afm. skydebaner
Fra : steen

Dato : 05-07-04 22:34

Hej,

Hvor finder man info om skydetider på afm. skydebaner..?? Aktuelt
drejer det sig om Nørremark nord for Fredericia.

hygge
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-07-04 23:04

Tja... du kunne jo ringe til SOK, Søværnets operative kommando og få de helt
konkrete oplysninger om aktivitet i det pågældende område... Så er du også
sikker på at oplysningerne er korrekte...

Mvh
JR

Fra : steen

Dato : 07-07-04 22:50

On Mon, 5 Jul 2004 22:04:15 UTC, "Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk>
wrote:

> Tja... du kunne jo ringe til SOK, Søværnets operative kommando

OK - jeg troede blot ikke det var velset at bruge SOK som
oplysningsbureau.
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-04 23:11

Heldigvis fandt steen <bondos@_PIST_paradis.dk> tastaturet og skrev i

> OK - jeg troede blot ikke det var velset at bruge SOK som
> oplysningsbureau.

Du skal ikke være bange for at kontakte SOK - det er flinke menesker - og
jeg er overbevist om at de hellere vil kontaktes en gang for meget end en
gang for lidt. Og de skal nok fortælle dig hvis de hellere så at spurgte et
andet sted.

Iøvrigt kunne det lokale politi formentlig, og måske endda bedre, svare på
om der skydes.
/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-07-04 23:39

"steen" <bondos@_PIST_paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvor finder man info om skydetider på afm. skydebaner..?? Aktuelt
> drejer det sig om Nørremark nord for Fredericia.

Proceduren er som følger,

Først se i efterretninger for søfarende (efs.) nr 1 for indeværende år , der
er et bilag med oversigt over forsvarets skydepladser, her finder du den
plads du er interesseret i. Og når du læser teksten står der hvordan
skydninger anonceres, det er ikke sikkert at det kommer i efs.

Den ved Nørremark har nummer 14 og er retteligen benævnt Hyby fælled

og teksten er :
*****************************************************************'
Position. 55° 35´ N 9° 48´ E.

Detaljer. Ved ovennævnte position findes en skydeplads, hvor der i
forbindelse med skydning etableres et midlertidigt afspærringsområde på søen
ud for skydepladsen.

Forbud. Under skydning er al sejlads, ankring og fiskeri forbudt i
afspærringsområdet.

Skydesignaler. At skydning foregår, tilkendegives ved, at der fra 1 time før
skydningens påbegyndelse og indtil dens ophør vises følgende signaler på
signalmasterne på skrænten ved skydebanerne: På N-lige signalmast (55°
35,38´ N 9° 47,35´ E) og på S-lige signalmast (55° 34,98´ N 9° 47,30´ E)
hejses 1 kugle og tændes 1 hvidt, blinkende lys (60 blink pr. minut).

Note. I perioden 15. april - 15. november udlægges supplerende markering,
bestående af gule balloner på strækningerne mellem kysten og stage B og
mellem kysten og stage D. Oplysning om skydning kan indhentes ved
Serviceelementet på Ryes Kaserne, telefon 76 22 80 10. Området overvåges af
radar, hvorfor skydning kan foregå i mørke/usigtbart vejr.

/carsten

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 06-07-04 07:05

> [...]
>
> Hvor finder man info om skydetider på afm. skydebaner..?? Aktuelt
> drejer det sig om Nørremark nord for Fredericia.

Skydebanen på Hyby Fælles drives fra Ryes Kaserne i Fredericia. Ring til
kasernen på 7622 7622 og spørg efter serviceelementet de ved besked. Der har
før været noget fitilifut hvor man har sagt at der skydes men dette var ikke
korrekt. Hvis oplysningerne ikke er korrekte så giv lyd. I nær fremtid
bliver det lagt ud på kasernens hjemmeside.

MVH
Alvin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-07-04 12:19

Læs på hjemmesiden http://groups.msn.com/b31klubben
Klik på fanebladet "Billeder" i venstre side.
Klik på "Skydebaner over vand i Danmark"
Klik på "side 2"
Klik på "9.G. Hyby Fælled"

Her finder du de rigtige informationer om skydebanen.

Forsvarsministeriet har meddelt mig at der på søkort som udgives i
2005 og frem, vil være indtegnet "De farlige skydebaner", som ikke
er de offentligt kendte skydebaner, der er indtegnet på søkortene.
Desuden vil "De farlige skydebaner" komme med på de digitale
søkort (DLS), når man klikker på en skydebane gives der
informationer om skydebanen.
Endeligt vil de trykte pjecer også blive opdateret.

Skal man sejle igennem områder hvor "De farlige skydebaner"
ligger, (se oversigtskortet, banerne er mærket med rødt), så skal
man ringe eller maile til Hjemmeværnskommandoen: Se
informationerne på startsiden på hjemmesiden
http://groups.msn.com/b31klubben

Hjemmesiden giver mange interessante oplysninger om skydebaner,
sikkerheden på banerne og baggrundsinformation omkring skydebaner.

