Hvad stiller jeg op med den gamle gnavpot?
Fra : Lotte Christensen

Dato : 01-07-04 06:05

Hej gruppe!

Jeg tillader mig hermed at forsøge mig herinde (og undskylder på forhånd
det lidt lange indlæg) :)

Jeg er den glade ejer af en 'brugt' Golden Retriever, Woody, på snart 9
år (jeg har haft ham siden 2000). Han er på stort set alle områder en
sød og glad hund, der gerne hilser på folk og specielt børn. Da kæresten
og jeg fik ham, var han ikke specielt begejstret for andre hanhunde,
selvom enkelte af dem var helt i orden at lege med.

Men nu er Woody ved at blive en gammel gnavpot. Af en eller anden grund
har han et kompleks i forbindelse med hunde (uanset køn) der er på samme
størrelse eller større end ham selv. Når vi er ude at gå tur og møder
andre hunde i denne kategori, bliver det tit noget rod :(

Woodsens hale ryger helt op i vejret så snart han ser den anden hund,
ørene spidses og han virker enormt optaget af 'den anden hund, der går
der'. Han knurrer ikke og rejser ikke børster. Til gengæld giver han sig
til at gø som en vanvittig, når vi så skal forbi den anden hund -
typisk med det resultat, at den anden hundeejer skynder sig at trække
sin hund til sig og skynder sig væk (ganske forståeligt, det ville jeg
ganske sikkert også selv gøre, hvis jeg mødte sådan en gnavpot). Jeg har
prøvet at få Woody til at sætte sig ned mens den anden hund går forbi,
mens jeg så taler beroligende til ham (i stil med: "Hvor er den fin,
dyyyyyyygtig hund") og klapper ham, men lige lidt hjælper det. Når den
anden hund kommer tæt på, så giver Woody sig til at gø som en vanvittig.

Min løsning lige pt. er at gå over på det andet fortov, når jeg ser en
anden hund i nærheden - så kan den da få lov til at gå i fred (og når vi
er på det andet fortov, giver Woody sig ikke til at gø).

Problemet opstår ikke, hvis vi møder en hvalp eller en 'lille' hund
(uanset køn) (begrebet 'lille' dækker her alt, der er fysisk mindre end
Woody selv).

Spørgsmålene er så: Hvad gør jeg galt? Og hvad kan jeg gøre for at
overbevise Woody om, at det er ok at der er andre hunde til, der er
ligeså store som ham selv, og at han altså ikke behøver at gå amok
(verbalt) over at de går på samme fortov?

I håb om, at nogle af jer herinde har et godt forslag, der kan hjælpe
Woody og Woodys menneskemor .

Venlig hilsen

Lotte Christensen

--
Ved svar på mail, fjern [fjerndette] fra mailadressen.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 01-07-04 08:50

"Lotte Christensen" <lotte@[fjerndette]abildgaard.de> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe!

Hej Lotte

Hvor længe har det stået på? Det er muligt der er en løbsk tæve i området
nemlig. En jeg udstiller med han en han-hund der gør det med at løfte halen
højt og skydde nakke når han ser' Jenna... også selv om hun ikke er løbsk
skal det lige indskydes... Han gør det simpelthen for at vise sin
maskulinitet... "Se lige hvor stor og lækker jeg er!!"

Prøv næste gang at træd ind foran ham.

Rinnie

Fra : Lotte Christensen

Dato : 01-07-04 13:48

Rinnie Ilsøe wrote:

> Hvor længe har det stået på?

Det har stået på i hvert fald i en måneds tid

> [...]
> skal det lige indskydes... Han gør det simpelthen for at vise sin
> maskulinitet... "Se lige hvor stor og lækker jeg er!!"

Det var også min første tanke - at han lige skulle vise, hvor lækker han
er - men det er nu noget anstrengende i længden, at han skal være så
pralende (og det er jo også synd for ham, at han ikke rigtig får
mulighed for at 'snakke' med andre hunde, når vi er ude at gå)

> Prøv næste gang at træd ind foran ham.

Det vil jeg prøve. Tak for tippet :)

vh Lotte

Fra : qfha

Dato : 01-07-04 18:35

"Lotte Christensen" skrev d. 01-07-04 06:05 dette indlæg :
> [...]

> Lotte Christensen
>
> --
> Ved svar på mail, fjern [fjerndette] fra mailadressen.

------

Din hund er blevet bange/usikker på andre hunde. Det er der selvfølgelig
en grund til. Har han oplevet et eller andet som kan have skræmt ham?
Eller man kunne forestille sig at han havde fået en svaghed, evt.
døv/smerte/syn, som gør ham usikker.

Prøv at tænke efter og check alle hans sanser, samt undersøg om han kan
have ondt et eller andet sted.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : ST

Dato : 02-07-04 20:54

Du behøver så absolut ikke at undskylde - jeg har de sidste 15 år haft
rottweilertæver lige efter hinanden og som begge i en alder af ca. 6 år
udviklede sig til et par sure madammer. De hunde som de kunne socialt med
før blev de pludselig aggressive på, ganske som ældre mennesker - måske
erkendelse af deres egen svaghed eller? Måske overfortolker jeg, men jeg har
tænkt over, at nogle ældre som kommer på f.eks. plejehjem også udviser samme
adfærd mvh Susanne

Fra : Lotte Christensen

Dato : 03-07-04 08:10

ST wrote:
[klip]
> [...]
> tænkt over, at nogle ældre som kommer på f.eks. plejehjem også udviser samme

Det kan selvfølgelig være. Jeg har vredet hjernen de sidste par dage for
at komme i tanke om et eller andet, der kan forklare, hvorfor han er
blevet så gnaven overfor andre hunde. Men jeg kan ikke rigtig finde noget...

Til gengæld har jeg også bemærket, at han er blevet ligeglad med sine
'gamle legevenner'. Han hilser kort på dem og går så videre på turen,
som om han 'virkelig ikke har tid til at snakke med dem der mere' ;)

Måske er han bare blevet gammel og sær..

Vh.
Lotte

Fra : x Vuf x

Dato : 03-07-04 09:14

Sat, 03 Jul 2004 09:10:25 +0200, Lotte Christensen wrote:

> [...]

>som om han 'virkelig ikke har tid til at snakke med dem der mere' ;)

>Måske er han bare blevet gammel og sær..

Skrev du ikke, at han var 6 år? Det er da ikke gammel!
Måske har han smerter.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Lotte Christensen

Dato : 03-07-04 09:44

x Vuf x wrote:

> Skrev du ikke, at han var 6 år? Det er da ikke gammel!
> Måske har han smerter.

Nej, han er 9 år (det skrev jeg vist også). Og han har lige været til
det årlige tjek hos dyrlægen (sidste uge), der ikke fandt noget galt med
ham.

vh. Lotte

Fra : qfha

Dato : 05-07-04 08:32

"Lotte Christensen" skrev d. 03-07-04 09:44 dette indlæg :
> [...]
----

Af en Golden at være er han ikke specielt gammel, og det er bestemt ikke
almindelig goldenadfærd at være aggressiv. En sund golden møder alle med
glæde og imødekommenhed.

Der er noget galt.

Dyrlægen checker ikke hans hørelse og øjne, ej heller hans tænder.
Kontroller selv disse, især de bageste kindtænder. alternativt har han
smerter et eller andet sted, det kan dyrlægen heller ikke kontrollere,
så lad ikke dette besøg være en sovepude.

http://www.kandu.dk/