Gode råd om tubes?
Fra : Mikkel Jensen

Dato : 04-07-04 14:10

Hej rødder.

Vi har en Ørnvik 510DC hvor der ikke er et vandski tårn, men derimod to øjer
i hverside man kan bruge til formålet.
Vi har nu fået lyst til at prøve at tube lidt, men ved ikke så meget om det.

Jeg går udfra, at vi skal have sådan et V tov med en flyder?
Skal man bruge et elastisk tov til tuben?
Vil vores båd kunne trække to tubes med en 60 hk?
Er der et specielt mærke man skal gå efter eller undgå?
Kan man få det billigere i Sverige?

På forhånd tak
Mikkel

Fra : Mikkel

Dato : 04-07-04 14:58

"Mikkel Jensen" <anonymtbrevfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det.

> Jeg går udfra, at vi skal have sådan et V tov med en flyder?

Ja, det er fint!

> Skal man bruge et elastisk tov til tuben?

Ikke nødvendigvis, men det kan anbefales da den for det første skåner tuben
lidt med alt for hårde ryk og derudover gør det det en del sjovere når den
lige hiver til i svingene!

> Vil vores båd kunne trække to tubes med en 60 hk?

Hmm... Det ved jeg ikke, umiddelbart ville jeg sige ja, men jeg ville nok
starte med 1 stk. og så lige vurdere det!

> Er der et specielt mærke man skal gå efter eller undgå?

Jeg ville går efter HO Sports som er et rimeligt anerkendt mærke som laver
både billige og dyre modeller og som forhandles af de fleste bådbutikker!

Se udvalget og priser her: http://www.tempotrading.dk/

Jeg har den helt billige "Hornet" til 600 kr. og det er jeg da fint tilfreds
med. Eneste minus jeg vil sige er at lufthullet ikke er så stort så det
tager da lidt tid at få luften ud igen og her mener jeg at de dyrere
modeller har et større hul!

> Kan man få det billigere i Sverige?

Det ved jeg så ikke!

Fra : Mikkel Jensen

Dato : 04-07-04 19:10

Tak for svaret Mikkel!

Jeg kigger på HO Sport serien.

Mikkel

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 04-07-04 22:05

> Ikke nødvendigvis, men det kan anbefales da den for det første skåner
tuben
> lidt med alt for hårde ryk og derudover gør det det en del sjovere når den
> lige hiver til i svingene!

Jeg ville ikke anbefale at starte med at bruge det specielle elastikstykke
man kan få til samme, men derimod at købe et dertil beregnet stykke træktov.
Der kommer simpelhen formeget fart på når du drejer, jeg tager af
erfaring...

Jeg ville ikke trække 2 tubes, der er ikke der store i det. Jeg ville
hellere købe en 2 personers tube
Jeg har begge typer og bruger begge til polterabend mm...

> [...]
> med. Eneste minus jeg vil sige er at lufthullet ikke er så stort så det
> tager da lidt tid at få luften ud igen og her mener jeg at de dyrere

Inde hos Tempo skal du bare spørge efter Jan, han har styr på dette.

Nej det kan ikke betale sig da Jan er Skandinavisk importør af HO.

Mvh
Leon
www.vandsport.org

---

Fra : Mikkel

Dato : 05-07-04 16:49

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
træktov.
> Der kommer simpelhen formeget fart på når du drejer, jeg tager af

Ok - jeg har dog kun erfaringen med en 25 hk. motor og her er det ikke meget
voldsommere med den elastiksnor...

Fra : Mikkel Jensen

Dato : 05-07-04 21:08

Tak for svarene.

Jeg har nu været ude og købe en tube. Det faldt på "The Nail" fra Masnedø
Marinecenter
http://www.mmc.dk/pdf/DK276.pdf

Jeg har også købt en line med flyder og sådan en V line også med en flyder.

V samlingen synes jeg dog ser underlig ud. Jeg har kigget i flere kataloger,
men det er samme model.
Hvordan ialverden sætter jeg den fast på båden? Der er sådan et ottetals
metaldims og en snor. Kan ikke helt se hvordan jeg skal kunne få sat den
rundt om bådens øjer, der er ret svære at nå. Bruger man ikke karabinhager
til det formål?

En anden ting er den der flyder der fulgte med V linen. Den er ret hård, kan
man ikke forstille sig den ryger ind i motoren/båden og laver ravage?

Med venlig hilsen
Mikkel Jensen

Fra : Calle.

Dato : 05-07-04 23:37

Mikkel Jensen wrote:
> [...]
> ottetals metaldims og en snor. Kan ikke helt se hvordan jeg skal
> kunne få sat den rundt om bådens øjer, der er ret svære at nå. Bruger

Skal købes særskilt

> En anden ting er den der flyder der fulgte med V linen. Den er ret
> hård, kan man ikke forstille sig den ryger ind i motoren/båden og
> laver ravage?

Hvordan det, du sejler vel fremad

--
Calle.