max motorstørrelse ??
Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 04-07-04 09:07

Hej !

På min ørnvik 460 cruiser sidder der en 40 HK EFI Mercury med . Men vil
gerne have lidt mere "go" i den.

(for at få den lidt hurtiger ud af vandet, den er svær at få på plan med
passagerer ombord)

Hvor stor motor kan man sætte på sådan en svend? Jeg ved at der anbefales
max 50 HK men en 60 HK er væsentlig billigere i indkøb på kampagnepris.

Er der nogen der har erfaringer med overskridelser af max anbefalingen ??
eller med motorstørrelser generelt på Ørnvik ??

michael

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 04-07-04 10:56

"MBJ Esbjerg" <mbj@FJERNDETTEitnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med overskridelser af max anbefalingen ??
> eller med motorstørrelser generelt på Ørnvik ??

Hej Michael

Jeg er ret sikker på at båden nok skal klare de ekstra heste,- men har du
tænkt på hvad forsikringen, (hvis du har en?) vil sige til projektet?

Hilsen
Henning

Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 04-07-04 17:02

Nej, det er kun på overvejelsesstadiet.

Michael

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 05-07-04 13:22

Du skal nok tænke på hvad den nye motor vejer, den skulle nødig begynde at
tage vand ind allerede når du sætter den i vandet.
Dernæst skal man overveje om bagpartiet af båden kan holde til den ekstra
belastning som en større motor giver, når du skyder den af., men så vi
snakker også ekstremer.
Jeg tror roligt at du kan sætte en 60'er på, når den er godkendt til 50, de
vejer nok det samme.
Jeg har selv haft en 225 på en båd, godkendt til 90, og der var det vægten
som var det værste problem.

Glenn

Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 05-07-04 19:34

Det lyder til at jeg roligt kan gå på jagt efter en større motor. En 60 HK
mercury vejer mindre end den anbefalede maximale motorvægten på båden. Det
ville være rart at kunne få den igang med passagerer ombord, også på de
bagerste pladser.

Michael

Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 26-07-04 17:45

Hej igen...

Forsikringen er til orientering med på ideen. Det vil endvidere ikke medføre
forhøjelse af præmie. Så nu er det bare at få handlet