rejste børster, hvordan er det nu ?
Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-07-04 21:12

Kan nogen hjælpe mig med det med rejste børster kan ikke huske det

Hvad var det nu at det betyder når en hund rejser de foreste børster ?

og hvad betyder det når den rejser de bagerste ?

og hele vejen ?

og ved nogen hvordan man har fundet ud af det ?

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-04 23:15

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> Kan nogen hjælpe mig med det med rejste børster kan ikke huske det

Så vidt jeg lige husker det:

> Hvad var det nu at det betyder når en hund rejser de foreste børster ?

Hunden er selvsikker.

> og hvad betyder det når den rejser de bagerste ?

Den er jeg så ikke helt sikker på....

> og hele vejen ?

Hunden er usikker.

> og ved nogen hvordan man har fundet ud af det ?

Jeg fik det af vide af en hundekonsulent, i forbindelse med Daffys agressive
adfærd. Han rejste altid børster hele vejen. Hvordan hundekonsulenten og
andre eksperter er kommet til den konklussion, ved jeg så ikke, men det
passer vidst meget godt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Karina.

Dato : 02-07-04 08:51

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message news:<trr8e0doibvm49ofi4ed25q57302kpquod@4ax.com>...
> Kan nogen hjælpe mig med det med rejste børster kan ikke huske det
>

> Hvad var det nu at det betyder når en hund rejser de foreste børster ?

Hej.

Jeg har lært at når hunde rejser børster og indtrykkert er smalt altså
rejser den kun en smal kam endten for - bag ell. hele ryggen (set fra
alle leder), er hunden oftest usikker. Er synsindtrykket bredt (rejser
nakke hår og ned over skuldre, evt.også hele ryggen ),
"puster-den-sig-op" altsår "skrub-af" - skræmme udseende,
her-kommer-jeg attitude mv. Det er lidt ligemeget (har jeg fået af
vide af exam.instruktøre/adfærds konculenter) om det kun er foran,
bagved eller ned over hele ryggen.

Men du skal også se på resten af hunden; øre stilling, position på
hovedet, hviler vægten på for-part eller bag-part, står hunden højt og
bredt og lyser af selvtillid eller er det modsatte tilfældet, er der
lyd på og er det i såfald en lys eller mørk lyd osv. Det med rejste
børster er kun et af rigtig mange signaler hunde bruger over for os og
hinanden

Håber det var en hjælp

Vh. Karina G.C.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-07-04 09:26

On 2 Jul 2004 00:51:05 -0700, 1kgc@mail.dk (Karina.) wrote:

> [...]
>lyd på og er det i såfald en lys eller mørk lyd osv. Det med rejste
>børster er kun et af rigtig mange signaler hunde bruger over for os og

tjae jeg syntes nu at det er lidt indviklet, men måske du har ret i at
man ikke skal fokusere udelukkende på rejste børster men det der
undrer mig er at det skifter fra foran til bag i og nogle gange hele
vejen, det sker fordi der i nærheden af mig er en lille skummel sti
hvor kvinder ikke tør gå når det er mørkt der er lidt skummelt men
et godt sted at lade sin hund skide om aftenen Men på den sti har
min hund og jeg fået nogle store chok en gang imellem bla da der er et
hegn hvor der boede 2 forskellige hanhunde en pit og en amstaff og når
vi har gået dernede kunne piten komme styrtende lige ind i hegnet, og
det er altså imens det var mørkt den bed løs i trådhegnet og gik
amok, og amstaffen lavede engang en stor bule i hegnet så hurtigt løb
den lige ind i det plus at en anden hund vi skulle pasere rev sig
ud af halsbåndet og bed min hund i hovedet, og ikke nok med det så
vælter det rundt med katte over det hele, og vi har også prøvet at
blive verbalt overfaldet af en kælling der ledte efter sine katte kl 6
om morgenen og så før jeg havde fået morgenkaffen enda, og så er
jeg ikke til at spøge med hun råbte helt vildt op fordi jeg stod
og kiggede på nogle kattekilinger imens min hund i snor knurede af
glæde og logrede ved synet af dem ! en rigtig kælling men det fik hun
nu også at vide med det samme hahah der er sku sket meget dernede
nå men det der så er resultetet nu, "selv om piten og amstaffen er
flyttet" er at min hund rejser børster og går stift og holder øje
nogle gange knurer han helt vildt uden at der er nogen, jeg ved ikke,
der er nok ikke noget at gøre ved det, men var bare intereseret at
høre om det med børsterne, måske det kunne fortælle mig et eller andet
om hvad der sker inde i ham, men han er nok bare på vagt

DAB-problem
Har andre herinde DAB-signalproblemer under Gladsaxesenderen?
og har i prøvet ny antenne hører jeg meget gerne om det

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-04 09:50

"Karina." <1kgc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> her-kommer-jeg attitude mv. Det er lidt ligemeget (har jeg fået af
> vide af exam.instruktøre/adfærds konculenter) om det kun er foran,

Buffy rejser børster med et bredt synsindtryk og hele vejen ned af ryggen,
når hun er usikker, så du har nok ret i, at man skal have hele hundens
kropssprog med i vurderingen.
De få gange Buffy viser sig fra sin selvsikre side, er det kun de forreste
børster, der er rejst, halen og hovedet er højt løftet osv....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Karina.

Dato : 02-07-04 19:28

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message news:<40e521d6$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> De få gange Buffy viser sig fra sin selvsikre side, er det kun de forreste
> børster, der er rejst, halen og hovedet er højt løftet osv....

Hmmm, ja jeg synes også selv det er svært at læse, men jeg har
efterhånden lært at læse Misja med rimelig sikkerhed. Som du også er
inde på kan de sende noget selvmod sigene signaler - hvilket leder mig
vidre til hvad jeg også tror at have spottet; nemlig at de selv nogen
gange kan være i syv-sind om hvordan de skal reagere (oplevede jeg i
særlig grad da Misja var imellem 9 - 14 mdr.) og derfor både kan prøve
at vise mod men også er s.... usikker på det de står over for og
derfor også viser usikkerhed (pels, krop osv.) i en pære-vælling

Mht. Den første tråd, lyder det som du selv er inde på, som om han
puster sig op bare for at være på den sikre side (må sige at det også
lyder som et gustent sted *S*), i har jo haft jeres del af chock og
spænding der. Måske aner han også en lille spænding hos dig når i er
på vej derhen eller er derinde, der skal ikke meget til før vores
hunde mærker det hos os og det reagere de på promte

Men hvis andre har flere erfaringer/forklaringer håber jeg de skriver,
da det også er noget jeg gerne vil blive klogere på - eller blot høre
om ..^_^..

Vh. Karina G.C.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-07-04 19:56

On 2 Jul 2004 11:28:08 -0700, 1kgc@mail.dk (Karina.) wrote:

> [...]
>
>Men hvis andre har flere erfaringer/forklaringer håber jeg de skriver,
>da det også er noget jeg gerne vil blive klogere på - eller blot høre

ja det kan være lidt skummelt om aftenen, jeg er nu aldrig nervøs
dernede men jeg holder jo ekstra øje om der eventuelt skulle være
nogle andre hunde når det er mørkt måske han fornemmer det .og
ja det kunne være interesant at høre hvad andre ved eller har oplevet
med det at rejse børster de forskellige steder på ryggen