tænder, poter,ører,negle
Fra : shadow

Dato : 05-07-04 12:35

Hej N/G
Efter at have læst i flere strenge, kan jeg se at nogle har problemer med at
få lov til at rører lidt her og lidt der ved hunden ( negleklip, tæger, mm.)
Så her er et lille tips, til hvordan man kan få lov til det meste.
Hverdag gør jeg det at jeg ligger mig på gulvet i et andet rum hvor min hund
ikke er ( har gjort det med alle mine hunde) når så hunden kommer og ligger
sig ved mig, begynder jeg at stryge den stille og roligt, når så hunden
slapper helt af begynder mine fingere at gå på opdagelse i pelsen, på den
måde opdager jeg tæger og hvis der skulle være noget unormalt ( en knunde
osv.), når jeg har gennemgået pelsen på den måde kommer jeg til ørerne, hvor
jeg lige så stille og roligt lister en finger ned i ørergangen og nuldre
lidt, dernæst er det munden hvor jeg lister en finger ind i munden og mærker
oppe imod ganen om der skulle side en pind elle andre fremmedlegemer,
dernæst sætter jeg en negl på hundens tænder og kradser på nogle af
tænderne. Så er turen kommet til poterne hvor jeg kører en finger ind
imellem trædepuderne og jeg skubber til neglene holder om neglene og rykker
lige så stille i dem.
Formålet med denne øvelse er at jeg har fortalt min hund at det er rart at
være hos mig og at det er ok at jeg rører overalt på den og at det er ganske
trygt.
Det har udmundet i at jeg kan klippe negle,fjerne hår imellem trædepuderne,
rense ører, fjerne tæger, rense tænder samt fjerne tandsten på hunden uden
problemer.

M.V.H
Jimmy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-07-04 12:46

"shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
trædepuderne,
> rense ører, fjerne tæger, rense tænder samt fjerne tandsten på hunden uden

Mange tak for et godt indlæg.
Desuden postet som løsning / svar på noget konkret

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Melanie

Dato : 05-07-04 13:26

> [...]
trædepuderne,
> rense ører, fjerne tæger, rense tænder samt fjerne tandsten på hunden uden

Hej Jimmy

Ret at se du er her endnu, selv om jeg ikke gad følge med i magtkampen eller
hvad det var nogen havde gang i.

Vi har en tæve på knab 2 år som vi købte på internatet i februar i år.
Hun er helt umulig at klippe nejle på. Jeg holder, manden prøver at klippe.
Det virker slet ikke. Det tager en krig og hun er godt vred.
Dyrlægen skal have 2 til at holde hende før hun kan klippe nejlene på hende.
Dit forslag lyder godt, men det tager nok laaaaang tid før det er godt på
hende, men hvad gør vi ind til da???

Rense tænder?? Hvordan og hvornår?

Hun er endelig holdt op med at kaste op, for vi har skiftet fra Eukanuba til
Hills c/d og det virkede *SS* Nu bløder vi heller ikke foderet op mere.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Melanie
(Tager på ferie igen i morgen *SS*)

Fra : Louise

Dato : 05-07-04 20:03

Både at klippe negle, se tænder osv er jo "et overgreb" på hunden, men
det er noget, der er vigtigt at den lærer at acceptere. Den hund I har
lyder som om den er dominant og derfor ikke vil lade Jer klippe negle
og min erfaring siger mig at man med en masse træning/dominansøvelser
kombineret med at man er standhaftig kan nå langt med sådan en hund.
En anden ting jeg vil råde Jer til er at købe en blød mundkurv af
stof. Den er ikke ubehagelig for hunden (andet end at den ikke kan
bide/snappe) og den giver Jer ro og sikkerhed.

Skyldes problemerne usikkerhed kan jeg tilslutte mig ovenstående råd,
for der drejer det sig om at give hunden absolut gode oplevelser og
troen på at som leder handler ud fra hundens bedste.

Fra : shadow

Dato : 06-07-04 00:56

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> "shadow" <.shadow)@post4.tele.dk> wrote in message
*klip*
> Hej Jimmy

Hej Melanie.

> Ret at se du er her endnu, selv om jeg ikke gad følge med i magtkampen
eller
> hvad det var nogen havde gang i.

Jeg render nu ingen steder :)

> [...]
> Det virker slet ikke. Det tager en krig og hun er godt vred.
> Dyrlægen skal have 2 til at holde hende før hun kan klippe nejlene på

Ja det er en velkendt situation, en magt demonstration overfor hunden som
ikke tager hensyn til hunden.
Hunden værger for sig da den ikke kan lide at blive holdt og på den måde
føler sig fanget, derfor hører man tit om at dyrlægen har lagt hunden væk
for at klippe negle på hunden, hvilket i nogle situationer måske er
udmærket, men jeg foretrækker nu frivillighedensvej, nemlig at hunden lærer
at det er ok og ganske ufarligt at få klippet negle.

> Dit forslag lyder godt, men det tager nok laaaaang tid før det er godt på
> hende,

Der går faktisk ikke ret lang tid, hvis du gør som beskrevet et par gange om
dagen, men du må ikke gå for hurtig frem, start med at fokuserer på poterne,
når hunden slapper af og du kører fingerne igennem pelsen et stykke tid,
bevæg dig nu stille og roligt ned ad benene, op igen og ned igen, begynd at
ae toppen af poterne, rør ved en enkelt negl dog uden at rykke i den, sådan
bliver du ved i nogle dage før du går videre med at pille ved neglene og
rykke i dem. Når hunden stadigvæk slapper af når du rører ved dens negle,
kan du gå videre med at rykke i dem en for en, og når det er på plads kan du
finde negle tangen og sætte den på en negl, alt imens du taler beroligende
til hunden, men du skal kun klippe en enket negl og det er kun lige det
yderste du skal klippe første gang, når det er gjort skal du rose / belønne
hunden og dernæst fortsætte med at kæle stille og roligt for hende, så skal
du bare se inden for en måned kan du klippe negle på hende.

>men hvad gør vi ind til da???

En god ting til at holde neglene nede, er at gå meget på fortovsfliser, det
slider godt på hundens negle, men mange gange tror vi at hundens negle er
for lange, og så viser det sig at det er de faktisk ikke, man kan se det på
hunden når den rejser sig og støtter på et træ / flise underlag kan man se
at neglene rejser sig på poterne ja så er de for lange ellers ikke, min egen
hund har reelt ikke behov for at få klippet negle da jeg går meget med hende
hver dag på varieret underlag men omkring 5 km på fliser så hun holder fint
sine negle, men jeg klipper spidserne af hvis jeg syntes at de er for skarpe
(kradser), hvis man klipper hundens negle for korte kan det godt gøre ondt
på hunden selv om det ikke bløder ( det samme som en finger negl der er bidt
godt ned ). Hvis uheldet er ude når man har klippet hundens negele og det
bløder, skal du ikke gå i panik og ringe til dyrlægen for at betale 3-500 kr
for at få stoppet blødningen, men simpelt hen tage hundesnoren og få hunden
ud på fortovsfliserne og gå i rask tempo henad dem, og blødningen vil hurtig
stoppe når hunden støder sine negle mod det hårde underlag.

> Rense tænder?? Hvordan og hvornår?

Jeg renser min hunds tænder en gang imellem, eller børster tænder på den med
en finger tut med hundetandpasta på der smager af leverpostej ca en gang om
måneden, den syntes at det smager skide godt, det ser det da ud til :) og
jeg har anskaffet mig et par tand krattere som jeg har købt af min dyrlæge,
dem bruger jeg til at fjerne tandsten på hunden med, hvor tit afhænger af
hvor meget tandsten hun har.

> Hun er endelig holdt op med at kaste op, for vi har skiftet fra Eukanuba
til
> Hills c/d og det virkede *SS* Nu bløder vi heller ikke foderet op mere.

Jamen det var da en dejlig ting at hun kan holde maden i sig, og at du giver
hende lov til at bruge tænderne lidt skader såmænd heller ikke det skåner en
del imod tandsten når foderet ikke er opblødt.

> På forhånd tak for hjælpen.

Det blev til et lidt langt indlæg til dig, men du havde også nogle
spørgsmål, som jeg håber du er tilfreds med og kan bruge til noget, ellers
må vi prøve en anden indgangs vikel til dit problem. Og håbe på at der
kommer yderlige gode råd og vejledning til dig i denne strenge.

> Mvh Melanie
> (Tager på ferie igen i morgen *SS*)

God ferie

M.V.H