Bærbar med XP får intet netværk
Fra : Ian Matheson

Dato : 02-07-04 08:46

En bærbar, der skal bruges dels hjemme, dels i skole, og skal have
ip-adressen via DHCP.

Men alt den får er windows intene 169.254.x.x. Når jeg tvinger den på en
lokal 192.168.x.x adresse, kan jeg pinge, men når jeg så frigiver den til
DHCP igen, får den intern windows, og "automatisk privat adresse".

Min DHCP virker på alle andre computere, også gæstecomputere i huset, så det
må være den bærbare der driller.

Alle forslag er velkomne, så det kan blive en god weekend.

Ian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-07-04 10:36

hvordan er du koblet på nettet?

For du link i netkortet?

Fra : Ian Matheson

Dato : 02-07-04 12:08

<snip>
> hvordan er du koblet på nettet?
>
> For du link i netkortet?

Den er kablet op med cat 5, rj45 stik mod en router med 5 andre computere
der går fint på nettet. Routeren deler også fint adresser ud til de øvrige
computere.

Jeps der er link i kortet, med manuel indtastet ip-adresse kan jeg pinge
både interne og eksterne adresser.

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 02-07-04 12:45

> [...]
> computere.
>
> Jeps der er link i kortet, med manuel indtastet ip-adresse kan jeg pinge

Ved det lyder simpelt, men har du installeret en firewall? I så fald, prøv
at slå den fra.

Fra : Ian Matheson

Dato : 02-07-04 15:01

<snip>
> Ved det lyder simpelt, men har du installeret en firewall? I så fald, prøv
> at slå den fra.

Nope, ingen firewall.

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 02-07-04 15:49

Ian Matheson wrote:

> [...]
> computere.
>
> Jeps der er link i kortet, med manuel indtastet ip-adresse kan jeg pinge
Hvlket output giver Start->kør->cmd->ipconfig /all ?

Hvad er det for en router? Er den sat op til at uddele flere end 5
ipadresser?

-Peter

Fra : Ian Matheson

Dato : 02-07-04 20:45

> <snip>

<Hvlket output giver Start->kør->cmd->ipconfig /all ?>

Windows IP-konf.
Primær DNS er sat til iebp.dk, på mine andre står der intet, men kommer
istedet frem for neden ved "søgeliste for DNS-suffikser" PKE (altså ikke det
samme - kan det være her hunden er begravet ?)

Ethernet .....
For ethernet kortet ikke så meget andet end windows std-adresse, subnet
255.255.0.0. Ingen gateway og ingen DNS adresser (De øvrige maskiner får 3,
dels routerens, dels TDC 2 faste)

<Hvad er det for en router? Er den sat op til at uddele flere end 5
ipadresser?>

Routeren kan tildele 128 maskiner, via DHCP. Der er rigeligt med adresser
endnu.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-07-04 09:37

> [...]

>lokal 192.168.x.x adresse, kan jeg pinge, men når jeg så frigiver den til
>DHCP igen, får den intern windows, og "automatisk privat adresse".

Gerne lidt flere oplysninger:

Hvor mange netkort (kablede, trådløse, firewire) har den bærbare ?

Hvordan er opsætningen i 'Netværksforbindelser' - Er 'LAN-forbindelse alene', eller koblet til en netværksbro ?

Og så meget gerne udskrift af IPCONFIG /ALL - Kan nemlig ikke forstå det du skrive om 'Windows IP-konf' senere i tråden.

<mlr>

Fra : Ian Matheson

Dato : 03-07-04 19:03

<snip>
> Gerne lidt flere oplysninger:
>
> Hvor mange netkort (kablede, trådløse, firewire) har den bærbare ?

1 stk indbygget kablet 10/100 netkort, Broadcom 440x
> Hvordan er opsætningen i 'Netværksforbindelser' - Er 'LAN-forbindelse
alene', eller koblet til en netværksbro ?

Klientprogram til windows
Fil og udskriftsdeling
QoS pakkeplanlægning
NWlink NetBIOS
NWlink IPX/SPX
TCP/IP

Den er ikke koblet tl en netværksbro

Ip indstillingerne er som ved standard installation af windows. Altså hent
auto. ip, hent auto. dns, under adv. er DHCP aktiveret.

> Og så meget gerne udskrift af IPCONFIG /ALL - Kan nemlig ikke forstå det
du skrive om 'Windows IP-konf' senere i tråden.

Windows ip konfiguration:
Vært: hshansen
Primær DNS-suffiks iebp.dk
Nodetype Hybrid
Ip routing aktiveret nej
wins-proxy nej

Ethernet-netkort LAN-forbindelse
Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks blankt
Beskrivelse Broadcom 440x
netkort....
Fysiks adresse 00-0b-db-99-89-01
Dhcp aktiveret ja
Automatisk konf. aktiveret ja
IP for auto. konf. 169.254.112.4
Undernetmaske 255.255.0.0
std. gateway blankt

Jeg har lige prøvet at koble en anden bærbar på med fuldstændig
nyinstalleret MS XP på mit netværk i dag, samme router, samme netledning.
Den strøg på nettet med intern ip 192.168.1.7, tildelt af routeren.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 03-07-04 19:32

On Sat, 3 Jul 2004 20:03:25 +0200, "Ian Matheson"
<matheson@tdcadsl.dk> wrote:

[klip - forhistorie]

>Klientprogram til windows
>Fil og udskriftsdeling
>QoS pakkeplanlægning
>NWlink NetBIOS
>NWlink IPX/SPX
>TCP/IP

Ikke fordi det har noget med det aktuelle netværksproblem at gøre -
men hvis ikke du kører op mod en Novell-server, så fjern (deaktiver)
NWlink NetBios og NWlink IPX/SPX fra konfigurationen.
QoS pakkeplanlægning kan normalt også undværes.

> [...]
>nyinstalleret MS XP på mit netværk i dag, samme router, samme netledning.
>Den strøg på nettet med intern ip 192.168.1.7, tildelt af routeren.

Prøv forsøgsvis at opsætte std. gateway til routerens IP-adresse
(oftest, men ikke altid 192.168.1.1 - se routerens manual)

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen