vækstkurve for chi-hvalp.
Fra : Nana Sørensen

Dato : 05-07-04 20:12

Hej igen gruppe...

Så er Nana og Peanut på banen igen.

Jeg sidder her og kigger på Peanut, som efterhånden er blevet ret så meget
større end den lille bolle, som kenneldamen kom med. Han er efterhånden
blevet ret så langbenet den lille fyr. Nu tænker jeg så... Hvornår kan man
sige at en hund er helt udvokset? I dette tilfælde drejer det sig om en
chihuahua. Han er født d. 29 feb, så han har kun fødselsdag een gang hver 4
år. LOL
Men seriøst... Hvornår kan jeg sige: Ok, nu bliver han ikke større? Og er
der nogle regler for hvad han må veje? Han er absolut ikke fed, han har
tværtimod fået lidt muskler af at rende rundt i en megahave i en uge, da vi
var i sommerhus, så vi har fodret ham lidt mere mens vi var der. Vi
begrænser ikke hans mad-indtag endnu, og han ser absolut ikke ud til at være
fed. Det ser faktisk ud til at adminsterer det enormt godt selv. Han spiser
når han er sulten, men kan sagtens gå fordi sin mad uden at han æder det
hele. Kan man regne med at han bliver ved sådan? Og er det meget nødvendigt
at afmåle hans mad nøjagtigt, så længe han selvfølgelig ikke er tyk?

Mvh. Nana

Fra : Leyna

Dato : 06-07-04 10:20

On Mon, 5 Jul 2004 21:12:22 +0200, "Nana Sørensen"
<dodo20038@tiscali.dk> wrote:

>Men seriøst... Hvornår kan jeg sige: Ok, nu bliver han ikke større? Og er
>der nogle regler for hvad han må veje?

Mit gæt vil være når han er omkring 1 år gammel, men det vil der
sikkert være flere med små hunde der har meget mere tjek på end mig.

> Og er det meget nødvendigt
>at afmåle hans mad nøjagtigt, så længe han selvfølgelig ikke er tyk?

Jeg har aldrig gjort det med mine hunde, og mine forældre gjorde det
heller aldrig med deres. Så længe hunden er aktiv og glad skulle der
ikke være de store problemer. Selvfølgelig skal du holde øje med hvor
meget han spiser, men når han allerede nu kan administrere det selv,
så tror jeg ikke det bliver det store problem. Jeg har selv to
lab-x'er og labs er jo kendt for at være utroligt madglade, men mine
to har tørfoder stående altid og ingen af dem er for fede.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-07-04 16:35

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej Leyna...

Tak for dit svar. Peanut lader også til at klare det fint, uden at forspise
sig. Så indtil videre får han lov til at spise som det passer ham. Han er i
hvertfald ikke tyk, selvom han er vores allesammens lille tyksen.
Og jeg har i øvrigt også hørt at labs er nogle fråder-dyr. Min veninde
har en, og da den var ung kastede den altid op når den havde spist, fordi
den bare nærmest støvsugede maden op. De begyndte at give den mad med
hånden, og så lærte den det. Nu spiser den heelt fint og meget nydende.

Mvh. Nana

Fra : x Vuf x

Dato : 09-07-04 14:16

Tue, 06 Jul 2004 11:19:30 +0200, Leyna wrote:

>Mit gæt vil være når han er omkring 1 år gammel, men det vil der
>sikkert være flere med små hunde der har meget mere tjek på end mig.

Naaa... 1½ år så passer det.

Mine har altid mad stående og administrerer det selv.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Annika Pedersen

Dato : 06-07-04 11:26

> Jeg sidder her og kigger på Peanut, som efterhånden er blevet ret så
> meget større end den lille bolle, som kenneldamen kom med. Han er
> efterhånden blevet ret så langbenet den lille fyr.

Batman er 11mdr, og også langbenet, men har ikke fået samme "bredde"
foran som Chili har (2½år) - Mener Chilis bredde kom da han var omkring
1år, men er ikke sikker faktisk. Højden kan jeg ikke huske hvornår
stoppede, for under væksten var det sådan lidt "hov, nu er hans hoved
højere oppe end ½l-flasken" - "nu skal han bøje hovedet for at gå under
bordet" osv.