Mvh/Harding E. Larsen

--
Harding E. Larsen

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 06-07-04 13:31

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse Læs på
hjemmesiden http://groups.msn.com/b31klubben

> Her finder du de rigtige informationer om skydebanen.

De eneste rigtige oplysninger om fareområdet ved skydebaner ejet af
Forsvaret findes i/på opdaterede søkort og "efterretninger for søfarende".
Det er flot at gøre B31 klubben til et "officielt" site om skydebaner og
fareområder, men måske ikke helt gennemtænkt...... hvis det er det du mener.
Hvis nu i ikke lige får opdateret hvad så???

> Forsvarsministeriet har meddelt mig at der på søkort som udgives i
> 2005 og frem, vil være indtegnet "De farlige skydebaner", som ikke
> er de offentligt kendte skydebaner, der er indtegnet på søkortene.

Alle forsvarets skydebaner er overvåget manuelt eller med radar når der
skydes. Det er korrekt at der har været et par smuttere fra hjemmeværnets
side men der skal ikke herske tvivl om at der ikke skydes uden at
fareområdet kan overvåges..........der er mig bekendt ikke borgerkrig i
landet.

Hvis man er i tvivl om at der skydes så sejl udenom....men der bør ikke være
tvivl signalerne skal og kan kunne ses fra søen......man skal jo ikke agere
bevægeligt sømål for nogle skydegale banditter i land.

MVH

Alvin

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-07-04 14:16

Alvin A. Bang wrote:
> [...]
>
> De eneste rigtige oplysninger om fareområdet ved skydebaner ejet af
> Forsvaret findes i/på opdaterede søkort og "efterretninger for søfarende".

Helt enig, og med den pris der på abonement på efs. er der ingen
undskyldning for at sejle i ikke rettede kort. ( ellers kig på www.kms.dk)

>Det er flot at gøre B31 klubben til et "officielt" site
> om skydebaner og fareområder, men måske ikke helt gennemtænkt......
> hvis det er det du mener. Hvis nu i ikke lige får opdateret hvad så???

Så kommer de vel gratis ud og lapper skudhullerne, nej vel - det kan
*kun* være et supplement

Og vedrørende Hyby hjælper det ikke ret meget at ringe til
Hjemmeværnskommandoen da, det som sagt er Ryes Kaserne der forvalter stedet,
og der skydes af andre end Hjv

På en del af de "farlige" skydebaner er der faktisk vist en "o SS (Firing)"
selv om der ikke er indtegnet decideret fareområde - og det er der nok en
grund til.

> [...]
> ikke være tvivl signalerne skal og kan kunne ses fra søen......man
> skal jo ikke agere bevægeligt sømål for nogle skydegale banditter i

Præcist

--
/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-07-04 20:30

Hej Carsten og Alvin,

I er da nogle værre sludrehoveder.
Læs hvad der bliver skrevet og skriv ikke jeres billige, meget
uheldige kommentarer. Det er denne sag for alvorlig til.
Det offentlige Danmark har en oplysningspligt over for sejlere som
færdes i naruren i et urbaniseret samfund.
Min rapport om "De Farlige skydebaner" blev fremsendt til
Ministerier, Folketinget, Amter, Kommuner, sejlklubber, havne m.m.
Lars Poulsen lavede en god hjemmeside om emnet se:
http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/
Danmarks havneportal har emnet på deres hjemmeside under skiltet
skydning se: http://www.danmarks-havneportal.dk/
138 maritimeklubber m.m. har lavet link og information på deres
hjemmesider og i deres klubblade.
Havne har modtaget information og har opsat advarsler for deres
lokalområder, i havnenes udhængsskabe.
Aviserne og sejlsportsbladene har haft udførlige indlæg om "De
farlige skydebaner".
Informationerne ligger på mange søgemaskiner. Mange har fra
udlandet været inde på hjemmesiderne og søgt information om de
hemmeligholdte skydebaner.
Justitsministeren har tilskrevet samtlige politikredse for at
indhente information om private skydebaner med skudretning ud over
vand.
Det offentlig er blevet klar over at er meget forsømt på dette
område. Reglerne for skydebanerne er over 100 år gamle og tager
ikke hensyn til det omgivende samfund.

Det er informationer som skal udbredes til flest mulige som færdes
i naturen.

Vær med til at presse på, for at få det offentlige til at
offentliggøre de informationer som de årligt får som
indberetninger om, Det gælder skydetider m.m.
Det er ikke informationer som den enkelte sejler skal få ved at
ringe til tilfældige kasserner. Det kræver et lokalt kendskab som
de fleste ikke er i besiddelse af. Der kommer jo også udlændinge i
vores farvande.
Den primære information skal være på søkortene og der skal være
anvisninger på hvor yderligere information kan hentes.
I vores moderne kommunikationstidsalder ville det være passende om
der på søkortene var et telefonnummer hvortil man kunne ringe til
og svaret kunne komme direkte via SMS, talesvar eller via en wap-
portal. Informationen om skydebanernes skydetider kunne kombineres
med andre tjenester så som: Gæstehavn, kystvejret,
lokalforretninger, Motorservice, Naturhavne, Restauranter,
Sømærker, bådudstyrsforretninger, Værfter, o.s.v.
Hvem starter denne tjeneste???

