Kattelem ?
Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 10:49

Vi skal have købt en kattelem, men hvad skal vi kigge efter ?
Det skal ikke være en magnetmodel.
Harald Nyborg har et par stykker, hvor udskæringsmålene skrives til, at være
bl.a. 170 mm x 170 mm.
Det lyder ikke af meget. Er det stort nok ?
Hvor mange cm. skal den ca. sidde oppe på døren ( målt fra gulv eller
dørtrin ) ?

Vil det trække ind om vinteren, hvis man har en kattelem i hoveddøren ?

Vi vil hellere give lidt mere og så få en god model, så alle forslag er
velkomne !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 04-07-04 17:12

> [...]
> dørtrin ) ?
>
> Vil det trække ind om vinteren, hvis man har en kattelem i hoveddøren ?

Vi har en 4-trins kattelem, d.v.s. at den kan være åben den ene vej og
låst den anden eller helt åbent / låst. Den sidder ca. 11 -12 cm fra
gulvet og selve indgangshullet i vores er kun 16 x 16 cm og det er altså
stort nok, vores Tarzan er stor og tyk og har ingen problemer med at gå
ind og ud ad den.
Jeg tror ikke der er problemer med træk, selv om vores sidder i
hoveddøren til huset så står der en solstue-agtig bygning foran vores
hus så det trækker nok ikke så meget der, men jeg har heller aldrig hørt
nogen snakke om træk.
Jeg overvejer at skifte vores ud med en magnet-kattelem da vi har
problemer med fremmede katte der kommer ind i huset. Jeg synes bare den
magnet-dims som kattene skal have siddende i halsbåndet, er meget stor
og klodset og jeg er ikke sikker på at de ville være så glade for den.

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : TomCK

Dato : 05-07-04 07:06

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message

> Vil det trække ind om vinteren, hvis man har en kattelem i hoveddøren ?

Hej,
Vi har HN's 4-vejs model, og katten kan sagtens komme igennem - også med en
solsort på tværs i munden Og hvis Jeres hoveddør fører direkte ind i
selve huset, kan I godt forberede Jer på mus, firben og fugle i stuen.....
Med hensyn til træk, så er vores monteret i et kældervindue og i hårdt vejr
kan den sagtens blæse op, og blive stående åben _længe_. Nu bor vi ganske
vist også meget vindblæst, men alligevel - jeg ville ikke tage chancen med
at montere den i hoveddøren, hvis der er andre muligheder. Dertil kommer, at
en (ordentlig) hoveddør er noget af en investering, så jeg har ikke lyst til
at lave et stort hul i den. Måske kommer der en dag, hvor man ikke vil have
kat mere, eller skal sælge huset - så er sådan et plørehul ikke så smart.
Endelig er mange nyere hoveddøre forsynet med 1 eller 2 indbyggede
stålplader, for at forhindre døren i at slå sig. Det gør det altså temmelig
vanskeligt at lave et hul med "normalt" værktøj.

Mvh
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 10:02

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Hej og tak for jeres svar.

> [...]
> solsort på tværs i munden Og hvis Jeres hoveddør fører direkte ind i
> selve huset, kan I godt forberede Jer på mus, firben og fugle i stuen.....

Vi har allerede mus i huset og frøer i kælderen + der har forvildet sig et
par gråspurve ind i køkkenet
Alle dyrene er dog hjulpet tilbage i naturen.

Vi bor i et gammelt nedlagt landbrug og fordøren er rimelig gammel. Den skal
alligevel udskiftes på et tidspunkt. Det er en dør med glas på øverste
halvdel og træ på den nederste.
Vi har ikke rigtigt mulighed for og sætte kattelemmen andre steder.
Kan den 4-vejs model kattelem ikke lukkes helt af, hvis der skulle komme en
ordenlig storm ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 05-07-04 14:45

> Kan den 4-vejs model kattelem ikke lukkes helt af, hvis der skulle komme en
> ordenlig storm ?

Jo, det er lige det den kan. Den kan stilles sådan at katten kan komme
ind men ikke ud........og omvendt, den kan også være åben i begge
retninger eller lukkes helt af

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-04 15:06

"Hrönn Samsonardóttir Meyer" <bamseKATTE@BAKKEcool.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, det er lige det den kan. Den kan stilles sådan at katten kan komme
> ind men ikke ud........og omvendt, den kan også være åben i begge
> retninger eller lukkes helt af

Ok takker.
Jeg tror vi prøver med den så.
Vi har 4 katte i huset nu, men de to sidste er ret nyankomne, så de skal
lige være inde, i et par uger endnu. De to første bliver også inde, så håber
jeg, at det bliver godt vejr, så de allesammen kan sluses stille og roligt
ud og vi samtidig kan være med ude og holde lidt øje med dem i starten.

Mvh. www.tjekmig.dk