> Men seriøst... Hvornår kan jeg sige: Ok, nu bliver han ikke større? Og
> er der nogle regler for hvad han må veje? Han er absolut ikke fed, han
> har tværtimod fået lidt muskler af at rende rundt i en megahave

Tja, Højden synes jeg stoppede for længe siden med Batman (dvs. nok
næsten ½år siden), mens bredden på brystet han han stadig ikke, så ligner
en teenage-dreng der ikke kan styre de lange lemmer ;)

På DKKs Racerepræsentant private side, ug-chihuahua.dk
(http://www.geocities.com/ug_chihuahua/lillehundartikler.html) står der
lidt om vægt osv.
Chili vejer over 3kg (mener det er 3,2 eller 3½), men er bestemt ikke
overvægtig. Han har nogle _virkelig_ gode muller, som han har opbygget på
nogle af vores gode og lange vandreture (vi går op til over 60km på en
dag når vi har tid og mulighed for det).
At han vejer "for meget" i forhold til tallene tager jeg ikke så tungt.

Husk at der er forskel på kort og langhårede i vægten.

Læste/Hørte for kort tid siden at hvis man så sin hund fra foroven, så
skulle man kunne se taljen på den - hvis det bulede udad var der for
meget på den.

> [...]
> mad uden at han æder det hele. Kan man regne med at han bliver ved
> sådan? Og er det meget nødvendigt at afmåle hans mad nøjagtigt, så

Ingen af vores er madbegrænsninger, og passer selv hvad de tager og
hvornår. Og heldigvis har vi heller ikke problemer med vægten på dem.

Her var det sådan at da Chili var alene kunne vi stikke ham rester, han
spiste det han gad og gik så. Oven i købet kunne det være en af de
foretrukne, men hvis han ikke lige gad det, gik han ud og tog tørfoderet
istedet for.
Husk dog at det ikke gør noget at foderet kommes i skålen på det
tidspunkt han plejer at spise (Hvis det er fast) eller at du hælder
friskt i et par gange om dagen (synes selv det må være trælst med iltet
mad)...

Så længe han er alene tror jeg ikke du behøver at afmåle, når bare han
ikke er for stor. Her gør vi det stadig ikke, og selv godbider deles de
om - og forlader :)

Er spændt på hvordan Peanut tager vinteren til gengæld ;)
Chili var ikke glad for det det første år (han er førdt 10.marts), og
Batman var heller ikke sidste år.
Nu sidste sæson havde Chili så fået en del mere underpels og er næsten
ligeglad.

--
Annika Pedersen, Chili og Batman

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-07-04 16:43

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Batman var heller ikke sidste år.
> Nu sidste sæson havde Chili så fået en del mere underpels og er næsten

Hej Annika...

Mange tak for dit svar. Rart at høre fra nogen af de andre, som også
syntes at tæppetissere er skønne.
Peanut ligner faktisk en rigtig teen lige nu. Lange ben, lille krop, han
vælter bare rundt. Efter han udseende at dømme, skulle det ikke undre mig
hvis han snart fik bumser.
Indtil videre lader det til at han styrer det med mad vildt godt. Han kan
også sagtens lade det være i skålen, også selvom vi fodrer ham på et fast
tidspunk to gange om dagen. Det er kun når der er tun eller cocktailpølser i
farvandet, så bliver han et frådende monster, der nærmest klatrer op af os.
Han er i hvertfald stadig ikke en lille tyksak. Jeg sad lige og lurede
på hans talje, og den er absolut synlig. Så han får lov til at styre det
selv indtil videre.
Ang. vinter... Jeg er faktisk også selv lidt spændt. Vi har lige haft ham
med i sommerhus, hvor vi sad ude om aftenen. Der kunne godt blive lidt
køligt, og det kunne man sagtens mærke på Peanut. Han rystede en hel del,
hvis han ikke fik lov til at sidde på min mave under min jakke. Min
kæreste vil hade mig for det her.... Men kan jeg ikke bikse en lille
jakke-ting sammen til Peanut? Altså en ting der kan holde ham varm på
kroppen, på nyrerne og maven, så han ikke fryser så meget?

Mvh. Nana

Fra : Annika Pedersen

Dato : 06-07-04 17:01

> Det er kun når der er tun eller
> cocktailpølser i farvandet, så bliver han et frådende monster, der
> nærmest klatrer op af os.

