Problem med alge
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 30-06-04 18:25

Mit akvarium er hårdt angrebet af en, for mig, ny alge type. Den ser sådan
ud:
http://home4.inet.tele.dk/whisky/akva/ (ikke de bedste billeder, men jeg kan
ikke gøre det bedre)

Nogle forslag til hvordan jeg kan komme af med den?
Jeg fjerner alt det af algen jeg kan cirka en gang hver 14. dag, men den
kommer bare igen. I forbindelse med det skifter jeg cirka 1/4 af vandet,
akvariet er på 250 l

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-04 18:30

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-04 18:42

Jakob Johannessen skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Hvad har du af lys, planter, fisk o.s.v......

Fodrer du for meget ?

Ordentligt lys i 10-12 timer i døgnet er fint - mere end det gavner
algerne mest....

Nogle rør gavner alger mere end planter......

Mange planter der trives fint kan bruge de overskydende næringstoffer,
der ellers gavner algerne....

Overfodring giver næringsstoffer i vandet, der mest gavner algerne

O.s.v. - der kan være mange grunde til alger....

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 30-06-04 18:51

> Hvad har du af lys, planter, fisk o.s.v......
To lysstofrør af mærket Sylvania på 30w, et Gro-Lux og et Aquastar på
10.000 K.
I akvariet er der Cabomba carolineana, Anubias nana, Echinodorus bleheri,
Microsorum pteropus og Elodea canadensis.
Der er neonfisk, pragtsmerlinger, skybjergfisk, pansermalle og en scalare.

> Fodrer du for meget ?
De får mad cirka hver anden dag, og den er spist indenfor fem minutter

> Ordentligt lys i 10-12 timer i døgnet er fint - mere end det gavner
> algerne mest....
Der er lys på i 12 timer

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-06-04 21:07

Jakob Johannessen wrote:
> To lysstofrør af mærket Sylvania på 30w, et Gro-Lux og et Aquastar på
> 10.000 K.

Hmm - hvor gamle er rørene ?

Hvis de er over et år bør de skiftes, da de så har mistet en del af
kraften - selvom de stadig lyser.

Gro-Lux er der noget delte meninger om - da jeg prøvede dem for en del år
siden resulterede de i dårligt lys og mange alger.

Nu bruger jeg udelukkende Triton-rør der giver meget bedre lys - og ingen
alger - men der er sikkert andre OK rør ?

Resten lyder OK......

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 30-06-04 21:41

> Hmm - hvor gamle er rørene ?
De blev skiftet for et par måneder siden

Fra : Tjinca

Dato : 30-06-04 21:09

> [...]
> Der er neonfisk, pragtsmerlinger, skybjergfisk, pansermalle og en scalare.

> De får mad cirka hver anden dag, og den er spist indenfor fem minutter

Står det i nærhed af sollys?

Jeg har 2 stående, uden mulighed for, at den mindste solstråle kan ramme.
Der forekommer lidt grønne "prikker" hist og her, men ikke værre end at 2
små sugemaller kan holde det nede (et 200 l). Jeg frygter ligefrem, at de
skal sulte ihjel.

Til gengæld, forsøgte jeg så at stille et lille 85 l bag mit skrivebord, i
direkte sollys (kun med planter i) ...1 1/2 uge efter kunne man knap nok se
igennem glasset for slimede alger.

Jeg ved ikke med andre, men mine erfaringer fra tidl. akvarier, er at blot
den mindste smule sollys kan boome algevæksten.

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 30-06-04 21:43

> Står det i nærhed af sollys?
Der er en mur mellem akvariet og solen, så det er der ingen fare for. Jeg
har for øvrigt et andet akvarium som dagligt får et par timers sol, men hvor
jeg ikke har algeproblemer, så det kan lade sig gøre med solskin og akvarium

Fra : Keyser Soze

Dato : 01-07-04 00:44

On Wed, 30 Jun 2004 19:25:18 +0200, "Jakob Johannessen"
<whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote:

> [...]
>Jeg fjerner alt det af algen jeg kan cirka en gang hver 14. dag, men den
>kommer bare igen. I forbindelse med det skifter jeg cirka 1/4 af vandet,

Det er blågrønalger, som du har i akvariet.
Skift 1/4 af vandet hver anden dag, så vil du snart have fået
fortyndet det overskud af næringsstoffer, der er i dit vand og algerne
vil forsvinde af sig selv.
At fjerne algerne gør på en måde problemet værre. Ved deres blotte
tilstedeværelse, bruger de nemlig af de næringsstoffer, der er det
egentlige problem. Fjerner du algerne, vil du således få en endnu
højere koncentration i vandet.
Jeg vil anbefale, at du hver uge fast, efter at du er kommet dem til
livs, skifter 1/4 af vandet. Har du store voldsomt spisende fisk, kan
du gøre det hver 5. dag.

