hvis man nu tænker på elregning...
Fra : Kasper Møller

Dato : 29-06-04 22:16

.... vil man så spare meget ved at købe centrino processor fremfor en alm.
P4?
Jeg overvejer lidt at bygge mig en ny computer, som helt ikke skal bruge alt
for meget strøm og vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med at
samle pc med det formål?

På forhånd tak for hjælpen,
mvh. Kasper Møller

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-06-04 22:20

Der findes ikke nogen processor, der hedder Centrino.

Fra : Kasper Møller

Dato : 29-06-04 22:24

Jens Jensen wrote:
> Der findes ikke nogen processor, der hedder Centrino.

Nej ok, så Pentium M da, eller hva de nu hedder de cpu'er der sidder i
centrino-maskiner

Fra : TGD

Dato : 30-06-04 00:32

> [...]
alt
> for meget strøm og vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med

Det kommer jo helt an på hvad du skal bruge PCen til...

Har lavet mig en Fil server med en C3 700 MHz fin ydelse ingen strømforbrug.

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-04 01:04

> [...]
alt
> for meget strøm og vil gerne høre om der er nogen der har erfaringer med

Det er desværre ikke muligt at skaffe bundkort der understøtter Pentium M,
men kig på Mobile Athlon XP 2400.

Den er billig, acceptabel i hastighed, og så kan du få bundkort der passer
til.

Og så skal du være forberedt på at du må vælge noget onboard grafik eller i
det mindste meget små grafikkort, da moderne grafikkort bruger tosset meget
strøm.

Hvis hastighed ikke er vigtigt og det virkelig skal være strømbesparende, så
er der Via mini-ITX bundkortene.

Slutteligt, så kan CPU'er ofte underclockes, hvilket jo er en smart løsning
da du efter behov kan vælge at skrue op for ydelse og strømforbrug.

Og så hold dig til EN harddisk. og skal det virkelig være strømbesparende,
så vælg en 2,5".

Rune

Fra : TGD

Dato : 30-06-04 04:58

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis AT adslhome DOT dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Og så hold dig til EN harddisk. og skal det virkelig være strømbesparende,
> så vælg en 2,5".

Prøv at tjekke forbruget på en HD at købe en 2,5 for at spare strøm kan slet
ikke betale sig, den kan ikke tjene sig hjem ifht til en 3,5 og så er
gevinsten røget.

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 30-06-04 08:05

Det kan ikke betale sig at spekulere i el-regning,
ved anskaffelse af pc.

Hvis du køber en fabriksny Mercedes
er det da uden betydning hvad den kører på literen!!

Men sker der noget, står der en Mercedes mekaniker inden 2 timer
også juleaften kl 20 - se det betyder noget

Følgende giver større besparelse
tænd for den første gang du skal bruge den den dag sluk den når du
ikke skal bruge den mere den dag.

En almindelig pc bruger ca 200-250 watt i timen det giver 25 øre /
timen 6 kr i døgnet

din adsl forbindelse koster 10kr om dagen + strømforbrug til modem
switch/router

Den pc alle søger er
Lynende hurtig
støjer ikke
bliver ikke varm
bruger ikke strøm
har det hele cd dvd supergrafik
"fed lyd"
store og hurtige HD
Fylder ikke noget

og så kommer det
er BILLIG, med god support
altså en Mercedes til Ladapris

Den findes ikke !!!
Ting hænger sammen
glem strømforbruget, stabilitet og service er vigtigere,
det vil du opdage den dag du står hos "el-dværgen"
og indleverer din maskine når der er noget galt med den.
og du får at vide at du kan høre til den om 14 dage, og du sidder i
telefonkø i halve timer med svaret "de er nummer 17 i køen"

Næste gang du skal købe pc/pc tilbehør, prøv at ringe og spørge
først, skal du vente længe i kø, og får du ordentlig service.
Prøv at spørge hvad du skal gøre ved den maskine du købte for 4
måneder siden, den er nu død, og hvornår får du den igen. Hvis de
siger en uge går der nok 2. og at du skal aflevere en opgave på
mandag, er ikke deres problem.

Så er det ligesom svært at sige til sig selv:
- men det var billigt -

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-06-04 09:05

complex-fjernes-@pc.dk skrev:

> Det kan ikke betale sig at spekulere i el-regning,
> ved anskaffelse af pc.

Sikke da noget vanvittigt sludder!

Jesper G. Poulsen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-06-04 09:39

> Sikke da noget vanvittigt sludder!

Ja ærligt talt, det var da en værre smøre.