Skaf information om emnet uanset og det er et privat initativ som
går forud for det offentlige initativ.

Gør det for din egen sikkerheds skyld!

Det er svært at navigere i kaos.

Mvh/Harding E. Larsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-07-04 21:07

Heldigvis fandt Harding E. Larsen <harding@larsen.tdcadsl.dk>
tastaturet og skrev i
> Hej Carsten og Alvin,
>
> I er da nogle værre sludrehoveder.

Lad os nu holde os til den konkrete sag og ikke falde i dit (i øvrigt
prisværdige, men) private korstog

> Den primære information skal være på søkortene og der skal være
> anvisninger på hvor yderligere information kan hentes.

Og for Hyby's vedkommende *er* oplysningen på søkortet og i efs, der er en
del at det der bør være ombord, i opdateret tilstand, hos enhver der farer
på havet.

> [...]
> lokalforretninger, Motorservice, Naturhavne, Restauranter,
> Sømærker, bådudstyrsforretninger, Værfter, o.s.v.

Lad for guds skyld vær med at blande gode bøffer og bernaise sammen med
skydebaner - det er livsfarligt.

> Skaf information om emnet uanset og det er et privat initativ som
> går forud for det offentlige initativ.

Ja, men sørg for at informationen er opdateret, og korrekt og fra er
autoritativ kilde.

Situation: En "informationstjeneste" mister lige en opdatering fordi
"computeren fik virus", konen blen syg/sur/whatever (alle internettets
undskyldninger for manglende opdateringer kan indsættes efter behag),
sejleren tror at der er fred og ingen fare sejler ind i et forbudt område
hvor de lige har fundet en gl. mine, bliver minisprængt og alle omkommer -
hvem er det så lige der har ansvaret?

> Gør det for din egen sikkerheds skyld!

Ja, og vær klar over at din sikkerhed er *dit* og *kun* dit ansvar

> Det er svært at navigere i kaos.

Det er derfor man navigere, ellers var det bare at sejle.

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-07-04 07:43

Hej igen Carsten,

Jeg kan ikke lade være med at kommentere dine udsagn.
Det er ikke noget privat korstog: Sagen er kørt i et tæt
samarbejde med Hærens Kampskole, Kort & Matrikelstyrelsen,
Farvandsvæsenet og Dansk Sejlunion.

Det er vigtigt at alle, både de skydende, dem som har ansvaret for
skydebanernes sikkerhed og os andre der færdes i naturen, kender
til de omstændigheder og forhold som eksisterer og som skal
ændres.

Chefen for Hærens Kampskole har udtrykt at vi med vores sag har
åbnet øjnene i Forsvarets og Hjemmeværnets rækker for at de over
100 år gamle regler for skydebaner var meget utidsvarende.
Han ville have at det skulle være sikkert for det omgivende
samfund og fandt det forkasteligt at der blev skudt på skydebaner
uden nogen form for kuglefang. Disse baner burde nedlægges og de
som skulle have skydeøvelse måtte sidde op i en bus og
transporteres til en sikker skydeplads om det så skulle tage en
time hver vej.

Dansk Sejlunion kæmper for at skydebaner uden kuglefang over vand
bliver lukket eller sikret med volde.

Prøv lige at læse informationerne om Hyby Fælled på hjemmesiden.
Det er de sidst fremkomne informationer som er hentet fra
offentlig tilgængelig information.

Det er desværre ikke som du skriver at er oplysninger som bør være
ombord i hos enhver der farer på havet.
Der er mange som surfer, roere, vandskiløbere, svømmere, dykkere,
som ikke har disse hjælpemidler ombord.
De skydebaner som Forsvaret anvender og bekendtgører i efs er
bekendte, men de mange skydebaner som er mærket med rødt på
oversigtskortet er der ingen der har haft kendskab til.
Det enlige skydeterræn nord for Assens som havde en sølle
markering med (firing), med et maksimalt skydefelt som strakte sig
fra hele kysten og ud over vand med det søndre ben helt ind i
Assens by, er af skydebaneinspektoratet blevet meget indsnævret.

Der er ingen sammenblanding mellem bøf og skydebaner. Normalt kan
alle da læse teksten i telefonbøgerne og skulle de have fået et
forkert nummer, kan de nok høre om det er et menukort som bliver
oplæst, eller det er skydetider på en skydebane.
Der er udgivet et lille kort, jeg tror nok gennem Bådnyt, hvor man
kan få vejret som SMS. I Sverige har Telia udgivet en lille folder
med titlen: Hamnen Nära Dig, med anvisninger på søgeord og
adgangen til SMS information. Et tilsvarende kaldenummer burde vi
kunne få med oplysninger om skydetider på de enkelte skydebaner.

Ja oplysningerne på hjemmesiden skal være korrekte, læg mærke til
at de er daterede, og dermed gældende den dag. Det er måske
rigtigt at de sammenstillede informationer ikke svarer til de i
efs pjecen oplyste. Den er også kun et udtryk for status på
udgivelsestidspunktet.
Det offentlige arbejder langsomt, kan man måske føle, processen
med at få de korrekte oplysninger frem og verificeret for de
famøse skydebaner har taget lang tid. Der er gået lang tid fra 11.
aug. 2002 og frem til 1. jan. 2005 hvor de lovede rettelser er
indført på søkortene.
I denne periode skal ingen kunne sige at der ikke er blevet
informeret om skydebanerne.
Lad os sammen arbejde for en høj sikkerhed uanset hvilken hobby
man dyrker.

Mvh/Harding E. Larsen

--
Harding E. Larsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-04 10:24

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
> Det er ikke noget privat korstog: Sagen er kørt i et tæt
> samarbejde med Hærens Kampskole, Kort & Matrikelstyrelsen,

OK, vi tager lige en runde mere

> [...]
> skydebanernes sikkerhed og os andre der færdes i naturen, kender
> til de omstændigheder og forhold som eksisterer og som skal

Det bliver vi ikke uenige om, hvis det har kunne opfattes somom - så har jeg
ikke udtrykt mig tydeligt nok.

> [...]
> som skulle have skydeøvelse måtte sidde op i en bus og
> transporteres til en sikker skydeplads om det så skulle tage en

Det er da oplagt at han mener det, da det gør at skydningen kan foretages
uden de evindelige afbrydelser fra sejlere (og fritids/erhvervs fiskere) der
ikke kan finde ud af at de er på vej ind i et afspærret område, *og* at der
er en grund til at det er afspærret. Det gør da også skydeundervisningen
mere effektiv hvis man ikke behøver at tage hensyn til omgivelsernes ageren,
og billigere end hvis det er nødvendigt at have afviserfartøj ude hver gang
der skal skydes.

Enhver der har skudt på forsvarets skydebaner, faste som felt, er blevet
belært om at det er enhvers pligt at afbryde skydningen hvis der er tegn til
brud på sikkerheden, uanset årsag.

> Prøv lige at læse informationerne om Hyby Fælled på hjemmesiden.
> Det er de sidst fremkomne informationer som er hentet fra
> offentlig tilgængelig information.

Fsv Hyby er de oplysninger der er på B31 siden ikke til ret meget hjælp,
sejladsmæssigt, tværtimod kunne man, når det skrives "Kortdistancebanen er
LUKKET den 15 aug. 2003" fristes til at tro at man ikke behøves at tage
hensyn til banen, hvilket ikke er korrekt.

> Det er desværre ikke som du skriver at er oplysninger som bør være
> ombord i hos enhver der farer på havet.
> Der er mange som surfer, roere, vandskiløbere, svømmere, dykkere,
> som ikke har disse hjælpemidler ombord.

Nej, men derfor kan (skal) de gøre sig bekendt med forholdene *inden* de
tager på havet, jeg ved godt at "det går nok" og "det skal de sgu ikke
bestemme" mentaliteten er meget fremherskende, men det bliver det ikke
rigtigere (eller mere undskyldeligt) af. Prøv at se hvor mange søulykker der
har (væsentlig) årsag i at man ikke har taget sit sejladsforberedelse
tilstrækkeligt alvorligt.

> [...]
> adgangen til SMS information. Et tilsvarende kaldenummer burde vi
> kunne få med oplysninger om skydetider på de enkelte skydebaner.

Imo, oplysninger vedrørende sejladssikkerhed *skal* være direkte fra
autoritativ (officiel) kilde og bør ikke blandes med alt muligt andet, det
sløver opmærksomheden på hvad der er væsentligt. Jeg ville aldrig turde
stole på en mere eller mindre privat informationskilde (portal) hvor alt var
samlet ("menukort") fordi jeg ikke ville turde stole på at de var istand til
at vægte det der er væsentligt (alvor) korrekt iforhold til det der var
penge i, såsom bannerreklamer for restauranter/havnekiosker/bådeshops/...

> [...]
> rigtigt at de sammenstillede informationer ikke svarer til de i
> efs pjecen oplyste. Den er også kun et udtryk for status på

Og derfor er de ikke meget værd dagen efter, det *skal* være sådan at hvis
der ikke er information om en skydning, så er det forde der ikke er en
skydning, det nytter ikke noget at undskylde det med "det vidste vi ikke for
en uge siden da vi opdaterede"
Så både korrekte *og* komplette, ellers er der værre end ingenting.

> [...]
> famøse skydebaner har taget lang tid. Der er gået lang tid fra 11.
> aug. 2002 og frem til 1. jan. 2005 hvor de lovede rettelser er

Og det er det de hører hjemme, på de officielle søkort.

> I denne periode skal ingen kunne sige at der ikke er blevet
> informeret om skydebanerne.

