Hunden gider ikke løbe
Fra : Søren LH

Dato : 05-07-04 20:07

Hej,
Hvorfor gider min hund ikke løbe? Jeg synes jo ligeså godt hun kan komme
med når jeg tager en løbetur, så hun kan få sin motion og få styrket sin
kondition. Men hun løber helt bagude lige så lang linen er. Hvis jeg
tager linen af bliver hun stående, hvor hun ellers altid følger mig hvor
jeg end går.
Er der nogen som har nogle gode ideer eller input?
Mvh
Søren

Fra : Nana Sørensen

Dato : 05-07-04 20:16

"Søren LH" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg end går.
> Er der nogen som har nogle gode ideer eller input?

Hej Søren...

Nu er jeg ikke selv specielt erfaren hunde-ejer, men jeg er ret sikker på at
have læst noget om at hvalpe ikke har ret godt af at løbe meget på asfalt,
før de er udvoksede. Skulle have noget med ledbelastning at gøre. Men jeg er
ikke sikker, så hæng mig ikke op på det.
Jeg kender en hund som hadede at løbe. Han blev gennemtjekket på alle leder
og kanter, for at se om det var pga smerter eller skader, men det var sgu
bare fordi han ikke GAD. Han luntede altid eller gik, og var ikke fed af
den grund. Så det kan være at hvalpen bare slet ikke kan lide det?
Bare hæng på... Snart bliver du overfaldet med gode råd af denne gruppe...
Dem der holder til herinde, er bare SÅ hyggelige.

Mvh. Nana

Fra : Nana Sørensen

Dato : 05-07-04 20:18

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bare hæng på... Snart bliver du overfaldet med gode råd af denne gruppe...
> Dem der holder til herinde, er bare SÅ hyggelige.

Hov.... Ved ikke hvorfor jeg havde i hovedet at du havde en hvalp, og ikke
en voksen hund. Sorry... Jeg har vist hvalpe på hjernen. Måske har din hund
ondt i leddene? Der er jo nogle hunde som er disponeret for ledproblemer,
som selvfølgelig giver smerter. Men ok... Igen: Vent på de hundekyndige.

Mvh. Nana

Fra : Søren LH

Dato : 05-07-04 21:02

> [...]
>som selvfølgelig giver smerter. Men ok... Igen: Vent på de hundekyndige.

Nej, det er motivationen det er galt med. Hun er 3 år, og når det er på
egen hånd tager hun gerne nogle galopture ud over stepperne. Og lige så
snart jeg vender om og løber hjemad har hun ingen problemer med at være
forrest.

Vi løber på græs, og hastigheden er ikke særlig høj.

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-07-04 00:07

"Søren LH" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse

Hej Søren

Et vildt gæt, fordi i løber væk fra hjemmet, så forslaget må derfor være, gå
ud, løb hjem. Efter et par ture begynder hun så nok, også at ville løbe ud.

M.V.H.....Benny..

Fra : Stine Frandsen

Dato : 05-07-04 20:19

Hej :)

Hvor gammel er din hund ???
Og hvilket tempo løber du i ????

Stine

Fra : Søren LH

Dato : 05-07-04 21:03

Stine Frandsen wrote:

>Hej :)
>
>Hvor gammel er din hund ???
>Og hvilket tempo løber du i ????
>
>Stine

Nå ja, det var dig der spurgte, men altså 3 år og ikke særlig hurtigt tempo.

Mvh
Søren

Fra : Stine Frandsen

Dato : 06-07-04 13:06

Hej igen :)

Gider hun løbe efter en bold ??
For så kan du måske bruge sådan en til at lokke hende med ??
Ellers, hvis hendes kondi er meget ringe, er det jo også kanon hårdt for en
hund at starte op med løbeture. Så kan cykelture måske være en ide i starten
??

Ellers vil jeg foreslå at I starter med at gå lidt, så hun kan snuse + tisse
af mm. Derefter skiftevis løb & gang, hvor løb er i et tempo så hunden skal
trave men ikke galopere. Gang skal være frisk tempo.

