Hvad er forskellen på browserne?
Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 04-07-04 14:59

Hej folkens.

Mange skriver at de bruger en anden browser end IE, bl.a. Mozilla, Opera og
Firefox. Nu kommer spørgsmålet, som sikkert er blevet stillet et utal af
gange før:

HVAD er forskellen på browserne? Inden jeg begynder at downloade og teste
browsere ud, kunne jeg godt tænke mig, at høre et par meninger og facts om,
hvorfor det kunne være interessant at skifte, hvis I da vil spytte ud.
--
Mvh, Lasse K

Fra : John

Dato : 04-07-04 16:02

"Lasse Kristiansen" skrev i en meddelelse

> [...]
om,
> hvorfor det kunne være interessant at skifte, hvis I da vil spytte ud.

Jow da Lasse!

Her i huset har vi to maskiner med IE6, og MyIE2 som alternativ browser,
fordi den indeholder flere funktioner, som vi savner i IE6.

Blandt dem: Tabbed windows, hvor hele favorit-grupper kan åbnes og lukkes
med ét enkelt klik, samt en meget effektiv pop-up blocker og
download-kontrol.

Det betyder kort og godt: Tempo! Den er hurtig og stabil, og fylder samtidig
kun lidt:

MyIE2: http://www.snapfiles.com/get/myiebrowser.html

Flere browsere: http://www.snapfiles.com/Freeware/misctools/fwbrowser.html

Mvh John

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-07-04 16:14

"John" <nogen@pladderballe.ok> posting:

>Det betyder kort og godt: Tempo! Den er hurtig og stabil, og fylder samtidig
>kun lidt:

myIE2 er IE i en ny forklædning, så det ville være synd at sige, at
det er en rigtig browser.

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : John

Dato : 04-07-04 16:26

"Christian Bohr-Halling" skrev i en meddelelse

> det ville være synd at sige, at
> det er en rigtig browser.

Hehe... here we go again... vi er ganske godt tilfredse med vor 'forkerte'
browser! :)

Mvh John

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-07-04 16:29

On Sun, 4 Jul 2004 17:02:24 +0200, John wrote:

> Her i huset har vi to maskiner med IE6, og MyIE2 som alternativ browser,
> fordi den indeholder flere funktioner, som vi savner i IE6.

Teknisk set er MyIE2 bare ikke en browser. Betragt den som en "ad-on" til
IE der giver et nyt design samt nogle praktiske funktioner. Nedenunder er
det stadig IE der ligger, så eventuelle svagheder i IE vil også være MyIE2.

Så husk at være fuldt opdateret.

> Blandt dem: Tabbed windows, hvor hele favorit-grupper kan åbnes og lukkes
> med ét enkelt klik, samt en meget effektiv pop-up blocker og
> download-kontrol.

Ja, det er gode ting der er tilføjet. (men udviklingen af IE har jo også
nærmest stået stille i flere år)

Jeg bruger Opera og er rigtig godt tilfreds med den. Den fylder ikke meget,
har mange funktioner og gode genvejstaster. Er hurtig at arbejde med og man
behøver ikke at føle sig nær så sårbare som hvis man brugte IE.

Ulempen er så når man støder på sider, der er lavet til kun at virke i IE.
Det sker ikke tit, men det sker

--
Mvh. Lars

Fra : John

Dato : 04-07-04 16:46

"Lars Jørgensen" skrev i en meddelelse

> husk at være fuldt opdateret.

Gælder sør'me alle browsere, kære Lars.

Det er en skrøne at tro, at man er sikker, blot man ikke bruger IE:

http://www.computerworld.dk/sikkerhed/default.asp?Mode=2&AutoArticleID=18774

Mvh John

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-07-04 17:02

On Sun, 4 Jul 2004 17:45:30 +0200, John wrote:

> Gælder sør'me alle browsere, kære Lars.

Hehe... jeg vidste at det ville blive kommenteret
Ja, de mange opdateringer fra MS er jo ikke *kun* til IE. Det ved jeg godt.

Nu skrev jeg og så lidt længere nede:
"man behøver ikke at føle sig nær så sårbar"

Det er jo et fact, at IE er mest udbredt og der ved er det selvfølgelig
"sjovest" at gå efter den når der opdages svagheder. Måden den er
integreret i Windows åbner jo også op for nogle muligheder andre browser
ikke giver.

