Router og DHCP
Fra : Hallin

Dato : 29-06-04 23:40

Hej alle kloge mennesker.

Lige et spørgsmål

Når man bruger router skal man så give hver PC sin egen IP manuelt eller
bruge DHCP?

Jeg har været ude for at lige pludselig kunne en af vore computere ikke få
tilkendt en IP fra DHCP, men når jeg gav den sin egen (mage til den som
plejede at være tildelt af DHCP) manuelt så var det OK.

Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål

Mvh
Poul

Fra : René Jensen

Dato : 30-06-04 11:05

Hallin wrote:
> Når man bruger router skal man så give hver PC sin egen IP manuelt eller
> bruge DHCP?

Det mest oplagte er at bruge routerens DHCP, men du kan sagtens give
samtlige computere på dit netværk en IP-adresse manualt. Giver man
IP-adresserne manualt kræver det mere administrativ arbejde, i det man
selv skal holde styr på hvilke IP'ere man har givet til hvilke
computere, i så fald vil der opstå i en konflikt, hvis to maskiner på
netværket har samme IP-adresse.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-04 11:10

René Jensen skrev:

> computere, i så fald vil der opstå i en konflikt, hvis to maskiner på
> netværket har samme IP-adresse.

Hvis den ene maskine er en Linux-maskine og den anden er en
Windows-maskine er problemet væk. Windows-maskinen skal i så fald bare
ha' en IP-adresse

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-04 11:09

Hallin skrev:

> Når man bruger router skal man så give hver PC sin egen IP manuelt
> eller bruge DHCP?

Det bestemmer du selv. Sætter du routeren op som DHCP-server, bliver
IP-adresserne tildelt pr. automatik. Sætter du ikke routeren op som
DHCP-server, påhviler ansvaret med at opsætte dem, dig.

Hvad routeren er sat op til pr. default afhænger 100% af routeren. Kig
i manualen for info.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-04 12:03

Du kan også være uheldig at en maskine låser sig fast på en ugyldig
ip adresse, og her vil løsningen ofte være at lukke putteren, og tage
strømmen helt fra et øjeblik for at resette netkortet.
Sander.