Hunde på plejehjem???
Fra : ST

Dato : 02-07-04 21:20

Er der nogen i gruppen som har kendskab til plejehjem i DK som har hunde?

Hvis nogen i gruppen har erfaring med dette, og måske kan henvise til næsten
hvadsomhelst - modtages det med kyshånd.
I mit tilfælde drejer det sig om at jeg på et senere tidspunkt som
sosu-assisent meget gerne vil inddrage min lille D/S gårdhund i mit daglige
arbejde . herved menes at han skal være afdelingens hund når jeg er på
arbejde, men at jeg tager ham med hjem når jeg har fri. Han er så absolut en
meget social hund, og jeg har det fint med at han er et andet sted i huset
mens jeg arbejder, hvis han er uønsket et sted kan jeg naturligvis guide ham
til et andet sted, men det tror jeg ikke at han behøver, han synes at have
"det" som fortæller at der er brug for ham på det sted på den tid. Han er en
meget forsigtig hund som elsker at putte sig.

Kan vi ikke få en debat om dette emne - for måske er der noget jeg har
overset, jeg har jo ikke haft en så lille hund før, men jeg synes at små
hunde også kan have et potientiale. Hilsen Susanne som fik en D/S på 6 kg
som afløser for hendes sidste rottweiler på 56 kg for 8 mdr. siden. og som i
øvrigt fik sin første mega han rottweiler i 1967- og som gik på skole på
amager fælled hos Hans Bresson - politiet ville meget gerne købe min hund -
det afviste jeg - til gengæld ville hjemmeværnet ikke optage mig, som
hundefører men gerne min hund! for jeg var jo en quinde på 18 år!! (dette er
bar nostalgi)tja verdenen forandrer sig, på nogle punkter sig til det bedre
og andre til ?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-07-04 21:37

"ST" <cfs10802@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
næsten
> hvadsomhelst - modtages det med kyshånd.

Jeg mener for omkring et år siden, der var en udsendelse i TV, om et
plejehjem i Skive, hvor selve plejehjemmet fik sig en golden retriever. For
som de sagde, så kunne de alle fælles om den samme hund, i stedet for at
skulle have hver sin. Det burde være let at finde, for de fik også en del
andre dyr, og dyrkede lidt have, og fik vist også ansat en på deltid, til at
sikre, at det nødvendige arbejde altid blev udført. Kan du ikke finde dem,
så spørg DR & TV2, for det var en af dem der bragte det.
Jeg er ikke helt sikker på, at det var Skive, men næsten ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 02-07-04 21:42

Hej Susanne

"ST" <cfs10802@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen i gruppen som har kendskab til plejehjem i DK som har hunde?

Nej, desværre ikke, men idéen er rigtig god. Min mormor bor på plejehjemmet
i Stubbekøbing, og der ved jeg at hunde gerne må komme på besøg.

> som fik en D/S på 6 kg

Hvor gammel er din D/S. Har nemlig selv en D/S men han vejer det dobbelte,
altså lige godt 12 kg. Han er lidt høj, men absolut meget slank. Synes bare
det lyder meget lidt at din kun vejer 6 kg

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk ( her kan du se Nicki hvis du har lyst )

Fra : LONE

Dato : 02-07-04 22:17

> [...]
> "det" som fortæller at der er brug for ham på det sted på den tid. Han er
e> meget forsigtig hund som elsker at putte sig.

> [...]
er
> bar nostalgi)tja verdenen forandrer sig, på nogle punkter sig til det

der var en udsendelse i går på dr1 ( hunde på job ) vist en genudsendelse
fra sidste uge, jeg mener det var i Skanderborg.

håber du kan bruge det ?

hilsen Lone

Fra : x Vuf x

Dato : 02-07-04 23:43

Fri, 2 Jul 2004 22:19:53 +0200, ST wrote:

>Er der nogen i gruppen som har kendskab til plejehjem i DK som har hunde?

Ja, der er flere plejehjem, der har både hunde og besøgshunde.

>Hvis nogen i gruppen har erfaring med dette, og måske kan henvise til næsten
>hvadsomhelst - modtages det med kyshånd.

Jeg skal skaffe navnet på et plejehjem i Nordjylland, der har
en papillon boende. Hvis den altså ikke er død af alderdom.

> [...]
>"det" som fortæller at der er brug for ham på det sted på den tid. Han er en
>meget forsigtig hund som elsker at putte sig.

Det lyder altså lækkert. Mange ældre og demente har godt
af kontakten med en hund eller en kat.

>Kan vi ikke få en debat om dette emne -

Gerne.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Anette

Dato : 03-07-04 02:37

ST <cfs10802@vip.cybercity.dk> wrote:
> Er der nogen i gruppen som har kendskab til plejehjem i DK som har
> hunde?

