

> De 25 % moms betaler kunden iøvrigt

Ja, netop. Momsen er jo med i de høje priser, folk brokker sig
over.

> - og registreringsafgiften på 180% gælder kun hvidpladebiler - og han
> behøver jo ikke køre rundt med familien i firmaets bil

Det forstår jeg heller ikke. Ligesom stort set alle andre, vil
fotohandleren gerne have en bil. Den danske fotohandler skal bare betale
meget mere for den end den tyske. Derfor bliver den danske fotohandler
nødt til at tjene flere penge.

> [...]
> meget fordi konkurrencen er for lille - hvilket internettet heldigvis
> kan ændre for så vidt angår foto og anden teknik.

De høje priser rammer da også fotohandleren. Han er jo også et
almindeligt menneske, der skal have dækket sine udgifter. Det var det
der var hele min pointe. Foruden bilen, skal han jo have mad hver dag og
tøj på kroppen, og som du siger, er disse varer dyrere i Danmark end i
andre lande. For at betale de høje priser, skal en dansk fotohandler
tjene mere end en tysk. Og det gælder jo ikke bare fotohandlere, men
alle andre. Danmark er et decideret højprisland. Men vores levestandard
ligger jo meget nær toppen, så vi må jo tjene så meget, at vi har råd
til de høje priser. Hvis jeg kunne nøjes med at betale det halve i skat,
6% moms og ingen registreringsafgift på bilen, så ville jeg da gerne gå
betydeligt ned i løn.

> [...]
> alligevel. Hr. og fru Jensen søger ikke på edbpriser.dk før der betaler
> 8.995 kr. for en Coolpix 950 hos deres lokale.

De ansatte hos importørerne har det jo ligesom fotohandleren. De
er også nødt til at have højere lønninger end deres udenlandske
kolleger. Ellers ville de ikke have råd til de høje priser i Danmark.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels J Larsen

Dato : 07-05-01 08:00

"Kim Østrup" wrote:

snip

> [...]
> alligevel. Hr. og fru Jensen søger ikke på edbpriser.dk før der betaler
> 8.995 kr. for en Coolpix 950 hos deres lokale.

Hvorfor er der egentlig en *dansk* importør? En nordisk eller
centraleuropæisk importør kunne nemt sørge for at få oversat diverse
manualer til flere forskellige sprog. Den anden rolle, med at sørge for
garantireparationerne, klares alligevel normalt på det samme værksted
hvad enten der står Canon eller Minolta på cameraet, det kunne
fotohandleren selv stå for. Overfor de Japanske firmaer ville en større
importør sandsynligvis opnå bedre priser?

mvh
Niels Jørgen

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 07-05-01 11:14

Niels J Larsen <njl@biobase.dk> wrote in message

> Hvorfor er der egentlig en *dansk* importør? En nordisk eller
> centraleuropæisk importør kunne nemt sørge for at få oversat diverse
> [...]

Canon oversætter selv deres manualer (det er dog outsourcet, men ikke til en
importør af deres varer). Jeg ved ikke hvordan de andre firmaer gør, men jeg
kunne forestille mig at det forholdt sig på samme måde.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk

Fra : Niels J Larsen

Dato : 07-05-01 15:02

Mikkel Rasmussen wrote:

> [...]
> importør af deres varer). Jeg ved ikke hvordan de andre firmaer gør, men jeg
> kunne forestille mig at det forholdt sig på samme måde.

For nu at omformulere min bemærkning: Kunne vi ikke spare et fordyrende
led hvis der ikke var en dansk importør af disse Japanske mærker?

mvh
Niels Jørgen

Fra : The Webcat

Dato : 07-05-01 20:48

De udfylder i mange tilfælde forskelige andre funktioner end bare at
oversætte manualer. Men jeg synes da at du selv skulle købe det hele over
nettet. Batterier, film, filtre, tasker, remme, blitz osv. Selv sørge for at
opdage deres eksistes, for du ville sikkert ikke betale for reklame
(fordyrene led).
Hvorfor stoppe der ? Mælken kan vel bestilles hos bondemanden, og ingen
grund til at gå ind til en optiker når man selv kan bestille brillerne
overnettet. Surt ikke at være online (ha ha, men de dør hurtig af sult)

Spekulere du i de samme baner når du skal købe ny støvsuger eller ur ?

Fra : Niels J Larsen

Dato : 08-05-01 07:49

The Webcat wrote:

snip
> Spekulere du i de samme baner når du skal købe ny støvsuger eller ur ?

De forskellige dagligvaregrossister foretager formodentlig selv importen
af både støvsugere og ure, i hvert fald for de billigere mærker

Niels Jørgen

Fra : The Webcat

Dato : 11-05-01 16:00

Ja grosisterne gør sikkert

Fra : hammerfest

Dato : 07-05-01 16:17

Niels J Larsen <njl@biobase.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AF647EF.E1152E9E@biobase.dk...

> "Kim Østrup" wrote:
> >
> snip

Er der nogle her i tråden som nogensinde har spurgt sin lokale fotohandler
om rabatter, jeg har f.eks købt en linse som stod til kr. 3695,- alle andre
steder men min forhandler skaffede den til 2495, Så det kan lade sig gøre at
fårabatter trods moms afgifter skatter og hvad ved jeg. Jeg har selvfølgelig
været kunde hos min forhandler i mange år.
jesper

Fra : The Webcat

Dato : 07-05-01 20:34

HØRT HØRT !

Fra : Jan Jespersen

Dato : 09-05-01 14:05

> [...]

> brevsprækken og ikke skulle have et fint butikslokale og udstyr på
> lager, så kunne han nok også sælge tingene billigere.

Problemet er ikke hos den danske fotohandler. (Han er normalt til at
"handle" med!)

Det er de danske importørers monopol som ødelægger det for de danske
fotohandlere. I mange tilfælde skal fotohandleren betale en højere
indkøbspris hos den danske importør end hvis han selv købte det som privat i
Tyskland.

Prøv at kigge lidt i f.eks. Technikdirekt.de katalog. Hvorfor er fotoudstyr
så meget billigere, når f.eks. DVD, computerudstyr, barbermaskiner osv. ikke
er ret meget billigere i Tyskland? Er det kun fotoudstyrsimportører som skal
betale dyrere moms og skat?

Den danske Canon importør får forøvrigt varen det samme sted som den tyske
importør. Nemlig fra Holland. Så hvorfor den høje pris? Det kan ikke
bortforklares med moms og skat.

Jeg har tidligere talt med Princo A/S, som er dansk importør for Canon
fotoudstyr. De kan eller vil ikke forklare hvorfor f.eks. et Canon objektiv
50mm 1,4 koster 7000 kr i Danmark, men 3300 kr i Tyskland. Eneste forklaring
fra Princo: Jamen det er den pris vi har fastsat som vejledende.....

Betaler du måske over 100% mere for f.eks Sony fjernsyn i Danmark end i
Tyskland???

Mvh
Jan