Renlighed igen..
Fra : EnjoyNews

Dato : 02-07-04 11:40

Hej

Så har jeg lige en ting mere at spørge om ..

Jeg har to tæve westier, én på 9 mdr og én på 3 mdr.
Den store lærte meget hurtigt at komme udenfor når hun skulle tisse osv.. og
hun har været renlig næsten så læmge jeg kan huske det.. hun har altid været
dygtig til at sætte sig hen til havedøren og vuffe når det var hun skulle
ud.
Den lille har også lært lidt af det, men er stadig ikke helt renlig.. når
det sker siger vi nej og tager hende selvfølgelig med ud og roser hende.

Her til morgen var noget lidt andet..
Vi vågner og de skal formentlig ud at tisse... vi går hentil døren og den
lille løber ud.. den store står bare og kigger .. hun vil ikke ud.. i stedet
venter hun lidt og sætter sig så indenfor og tisser... hvordan kan det
være.. ? Er der nogen der har et bud på denne ændring ?

Mange hilsner
Heidi

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 02-07-04 11:58

Hej Heidi

Sandsynligvis er din "store" ved at komme i løbetid!

Rigtig mange tæver bliver kortvarigt urenlige før første løbetid, hvorfor
ved jeg ikke, men har blot konstateret det. Det har sandsynligvis noget med
hormoner at gøre. Hvis det er løbetiden der er på vej, kan du glæde dig over
at det kun er ved denne første løbetid hun er "utilregnelig" hvad renlighed
angår, og at det snart går over igen.

Venlig hilsen
Charlotte Eglin
www.candour.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 02-07-04 12:20

Tak Charlotte
Men hun har været i løbetid for nogle måneder siden ??

Kh Heidi

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 02-07-04 12:29

Hej Heidi

> Men hun har været i løbetid for nogle måneder siden ??

Er du sikker på at det var en "rigtig" løbetid - hun kan jo ikke have været
ret gammel, da hun kun er 9 mdr. nu? Men når jeg skriver at hun er ved at
komme i løbetid, kan der godt være 1-2 mdr. til - tævens hormoner ændrer sig
og "lader op" til løbetid flere måneder før, så hvis hun virkelig var i
løbetid for nogle måneder siden, kan det være at det er hendes 2. løbetid
der er på vej. Jeg har selv haft en tæve som kom i løbetid i en alder af 6½
måned, så det er da set før. Men hun var heller ikke urenlig ved den første
løbetid, men blev det ved den 2.

Selv om hun var i løbetid for nogle måneder siden, kan det godt være at hun
igen er ved at lægge an til løbetid om 1-2 mdr. Ellers ved jeg ikke hvorfor
hun satte sig inde og tissede - det kan også være at hun bare syntes at der
var for koldt og vådt ude - eller at hun måske ikke var rigtig vågen? Hvis
hun har sovet tungt og er blevet vækket midt i en drøm, kan det måske være
derfor? Bare et vildt gæt!

Venlig hilsen
Charlotte Eglin
www.candour.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 02-07-04 13:08

Hej Charlotte

Hun kom i løbetid da hun var 7½ måned gammel.. og blødte i de der 16 dage
eller hvad det er.. hun var hævet forneden og meget rød, så den var vist god
nok men tidlig ja
Hvis hun allerede nu lægger an til sin nummer 2 løbetid så er det hurtigt..
men jeg har heller ikke prøvet det før og ved ikke hvor tæt op af hinanden
løbetiderne kommer..

Ja, måske var det blot for koldt og vådt udenfor, men hold op hvor blev jeg
alligevel chokeret over at se det .. det er jo længe siden hun har gjort
det.

Fra : Karina.

Dato : 02-07-04 19:43

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> wrote in message news:<40e54f66$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> men jeg har heller ikke prøvet det før og ved ikke hvor tæt op af hinanden

Hejsa.

Mht. løbetiderne var jeg selv i tvivl så jeg spurgte min dyrelæge og
hun sagde at det først er efter 3- 4 løbetider at tæven får et
"løbetids-mønster" man nogle lund kan regne med. Indtil da kan
perioden i mellem variere, de kan nogle gange blive falsk drægtig
(blev Misja MEGET ved den 1.ste men slet ikke den 2. gang, venter
stadig på 3.gang), intensiteten af blødningerne kan også variere, ja
intet er nødvendigvis ens fra gang til gang, altså heller ikke hvor
ofte. Der udover er der tæver der kommer i løbetid med 12 mdr.
mellemrum - eller 9 mdr. - eller 6 mdr's mellemrum, Misja har ret
præsist haft 6 mdr. i mellem den 1.ste og 2., men som sagt er intet
sikkert endnu

Mange tæver ændre sig igen når de kommer godt op i årene, som hos
kvinder er det jo homon påvirkningerne der afgøre det hele og de ændre
sig med alderen også hos hunde

Håber at alt er som det skal være med begge dine hunde

Vh. Karina og Misja der har "lagt an" til løbetid den sidste 1½ måned
- suk - *SS*

Fra : x Vuf x

Dato : 02-07-04 21:40

Fri, 2 Jul 2004 14:08:01 +0200, EnjoyNews wrote:

> [...]
>men jeg har heller ikke prøvet det før og ved ikke hvor tæt op af hinanden

Der skal mindst være 6 mdr. imellem.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : x Vuf x

Dato : 02-07-04 21:38

Fri, 2 Jul 2004 13:29:20 +0200, Charlotte Eglin wrote:

>Er du sikker på at det var en "rigtig" løbetid - hun kan jo ikke have været
>ret gammel, da hun kun er 9 mdr. nu?

Mange af mine havde 1. løbetid da de var 6 mdr.!