Men udover disse paranoide forstillinger, kan vi vist godt blive enige om
at en "ren IE" er lidt tam, hvad funktioner angår ikk'?

--
Mvh. Lars

Fra : John

Dato : 04-07-04 17:23

"Lars Jørgensen" skrev i en meddelelse

> Men udover disse paranoide forstillinger, kan vi vist godt blive enige om
> at en "ren IE" er lidt tam, hvad funktioner angår ikk'?

Jeps, håbløs gammeldags... bruger den kun, fordi der aldrig nogen sinde er
brok med at åbne 'ét eller andet'.

MyIE2 er jo blot en yderst vellykket, smukkeseret, moderniseret
'IE-overbygning', og derfor med alle IE's funktioner, 'and then some'.

Har prøvet flere af de gode alternative browsere, og Bill har godt af
kvalificeret konkurrence, har han! :)

Mvh John

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-07-04 16:11

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.invalid> posting:

> [...]
>hvorfor det kunne være interessant at skifte, hvis I da vil spytte ud.

Som Opera-bruger kan jeg henvise til følgende ikke-komplette liste
over nogle af de Opera-fordele, der kan være:
http://akira.ruc.dk/~cbh/c/hvorforOpera.html

Fra : Jane

Dato : 04-07-04 16:19

Lasse Kristiansen skrev i

> HVAD er forskellen på browserne?

Jeg skifter mellem Opera og Firefox fordi de er ret
gode når man laver hjemmesider.

Hvor IE vil finde sig i fejlbehæftet kode vil de
være mere tilbøjelige til at vise der er en fejl så
man kan rette den.

Der er nogle smarte menuer som giver mig mulighed
for at se blandt andet en sides css som også er
meget anvendelige i design-fasen.

Jeg bilder mig også ind de er mindre sårbare overfor
vira...
http://www.virus112.com/index.php?page=artikel&artid=993
http://www.virus112.com/index.php?page=artikel&artid=990
http://www.virus112.com/index.php?page=artikel&artid=989

Nåja, og IE er heller ikke så dygtig til af sig selv
at kunne finde eksempelvis http://æbleskrog.dk men
man skal have et idn-program. Det er da sjusket.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 04-07-04 17:31

Hej igen

Tsk, jeg forestillet mig, at spørgsmålet kunne sætte MEGET hæftigere
diskussioner i gang.

Spøg til side..

Tak for jeres mange input. Jeg har kigget Opera efter i sømmene og pt. i
færd med at downloade den nyeste version. Det ser ikke dumt ud med de
forskellige features - og så ville det bestemt ikke gøre mig noget, hvis
mine browservinduer brugte mindre maskinkraft. Jeg benytter en laptop med en
600 Mhz processor og sølle 128 Mb ram på en XP professional platform, så det
gniber ofte med ressourcer.

--
Mvh, Lasse K

Fra : John

Dato : 04-07-04 17:44

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Tsk, jeg forestillet mig, at spørgsmålet kunne sætte MEGET hæftigere
> diskussioner i gang.

Jajaja... du ramte en bette nerve.. :)

> Jeg har kigget Opera efter i sømmene og pt. i
> færd med at downloade den nyeste version.

Et meget populært alternativ!

> [...]
en
> 600 Mhz processor og sølle 128 Mb ram på en XP professional platform, så

Put endelig mere ram i, hvis muligt. Ellers er her en lille hjælper, der
sikrer, at der altid er fri ram: http://majorgeeks.com/download.php?det=1670

Mvh John

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 04-07-04 18:13

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.invalid> posting:

--klip: opera---
>forskellige features - og så ville det bestemt ikke gøre mig noget, hvis
>mine browservinduer brugte mindre maskinkraft. Jeg benytter en laptop med en

ALT+P, 'Historik og Cache' under 'Hukommelsescache' står den per
standard, så vidt jeg husker, til 'automatisk'. Hvis du har mange
vinduer åbne, kan den godt finde på at bruge meget RAM. Du kan i så
fald dér sætte en begrænsning.

Fra : Søren Christensen

Dato : 04-07-04 19:31

Mozilla Firefox er også et anbefalelsesværdigt alternativ, hvis du vil
over i letvægts-afdelingen af browsere.