MS Windows
briani 27239
vedligehold af flere maskiner... hvordan -~
Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 29-06-04 19:55

Hej

Jeg er netop blevet overdraget opgaven at holde ca. 15 maskiner optimeret på
en mindre institution, da jeg er den som har mest forstand på computere.

De 5 af maskinerne bliver brugt til kontor brug og der er ikke de store
problemer her, da dem som bruger disse, kan finde ud af at kun gemme det som
skal gemmes.

De andre 10 maskiner bliver brugt til at spille på og til at surfe med.
Brugerne af disse maskiner (børn/unge i alderen 12-18 år) har den mani at
gemme alt muligt som de falder over på nettet.... hvor de nu lige finder
plads til det.
Alle brugere logger på med det samme logon, da vi ikke har en server kørende
til at styre logon, og jeg har ikke lyst til at oprette særskilte login på
alle maskiner til alle brugere (50-100 brugere)

Da jeg nu skal geninstallere de 10 "spillemaskiner" fra bunden, vil jeg høre
hvordan jeg nemmest og mest praktisk (læs: tidsbesparende) skal gribe mit
problem an ?

Jeg vil også høre om der er en som har en måde hvorpå man kan forhindre
brugerne i at gemme på c-drevet og hvordan man forhindre dem i at ændre på
diverse opsætninger ?
Det har tidligere været nødvendigt at have give brugerne logon som
administrator, for hvis man brugte den begrænsede konto-form så var der
nogle af spillene som ikke kunne køre.

Alle maskiner kører Win XP pro DK og er tilkoblet et lokal netværk.

Hvis du ønsker flere info for at kunne hjælpe mig, så spørg specifikt hvad
du ønsker.... så skal jeg skaffe det.

På forhånd tak
Jon

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-04 20:11

Jon Klose Larsen skriver:

> Da jeg nu skal geninstallere de 10 "spillemaskiner" fra bunden, vil jeg høre
> hvordan jeg nemmest og mest praktisk (læs: tidsbesparende) skal gribe mit
> problem an ?

Er det 100% ens maskiner ?

Hvis ja, så sætter du en op som den skal være og laver et diskimage (evt
komprimeret) og bruger det til at sætte de andre op med.

Er der rodet for meget med en maskine, laver du en reinstall med dit
disk image.

Det kan også gøres via netværket med et image på serveren.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 29-06-04 21:21

> [...]
> disk image.
>
> Det kan også gøres via netværket med et image på serveren.

Maskinerne har desværre ikke samme hardware, da de er købt over en årrække.

Jeg har dog tænkt på at lave et diskimage af dem allesammen, men var ikke
sikker på om det var måden at gøre det på, når de nu ikke er ens = 10
images.

Jon

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-06-04 06:13

Jon Klose Larsen skriver:

> Maskinerne har desværre ikke samme hardware, da de er købt over en årrække.

Okay

> Jeg har dog tænkt på at lave et diskimage af dem allesammen, men var ikke
> sikker på om det var måden at gøre det på, når de nu ikke er ens = 10
> images.

Navngiv dem computer 1 til 10 og dem images - lettest på serveren.

Jeg kender en halvstor slagterikoncern der bruger det til deres
computerterminaler. De har en håndfuld images liggende på en central
server. Bliver der problem med en af computerterminalerne, skiftes den
ud og nyt image downloades, en operation der kun tager kort til og er
med til at minimere driftsstop.

Fra : ///JJ

Dato : 29-06-04 20:21

Jon Klose Larsen wrote:
> Hej
>

> Da jeg nu skal geninstallere de 10 "spillemaskiner" fra bunden, vil
> jeg høre hvordan jeg nemmest og mest praktisk (læs: tidsbesparende)
> skal gribe mit problem an ?

Hvis du har økonomi til det, er det klart hurtigste at installere et lille
hardware-kort i en PCI-slot. De sørger for at *hver* gang pc'en genstartes
så er alt installeret som var den frisk og ny. Mener kortet koster nogle få
hundrede kr pr stk. Jeg kan desv. ikke lige henvise til en producent, men
det er jeg sikker på andre kan.

///JJ

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 29-06-04 21:22

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hundrede kr pr stk. Jeg kan desv. ikke lige henvise til en producent, men
¨
Dette lyder som en fornuftig ide....
Nogen som kan henvise til en producent eller som har erfaring med sådan et
kort ?

Jon

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 29-06-04 22:07

Den Tue, 29 Jun 2004 22:21:57 +0200, "Jon Klose Larsen"
<klose-remove@post8.tele.dk> skrev:

>Dette lyder som en fornuftig ide....
>Nogen som kan henvise til en producent eller som har erfaring med sådan et
>kort ?

http://www.reborn.dk/safetycard.htm

Har ingen erfaringer med kortet.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Ginge

Dato : 30-06-04 23:44

> http://www.reborn.dk/safetycard.htm
>
> Har ingen erfaringer med kortet.
>
> --

Det har jeg så til gengæld.

Jeg administrerer computerne på den lille lokale netcafe, hvor vi har disse
rebornkort,
det er meget problemfrit og hver gang de genstartes er de som jeg har
bestemt at de skal være.
Man kan også sætte dem til at reetablere sig feks. en gang om ugen.
Du kan jo ringe og få en snak med dem, de har været meget fornuftige at
snakke med,
de gange jeg har haft fat i dem.

Per

Fra : TSO

Dato : 29-06-04 22:25

"Jon Klose Larsen" <klose-remove@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugerne i at gemme på c-drevet og hvordan man forhindre dem i at ændre på

Hej

Lad dem blot pille!

Deepfreeze kan reetablere PC-en til originaltilstand ved reboot. Enhver
ændring fjernes -Ren softwareløsning

Dansk Agent
http://www.ccpro.dk/deepfreeze.htm

- -
Venlig hilsen

TSO

Fra : Jon Klose Larsen

Dato : 01-07-04 17:19

> Hej
>
> Lad dem blot pille!
>
> Deepfreeze kan reetablere PC-en til originaltilstand ved reboot. Enhver
> [...]

Jeg takker for alle jeres svar.

Foreløbigt vil jeg tage et check på deepfreeze (de har en 60 dages prøve
version) som ser meget lovende ud.
Desuden vil har jeg besluttet at lave et image af hver maskine, bare for en
sikkerheds skyld

Endnu engagn tak for hjælpen.

Jon

Fra : ab

Dato : 02-07-04 10:26

"Jon Klose Larsen" <klose-remove@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Foreløbigt vil jeg tage et check på deepfreeze (de har en 60 dages prøve
> version) som ser meget lovende ud.

Jeg har gode erfaringer med Reborns kort (netcaféer på flygtningecentre -
her får alt lov at stå sin prøve). Den bedste pris jeg har fundet på disse
kort er under kr. 250,- for XP-udgaven og ca. det halve for 98-udgaven.

En mindre god, men brugbar løsning er at lade brugerne logge på som "gæst" -
det giver visse begrænsninger - både i brug og sikkerhed.

ab