Og så nogle ture som evt. er anderledes end de daglige lufteture. Og max 2
km pr. tur. Det var nogle forslag.
HAr selv haft probs med min tæve, men hun fik det lært ved at jeg gjorde
ovenstående :))

Stine

Fra : Holm

Dato : 05-07-04 22:44

> [...]
> jeg end går.
> Er der nogen som har nogle gode ideer eller input?

Hej Søren

Der er helt sikkert en grund til at hun ikke vil løbe , det kan skyldes at
hun ikke er tryg ved dig og cyklen , måske er du uforvarende kommet til at
gøre hende forskrækket/utryg i en situation tæt på cyklen , så vil de fleste
hunde trække bagud .
Måske roser du hende ikke nok , når hun følger dig i det rigtige tempo ?

Og til allersidst så ville jeg stadig få hende grundigt undersøgt , de
fleste hunde udtrykker slet ikke smerte som vi , og det kan være noget
fysisk hvis en hund værgrer sig ved visse aktiviteter , og det er jo synd
hvis det gør ondt .

Mange hilsener Holm

Fra : Søren LH

Dato : 06-07-04 17:58

Søren LH wrote:

> [...]
> følger mig hvor jeg end går.
> Er der nogen som har nogle gode ideer eller input?

Tak for input til alle. I det følgende lige svar og tilbagemelding til
flere. Jeg forstår på alle at det er unormalt at en hund ikke gider løbe.

Holly har i vinterens løb haft masser af kræfter og kondition, og tog
sig altid nogle ordenlige løbeture når vi gik over markerne.
Efter at have posted ovenstående indlæg er det faldet mig ind at det er
hun jo faktisk holdt op med. Dengang havde hun heller ikke noget imod at
følge med på løbeturene. Vi har løbet lige siden, så den kondition, som
er nødvendig for at løbe med mig, burde være blevet holdt vedlige,
selvom vi ikke går over så mange marker her i de lyse sommeraftener. Det
er en schæfer, så den fart jeg kan løbe med er ikke for noget at regne
for hende. Hun er også fortsat bomstærk.

I øvrigt kan jeg huske at da jeg startede med at løbe med hende for knap
et år siden ville hun heller ikke følge med.

Så jeg mener fortsat det er motivationen det er galt med, jeg kan bare
ikke regne ud hvorfor. Jeg giver da lidt godbid og ros indimellem, men
det kan man altså ikke hele tiden medens man løber. En mulig forklaring
er jo smerter af en art, sådan som Holm nævner, så jeg tror jeg vil tage
en opringning til dyrlægen, og lade denne eller en kiropraktor checke
hende. Hvad vil I anbefale: Dyrlæge eller kiropraktor? Jeg har mine
tvivl om hvad en dyrlæge kan konstatere.

Mvh
Søren

Fra : Susanne

Dato : 06-07-04 18:24

> Tak for input til alle. I det følgende lige svar og tilbagemelding til
> flere. Jeg forstår på alle at det er unormalt at en hund ikke gider løbe.

Nargh, helt unormalt er det nu ikke. Min (mindre terrier) synes da fx. ikke
at det er hel vildt spændende med en løbetur. Hun vil meget hellere tage det
i hendes eget tempo så hun også kan gå og snuse lidt. En gang imellem kan
jeg da godt få hende til det, men rutinemæssigt gider hun altså ikke, så det
respekterer jeg. Og hvad jeg hører fra venner og bekendte er det nu ikke
unormalt. Men det afhænger nok også af racen.
Det er jo heller ikke alle mennesker som synes det er voldsomt sjovt at
løbe. Mange finder det temmelig monotont.

Mvh
Susanne

Fra : Holm

Dato : 06-07-04 21:01

> [...]
> hende. Hvad vil I anbefale: Dyrlæge eller kiropraktor? Jeg har mine
> tvivl om hvad en dyrlæge kan konstatere.

