Sænkekøl af rustfrit stål - hvordan skal d~
Fra : Fly

Dato : 02-07-04 14:46

Hejsa!

Jeg har fået lavet en ny sænkekøl til min båd (Sailfish 18). Kølen er
konstrueret i rustfrit stål, og har stort set form som "et stykke af en
flyvinge".

Jeg har lagt en tegning/skitse af kølen på dette link:
www.telefonfis.dk/koel_sailfish.pdf

Mit spørgsmål er nu hvordan jeg skal overfladebehandle kølen. Jeg har det
bedst med at den får en gang bundmaling ligesom bunden af båden.

1) Skal kølen så have primer først eller hvad gør man?
2) Eller er det OK at have den "stående" i råt rustfrit stål? Hvis det er -
hvad så med begronong er det let nok at fjerne igen?

Noget andet jeg er i tvivl om er galvanisk tæring. Det har jeg ikke ret
meget styr på, men har da indkøbt zinkanode til formålet. Af praktiske
grunde vil jeg helst montere denne under kølen - altså den flade del som
godt nok vil skrabe gennem bunden ved eventuel grundstødning. Det er det
eneste sted den kan sidde, hvis kølen skal kunne hejses op og ned.

3) Det er en 200 grams zinkanode jeg har købt, og det er vel fint nok eller
hvad?
Skal der bruges specielle bolte/monteringsgrej/pasta når zinkanoden skal
forbindes til kølen?

Jeg glæder mig til at få et par svar!

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-07-04 16:22

På ejendommeligvis fremsatte Fly følgende påstand:

> [...]
> 2) Eller er det OK at have den "stående" i råt rustfrit stål? Hvis
> det er - hvad så med begronong er det let nok at fjerne igen?

At behandle rustfritstål er noget værre møg. I Lynetten er der en båd,
som er bygget af rustfritstål, og den stakkels mand har nok prøvet
alt, hvad der er værd at prøve...

Problemet er, at det er mere end almindelig svært at få noget til at
hænge fast på rustfrit stål. Men et absolut krav må være, at du får
kølen sandblæst til SA 2,5. Så kan du enten prime den med Hempel's
Lightprimer eller give den Westepoxy. Men det er sandblæsningen, der
er vigtig.

Alternativt sliber du med en vinkelsliber og så giver du den fire lag
Westepoxy og tre lag Lightprimer. Du er nødsaget til at give den en
eeller anden form for primer, ellers får du aldrig bundmalingen til at
hæfte. Men det kommer aldrig til at holde lige så godt som hvis du
havde sandblæst den.

> [...]
nok
> eller hvad?
> Skal der bruges specielle bolte/monteringsgrej/pasta når zinkanoden

Skruer eller bolte skal være af syrefast rustfrit stål. Størrelsen er
sikkert rigelig, men hold øje med den i starten. Altså det første
år...

Claus