Keyser Soze

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-07-04 09:50

"Keyser Soze" <michmormik@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tilstedeværelse, bruger de nemlig af de næringsstoffer, der er det
> egentlige problem. Fjerner du algerne, vil du således få en endnu

Nej, det er algernes vækst, der fjerner næringsstoffer. Så derfor er det
helt fint at høste algerne. Derved fjernes nemlig de næringsstoffer, der er
bundet i algerne, således at nye alger, der kan slå sig ned hvor de gamle
alger blev fjernet, kan binde nye næringsstoffer til sig.

I øvrigt skal der høstes umanerligt store mængder grønt, for at det batter
noget. Dett er langt nemmere at skifte vand, som der også foreslås her.

Hvis der er tale om blågrønalger tror jeg personligt at der er for meget
fosfor.

Hvor mange måler egentligt fosformængden regelmæssigt?

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Keyser Soze

Dato : 03-07-04 17:19

On Thu, 1 Jul 2004 10:50:09 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>bundet i algerne, således at nye alger, der kan slå sig ned hvor de gamle
>alger blev fjernet, kan binde nye næringsstoffer til sig.

Det kan du have helt ret i... hvis det altså var en græsmark det
drejede sig om. Hvis det var en græsmark med et veludviklet rodnet,
som du høstede den overjordiske del af, så stod selve planten tilbage,
parat til virkelig at trykke den af. Men det er det jo ikke.
I tilfældet med blågrønalgerne fjernes den tæppeagtige belægning
ganske let og fuldstændigt. Den kommer godt nok hurtigt igen, men skal
dannes helt forfra og ikke som græsset fra et eksisterende rodnet.
Derfor vil jeg påstå, at det, teoretisk, skader mere at fjerne
algerne.
I praksis forsvinder algerne meget hurtigt ved hyppige vandskift og
jeg ville fjerne de udseendemæssigt klart skæmmende alger samtidig med
det første vandskift.

Og så lige en løftet pegefinger: De blågrønalger var aldrig dukket op,
hvis regelmæssige og fyldestgørende vandskift havde været foretaget
løbende.
Det alt for næringsrige vand skaber ikke alene grobund for alger, men
er også usundt/skadeligt for fiskene.

> [...]
>noget. Dett er langt nemmere at skifte vand, som der også foreslås her.
>
>Hvis der er tale om blågrønalger tror jeg personligt at der er for meget

Det er også min teori.
>Hvor mange måler egentligt fosformængden regelmæssigt?

Ikke her.

Venligst

Keyser Soze

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 03-07-04 18:56

> [...]
> løbende.
> Det alt for næringsrige vand skaber ikke alene grobund for alger, men

Jeg har altid skiftet 1/4 af vandet hver 14. dag, og det er først indenfor
den sidste måned at disse alger er begyndt at komme

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-07-04 15:16

Jakob Johannessen wrote:
> Jeg har altid skiftet 1/4 af vandet hver 14. dag, og det er først
> indenfor den sidste måned at disse alger er begyndt at komme

Har du tilsat gødning i større mængder eller fodret mere end normalt ?

Eller gjort andre usædvanlige ting ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-07-04 16:29

Jan Bøgh wrote:
<KLIP>

> Hvis der er tale om blågrønalger tror jeg personligt at der er for meget
> fosfor.
>
> Hvor mange måler egentligt fosformængden regelmæssigt?

Jeg kender ikke antallet , men jeg måler fosfor af og til.

--
Steen Suder

Fra : Kenneth L. Pedersen

Dato : 01-07-04 06:48

Hej,

Jeg har haft den samme slimagtige alge for nogen år siden i to forskellige
akvarier.
Man skal vist lede længe efter en alge der breder sig så livskraftigt som
denne

Jeg gjorde det at jeg fjernede så meget jeg kunne, slukkede lyset i 4-5 dage
og desuden sørgede for hyppige vandskift.

Siden har jeg ikke set noget til den (3-4 år siden).

Mvh. Kenneth