Tak for tilliden ..
Jeg tænker altid i sygdoms problemer , en "arbejdsskade" ) fra mit
arbejde på dyreklinik , for jeg har ofte set hunde med knogle/led/muskel
problemer , hvor ejeren har troet at det var motivationen eller lysten der
manglede .

Jeg har mødt mange schæfere ( bla politiets som vores klinik behandlede ) og
mange hunde er altså fantastiske til at skjule smerter eller ignorere dem ,
for det ligger nærmest i deres natur , ellers kan de ikke "overleve"...

Du skulle få undersøgt hendes hofter , hvis de ikke allerede er undersøgt ,
det kan jo være HD nu vi taler om schæfer .

Min gamle hund , på 13 har altid været meget frisk , indtil for 2 år siden
hvor han pludselig fik så ondt at han slet ikke ville tage støtte på sit ene
bagben ..
ind til dyrlægen , røngten , og så blev det klart at han var hårdt angrebet
af gigt i hoften , og det er jo kommet i løbet af en del år og havde givet
ham en del smerter , som han bare ikke reagerede på , før det var helt galt
Han har det i øvrigt fint , og halter så at sige aldrig nu , kun hvis det er
koldt i vejret ..og hvis vi går for langt .

Jeg tror du bliver nødt til at vælge dyrlægen i første omgang hvis der skal
tages billeder , men det er da en udmærket idé at snakke med en kiropraktor
med dyreforstand også ,..nogle dyrlæger bruger endda akkupunktur også ...

Mange hilsener Holm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-07-04 06:59

"Søren LH" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse
> Søren LH wrote:

Hej Søren

Lidt afhængig af hvilken Kiropraktor du vælger, ( Tænker her på prisen ) og
da jeg ikke ved hvor i landet du bor. Så ville jeg vælge kiropraktoren
først, da nogle kiropraktorer ofte kun behandler hunde, som et sideløbende
tilbud, og derfor ikke har erfaring med at røntgen fotografere hunde.
Derfor vil du ofte blive sendt til din dyrlæge, for at få taget billeder.
Så skulle pokker da stå i, at du lige har fået taget hofter, og det var
noget andet kiropraktoren ville se. Hende i Frederikshavn er billig ( Kr
100,- ) pr gang, sidst jeg var der. Dyrlægen i Sæby, ( Som hun er gift
med ) er både dyrlæge og kiropraktor, så der kan der da slås to fluer med et
smæk. Jeg mener også der er en dyrlæge i Brønderslev, som er begge dele.
Men det hjælper jo et fedt, hvis du er fra København ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 08-07-04 20:48

Hej Søren,

Søren LH <slhDELETE@city.dk> wrote in message news:<40eada44$0$291$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> Efter at have posted ovenstående indlæg er det faldet mig ind at det er
> hun jo faktisk holdt op med. Dengang havde hun heller ikke noget imod at

Har du overvejet om hun i gennem årene har været sådan før? Jeg tænker
på om det måske kan have noget at gøre med hendes cyklus..?
Inden min tæve blev steriliseret var hun frygtelig lad i meget lang
tid efter løbetid og falsk drægtighed.

> I øvrigt kan jeg huske at da jeg startede med at løbe med hende for knap
> et år siden ville hun heller ikke følge med.

Kan det passe at du også tidligere har skrevet om at hun ikke rigtig
vil lege med andre hunde. Jvf. det med smerter er der jo ofte
sammenhæng mellem manglende lyst til løb, leg og social omgang med
andre hunde - og smerter.

> Så jeg mener fortsat det er motivationen det er galt med, jeg kan bare
> ikke regne ud hvorfor.