Og det er fint, det kan hjælpe til at gøre flere der færdes på havet
opmærksomme på vilkårene. Og selvfølgelig skal man vide (og have mulighed
for at få at vide) at der er noget man skal tage hensyn til.

> Lad os sammen arbejde for en høj sikkerhed uanset hvilken hobby
> man dyrker.

Helt enig, uanset om man sejler eller skyder

Og som skydeleder ved man også at uanset hvad, er det ens ansvar at skydning
sker under iagttagelse af sikkerhedreglerne. Hvis der er nogen/noget der
kommer ind i fareområdet skal man afbryde skydningen - selvom man bander
noget så grusomt over de idio... der ikke respekterer et afspærret område,
selvom det er afmærket, varslet, bekendtgjort - osv. osv.
Og jeg har sejlet som afviserfartøj og set mange sejlere der er fuldstændig
ligeglade med at de bliver gjort opmærksomme på at de er på vej ind i et
skydeområde, at de så senere oplever dels en bøde fra politiet og en
skideballe fra deres lokale havnefoged er en anden sag.
Men der er jo også nogen der ikke respekterer trafiksepareringsområder og
tror at bare man er for sejl har man ret til hvadsomhelst.

--
/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-07-04 16:16

Carsten Holck <cholck@malling.com> skrev:
> [...]

Det kniber med at tilbagetrække påstanden om at det er et privat
korstog.

>OK, vi tager lige en runde mere

>Det bliver vi ikke uenige om, hvis
>det har kunne opfattes somom - så har jeg
>ikke udtrykt mig tydeligt nok.

Jeg tolker det som om du ikke kender til begreberne, se neden for.

> [...]
>at tage hensyn til omgivelsernes ageren,
>og billigere end hvis det er
>nødvendigt at have afviserfartøj ude hver gang

Nej det er absolut ikke rigtigt må jeg citere ham:
Forsvarets faste Skydepladser" er et begreb i forhold til
bekendtgørelse i Efterretninger for Søfarende nr. 1., samt i
Farvandsefterretninger. Forsvaret har en række andre - også faste
skydepladser, der ikke er optaget i Efterretninger for Søfarende.
Forskellen er, at fareområder efter bekendtgørelsen kan afspærres
og overtrædelse kan sanktioneres, medens skydninger på "ikke
optagne skydepladser" skal respektere anden benyttelse af området.

>Enhver der har skudt på forsvarets
>skydebaner, faste som felt, er blevet
>belært om at det er enhvers pligt at
>afbryde skydningen hvis der er tegn til
>brud på sikkerheden, uanset årsag.
Det skal også gælde på de ikke optagne skydepladser.

> [...]
>LUKKET den 15 aug. 2003" fristes til
>at tro at man ikke behøves at tage
>hensyn til banen, hvilket ikke er korrekt.

Læg nu mærke til hvad der står på siden: Printerudskrift må ikke
anvendes til navigationsbrug.
Det er kun oplysninger. De af Forsvaret opgivne koordinater er
ikke på decimaler korrekte hvorfor Farvandsvæsenet har været ude
og måle hver banes koordinater op inden materialet kunne overgives
til KMS for korttegning.

>Nej, men derfor kan (skal) de gøre
> [...]

Ja man skal, men det kræver at der findes informationer og disse
informationer har og er ikke officielt fremkommet endnu.

> [...]
>(alvor) korrekt iforhold til det der var
>penge i, såsom bannerreklamer for
>restauranter/havnekiosker/bådeshops/. ..

Igen læs hvad jeg skriver, der er nu gået næsten 3 år og endnu er
der intet kommet ud om skydebanernes placeringer og skydetider.

> [...]
>
>Helt enig, uanset om man sejler eller skyder
>
>Og som skydeleder ved man også at
>uanset hvad, er det ens ansvar at skydning

Hvis det du her giver udtryk for er skydeledernes indstilling på
de farlige skydebaner, så er der noget helt galt med deres
uddannelse. Det nægter jeg at tro. De kender reglerne hvorunder de
leder skydningen på den pågældende skydebane. De skal følge
instruksen for banen.

Jeg kan se at du har meget at lære omkring navigation og skydning.

--
Harding E. Larsen

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-07-04 21:08

> Carsten Holck <cholck@malling.com> skrev:

> Jeg kan se at du har meget at lære omkring navigation og skydning.

Læs nu hvad jeg skriver og ikke hvad du tror at jeg skriver - det er præcis
det der får mig til at kalde det et korstog

f.ex:
> Det skal også gælde på de ikke optagne skydepladser.

Det gør det og jeg har aldrig sagt andet. se SIK-KAV pkt 103.a.5

> [...]
> uddannelse. Det nægter jeg at tro. De kender reglerne hvorunder de
> leder skydningen på den pågældende skydebane. De skal følge

De kender også reglerne for at virke som skydeleder, og derigennem
"Sikkerhedsbestemmelser for skydning med kamptroppernes våben i fredstid".

