Skærme
Fijala 3554
Køb af TFT skærm
Fra : Flemming Løvenhardt

Dato : 05-07-04 21:14

"Hej
Jeg kan se at dette emne er op pt.
Jeg vil gerne køben en TFT i 19" gerne incl. højtalere.
Jeg har ikke DVI udgang på min PC.
Skærmen skal fortrinsvis bruges til videoredigering, og min søn spiller lidt
ind i mellem.
Hvad kan der anbefales
På forhånd tak
Flemming L

Fra : N_B_DK

Dato : 05-07-04 21:53

Flemming Løvenhardt fjerndette wrote:
> [...]
> Jeg har ikke DVI udgang på min PC.
> Skærmen skal fortrinsvis bruges til videoredigering, og min søn

Til videoredigering vil jeg klart anbefale dig at købe en CRT, TFT
ergenerelt ikke egnede til videoredigering.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-07-04 08:32

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
<klip>

> Til videoredigering vil jeg klart anbefale dig at købe en CRT, TFT
> ergenerelt ikke egnede til videoredigering.

Hvorfor?

mvh,
Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 14:55

Thomas VJ wrote:
> Hvorfor?

Fordi de generelt ikke er hurtige nok til video. (de er dog ved at komme med
efterhånden)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Søren Lund

Dato : 06-07-04 16:06

N_B_DK wrote:

> Fordi de generelt ikke er hurtige nok til video. (de er dog ved at
> komme med efterhånden)

Sikke noget pjat. Hvis du kigger på 12 - 16 ms modellerne, kan de
generelt ALLE være med til video. Ghosting hører fortiden til på disse
modeller - det største problem, som dog ikke har noget med
videoafspilning at gøre, er at de kun er i stand til at vise max 75
billeder pr. sekund, som er noget, der kan være rigtigt irriterende,
hvis man spiller 3D skydespil. Udover det er der ikke noget, der bør
holder en tilbage fra at få en LCD skærm.

Jeg kan personligt anbefale Viewsonic VP171 (16 ms) og Samsung 172x (12
ms) (eller hvad den nu hedder); har selv VP171 og er meget tilfreds med
den. Kender en, som har Samsungen og den ser også rigtig fin ud.

--
Med venlig hilsen,
Søren Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 17:04

Søren Lund wrote:

> Sikke noget pjat. Hvis du kigger på 12 - 16 ms modellerne, kan de
> generelt ALLE være med til video.

Ja men den er stadig en del 25ms modeller, og netop derfor skriver jeg jo
også at de er ved at komme med...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Hans

Dato : 06-07-04 19:03

N_B_DK wrote:

> Ja men den er stadig en del 25ms modeller, og netop derfor skriver
> jeg jo også at de er ved at komme med...

Selv på en 25mS TFT er det ikke noget problem at videoredigere. Det eneste
problem ved at bruge TFT til video er, at ved fuldskærmsvisning er de ikke
gode hvis formatet ikke er skærmens native opløsning, men det har ikke noget
at gøre med den egentlige redigeringsproces som udføres i programvinduer.

Hans

Fra : Flemming Løvenhardt

Dato : 06-07-04 09:22

Hej igen

N-B DK skrev:
> Til videoredigering vil jeg klart anbefale dig at købe en CRT, TFT er
generelt ikke egnede til videoredigering.

Jeg ved godt at CRT er det bedste, men jeg vil gerne løbe risikoen og købe
en TFT til formålet.
Mit problem er at jeg ikke kender marked.
Hvad med pixel fejl, på et tidspunkt var skærmene ofte med fejl og
forretningerne ville ikke bytte dem.
Er der nogen der enten kan anbefale en skærm elle skrive hvilke data på
skærm jeg ska gå efter
mvh
Flemming

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 06-07-04 10:17

On Tue, 06 Jul 2004 10:22:11 +0200, Flemming Løvenhardt wrote:

> Hvad med pixel fejl, på et tidspunkt var skærmene ofte med fejl og
> forretningerne ville ikke bytte dem.
> Er der nogen der enten kan anbefale en skærm elle skrive hvilke data på
> skærm jeg ska gå efter

Hejsa

Jeg er ikke den store haj udi pixelfejl mv., men du får lige et par ord
med på vejen.

Opløsning:
En TFT-skærm er lavet til een bestemt opløsning, f.eks. 1280x1024. Hvis
man sætter den til at køre en anden opløsning bliver billedet gnidret
(i hvert fald hvis man sidder med et word-dokument eller lignende).

En del 19"-skærme kører i en opløsning på 1280x1024 hvilket mange
17"-skærme også gør. Dvs. man får altså ikke et bedre billede ved at
købe de 19" - bare et større.

Refresh:
Jo hurtigere refresh-rate en skærm har, jo hurtigere kan den
tænde-slukke-tænde en pixel. En langsom refresh-rate betyder at der kan
opstå skygger, hvis ting bevæger sig hurtigt, fordi skærmen ikke kan
nå at skifte farve hurtigt nok. Det er især et problem i spil og video.

Jeg skal ikke lige kunne sige præcis hvor hurtig en refresh-rate skal
være, for at man kan undgå skygger... men jeg mener at man skal under 25
ms som er det de fleste skærme kører med.

Så altså:
Hvis jeg skulle ud og investere i en skærm til kontor-brug,
video-redigering og spil (hvilket jeg forhåbentlig skal om en måneds
tid), så ville jeg klart vælge en Samsung 172X. Den har en opløsning
på 1280x1024 og en refresh-rate på 12 ms - og så ser den (ikke
uvæsentligt) sk***godt ud :)

Håber du kan bruge det.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-07-04 12:20

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
> tid), så ville jeg klart vælge en Samsung 172X. Den har en opløsning
> på 1280x1024 og en refresh-rate på 12 ms - og så ser den (ikke

Helt enig! Jeg købte en for ca. 1 måned siden og jeg er 99% tilfreds. Den
manglende ene procent skyldes at jeg syntes den er en kende dyr...

mvh
Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 06-07-04 14:54

Flemming Løvenhardt fjerndette wrote:
> Hvad med pixel fejl, på et tidspunkt var skærmene ofte med fejl og
> forretningerne ville ikke bytte dem.

Pixel fejl eksisterer stadig i høj grad, hvis alle skærme med pixelfejl blec
skrottet, var priser nok 4-5 gange højere (er blot et gæt, da jeg ikke
kender den præcise fejlrate, men ved at den *ikke* er lav), og mht
forretningers bytte politik, ja så køb den over nettet, så har du 14 dages
fuld returret, på den måde undgår du at butikken ikke vil tage den tilbage
eller ombytte den.

--
MVH.
N_B_DK