Hmmm...træner du øvelser med hende hvor hun eks. skal rundere og
derved løbe langt og hurtigt. I så fald hvad siger hun til det?
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at finde ud af hvad der
er galt! Min tæve på 6 år vil heller ikke rigtig løbe så meget mere,
og hun kommer nogle gange laaangt bagud. Det er dog især om morgenen,
og jeg har nok tænkt at hun nok bare er lidt morgentræt lige som jeg
selv.. Måske jeg også skulle få kigget hende grundigt efter??

> Dyrlæge eller kiropraktor? Jeg har mine
> tvivl om hvad en dyrlæge kan konstatere.

Sådan har jeg det nok også... Jeg har hørt om flere, hvor dyrlægen
ikke kan finde noget galt i hundens bevægeapperat, men hvor en
kiropraktor el. massør finder noget.

Håber det bedste for din hund, jeg vil i hvert fald gerne høre hvad
udfaldet bliver.

Mvh.
Mette

Fra : Søren LH

Dato : 09-07-04 19:38

Hej Mette,

> [...]
>på om det måske kan have noget at gøre med hendes cyklus..?
>Inden min tæve blev steriliseret var hun frygtelig lad i meget lang

Faktisk var det ligesådan sidste sommer, da jeg startede med at løbe med
hende, men da det blev efterår/vinter var der ingen problemer. Måske hun
ikke gider i varmen, måske jeg giver hende for lidt motion i øvrigt om
sommeren.

> [...]
>vil lege med andre hunde. Jvf. det med smerter er der jo ofte
>sammenhæng mellem manglende lyst til løb, leg og social omgang med

Ja, det er hende, men hun løber meget gerne til træning og f.ex. ved
indkald. Her er det jo så galop, men når hun løber med mig, ja så er det
jo i trav for hunden. Når vi går tur, og hun er uden line, bevæger hun
sig normalt i trav.

> [...]
>og jeg har nok tænkt at hun nok bare er lidt morgentræt lige som jeg
>selv.. Måske jeg også skulle få kigget hende grundigt efter??

Ja, det gør jeg, og som nævnt ovenfor, så er der masser af fart under
træning. Hun er også glad for at springe over 1,5 m højt plankeværk.

>Sådan har jeg det nok også... Jeg har hørt om flere, hvor dyrlægen
>ikke kan finde noget galt i hundens bevægeapperat, men hvor en
>kiropraktor el. massør finder noget.

En der har lidt forstand på det følte på hende idag, og udtalte at der
var ikke nogle smertereaktioner på hende. Efter at have trænet idag var
hun ualmindelig træt, hun plejer ikke at være sådan at køre træt. Så
måske hun har et træthedssyndrom for tiden, og måske kuren er at jeg gør
noget mere for at få hende i lidt bedre form ved at lade hende løbe
efter nogle flere bolde m.v. Det gjorde jeg meget ud af tidligere, og
jeg må indrømme at jeg har ikke gjort meget for hendes form her i år.
Hvis noget skal checkes vil jeg ved nærmere eftertanke mene at det
første der skal gøres var at få fotograferet albuer og hofter. Måske
efter ferien.

>Håber det bedste for din hund, jeg vil i hvert fald gerne høre hvad
>udfaldet bliver.

Tusind tak, jeg håber det viser sig at hun ikke fejler noget.

Hilsen
Søren

Fra : shadow

Dato : 06-07-04 22:52

> [...]
> jeg end går.
> Er der nogen som har nogle gode ideer eller input?

Hej Søren
Der er faldet nogle gode ider og svar i denne streng, og du konkludere at
det muligvis er sydom / smerte, jeg har holdt lidt tilbage i denne streng da
jeg ikke var klar over hvilken race vi talte om ,men er nu klar over at det
er en schæfer, så tænker jeg straks på albuedysplasi, hvis det er det hunden
har ,vil den ikke være meget for galopere da det belaster forbenene hårdt,
og hvis det er det, der er galt, vil du ikke bemærke det hvis hunden har det
i begge forben, da hunden ikke kan halte på to forben på en gang.

Bare lige en tanke jeg fik !!!!

M.V.H
Jimmy