Mvh
Benjamin

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 30-06-04 11:09

Hej

On Wed, 30 Jun 2004 09:04:53 +0200, complex-fjernes-@pc.dk wrote:
>Det kan ikke betale sig at spekulere i el-regning,
>ved anskaffelse af pc.

Det er fornuftigt at veje fordele (lavt strømforbrug) overfor ulemper
(pris), men jeg er ikke enig med dig.

Hvis maskinen ikke skal bruges til spil, kan det virkelig betale sig
at gå efter lavt effektforbrug:
- lavt strømforbrug betyder lav varmeudvikling - du sparer store dyre
kølere og slipper for den øredøvende støj, der kommer fra mange
"spille-computere".

- PC'er der står som servere eller bruges meget er tændt meget og det
gør en forskel om de bruger 45 W eller 160W. Der er tale om over 500
kr forskel ved brug 8 timer om dagen:

45W:   8 t/dag * 365 dage/år * 45W * 1,5 kr / kWh = 197 kr/år
160W:   8 t/dag * 365 dage/år * 45W * 1,5 kr / kWh = 701 kr/år

Jeg mener altså godt det kan betale sig at tænke sig om og evt. bruge
lidt flere penge på strømbesparende hardware. Jeg ved jeg er i
mindretal - prøv at spørge i en vilkårlig EDB-butik om deres
strømbesparende linje af PC'er eller udstyr !

mvh
Nils Emil P. Larsen
---------------------------
My reply-address is valid.
Min svar-adresse er gyldig.

Fra : anders majland

Dato : 30-06-04 20:58

> Det er fornuftigt at veje fordele (lavt strømforbrug) overfor ulemper
> (pris), men jeg er ikke enig med dig.

Jeg har et skrummel af et noisecontrol tower med magic fleece måtter og
silverrado køler på processoren 1Ghz AMD. Alle blæsere er "langsomme"
papst og der er også den her kasse på bagsiden. Alligevel larmer den
forfærdeligt .... Ihverfald i forhold til min bærbare der har været min
primære maskine i nu snart 2år.... Inden jeg købte den havde jeg også
brugt en formue på en 15" fladskærm (Dengang de kostede 7kkr) og skærmen
på min bærbare er bedre og har større opløsning, Hvor jeg vil hen...
Vægter man støj meget højt så overvej seriøst en mærkevare bærbar med
lavt energiforbrug.

Jeg har ihverfald været særdeles godt tilfreds med min acer travlemate
620 der "kun" er en 1ghz mobil pentium III ... En kollega der bruger sin
mere stationært en mig har så en port replikator på og så en std 17" tft
og keyboard/mus. Han nyder også stilheden.... Medmindre man synes om
udfordringen om at stykke noget lydløst/strømbesparende sammen selv så
kan det nemt fåes ved at vælge en bærbar ....

Et miniitx mb kan også køles uden blæsere hvis man er lidt omhyggelig -
og jeg har også et liggende jeg skal have leget med

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-06-04 21:07

On 2004-06-30, anders majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> Vægter man støj meget højt så overvej seriøst en mærkevare bærbar med
> lavt energiforbrug.

Det kan jeg nikke genkendende til. Hvis man vil skridtet videre, så skal man
anskaffe sig en booksize pc og køre noget remote login på den. Jeg har en
flytech booksize pc uden en eneste bevægelig del. Den booter via rom over
netværket og connecter til min server i kælderen.

Bookpc'en bruger 20W i drift (eks. skærm) og serveren 40.

Min bærbare er set op på samme måde, og den bruger så 35W inkl. skærm op mod
serveren, men er dog ikke helt stille p.g.a. blæsere på cpuen (der dog er
meget stille sammenlignet med så meget andet).

.... der er vel ingen grund til at sige, at det setup jeg har ikke kan bruges
til spil, men alt andet funker fint og kører fornuftigt, og frem for alt
lydløst og uden særlig stort strømforbrug.

Thomas

Fra : anders majland

Dato : 30-06-04 20:48

> Hvis hastighed ikke er vigtigt og det virkelig skal være
> strømbesparende, så er der Via mini-ITX bundkortene.

Min engen uvidenskabelige test gav at en en 1Ghz M10000 bruger mere
strøm end en 450Mhz Pentium II. Mini'en var med en lille ekstern
switchmode psu, og pentium'en med en alm psu med blæser (der alene tager
en ~5watt)

> Og så hold dig til EN harddisk. og skal det virkelig være
> strømbesparende, så vælg en 2,5".

Og sæt den til at lukke ned når den ikke bruges.