Jeg ved ikke om de har det mere, men for år tilbage , var forstanderens
pragtfulde schæfer med på arbejde hver dag, på Sengeløse plejehjem.
Og jeg mener også at flere beboere på ...øøøh Rosengården, hed det vist -et
stort EGV plejehjem ved Nyboder i Kbh.
Især på Sengeløse var det meget populært blandt beboerne at der var en hund.
Han var rar at snakke med, også når senil demensen var blevet så slem at
ingen andre kunne forstå en mere. Hunden havde sin fast runde hver morgen,
beboere han skulle hilse på hver morgen. Beboerne blev bekymrede hvis der
var enkelte dage hvor han ikke kom samme tid som han plejede Det er godt
at have nogen at kære sig om.

Der boede iøvrigt også en stor,smuk, meget kælen Ara - det var en af
beboernes papegøje, der havde fået plads i en hyggekrog på gangen. Den havde
alle vældig fornøjelse af - både beboere, personale og besøgende.
Min oplevelse at kæledyr på plejehjem er at det bringer det smukkeste frem i
mennesker. En hund eller kat kan vende en dum dag til at være knap så slem.
Et dyr fjerner en smule af institutionspræget og især giver det en at snakke
med, en der lytter når alle andre har tralvt. En at give et kram, i en fase
af ens liv hvor mange af ens største kærligheder ikke er mere.
Et modargument er ofte at dyr sviner/ støver - ja og hvad så.? Et plejehjem
er ikke et hospital, beboerne er ikke syge mennesker - alder og de deraf
følgende svækkelser og skavanker er trods alt stadig ikke blevet en
(smitsom?) sygdom- og behøver ikke at blive behandlet som sådan. Et
plejehjem er et hjem - beboernes hjem, på beboernes vilkår.

Selvfølgelig skal et dyr - uanset hvilket - præsenteres med meget stor omhu
og forståelse både for dyret og for beboerne. Også de beboere som ikke synes
om at have "sådant et kræ" til at snuse rundt i deres hjem. Dyret skal have
psyken til det lidt langsommere tempo, voluminøse mængde kæleri - og ikke
mindst skal ejeren være indstillet på at der skal MEGET motion til at løbe
alle de småkager af hundens sideben - hver eneste dag. Man kan ikke
"opdrage" ældre mennesker til at lade være med at give hunden kage,
chokolade eller hvad de nu kan finde på for at gøre det godt for hunden.

Hov - det blev lidt langt - sorry

/ Anette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-07-04 11:24

"Anette" <anette@readonlymail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> "opdrage" ældre mennesker til at lade være med at give hunden kage,
> chokolade eller hvad de nu kan finde på for at gøre det godt for

Tja, man kan vel sige, at visse mennesker har en meget svag, men til gengæld
meget smuk karakter

M.V.H.....Benny..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-07-04 07:22

"ST" <cfs10802@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> "det" som fortæller at der er brug for ham på det sted på den tid. Han er en
> meget forsigtig hund som elsker at putte sig.

Jeg synes personligt at ideen er rigtig god. Hvis bare der var flere
plejehjem/bofællesskaber og den slags der gjorde noget i den retning,
så ville nogle flere mennesker have det bedre.

Jeg har ingen erfaring, men jeg søgte lidt på Google, og det viser
sig, at der faktisk er en test, der viser hvordan hunden klarer
forskellige ting. F.eks. kan en ældre på et plejehjem jo godt have
nogle "anfald", hvor han/hun råber højt og slår ud med arme og ben.
Det skal hunden jo også kunne klare.
http://www.hazyland.dk/homepage/artikler/caninegoodcitizen.htm

Men der er godt nok ikke mange oplysninger om det på dansk. Har du
prøvet at kontakte dit (tidligere) uddannelsessted og spørge om de ved
noget? Er der et eller andet blev for plejehjemsansatte, hvor du kan
spørge?

Under alle omstændigheder vil jeg gerne høre mere om hvordan det går.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Rikke Andersen

Dato : 05-07-04 08:23

> [...]
næsten
> hvadsomhelst - modtages det med kyshånd.

Hejsa

Sydmarksgården i Verninge ved Tommerup har en Labrador han gående frit
rundt. Det fungerer rigtig godt og beboerne er meget glade for det. Der er
meget strege regler for, at ingen må fodre ham osv.

Jeg fandt ud af det en dag jeg var dernede og installere et edbsystem. På
døren stod der: Husk at lukke døren pga. hunden så jeg spurgte jo
kontorpersonalet og de fortalte så om hunden. Beboerne er utrolig glade for
at få et lille besøg på værelserne eller i tv stuen el. lign.

Rikke Andersen

Fra : pedellen

Dato : 05-07-04 08:32

"ST" skrev d. 02-07-04 21:20 dette indlæg :
> [...]
næsten
> hvadsomhelst - modtages det med kyshånd.

Hej
Jeg ved at på plejehjemmet Hybyhus i Fredericia har de anskaffet sig en
Cocker - eller var det en springer - spaniel for noget tid siden.
Hvordan det går aner jeg ikke, men du kan jo prøve at ringe og spørge
telefonnummeret er 72 11 31 00
Mvh Pedellen

http://www.kandu.dk/