Firefox på dansk
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-07-04 11:10

Jeg vil gerne installere FireFox på min kærestes PC, men jeg er sgu nok
nødt til at finde den på dansk til hende - hun gider ikke at bruge
programmer på engelsk, da alle hendes andre programmer er på dansk.

Jeg har bare lidt svært ved at finde ud af, hvor langt
oversættelsesarbejdet med FireFox/Mozilla er nået - kan I fortælle mig det?
Er det nået et punkt, hvor der blot mangler at blive oversat nogle hjørner,
eller er det en betragtelig del, der stadig mangler?

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Anders Lund

Dato : 03-07-04 14:29

Jesper Stocholm wrote:
> [...]
> Er det nået et punkt, hvor der blot mangler at blive oversat nogle hjørner,
> eller er det en betragtelig del, der stadig mangler?

Jeg har prøvet at få fat i nogle af den ansvarlige på Firefox
oversættelsen på http://www.lyngbjerggaardskolen.dk/%7Emozilla/ men har
ikke fået noget svar - måske fordi jeg ikke havde set at det var en mail
adresse med "NOSPAM" i.

Jeg kunne nemlig godt tænke mig at hjælpe med at oversætte, selv om der
ikke er det helt store i den oversættelse i forhold til andre projekter.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 03-07-04 15:28

Anders Lund wrote:
> [...]
> oversættelsen på http://www.lyngbjerggaardskolen.dk/%7Emozilla/ men har
> ikke fået noget svar - måske fordi jeg ikke havde set at det var en mail

Ja, jeg havde åbenbart overset "NOSPAM", og fik et hurtigt svar denne
gang. 0.9.1 er næsten blevet oversat, men mangler lige det sidste inden
den bliver udsendt i en test version. Jeg kan ikke give et tidspunkt på
hvornår den bliver udsendt.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 03-07-04 15:40

Anders Lund wrote:

> [...]
> inden den bliver udsendt i en test version. Jeg kan ikke give et
> tidspunkt på hvornår den bliver udsendt.

OK

Generelt om FireFow: Er sprogpakker en tilføjelse til en engelsk
installation, eller kræver det en "dansk installationsfil" for at virke?

.... eller sagt på en anden måde:

Kan jeg allerede nu installere den engelske del af FireFox - og så på et
senere tidspunkt installere en "dansk sprogpakke"-xpi-fil?

Fra : Anders Lund

Dato : 03-07-04 17:04

Jesper Stocholm wrote:
> Generelt om FireFow: Er sprogpakker en tilføjelse til en engelsk
> installation, eller kræver det en "dansk installationsfil" for at virke?

Det bliver som en extension til den normale (engelske) version af
Firefox. Senere kommer der nok også en decideret dansk version.

> Kan jeg allerede nu installere den engelske del af FireFox - og så på et
> senere tidspunkt installere en "dansk sprogpakke"-xpi-fil?

Go for it!

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 14-07-04 22:44

Anders Lund wrote:

> [...]
> gang. 0.9.1 er næsten blevet oversat, men mangler lige det sidste inden
> den bliver udsendt i en test version. Jeg kan ikke give et tidspunkt på

Så sker der noget. Her til aften har jeg modtaget en beta, som ser meget
lovende ud. Der er nogle ting som skal rettes, men jeg tror godt at det
forventet udgivelses tidspunkt bliver overholdt, som bliver næste weekend.

Lige hvor den bliver frigivet er jeg ikke sikker på, men et bud ville
være Mozillas hjemmeside.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-07-04 23:24

On Wed, 14 Jul 2004 23:44:06 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

> [...]
>forventet udgivelses tidspunkt bliver overholdt, som bliver næste weekend.

Men 0.9.1 tillader shell:-exploitet?

Det er da ikke godt, at den bliver frigivet, og folk bruger den i
stedet for 0.9.2, blot fordi den er på dansk?

(jeg antager her, at en del af målgruppen for dem, der vil have
software på dansk, ikke er dem, der også synes, det er sjovt at
installere forskellige .xpi'er, rode med about:config, og så videre)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: jf. (og ikke jvf.)

Fra : Anders Lund

Dato : 14-07-04 23:49

Peter Brodersen wrote:

> Men 0.9.1 tillader shell:-exploitet?

Ok, da jeg skrev tidligere var 0.9.1 den nyeste. Jeg har installeret den
danske sprogpakke på en 0.9.2.

> Det er da ikke godt, at den bliver frigivet, og folk bruger den i
> stedet for 0.9.2, blot fordi den er på dansk?

Det er en extension, som åbenbart godt vil installere sig på en 0.9.2.
Så du kan rolig bruge 0.9.2.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-07-04 01:01

On Thu, 15 Jul 2004 00:48:49 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

>Det er en extension, som åbenbart godt vil installere sig på en 0.9.2.
>Så du kan rolig bruge 0.9.2.

Kækt :)

Fra : Søren Christensen

Dato : 17-07-04 22:14

Det forholder sig sådan at der ikke er kommet nogle nye strings til
siden version 0.9. Så version 0.9, 0.9.1 og 0.9.2 er sprogmæssigt den
samme. Desuden findes version 0.9.2 kun til Windows, da fejlen egentlig
lå på styresystemet, snarere end browseren.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-07-04 02:12

On Sat, 17 Jul 2004 23:14:07 +0200, Søren Christensen
<catch22@NOSPAMtuknet.dk> wrote:

>Desuden findes version 0.9.2 kun til Windows, da fejlen egentlig
>lå på styresystemet, snarere end browseren.

Det er et velbrugt argument, men jeg køber det ikke. Jeg ønsker ikke
at enhver applikation, jeg har, skal kunne lave vilkårlige
URL-launches. Man kan argumentere for at en URL-launch i første omgang
burde være harmløst, men det er stadigvæk ingen grund til at være
tilstede i applikationen. Alene blacklist-ideen giver desværre indtryk
af at Mozilla/Firefox ikke har været en sikker browser, men
fundamentalt designet forkert.

Det er trist, specielt fordi det stadigvæk er det bedste vi har (i
mine øjne).

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: alle sammen (og ikke allesammen)

Fra : PerX ...

Dato : 03-07-04 23:27

In article <Xns951B7BD6E4341stocholmdk@130.225.247.90>,
j@stocholm.invalid says...
> Jeg vil gerne installere FireFox på min kærestes PC, men jeg er sgu nok
> nødt til at finde den på dansk til hende - hun gider ikke at bruge
> programmer på engelsk, da alle hendes andre programmer er på dansk.

Altså helt ærlig! Er det ikke nemmere at finde en ny kærste?

*runs and hides*