Og bemærk så at jeg på intet sted har skrevet at man bare skyder videre hvis
der er noget på vej ind i fareområdet.
Det jeg harcelere over er at visse sejlere/fiskere/.... tror at ingen regler
gælder for dem, men alle andre bare skal flytte sig/overholde alle regler.
Dem forbeholder jeg mig ret til at betragte som idioter, men hvis jeg f.ex
fortsatte en skydning hvis er par af førnævnte idioter lå og fiskede i
fareområdet, ville jeg da være mindst lige så slem - måske endda værre for
jeg ville være til fare for andre - de ville kun være til fare for sig selv.

Og så vil jeg iøvrigt tage på ferie, bede dig venligst studere
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html som hjemmeopgave i
mellemtiden det kan muligvis reducere forståelsesfejlene

EOD

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-07-04 08:08

> [...]
>
>Læs nu hvad jeg skriver og ikke hvad
>du tror at jeg skriver - det er præcis
>det der får mig til at kalde det et korstog

SIKKAV er en autoriseret forskrift for forsvaret udarbejdet til
tjenestesbrug med rettelsesblad for opdatering, beregnet for de
personer den er udleveret til. Det er ikke en almindelig samling
offentlig tilgængelige sikkerhedsbestemmelser. Den retter sig
udelukkende mod forsvarets personel og især pkt. 103.a.5 viser
tydeligt i ordvalget "personel" hvem den er udarbejdet til.
Du glemmer dog punkt 6.: Enhver har pligt til uopholdeligt at
skride ind over for brud eller tilløb til brud på
sikkerhedsbestemmelserne.
Endelig kan man ved læsningen af hele værket ikke på noget punkt
se nogen hensyntagen til det omgivende samfund. Det eksisterer
ikke. En erkendelse om dette forhold er sevet ind i de hos de
ansvarlige.

> [...]
>lige så slem - måske endda værre for
>jeg ville være til fare for andre -
>de ville kun være til fare for sig selv.

Det er utilladeligt at du harcelerer over sejlere/fiskere/...og
betegner dem som idioter. Det er de ikke de sejler og opholder sig
fuldt i deres gode ret i fareområderne ud for de famøse
skydebaner. De kan opholde sig lige så lang tid de ønsker det. De
skydende kan bare tage hjem og finde egnede skydepladser til deres
hobby.
Forstå nu forskellen mellem de forskellige skydepladsers regler.

>Og så vil jeg iøvrigt tage på ferie,
> [...]

Og så en rigtig god ferie. Pas nu på dig selv.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 07-07-04 21:49

"Harding E. Larsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> instruksen for banen.
>
> Jeg kan se at du har meget at lære omkring navigation og skydning.

Tak for dine betragtninger. Måske du skulle læse teksten lidt langsommere og
trække vejret et par gange. Det er efter min mening ikke en tråd der drejer
sig om at få ret men diskutere noget som du mener ikke sker forsvarligt og
dermed er til fare for os sejlere. Hvis du læser Carsten Holck´s indlæg er
de saglige og velbegrundede og ikke et forsøg på at fornærmer dig og dit
initiativ. Men et faktum er at der er kun en original kilde resten er
replikeringer og dermed er der kun et sted man kan hente sine oplysninger
hvis man vil have sikkerhed for at de er korrekte.
Hvis man ikke ved en smule om emnet kan diskussionen efterlade det indtryk
at passage af et fareområde ved en skydebane er det samme som at sidde i
cockpittet og spille russisk roulette. Som tidligere skrevet er der sket
fejl og én fejl er én fejl for meget. Der skal dog ikke herske tvivl om at
forsvaret er meget beviste om sikkerheden og faren er så godt som ikke
eksitererede hvis man selv overholder reglerne og sejler udenom
afspærringerne. Der er ingen i forsvaret som fortsætter en skydning hvis der
er et skib i fareområdet.......det modsatte ville være at sige at forsvarets
personel er mere eller mindre sindssyge og ligeglade med civilbefolkningen.

MVH

Alvin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-07-04 09:02

> [...]
>replikeringer og dermed er der kun et
>sted man kan hente sine oplysninger
>hvis man vil have sikkerhed for at de er korrekte.

Du er helt galt på den.
På søen gælder reglen at man skal bruge alle forhåndenværende
midler, der er hensigtsmæssige under de foreliggende
omstændigheder og forhold, således at der kan foretages en
fuldstændig vurdering af situationen og faren for sammenstød.
(Det gælder naturligvis også for sammenstød med projektiler.)