Uhh ja - det er GUF...
Vi bruger indimellem at lægge en godbid til dem i hver sin pålægspakke
(plast-ting med "låg") - der kan gå lang tid med at få den ud :)

> [...]
> bikse en lille jakke-ting sammen til Peanut? Altså en ting der kan
> holde ham varm på kroppen, på nyrerne og maven, så han ikke fryser så

Uhh ja Nana.. *GG*
Søger man på nettet kan man få det mest mærkelige til hunde, og er da
også faldet over strikkeopskrifter på bluser til Chi'erne, men har ikke
link til det mere.
Det kommer jo også an på hans størrelse til den tid.
Her valgte vi at tage mindre ture, og så bære når det var tid til at få
lidt varme i kroppen - og selvfølgelig havde vi deres eget håndklæde med
;)
I den første vinter overvejede jeg virkelig at købe et par sko til Chili,
men dem jeg ville have kostede _for_ meget (ca 800kr + hvad tolderne
ville have) - så droppede det. Det var nemlig hans største problem ->
Poterne.
Er du god til at strikke? Så kan du sikkert godt strikke en, men på den
anden side skal du tænke på at regner det, så sprøjter vandet op på maven
og så er der blot en våd bluse der holder på vandet udenom ham - hvad er
bedst?? Evt kan du købe en jakke i noget der kan holde vandet ude fra
maven hos en af de utallige butikker rundt omkring?

Er han kort eller langhåret?
Har vi kunnet se billeder herinde af ham eller?

--
Annika P

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-07-04 17:13

> [...]
> maven hos en af de utallige butikker rundt omkring?
>
> Er han kort eller langhåret?
> Har vi kunnet se billeder herinde af ham eller?

Hej Annika....

Ha ha... Strikke? Hvis jeg strikker en jakke til Peanut, så kommer han til
at ligne en mormor med pukkel, bare i ministørrelse. Jeg er utroligt ringe
til at strikke.
Jeg plejer også at pakke ham ind i hans håndklæde når han fryser eller bare
skal have lidt tryghed. Han er RET lykkelig for det håndklæde.
Min mor kan i øvrigt strikke. Kunne være at jeg skulle overveje at få hende
til at strikke en sweater til ham. Hun er nemlig en rigtig haj til det der.
Jeg ved at man kan filte ting i vaskemaskinen, hvis det er ren uld, og så er
det så godt som vandtæt. Plus at uld stadig isolerer og holder varmt, selvom
det er plaskvådt. (Tak for uldsokker, mor)
Ha ha... Sko til 800!!!! Gys!!!! Så meget koster mine egne ikke engang...
Men uha, det kunne være skægt. Jeg tror Peanut er mest til læderstøvler med
røde snørebånd.
Jeg har ikke lagt billeder på af Peanut. Kunne godt være at jeg skulle gøre
det. De fleste ved vist efterhånden hvem jeg og Peanut er, for jeg har godt
som været aktiv herinde på det sidste.
Nu kommer det pinlige... Jeg er RET sikker på at Peanut skal blive
langhåret, men han ser bare slet ikke ud som om han bliver det. Jeg ved godt
at chi´s først får rigtig lang pels, når de er voksne... Men hmmm alligevel.
Jeg smider et par billeder på i binaer, så snart jeg har taget nogen. Så kan
i dømme om han er lang eller kort-håret.

Mvh. Nana

Fra : nusta

Dato : 09-07-04 19:08

"Nana Sørensen" skrev d. 06-07-04 17:13 dette indlæg :

> [...]

Så kan
> i dømme om han er lang eller kort-håret.

Jeg har selv chihuahuaer. jeg har 5 stk. Du skulle faktisk allerede nu
kunne se om din hvalp er lang eller korthåret. Hvis han har frynser ved
ørerne er han langhåret, da der ikke må være ørefrynser på korthårs
varianten.
Det er sådan med chihuahua at du godt må parre en korthåret med en
langhåret og alt efter hvad gener der gemmer sig bag. vil varianten
fremkomme. Det er faktisk lidt sjovt men der kan både fremkomme
langhårede og korthårede hvalpe i et Chihuahua kuld. Min den yngste
chihuahua er 6 mdr. og hun har meget pels.