Fra : TGD

Dato : 30-06-04 21:18

meddelelse news:40e31b68$0$23873$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> strøm end en 450Mhz Pentium II. Mini'en var med en lille ekstern
> switchmode psu, og pentium'en med en alm psu med blæser (der alene tager

Du behøver ikke lave test strømforbruget for en 1GHz C3 ligger omkring 10W
de nye versioner med højere clock bruger omkring det samme.

Kan ikke huske strømforbruget i PII 450 men mener det er på omkring 15-20W,
glem ikke at en PSU uden PFC giver et højere strømforbrug.

<KLIP>

Fra : anders majland

Dato : 30-06-04 21:41

> Du behøver ikke lave test strømforbruget

Udover cpu er der jo andre forbrugere. Der var blæsere på begge cpu'er
og samme type disk i begge og som skrevet også blæser på PII'ens psu
(PII'en er btw en slot processer og mb'et noget acer). Idle forbruget
var lavere på den gamle pentium. Min pointe er såmend blot at hvis man
skal have noget kørende 24/7 der ikke belastes for hårdt kan noget
gammel skrammel godt være godt nok og billigst - både i indkøb og drift.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-07-04 10:16

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message news:<%dFEc.20118$Vf.1101609@news000.worldonline.dk>

> glem ikke at en PSU uden PFC giver et højere strømforbrug.

Hvem har fortalt dig sådan noget vrøvl?

PFC betyder at din elregning bliver _større_, da din PC forbruger mere
reel effekt og mindre blindeffekt. Blindeffekt kan elmåleren ikke
måle.

http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=81&var2=1

--
Mvh.
Jesper G. Poulsen

Fra : anders majland

Dato : 02-07-04 11:33

> PFC betyder at din elregning bliver _større_, da din PC forbruger mere
> reel effekt og mindre blindeffekt. Blindeffekt kan elmåleren ikke
> måle.

De elmålere der anvendes i den faste installation her i landet måler
afaik korrekt selvom der er et fasedrej i det forbrugende udstyr. De
billige man kan sætte imellem forbrugsgenstanden og stikkontakten gør
kun sjældent (Og dem der måler korrekt er noget dyrere)

Fra : TGD

Dato : 02-07-04 13:29

"Jesper G. Poulsen" <groups@sol.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> http://www.rojakpot.com/default.aspx?location=3&var1=81&var2=1

Har du hørt om kildekritik?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-07-04 20:29

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message news:<5ycFc.20634$Vf.1130694@news000.worldonline.dk>

> Har du hørt om kildekritik?

Har du hørt om faglig kompetance?

--
Mvh.
Jesper G. Poulsen

- Elektronikmekaniker

Fra : TGD

Dato : 03-07-04 03:56

"Jesper G. Poulsen" <groups@sol.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Har du hørt om faglig kompetance?

Har du hørt om internet/usenet alle er supermand når de surfer.

Bruger du en PSU med PFC i din husholdning vil forbruget ikke blive det
samme (lavere) som hvis du brugte en uden grundet den støj den genere på lys
nettet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-07-04 09:25

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message news:<NepFc.20762$Vf.1141373@news000.worldonline.dk>

> Har du hørt om internet/usenet alle er supermand når de surfer.

Du er længere ude end godt er.
Kunsten er ikke at finde et link. Kunsten er at finde det _rigtige_
link.

> Bruger du en PSU med PFC i din husholdning vil forbruget ikke blive det
> samme (lavere) som hvis du brugte en uden grundet den støj den genere på lys
> nettet.

En SMPS vil altid generere støj på lysnettet; støjfiltre kan dæmpe
støjen, men filtre kan ikke fjerne den. PFC er ikke et støjfilter. En
PSU med PFC vil bare belaste lysnettet mindre reaktivt. Uanset vil
strømforbruget ikke blive lavere med en PSU med PFC.

--
Mvh.
Jesper G. Poulsen

Fra : TGD

Dato : 05-07-04 16:47

"Jesper G. Poulsen" <groups@sol.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Du er længere ude end godt er.
> Kunsten er ikke at finde et link. Kunsten er at finde det _rigtige_
> link.

Velkommen herude...

<KLIP>

> [...]
> PSU med PFC vil bare belaste lysnettet mindre reaktivt. Uanset vil
> strømforbruget ikke blive lavere med en PSU med PFC.

Nej det samlede forbrug vil blive mindre... Ligeledes vil der være mindre
spild på el-leverandørens net mindre spild lig med mindre udgift til spild -
hvilket også fremgår af dit_rigtige_link......