> [...]
>forsvaret som fortsætter en skydning hvis der
>er et skib i fareområdet.......det
>modsatte ville være at sige at forsvarets

Forstå da nu problemstillingen. De famøse skydebaner er ikke
indtegnet på søkortene. Der har ikke været nogen oplysninger om
deres eksistens. Reglerne for dem som anvender skydebanerne kender
betingelserne: Skydningen skal standses ved indtrængen.
Derfor er dine påstande om at man bare kan sejle udenom
afspærringerne ikke relevante, der findes ingen afspærringer.
Forstå det nu.
De skydende skal respektere al indtrængen i fareområderne og
standse skydningen.
De indtrængende er der i deres gode ret og kan blive der lige så
længe som de ønsker det.
De skydende kan bare finde egnede skydebaner.
--
Re Carstens indlæg om idioter.
I en vestjysk avis stod der: Halvdelen af menighedsrådet er

Tilbage til sagen:
Hjemmeværnet indrømmede at de havde skudt i retning af en sejlbåd
ved Mandehoved den 11. aug 2002.
Politiet oplyste at de i en periode havde anvendt skydebanen.
I samme periode var det meget omtalte hjemmelavede pejleapparat
blevet anvendt.
En skydeleder hævder at han gentagne gange har påtalt det defekte
pejleapparat.
Han hævder også ar man anvendte udlagte bøjer og bundgarnspæle for
afstandsbestemmelser. Bøjer som ikke fandtes.
Jeg sejlede ca 30 meter uden for bundgarnspælene, som strækker sig
ca 0,5 sm ud fra kysten og er afmærket på søkortene.
Fareområdet er 3 gange så langt i udstrækning.
Når man står på udkikspositionen ca 25 meter over havet, er det
ikke svært at se en sejlbåd, med fuld sejlføring, meget tæt på
bundgarnspælene og sammenligne det med fareområdets udstrækning.
Kriminalpolitiet oplyste over for mig at de ville indstille:
Forsøg på uagtsomt manddrab.
Politimesteren kunne ikke finde nogen enkelt personer som kunne
drages til ansvar.
Politiet kunne ikke finde telefonnummeret til
Hjemmeværnskommandoen; men fandt det til sidst på der svenske
forsvars efterretnings hjemmeside.
Hjemmeværnet fandt en ansvarlig og gav en diciplinær straf.
Politimesteren mente at at årsagen skulle findes i det 20 gamle og
udslidt pejleapparat som viste en afstand på 675 meter i steder
for en afstand på 2700 meter, som det blev påstået at den var
indstillet til, og at det iøvrigt var svært at bedømme afstande
over vand.
SOK lovede at sætte auditører på sagen og fremkomme med en
skriftlig rapport inden en uge.
Først efter Ekstrabladets afdækning af sagen 14 dage senere blev
det konstateret at intet var foretaget.
Politikerne krævede Forsvarsministerens forklaring i
Forsvarsudvalget.
Der var kø ved håndvaskene.
Alle skydebanerne blev lukket af en ny skydebaneinspektør som var
blevet ansat ca. en måned før den 11. aug.
Auditører afhørte ham med en tiltalts rettigheder.
Chefen for hærens Kampskole opsatte en firepunktsplan med
indstilling til forsvarsministeriet. Men han frafaldt selv punktet
i indstillingen om at skydetider skulle offentliggøres.
Samme chef hævdede at sikkerhedsudstyret skulle være i
verificerbar kontrol.
Forsvarsministeriet mente ikke det var nødvendigt for mekanisk
udstyr, kun for elektronisk udstyr.
Justitsministeren har ikke svaret på, om det offentlige skal følge
der offentliges egne udstukne regler for sporbarhed og heller ikke
besvaret spørgsmålet om politimesterens bedømmelse og accept af
udsagnet om pejleapparatet.
Miljøministeriet har ikke reageret og informeret om at de årligt
modtager indberetninger om skydetider og anslået
ammunitionsmængde som ønskes anvendt.
Samme ministerie har udarbejdet rapporter om den farlige udledning
af bly i naturen og beskrevet skadevirkningerne.
En privatperson har hævdet at bly var et grundstof og derfor
uskadeligt.

Sådan kan jeg blive ved.

Er det den slags Originale Kilder du sætter din lid til?
Er det det du forsvarer?

Følg De internationale søvejsregler når du er på havet ved at
bruge alle de forhåndenværende midler, der er hensigtsmæssige
under de foreliggende omstændigheder og forhold, således at der
kan foretages en fuldstændig vurdering af situationen og faren for
sammenstød. (Det gælder også sammenstød med ammunition).

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-07-04 11:57

> [...]
>for en afstand på 2700 meter, som det blev påstået at den var
>indstillet til, og at det iøvrigt var svært at bedømme afstande

En tilføjelse under overstående:

Forsvaret anviste Hjemmeværnet en afstandsmåler fra deres
overskudslager som var 50 år gammelt.
Alle reservedele, kontroludstyr manualer m.m. var kasseret for
mange år siden.

Mvh/Harding

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 10-07-04 23:12

> [...]

> Derfor er dine påstande om at man bare kan sejle udenom
> afspærringerne ikke relevante, der findes ingen afspærringer.

Fair nok men prøv selv. Som tidligere skrevet mener jeg heller ikke at det
er acceptabelt at man skal "agere skydeskive". Men som alle ved skal der
slås to børn ihjel for man laver skolevejen om. Du har ingen lig at bringe i
spil........så der er dømt korstog. Forsæt endelig kampen du har en god sag,
som vedrører os alle.