Ang poter om vinteren har I prøvet potevoks det er ret godt. Men hvis
det er fordi at hunden fryser i koldt vejr skal man huske på at der ikke
skal så meget til for at nedkøle en chihuahua. Mine får f.eks ikke lov
til selv at løbe rundt i haven når der er frost vejr uden at jeg er med.
Jeg har prøvet en gang at finde min hund nærmest bevidstløs af
kuldechok. Der findes en lidelse som Chihuahua kan få der hedder
Hypoglycemia. Denne lidelse skyldes at en chihuahuas blodsukker kan
falde hvis der går for lang tid mellem måltiderne eller at hunden bliver
nedkølet. Hunden reagere ved at blive usikker på benene og i sidste ende
mister bevidstheden. Denne tilstand kan være dødelig. Risikoen for
Hypoglycemia er størst indtil hvalpen er 6 mdr. Men den er også set hos
ældre hvalpe og udvoksede hunde.

Jeg synes mine Chihuahuaer har været udvoksede på højden omkring 6 til 8
mdr og vægten/muskelmasse/brystkasse omkring 1 år. Men jeg synes at man
sagtens kan fornæmme ved en 6 mdr. gammel hvalp hvordan brystkassen og
muskelmassen vil blive.

Men en ting er helt sikker. Hvis man bære rundt på sin hvalp hele tiden
uden at den får lov til at udfordre verden danner den ikke den rigtige
muskelmasse.

Godt nok er en chihuahua lille min den største vejer 2100g men den har
et sind og personlighed er ikke viger tilbage for en stor på 85 kg.
Faktisk har en chihuahua ikke selv opdaget at den er lille. Vel?

Kærlig Hilsen Nusta/Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : nusta

Dato : 09-07-04 19:08

> [...]

Så kan
> i dømme om han er lang eller kort-håret.

Hej Nana.

Jeg har selv chihuahua, 5 stk. Der er et tidspunkt hvor hvalpen skifter
hvalpepelsen til den blivende pels hvor selv en langhårs hvalp ligner en
korthårs hvalp. Men en langhårs hvalp vil have små frynser ved ørerene
det vil den korthårede ikke da det ikke er tilladt hos den korthårede
variant. Nu vil der måske være nogle der mener at man da bare kan kikke
på forældrene men det er sådan at det er tilladt at parre kort og
langhårede sammen. Og det utrolige spændende er at der både kan
fremkomme langhårede og korthårede hvalpe i et kuld Chihuahua.

En lille kommentar til en frysende Chihuahua og specielt en hvalp. Der
findes en tilstand der kan ramme chihuahuaer som hedder Hypoglycemia.
som skyldes at der går for lang tid mellem måltiderne eller at hunden er
blevet nedkølet. ( blodsukkerfald ) Den starter med at hunden bliver
usikker på benene, slap og for til sidst at miste bevidstheden. Risikoen
for Hypoglymia er størst indtil hvalpen er 6 måneder. Men tilstanden er
også set hos voksne hunde. Hvis dette sker er det vigtigt straks at give
hvalpen eller den voksne hund noget sukkerholdigt. hvis den ikke selv
kan lappe sukkervand i sig kan man med held gnide honning på gane og
tandkød. Og straks opsøge dyrlæge da tilstanden kan være dødelig.

Jeg har en gang prøvet at finde min hund nermest bevidstløs af kuldechok
så derfor får de aldrig lov til at løbe frit omkring i haven når der er
frostvejr uden at jeg er med. De får heller ikke lov til at være så
længe ude i frostvejr.

En Chihuahua er en robust hund. Men der er noget man skal tage hensyn
til. som f.eks kulde, mad, leg med andre større hunde og i nogle
tilfælde leg med børn.

Omkring vækstkurven synes jeg at man kan se hvor høj en Chihuahua bliver
når den er omkring 7 mdr. Derefter skal den vokse i bredden d.v.s den
skal blive mere muskuløs, få et breddere hoved og breddere bryst.
Ligesom musklerne på bagbene skal udvikle sig. Hvilket sker bedst ved
leg.

Man har også en lille rettesnor der siger at hvis du vejer hvalpen når
den er 13 uger og ganger med 2 har du ca vægten når den er udvokset.

Håber du kan bruge dette til lidt.

Med venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Johnny Louis

Dato : 11-07-04 22:15

nusta <nusta.news@kandu.dk> wrote:

Klip
> [...]
> så derfor får de aldrig lov til at løbe frit omkring i haven når der er
> frostvejr uden at jeg er med. De får heller ikke lov til at være så
Klip

Vores Bette Chihuahua nægter at gå udenfor i koldt vejr, så vi tager i
år konsekvensen, ofrer os og flytter 5 måneder af vinteren til Spanien.

--
Med venlig hilsen Johnny Louis
Der i 18 år (forgæves pga. 2 hunkatte) har forsøgt at lokke konen med