Hvalpe børnehave
Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 03-07-04 08:39

Een af mine hvalpe (en basenji) har gået i en hundebørnehave de sidste par
måneder og har haft det rigtig sjovt - det er første gang den dame, der har
børnehaven, har prøvet dette, så hendes erfaringer og kendskab til bl.a.
alder (altså hvor længe en hvalp har brug for børnehaven) er ikke så stor -
men hun ved nok lidt mere i dag en for et par dage siden -

Basenji hvalpen blev overfaldet af hans bedste legekammerat, der var en
schäferhvalp, en halv time før ejeren skulle afhente hvalpen - så han måtte
i hast køre til det nærmeste dyrehospital - hvalpen, der er 6 mdr, blev
helbedøvet og syet i forbrystet, hvor den var bleven bidt og måtte være en
nat hos dyrlægen, til ejerens fortvivelse - Hvalpen er nu hjemme igen men om
han skal i børnehave igen vides endnu ikke - og skal schäferhvalpen
forvises? eller hvad bør man kunne forlange når der opstår en sådan
situation ........ udover, at det nok ikke er godt med kun 1 person til at
passe 10 hvalpe? Er der regler for disse børnehaver ?

hilsen Pia

Fra : Louise

Dato : 03-07-04 18:21

Jeg tror at når man vælger at overlade sin hund i en hvalpebørnehave
(som jeg iøvrigt synes er en udemærket idé for mange hvalpe) så er det
ens eget ansvar, dvs det er hændeligt uheld og ejeren må selv betale.

Som "dagplejemor" ville jeg nok afvise en hvalp, der havde meget
vigende adfærd og reaktion, men ingen af os har jo været der og set,
hvad der skete.

10 hunde sammen der alle er i meget skiftende hormonelle perioder er
lige i overkanten. Jeg ville mene at 3-4 var mere passende og man
derudover også skulle afpasse hundenes temperament efter hinanden.

Fra : Lars

Dato : 05-07-04 20:54

Jeg ville ALDRIG overlade min hund "alene" et sådan sted - kyndig vejleder
eller ej.

Min hund skal have én rollemodel, støtte, vejleder, hjælper osv. - nemlig
mig - og selvfølgelig vores familie, men ALDRIG en for den fremmed person -
som "plejemoderen" jo er for min hund.

Det er så fundamentalt forkert at gøre, som der gøres her, at det næsten gør
ondt !!!

Erfaringen med den skadede hund viser jo desuden også, at der ikke er styr
på situationen.

Mange hilsener fra Lars
- som forøvrigt ikke har noget imod hundelegestuer,hvis de finder sted under
kontrollerede forhold og hvis ALLE hundes førere er til stede for at støtte
deres hund - og hvis holdet (holdene) afpasses efter de enkeltes hundes
psyke, størrelse, alder osv. så INGEN hund lider skade, hverken mentalt
eller fysisk.