"Lad retfærdigheden ske fyldest"

MVH

Alvin

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-07-04 14:22

> [...]
>skolevejen om. Du har ingen lig at bringe i
>spil........så der er dømt korstog.
>Forsæt endelig kampen du har en god sag,

Hej Igen Alvin

Ja det er rigtigt, det med skoleveje og for den sags skyld også
regulering af lyskryds.

Nej jeg er glad for at vi ikke blev ramt ved Mandehoved. Om vi så
havde lagt os ned i bunden af båden ville en træffer have gået
gennem bådens skrog og kunne have ramt os.
Med alle de forskellige og underlige forklaringer fra
offentlighedens side tror jeg at sagen var blevet henlagt, som
hændeligt, om vi var blevet dræbt.
Jeg havde en aftale med SOK som jeg beskrev kort. Da de ikke
overholdt den og en mig ukendt anonym kilde kontaktede
Ekstrabladet havde jeg ikke noget mod at medvirke.
Jo mere jeg har lavet af arbejde i sagen, des mere forundret er
jeg blevet og som du kunne se af de mange udsagn som jeg kort
beskrev i forrige indlæg er der fortsat mange instanser som
trænger til at arbejde sammen og fremkomme med fornuftige
handlinger.
Om ikke der sker meget positive tiltag ender sagen nok hos
Menneskerettighedskommisionen.

De bedste sejlerhilsner

Harding

Fra : steen

Dato : 06-07-04 17:28

On Tue, 6 Jul 2004 06:05:28 UTC, "Alvin A. Bang"
<alvinbang@stofanet.dk> wrote:

> Ring til kasernen på 7622 7622 og spørg efter serviceelementet de ved besked.

Nummeret blev svaret, i modsætning til det i efs. De var så flinke at
ringe tilbage med besked.

> I nær fremtid bliver det lagt ud på kasernens hjemmeside.

Meget godt, men jeg er lidt overrasket over det ikke er mere ligetil
at indhente disse oplysninger et centralt sted (skydebaner.dk er
snuppet )

Men tak for svarene alle - jeg har nu samlet linkene sammen til egen
brug på min hjemmeside. Jeg savnede funktionsrammen fra
http://www.frv.dk/efterretning/efterretninger_ny.htm på hoved efs'en
http://www.frv.dk/efterretning/2004/h01.htm

hygge
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-07-04 07:52

Hej Steen,

Ja det tror pokker, alle inden for Forsvaret og Hjemmeværnet er da
kun interesseret i at give information.
Alle vil da undgå en tilsvarende episode som den jeg kom ud for.

Du må meget gerne tilføje de af mig oplyste hjemmesider på din
hjemmeside. Det gælder om at få udbredt information om
skydebanernes placeringer og kontaktmuligheder for at få oplyst
skydetider.

Med venlig hilsen og god sommer.
Harding E. Larsen

--
Harding E. Larsen

Fra : steen

Dato : 07-07-04 22:50

On Wed, 7 Jul 2004 06:52:04 UTC, Harding E. Larsen
<harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Du må meget gerne tilføje de af mig oplyste hjemmesider på din
> hjemmeside.

Disse er dem jeg PT har valgt vedr dette emne.

http://www.frv.dk/efterretning/2004/h01.htm
http://www.frv.dk/efterretning/2004/bilag/B01.htm
http://www.frv.dk/efterretning/2004/bilag/S02.htm
http://www.frv.dk/efterretning/efterretninger_ny.htm
http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/
http://groups.msn.com/b31klubben/skydebanerovervandidanmark.msnw?Page=
1

Ang kommentar om 'bare at sejle udenom' - som kajakroer kan det
indimellem være en uhensigtsmæssigt/uønsket manøvre, så hellere kende
fakta på forhånd.

hygge
--
steen - menzi.dk
         Ready for OpenOffice?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-07-04 07:50

Hej Steen,
Det er et udmærket valg du har truffet.

Det er fuldstændig korrekt at kommentaren om "bare at sejle udenom"
er helt hen i vejret og vidner om et totalt ukendskab til de
faktiske forhold og til bestemmelser iøvrigt.

Det er netop derfor at Dansk Sejlunion så kraftigt poienterer at
de famøse skydebaner skal sikres med volde eller lukkes.

Med kendskab til materialet om de farlige skydebaner markeret med
rødt på oversigtskortet, har man trods alt en viden om hvor
banerne ligger og deres fareområdes udstrækning.

Reglerne siger at de skydende skal indstille skydningen ved
indtrængen i fareområdet. Du er i din fulde ret til at opholde dig
i dette område lige så lang tid du ønsker det. De må ikke
genoptage skydningen før du og alle andre i området er ude igen.
Dette gælder ikke for de fareområder som er optaget i efs her må
du ikke trænge ind.
Det er lige disse to forskelligheder som ikke alle forstår.

Med venlig hilsen

Harding

--
Harding E. Larsen